Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #1 Skrevet 14. mars 2005 Jeg jobbet to år som au-pair i USA, og vertsmoren min jobbt i et kjent firma, såkalt "snobbefirma". Hun får velig mye gratis barneklær, og nesten ukentig mottar jeg nye klær derfra, noe som er ypperig, jeg er alenemor. Var hos legen her om dagen, og min sønn hadde på genser i merket.(han er 6 mnd). Lengen sa da til min sønn: "jasså, du er en snobbegutt du, har man virkelig ikke annet å bruke pengene på". synes dette var litt småfrekkt jeg egentlig, men i stedet for å si det, begynnte jeg selvfølgelig å forsvare meg, og fortalte hvordan det var. Hva synes dere?
metteflette Skrevet 14. mars 2005 #2 Skrevet 14. mars 2005 En lege burde virkelig ikke si slikt!!! For alt det han visste kunne du jo ha arvet klærne... Jeg synes merkeklær for kvalitetens skyld er helt ok, men å kjøpe merkeklær KUN pga av merket blir feil....
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #3 Skrevet 14. mars 2005 Legen skulle selvfølgelig ikke sagt det! Men siden du spør - jeg tenker litt som legen din. skjønner ikke poenget med å kjøpe rådyre barneklær som de likevel vokser ut av før de er antydning til slitt. Uansett hvor mye penger jeg har til rådighet ville jeg aldri kjøpt dyrt merketøy til barnet mitt. (eneste unntak er godt fottøy og yttertøy, inbiller meg at det er litt mer viktig med god kvalitet der, en på en genser..)
Aurora20 Skrevet 14. mars 2005 #4 Skrevet 14. mars 2005 Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg fortsette med å få gratis klær derifra. Absolutt Det at en lege kommenterer hva du skal bruke pengene dine på eller ikke, synes jeg er frekt ja. Viser hvor mye fordommer folk har, uten at de helt vet hva de snakker om, som i dette tilfellet ble denne legen.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Jeg jobber i en barnehage på Oslo beste vestkant, og jeg må innrømme at jeg noen ganger reagerer på barnas klesdrakt i barnehagen. Mange går med "vanlige" slitesterke klær, men det er et noen som alltid kommer i Burberry, Gap, Tommy Hilfigger, Jean Paul osv. Det som er slitsomt er at man føler et spesielt ansvar for at klærne ikke skal bli ødelagt. Jeg hadde syntes det var mye bedre om 1-2åringer kom i barnehagen med klær som tåler å bli ødelagt. Men når det er gaver, er det jo noe helt annet, og du må jo ha muligheter til å bruke klærne! En helt unødvedig kommentar fra legen.
koldbruna Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Han kunne holdt meninga si for seg selv mener jeg også. Og når du får gratis klær til barnet ditt,så synes jeg absolutt at du skal bruke de. Koldbruna
philippa starck Skrevet 14. mars 2005 #8 Skrevet 14. mars 2005 Lille Solstråle: Nå går ikke min 2-åring i barnehage, men jeg ville nok sendt henne i barnehagen i de klærne jeg kjøper til henne. Og det blir ofte merkeklær. Men jeg ville aldri sendt henne avgårde i noe som ikke ville tålt å bli brukt! Nå har jeg riktignok en jente, og hun sliter ikke klær ennå, og kanskje jeg ikke vet så mye om barnehageting og tang... Men dere som barnehagepersonale har ikke mer ansvar for en Burberrygenser enn for en HMgenser....!
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #9 Skrevet 14. mars 2005 Et overgrep mot ditt barn. Rapporter ham og sørg dermed for at han får en smekk og aldri sårer et annet barn
Gjest Lille Solstråle Skrevet 14. mars 2005 #10 Skrevet 14. mars 2005 Lille Solstråle: Nå går ikke min 2-åring i barnehage, men jeg ville nok sendt henne i barnehagen i de klærne jeg kjøper til henne. Og det blir ofte merkeklær. Men jeg ville aldri sendt henne avgårde i noe som ikke ville tålt å bli brukt! Nå har jeg riktignok en jente, og hun sliter ikke klær ennå, og kanskje jeg ikke vet så mye om barnehageting og tang... Men dere som barnehagepersonale har ikke mer ansvar for en Burberrygenser enn for en HMgenser....! Når man sender barn i barnehage må man regne med at klærne kan gå gjennom en del runder med maling, yoghurt, matsøl, gulping, tårer, jord, grønske, søle osv. Sånn er det harde barnehageliv Jeg sier ikke at barna våre ser ut som feltsoldater hver dag når vi sender dem hjem, vi gjør jo alt for å holde dem rene, men jeg syns det er unødvendig å sende barna i barnehage med dyre og fine merkeklær. Hvem er det de viser dem for, liksom? De andre 2åringene..?
Gjest Leola Skrevet 14. mars 2005 #11 Skrevet 14. mars 2005 En unødig kommentar av legen. Ellers så reagerer jeg og (inni meg) når jeg ser små barn er kledd i dyre merkeklær. Synes rett og slett det ser tåpelig ut og veldig ofte er slike barn livredd for å skitne seg til og ødelegge klærne - og det er noe av det tristeste jeg ser. La barn være barn og la dem leke og skitne seg til.. De kommer tidsnok til å mase etter merkeklær - det er helt unødvendig å skape merkehysteri på babyer ... Men selvsagt så er det enhver mor og far sin egen prioritering og smak.
Gjest lilletroll Skrevet 14. mars 2005 #12 Skrevet 14. mars 2005 En kommentar han absolutt skulle holdt for seg selv!!!
Varja Skrevet 15. mars 2005 #13 Skrevet 15. mars 2005 Synes det var dårlig gjort av legen å si noe slikt! Ville han sagt noe tilsvarende til en voksen som han syntes hadde for "fine" klær?
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #14 Skrevet 15. mars 2005 Nå er barnet liten og får komentarer,men hva med da han blir større? Uønsket oppmerksomhet fra andre barn? Det kan bli en kamerat som er verd å leke med pga klærne. Ja, barneverdenen er hard. Du vil kansje bli forpliktet til å kjøpe merkeklær fremover... Når foreldre kjøper merkeklær til barn, så lurer jeg på hva er grunnen til det? Småbarn vet jo ikke hva det er. Er det foreldrenes manglende selvtillitt eller hva er det? Vise at her kommer noen som har gos råd? Ikke er de mere slitesterk enn andre klær, så jeg bare lurer. Nå får du jo klær grati.
ashera Skrevet 15. mars 2005 #15 Skrevet 15. mars 2005 Dette kunne legen ha holdt for seg selv. Kle ungen i det du vil og hev deg over sånne kommentarer. Utrolig hva folk skal bry seg med! Mine unger har både merkeklær kjøpt på salg, Hennes-tøy og fretex-klær. Har fått kommentarer av samme art som du (det gjaldt levisbuksene og SKI BUM-jakka til 8-åringen, som forøvrig begge to var kjøpt på fretex til under hundrelappen per stykk....) og føler en aldri så liten tilfredsstillelse med å fortelle hvor klærne kommer fra, spesielt når den som kommenterer er veldig opptatt av resirkulering. Mange, men slett ikke alle merkeklær tåler nemlig gjenbruk. Og det er grunnen til at jeg velger å kjøpe noen merkeklær til ungene, men ikke merket for merkets skyld, det skal være kvalitet også. Ting skal jo arves. Og a propos barnehagen - en merkegenser av bommullstrikot tåler vel like mye søl som en hvilken som helst annen bomullsgenser? Bomull tåler som regel 60 graders vask.
Titti72 Skrevet 15. mars 2005 #16 Skrevet 15. mars 2005 Det er jo mange mødre som jobber i klesbransjen og mange tanter og onkler. Har selv 2 venninder som gjør det og de kjøper inn merkeklær til sønnene sine. De får det til samme pris som andre kjøper tilsvarende klesplagg i "valnig" butikk. Skjønner godt at de ungene går i xxx (nå kommer jeg ikke på et eneste merkenavn) når kvaliteten er bedre og prisen for dem lik. Det er ikke hysteri for at klærne skal gå i stykker og eneste regelen er maling og vanlig tøy går ikke sammen, ellers klatrer de i trærne og leker i sandkassa som alle de andre barna.
liv Skrevet 15. mars 2005 #17 Skrevet 15. mars 2005 Jeg gikk vist i levis i barnehagen, barnehage tantene hadde spurt om jeg skulle leke eller sitte å se på! Nå har jeg en onkel som den gang var sjømann og han hadde kjøpt masse klær til meg i usa...(tror jeg det var)
asterix Skrevet 15. mars 2005 #18 Skrevet 15. mars 2005 ...min 2-åring ... ...Nå har jeg riktignok en jente, og hun sliter ikke klær ennå, ... Du må ha et uvanlig rolig barn. Alle våre unger har i hvertfall vært høyt og lavt og overalt og holdt på med alt mulig rart når de var 2 år og definitivt slitt klær. Det gjelder både gutta og jentene(minstejenta er bare 15 mndr, men til og med hun er høyt og lavt allerede).
philippa starck Skrevet 15. mars 2005 #19 Skrevet 15. mars 2005 Mulig at hun har en noe utvidet garderobe hva en toåring angår... :oops: Mamma'n er glad i å shoppe, skjønner du! Derfor merker jeg gjerne ikke slitasjen på samme måte?
Gjest Embla s Skrevet 15. mars 2005 #20 Skrevet 15. mars 2005 Mulig at hun har en noe utvidet garderobe hva en toåring angår... :oops: Mamma'n er glad i å shoppe, skjønner du! Derfor merker jeg gjerne ikke slitasjen på samme måte? Vet om mange toåringer som aldri hadde rukket å slite ut klærne sine, om de så kun hadde hatt to skift å veksle mellom! Tror ikke datteren din er unormalt rolig av den grunn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå