Gå til innhold

Hvorfor ha vintertid? Kan ta bort vintertiden isteden for sommertiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er valget å ha det slik vi har det nå eller om sommertiden blir tatt bort? Hvorfor kan det ikke også bli valg om å ta bort vintertiden og beholde sommertiden året rundt? 

Det er da mye bedre å ha litt mer lys på kveldene på høsten og vinteren! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke ta bort tidssoner også?

Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er jo akkuratt det jeg sier, kan ta bort vinnertiden og beholde sommertiden 

Skrevet
2 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvorfor ikke bare ta begge?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Lurer på om hun kanskje mener generelt?

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Tipper det blir ugunstig for de som får sol om natten og mørke om dagen :P

Vi får tåle litt tidssoner.

I nord har vi mørketid, så vintertiden har ingenting å si for oss uansett :rolleyes:

Skrevet

Nå er jo "vintertid" normaltid. 

Men forøvrig er jeg enig med deg. Normaltid burde være sommertid!

Anonymkode: f1566...9e5

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor ikke bare ta begge?

Blir alltid så mye styr for enkelte en mnd før skruing blir det stress og en mnd etter hver snuing blir det stress. Mye bedre å kaste vintertiden så man har litt lys etter jobb om vinteren 

Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Lurer på om hun kanskje mener generelt?

Tipper det blir ugunstig for de som får sol om natten og mørke om dagen :P

Vi får tåle litt tidssoner.

I nord har vi mørketid, så vintertiden har ingenting å si for oss uansett :rolleyes:

Ja det er mulig hun gjorde det

Skrevet

Man må jo gå ut fra normaltid. Men ja, la meg slippe å jobbe gratis en time i oktober😂

Anonymkode: 34bc8...11c

Skrevet

Om man ikke skal stille klokka frem og tilbake lenger, så vil det mest sannsynlig være "vintertid" hele året, siden det er det som er nomaltiden (DST - daylight savings time gjøres om sommeren). 

Anonymkode: cbf06...1fa

Skrevet

Jeg synes vi skal beholde den. Hvem vet, plutselig kan vi havne i krig med Preussen og har behov for å spare kull. Da er det lurt at vi allerede er forberedt og vant med sommer/vintertid.

Anonymkode: ae11c...4b1

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvorfor er valget å ha det slik vi har det nå eller om sommertiden blir tatt bort? Hvorfor kan det ikke også bli valg om å ta bort vintertiden og beholde sommertiden året rundt? 

Det er da mye bedre å ha litt mer lys på kveldene på høsten og vinteren! 

Jeg vil ikke ha sommertid hele året, jeg liker litt lys på tidligere på  dagen vinterstid.

I november står solen opp mellom klokken 7.30 og 9, med sommertid hele året ville det vært mellom klokken 8.30 og 10.

I mai, med sommertid står solen opp mellom klokken 5 og 4.  

Vintertid gjør stor forskjell i den mørkeste årstiden, men gjør lite forskjell i den lyseste. De fleste av oss sover om natten, og vi trenger ikke dagslys da.

Anonymkode: e0fa7...fa3

Skrevet

EUs forslag er å bare ha sommertid hele året, så jeg tror TS har misforstått. Sommertid, med en time mer lys om kvelden, er det mest gunstige siden samfunnets døgnrytme er forskjøvet i forhold til når det er mørkt. De fleste legger seg ikke før lenge etter at det har blitt mørkt, og sover til lenge etter at det har blitt lyst i et normaldøgn. Mer lys om kvelden gir også færre trafikkulykker.

Anonymkode: 7c3c9...b84

• Liker 1
Skrevet

Helt greit for meg, men jeg ønsker sommertid hele året. Om det er mørkt når jeg drar og kommer hjem i vinterhalvåret er greit. Viktigst for meg er lys på sommeren når jeg kommer hjem fra jobb.

Anonymkode: 0445a...a97

• Liker 1
Skrevet

Omvendt, vil ha vintertid/normal tid hele året, så er enig i at vi godt kan velge en, men ønsker at vi bytter en gang for alle nå i oktober :) er helt forferdelig nå å stå opp til jobb, 04.50, og det er totalt mørke ute! 

Anonymkode: 09f77...2d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...