AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #1 Skrevet 31. august 2018 Hei! Jeg er en ung dame som skal velge studier. Psykologistudet er det som virker mest spennende, synes jeg. Det her lurer på er: Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? - Jeg ser for meg: møter, samtaler med pasienter, journalføring og "kontorarbeid", kurs o.l. -Hvordan er det egentlig? Synes du at jobben er veldig stressende? JObber du deg "i hjel", eller er det passe mengde? Var studiet spesielt hektisk og stressende, sammenlignet med andre studier? Ellers andre tips og råd? Takk Anonymkode: cae86...898
Maestro Skrevet 1. september 2018 #2 Skrevet 1. september 2018 Nå går jeg til en psykiater/overlege, og hennes hverdag har jeg inntrykk av den er veldig hektisk. Loggfører/skriver notater på nettene har jeg sett på minhelse, møter, klemmer inn tider til timer and so on. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #3 Skrevet 1. september 2018 Du beskriver arbeidsdagen ganske riktig. En del møter (tverrfaglig, drøfte pasientsaker/problemstillinger). 3-5 pasientsamtaler til dagen. Og en del reise rundt til andre institsjoner/nav/fastlege/ for samarbeidsmøter. Mye kurs (gøy), stadig noe nytt å lære. "Alltid" for lite tid til journalføring. Blir innimellom noen sene ettermiddager for å ta igjen skrivearbeid, men helt overkommelig. Jeg synes studietiden var langt mer hektisk, mye lesing, mye obligatorisk, pluss kveld- og helgejobb for å få pengene til å strekke til. Men jobben er fin, og jeg ville valgt det igjen! Anonymkode: a601f...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #4 Skrevet 1. september 2018 Jeg er ikke psykolog så jeg kan ikke si noe om studiet, men jeg har gått i behandling i mange år og har fått et visst innblikk i min psykologs arbeidsdag. Hun har mye å gjøre! Det er samtaler med pasienter, møter rundt omkring med NAV, fastleger osv, journalføring og skriving av haugevis med erklæringer som tar MYE tid, inntaksmøter/andre møter i teamet hun er en del av, diverse kurs og fagdager +++. I tillegg prøver hun å skvise inn ekstra timer til pasienter som har dårlige perioder og hun jobber en del overtid. Anonymkode: 181ee...8d5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #5 Skrevet 1. september 2018 Det varierer veldig med tanke på hvor man jobber. Om man jobber i psykiatrien er det veldig hektisk, om man jobber i somatikken er en del mindre hektisk. En del jobber hos private foretak og da er det veldig fokus på at det meste av tiden er fakturerbar tid og det virker til å være veldig stressende. Der jeg jobber treffer jeg kanskje to pasienter per dag skriver en vurdering om hva jeg tenker om dere psykiske tilstand, innimellom gjør jeg utredninger av kognitive funksjoner, går på tverrfaglige møter med nevrologer og sykepleiere. Min uke ser ca slik ut (store variasjoner): mandag: psykologmøte, pas, lunsj, pas, skrive tirsdag: pas x3, skriving onsdag: tverrfaglig møte, pas x2 torsdag: kognitiv utredning av pas (tar ganske lang tid) fredag: fagmøte, pas. Innimellom er det kurs, veiledning osv. Jeg kan anbefale yrket på det sterkeste om man er interessert i psykologi. Det er psykologi i omtrent i verden, og å forstå dette bedre gjør at jeg føler meg utrolig privilegert. Anonymkode: 62e54...e23
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #6 Skrevet 1. september 2018 Det å være behandler er et spennende yrke, og du beskriver yrket godt. Går stort sett i samtaler med pasienter, journalføring, møter og lignende. Varierer veldig ift om det er privat foretak eller offentlig. Jeg jobber i førstnevnte. Det du må tenke over er om du får energi av å være med mennesker, eller om du tappes av det. Det kjenner jeg på ofte, at jeg tappes av energi av samtalene. Særlig i perioder der jeg selv har det tøft, er ekstra sliten etc. Da har jeg ikke overskudd til å være sosial når jeg kommer hjem. Anonymkode: 76b56...e27
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #7 Skrevet 1. september 2018 Så flott med så mange svar Det setter jeg pris på. Jeg tror jeg skal gå for psykologi selv om det er en lang vei å gå. Får bare prøve å leve i nuet, og ta en ting av gangen. Anonymkode: cae86...898
Gjest Klodrian Skrevet 1. september 2018 #8 Skrevet 1. september 2018 Etter mye om og men har jeg også funnet ut at jeg vil studere psykologi. Jeg har studert noe annet de to siste årene, men har fått total avsmak. Svarene som er gitt her gir meg ekstra motivasjon. Det er en slik hverdag jeg vil ha.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #9 Skrevet 1. september 2018 41 minutter siden, Klodrian said: Etter mye om og men har jeg også funnet ut at jeg vil studere psykologi. Jeg har studert noe annet de to siste årene, men har fått total avsmak. Svarene som er gitt her gir meg ekstra motivasjon. Det er en slik hverdag jeg vil ha. Ja, samme her. Anonymkode: cae86...898
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 Hvis du har realfag og karakterene, ville jeg heller vurdert psykiater. Anonymkode: f97ae...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #11 Skrevet 1. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du har realfag og karakterene, ville jeg heller vurdert psykiater. Anonymkode: f97ae...d4e Ja, men psykologi interesserer meg mer enn medisin og psykiatri Selv om det også er interessant. Anonymkode: cae86...898
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå