Gå til innhold

mareritt og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en snill gutt på 6 år. Han drømmer mye, våkner hver natt og kommer inn til oss. Nylig har vi sovet på rom med han fordi han er så urolig om natten. Han har vonde mareritt. Noen ganger naive, noen ganger så fæle at det hørest ut som noe ut fra "IT" filmen, eller en annen skrekkfilm. Det er blod, feks. at han blir slått..drept..osv...ganske voldelige ting. :( Fra han var liten drømte han at han druknet under isen og at vi, (mamma og pappa) var lei oss. 

Han har ikke sett noe skrekkfilm, men når han var liten så han noe litt voldelig på youtube. Det var en av de filmene som var laget for å se ut som barnetv, men ikke var det..Han får ikke se noe som er over hans aldersgrense, men det kan være han har fått sett noe når han er feks på besøk hos nabo som har eldre barn med egne telefoner...

Synes det er så vondt at den lille gutten vår skal drømme slik. Er det vanlig? Mange andre som opplever sånt?

Anonymkode: 43e81...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han redd for noe, som mørket eller lignende? Kan hende at hvis han legger seg redd så får han også lettere mareritt. Det kan kanskje hjelpe å prøve å få han til å tenke på koseligere ting før han skal sove. Har du prøvd å lese en bok for han før sengetid? Eller så kan dere sette på barnemusikk eller en lydbok. 

Skrevet

Sånt skjer av og til, ikke sikkert det er noe du kunne ha gjort annerledes for å forhindre det. Jeg hadde slike selv som barn. 

Har dagene der dette skjer noen spesielle karakteristikker? Er han feks overtrøtt, eller har vært i mye fysisk aktivitet? Har det vært mye skjerm i timen før leggetid? 

Anonymkode: 171d8...d08

Skrevet

Jeg slet selv mye med mareritt da jeg var barn.litt som din sønn, det var fryktelige ting som skjedde i mine drømmer. Husker fremdeles noen av dem den dag i dag. Jeg fikk komme opp i senga til mine foreldre, kose, lese en bok slik at jeg fikk tankene på noe annet. Mine foreldre tok det på alvor. Jeg må innrømme at jeg fremdeles i voksen alder sliter med mareritt.

Anonymkode: bdf2d...15e

Skrevet

Alle msk har mareritt fra tid til annen, sånn er det bare! Så forklar barnet forskjell på drøm og virkelighet og at mareritt er noe man også må oppleve noen ganger, desverre

Anonymkode: 14b01...ad4

Skrevet

Min slet med både mareritt og at hun gikk i søvne. Det ble såpass ille at jeg måtte oppsøke hjelp. Tom for ideer kontaktet jeg familiekontoret og fikk en time hos de. Veldig bra time hvor disse damene bestemte seg for å kontakte en søvnekspert. De fleste rådene var i fht det å gå i søvne (litt farlige situasjoner som oppsto). Denne eksperten fortalte at barn ofte får utfordringer med drømmer og vandring når de er i vokseperioder og at drømmene i hovedregel alltid endte godt hvis de bare fikk drømme ferdig. 

Anonymkode: 90da3...953

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kjønner at dere er bekymret og redde, men jeg syns veldig synd til gutten din. Barn har stor fantasi og noen gang går den for langt. Hvis det går utover søvn og dagligliv, ta for all del kontakt med en psykolog. IKKE LEGE! De gir han bare en del medisiner som han kan bli avhengige av, og det vil du vel ikke... Psykologer kan hjelpe deg på en måte som vanlige leger ikke kan.

Anonymkode: 58827...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...