Gå til innhold

Kan jeg bruke Tørrgjær som har gått ut på dato?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å bake kanelboller. Så ser jeg på oppskriften at jeg trenger 100g gjær. Jeg har 50 gram færsk gjær. Men jeg mangler 50g. Ser i skapet at jeg har Tørrgjær som gikk ut på dato i fjor. Det er dog best før dato.  Men er det bra å bruke nå eller vil det ødelegge hele deigen? Hjeeeelp 

Anonymkode: aa38b...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg prøvde 5-6 mnd over dato, ville ikke deigen heve. Kan kanskje være ulikt fra pakke til pakke, men det er jo kjedelig å bli stående med en sånn deig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..ville heller beholdt den som den er, og økt hevetiden. Du får nok ganske mange treff om du googler «bake med mindre gjær» e.l. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Holder på å bake kanelboller. Så ser jeg på oppskriften at jeg trenger 100g gjær. Jeg har 50 gram færsk gjær. Men jeg mangler 50g. Ser i skapet at jeg har Tørrgjær som gikk ut på dato i fjor. Det er dog best før dato.  Men er det bra å bruke nå eller vil det ødelegge hele deigen? Hjeeeelp 

Butikken er jo åpen så hvorfor ikke bare kjøpe ny gjær i stedet for å gamble på at baksten blir dårlig?

Eventuelt kan du sjekke om tørrgjæren hever på forhånd. Ta den i en kopp, hell oppi litt lunkent vann og en skje sukke, rør rundt. Vent 10 minutters tid og sjekk om gjæren hever. 

Anonymkode: a642d...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være sikker på at deigen ikke blir ødelagt fordi den ikke vil heve, ville jeg brukt det jeg har av ferskgjær og droppet den gamle tørrgjæren. Det skal nemlig ikke så mye gjær til som vi tror. Heller sett deigen på et godt lunt sted og la den heve lengre 😊 Eller dra til butikken og kjøp gjæren du mangler hvis du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrgjær går helt bra. Det blir dårligere om det hae vært fem eller femten år gammelt, men ikke farlig å bruke tørrvarer uansett.

Anonymkode: 0cb22...422

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Moondance skrev:

For å være sikker på at deigen ikke blir ødelagt fordi den ikke vil heve, ville jeg brukt det jeg har av ferskgjær og droppet den gamle tørrgjæren. Det skal nemlig ikke så mye gjær til som vi tror. Heller sett deigen på et godt lunt sted og la den heve lengre 😊 Eller dra til butikken og kjøp gjæren du mangler hvis du har mulighet.

Helt enig. Bruk den ferske gjæren du har og la deigen heve lenger. Jeg satte rundstykkedeig med 2 gram gjær i morges, den trenger bare å heve hele dagen.

Tørrgjær som har gått ut på dato kan derimot ikke virke overhodet, noe jeg bittert har erfart.

Anonymkode: 20df0...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig det er bare jeg som reagerer på at du trenger 100 gram gjær?? Skal du bake boller til en bataljon eller?

Og forøvrig, som mange andre sier, så er det sannsynlig at gammel tørrgjær ikke lengre er brukbar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, onyx skrev:

Mulig det er bare jeg som reagerer på at du trenger 100 gram gjær?? Skal du bake boller til en bataljon eller?

Og forøvrig, som mange andre sier, så er det sannsynlig at gammel tørrgjær ikke lengre er brukbar. 

Det lurte jeg også på, kan knapt huske å ha sett en gjærbakstoppskrift med mer enn 50 g gjær, uansett størrelse.

Jeg mener også å ha hørt at når gjærbakstoppskrifter dobles skal man ikke doble gjærmengden. Noen som vet om det stemmer, eller husker jeg feil? 

Anonymkode: eb073...2ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte boller med tørrgjær som gikk ut for 4,5 år siden i forrige uke. Blandet gjæren med en god skvett vann og 1ss hvitt sukker for å se om den «levde». Gikk veldig fint det altså. Lot den også heve i 3 timer. 

Anonymkode: e0a4d...90a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...