Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine retningslinjer når det gjelder moral?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen. Jeg stoler nok på meg selv til å ikke ha noen rettesnor. 

Anonymkode: 6ebf8...279

• Liker 2
Skrevet

Man skal ikke plage andre, man skal være snill og grei. Bastian i grunn, og tanken om hva hvis jeg var mottaker av mine ord/handlinger. 

Anonymkode: 991b2...459

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke plage andre, man skal være snill og grei. Bastian i grunn, og tanken om hva hvis jeg var mottaker av mine ord/handlinger. 

Kardemommeloven ❤️🙏🏼

Anonymkode: 4c476...f20

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser noen siterer Kardemommeloven. Men det med å være grei og snill er subjektivt og det med "Forøvrig kan du gjøre som du vil" fritar en fra alle andre moralske forpliktelser. Så jeg synes ikke den holder.

Hva betyr forresten å "ikke plage andre"? Da kan vi feks ikke lenger ha bomringer her i landet, for det er mange som plages av dem. Hvordan skal man da finansiere trygge veier?

Hvis man kaster noen i fengsel så plages de. Da kan vi ikke lenger ha noe fengselsvesen. 

Ingen vil tåle å få et nei, hvis man alltid skal være snill og grei mot alle og ikke plage noen. Men vi trenger ofte å si nei til ting. Så kommer "forøvrig kan du gjøre som du vil" inn i bildet igjen. Hva er det man alltid kan gjøre da? Det blir mye...

Mange synes den loven virker hyggelig. Men på sikt bidrar den ikke med noe annet enn en oppfordring om å være hyggelig. Uten å gi noen konkrete eksempler å handle etter...

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Ser noen siterer Kardemommeloven. Men det med å være grei og snill er subjektivt og det med "Forøvrig kan du gjøre som du vil" fritar en fra alle andre moralske forpliktelser. Så jeg synes ikke den holder.

Hva betyr forresten å "ikke plage andre"? Da kan vi feks ikke lenger ha bomringer her i landet, for det er mange som plages av dem. Hvordan skal man da finansiere trygge veier?

Hvis man kaster noen i fengsel så plages de. Da kan vi ikke lenger ha noen fengselsvesen. 

Ingen vil tåle å få et nei, hvis man alltid skal være snill og grei mot alle og ikke plage noen. Men vi trenger ofte å si nei til ting. Så kommer "forøvrig kan du gjøre som du vil" inn i bildet igjen. Hva er det man alltid kan gjøre da? Det blir mye...

Mange synes den loven virker hyggelig. Men på sikt bidrar den ikke med noe annet enn en oppfordring om å være hyggelig. Uten å gi noen konkrete eksempler å handle etter...

Kardemommebyloven gjelder jo så klart for de som har litt mer vett i hode enn for eksempel Kasper,Jesper og Jonathan.  Når vi vet at skatt betales for å gi oss goder, så betaler man skatt, ikke alltid med glede, men med forståelse for nødvendigheten. Ergo er man snill og grei. Og for å ta den loven, så må man også se hele historien, der røvere faktisk kommer i fengsel fordi de ikke er snille og greie. Men mår de oppfører seg å følger samfunnets roller for god og snill, så får de leve og til å med gifte seg. Kardemommebyloven går utifra et land med lover å regler, som Norge, vi er snille å greie når vi ikke bryter lovene som er satt.

• Liker 1
Skrevet

Og hvis man ikke bryter lovene så kan man godt spise sjokolade å hoppe i vannpyttene, ja til og med ergre seg litt over bompenger.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kardemommebyloven gjelder jo så klart for de som har litt mer vett i hode enn for eksempel Kasper,Jesper og Jonathan.  Når vi vet at skatt betales for å gi oss goder, så betaler man skatt, ikke alltid med glede, men med forståelse for nødvendigheten. Ergo er man snill og grei. Og for å ta den loven, så må man også se hele historien, der røvere faktisk kommer i fengsel fordi de ikke er snille og greie. Men mår de oppfører seg å følger samfunnets roller for god og snill, så får de leve og til å med gifte seg. Kardemommebyloven går utifra et land med lover å regler, som Norge, vi er snille å greie når vi ikke bryter lovene som er satt.

Men da kreves det altså litt merforståelse og flere etiske perspektiver, før man kan benytte seg av Kardemommeloven.

Skrevet

Og hvis man ikke bryter lovene så kan man godt spise sjokolade å hoppe i vannpyttene, ja til og med ergre seg litt over bompenger.

Det med å spise sjokolade er litt interessant, all den tid man må tenke på hvor kakaoen kommer fra. Det er mye barnearbeid inne i bildet.

Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Men da kreves det altså litt merforståelse og flere etiske perspektiver, før man kan benytte seg av Kardemommeloven.

Ja, som det grunnloven har.Og hadde vi kunnet spørre Bastian, så hadde han nok nevnt dette.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Det med å spise sjokolade er litt interessant, all den tid man må tenke på hvor kakaoen kommer fra. Det er mye barnearbeid inne i bildet.

Og det må vi bekjempe på andre måter enn å ta levebrødet fra mennesker. Men dette er så klart derfor vi har politikere? Mye jeg synes er feil i verden og vi alle må gjøre vårt, men alt får vi ikke gjort. Men vi kan stemme på partier som slåss for barns rettigheter i hele verden. Vi husker jo alle Jon Blund i skomakergaten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det må vi bekjempe på andre måter enn å ta levebrødet fra mennesker. Men dette er så klart derfor vi har politikere? Mye jeg synes er feil i verden og vi alle må gjøre vårt, men alt får vi ikke gjort. Men vi kan stemme på partier som slåss for barns rettigheter i hele verden. Vi husker jo alle Jon Blund i skomakergaten.

Gjør vi? :klo: Jeg husker en fyr i DDR som kom i ulike moderne farkoster og fikk barn til å sove. Dessuten var han talsmann for likestilling mellom menn og kvinner i samfunnet. Basert på kommunisme, der altså

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Gjør vi? :klo: Jeg husker en fyr i DDR som kom i ulike moderne farkoster og fikk barn til å sove. Dessuten var han foregangsmann for likestilling mellom menn og kvinner i samfunnet. Kommunisme, der altså

😂 Kan ramse opp den dag i dag hva alle barn i verden har rett på.

• Liker 1
Skrevet

😰

Skrevet

😰

Tror barndommen min ble rasert.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror barndommen min ble rasert.

:fnise:

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

😂 Kan ramse opp den dag i dag hva alle barn i verden har rett på.

Ditt verdisyn er altså basert på Jon Blund? Det fins verre.

Anonymkode: 20e36...f39

Skrevet
1 time siden, magikeren skrev:

Hva er dine retningslinjer når det gjelder moral?

Mest sannsynlig veldig komplekst.

Fravær av å slippe dårlig samvittighet - uansett om hodet er manipulert eller ikke. Det er drit å gå og kjenne på at man har gjort noe som kan få personlige konsekvenser i form av sosial straff eller tap av vennskap, økonomiske konsekvenser eller frihetsstraff.

Fravær av ønske om vold.

Fravær av ønske om å gå i fengsel

Fravær av ønske om sosial skam.

Hadde ikke de tre siste eksistert, så hadde jeg stjålet mer, og jeg hadde vent meg til det.

Så er neste moment; hvilke mennesker betyr noe for meg, hvilke betyr mer for meg.

Så neste igjen: å kjenne på seg selv. Er jeg et tit-for-tat-menneske. Er jeg two tits for tats. Er jeg tat for two tits? Hva slags mennesker kommer jeg til å ha kontakt med. Hvis jeg har en snill strategi, hva slags kontakt får jeg? Hvis jeg er slem, hva taper jeg? Klarer jeg å være slem?

Bare disse enkle punktene her, forklarer ut ifra kun genetisk og spillteoretisk kynisme, hvordan og hvorfor vi har "moral."

Skrevet

Her kommer han og redder Rødhette fra ulven.

Jeg tror det er en god verdi. Det er noe av det jeg baserer mine moralske verdier på: Ansvarlighet. Dvs at man har et individuelt ansvar i verden for andre mennesker og for naturen. Man kan ikke handle kun egoistisk. Jon Blund tar ansvar for at Rødhette kommer trygt frem og at hun får med noen blomster til Bestemor, sånn at begge blir glade. Og han skader ikke ulven. Han er litt uselvisk, altså. Det syns jeg man bør være.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...