AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #1 Skrevet 31. august 2018 Jeg studerer i et annet fylke enn fylket jeg har fastlege i. Dog er jeg mye hjemme, men ønsker en psykolog her jeg studerer. Kan fastlegen min henvise meg til en psykolog i et annet fylke enn fylket fastlegen jobber i? (Og ja, jeg vet det er opp til legen å vurdere om jeg trenger henvisning, og at en ev. henvendelse kan bli avvist). Det er ikke aktuelt for meg å bytte fastlege. Anonymkode: 82dfc...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #2 Skrevet 31. august 2018 Ingen som vet? Anonymkode: 82dfc...dc3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #3 Skrevet 31. august 2018 For psykolog blir en vel ikke henvist til en spesifikk psykolog/behandlingssted, en må selv ta jobben med å ringe rundt og skaffe seg time et sted - som er et høl i huet system, men det er nå en annen sak. Så vidt jeg veit er det ingenting i veien for å skaffe seg en hvilken som helst psykolog, hvor som helst i landet, når en ringer rundt. Det eneste som er, at evt. dekking av reise via Helfo vil du nok bare få innad i hjemfylket/kommunen din. Men spør evt. lege for å være helt sikker, når du ber om henvisningen Anonymkode: 37704...1f3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #4 Skrevet 31. august 2018 Jeg bor i Akershus og går til psykolog i Oslo. Jeg får rekker reise fra HELFO. Aldri dokumentert noe som helst, kun lagt inn på nettsidene deres reise fra-til og krysset av at der de nødvendig at jeg går til han. Anonymkode: 0e12e...0f3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #5 Skrevet 31. august 2018 Vet desverre ikke, men skulle tro at legen din kan henvise til hvor som helst i hele landet. Det gjelder i hvert fall ved fritt sykehusvalg, da burde du få velge psykolog helt fritt også . Det enkleste er kanskje å spørre fastlegen din. Jeg er ganske sikker på at fastlegen din kan henvise til privatpraktiserende psykologer med driftstilskudd. De kan ha et års ventetid. Uten driftstilskudd har kortere ventetid og du må kanskje fikse selv. Anonymkode: 73735...f52
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #6 Skrevet 31. august 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: For psykolog blir en vel ikke henvist til en spesifikk psykolog/behandlingssted, en må selv ta jobben med å ringe rundt og skaffe seg time et sted - som er et høl i huet system, men det er nå en annen sak. Så vidt jeg veit er det ingenting i veien for å skaffe seg en hvilken som helst psykolog, hvor som helst i landet, når en ringer rundt. Det eneste som er, at evt. dekking av reise via Helfo vil du nok bare få innad i hjemfylket/kommunen din. Men spør evt. lege for å være helt sikker, når du ber om henvisningen Anonymkode: 37704...1f3 Jeg har blitt henvist til psykolog tidligere. Måtte aldri ringe noen. TS Anonymkode: 82dfc...dc3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #7 Skrevet 31. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt henvist til psykolog tidligere. Måtte aldri ringe noen. TS Anonymkode: 82dfc...dc3 Henvist til VOP da kanskje? Jeg tenkte nok på privatpraktiserende med offentlig avtale - burde vært presis på det. Om du henvises til VOP, så må du sjekke ventelister - for uten folkeregisteradresse i kommunen/fylker vil du nok bli prioritert sist, etter deres opptaksområde, om du i det hele tatt får plass. Men en generell henvisning til psykolog kan du ta med deg til en hvilken som helst psykolog, som er villig til å gi deg time. Anonymkode: 37704...1f3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #8 Skrevet 31. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henvist til VOP da kanskje? Jeg tenkte nok på privatpraktiserende med offentlig avtale - burde vært presis på det. Om du henvises til VOP, så må du sjekke ventelister - for uten folkeregisteradresse i kommunen/fylker vil du nok bli prioritert sist, etter deres opptaksområde, om du i det hele tatt får plass. Men en generell henvisning til psykolog kan du ta med deg til en hvilken som helst psykolog, som er villig til å gi deg time. Anonymkode: 37704...1f3 Da er det ikke vits å dra til fastlege for henvisning, siden jeg kun blir her til høsten 2019. Som student har jeg ikke råd til å dra til privat psykolog uten driftsavtale, og hvis de med kan ha opptil et års ventetid... Men takk for svar. Da vet jeg iallfall at det ikke er vits med time hos fastlege. TS Anonymkode: 82dfc...dc3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #9 Skrevet 31. august 2018 Du er student så du har gyldig grunn til å få psykologhjelp det du studerer. Hvor du bor er det som teller, ikke hvor henvisende lege har kontor. Men husk, som student skal du kunne benytte deg av studiestedets tilbud. Det er gjerne ett helseteam du kan kontakte der uten henvisning. Anonymkode: 5ed3a...840 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 Tja.. jeg har fastlege i det fylket jeg bor i. Er aldri der. Gynekolog i en annen fylke, og tannlege i det tredje fylket. Anonymkode: 67236...ed7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #11 Skrevet 1. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Henvist til VOP da kanskje? Jeg tenkte nok på privatpraktiserende med offentlig avtale - burde vært presis på det. Om du henvises til VOP, så må du sjekke ventelister - for uten folkeregisteradresse i kommunen/fylker vil du nok bli prioritert sist, etter deres opptaksområde, om du i det hele tatt får plass. Men en generell henvisning til psykolog kan du ta med deg til en hvilken som helst psykolog, som er villig til å gi deg time. Anonymkode: 37704...1f3 Jeg er ikke den du siterte, men fastlegen min henviste direkte til privatpraktiserende psykolog med offentlig avtale. Anonymkode: f12ea...8ea
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #12 Skrevet 1. september 2018 Siden du er student tilhører du vel en studentsamskipnad? De har gjerne tilbud om psykologhjelp!😊 Anonymkode: 3e046...dad
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #13 Skrevet 1. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Henvist til VOP da kanskje? Jeg tenkte nok på privatpraktiserende med offentlig avtale - burde vært presis på det. Om du henvises til VOP, så må du sjekke ventelister - for uten folkeregisteradresse i kommunen/fylker vil du nok bli prioritert sist, etter deres opptaksområde, om du i det hele tatt får plass. Men en generell henvisning til psykolog kan du ta med deg til en hvilken som helst psykolog, som er villig til å gi deg time. Anonymkode: 37704...1f3 Hvis du med VOP mener voksen psykiatrisk poliklinikk (DPS) er det at du blir prioritert sist. Det er fritt sykehusvalg, og fastlege kan i henvisningen be om at du får tilbud ved DPS i nærheten av studiested/bosted. Spiller ingen rolle hvor fastlege har kontor. Dersom du har folkeregistrert adresse i samme fylke som fastlege er det lurt at det presiseres i henvisningen at du pga studier er bosatt i et annet fylke. Når det gjelder ventetid/prioritet er den kun avhengig av alvorlighetsgraden beskrevet i henvisningen, og helt uavhengig av om du benytter deg av fritt sykehusvalg eller ikke. Hvordan en prioriterer er beskrevet i "prioriteringsveilederen for psykisk helse", og kun avhengig av symptombeskrivelse, ikke adresse. Dersom du opplever behov for oppfølging av psykiske problemer ville jeg tatt den timen hos fastlege. Da kan dere diskutere hvilke løsninger som er aktuelle. Det kan være oppfølging av psykisk helsetjeneste i kommunen (mange kommuner har veldig gode tilbud innenfor psykisk helse), sette deg i kontakt med studier med støtte (eller lignende) på universitetet/høyskolen du går på, eller henvise til DPS. Lykke til! Anonymkode: ea44c...c9f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #14 Skrevet 1. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden du er student tilhører du vel en studentsamskipnad? De har gjerne tilbud om psykologhjelp!😊 Anonymkode: 3e046...dad Problemet er at jeg går på en privatistskole og ikke på universitet/høgskole. Så er vel kanskje ikke student i så måte, selv om jeg får studielån av Lånekassen. TS Anonymkode: 82dfc...dc3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #15 Skrevet 1. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du med VOP mener voksen psykiatrisk poliklinikk (DPS) er det at du blir prioritert sist. Det er fritt sykehusvalg, og fastlege kan i henvisningen be om at du får tilbud ved DPS i nærheten av studiested/bosted. Spiller ingen rolle hvor fastlege har kontor. Dersom du har folkeregistrert adresse i samme fylke som fastlege er det lurt at det presiseres i henvisningen at du pga studier er bosatt i et annet fylke. Når det gjelder ventetid/prioritet er den kun avhengig av alvorlighetsgraden beskrevet i henvisningen, og helt uavhengig av om du benytter deg av fritt sykehusvalg eller ikke. Hvordan en prioriterer er beskrevet i "prioriteringsveilederen for psykisk helse", og kun avhengig av symptombeskrivelse, ikke adresse. Dersom du opplever behov for oppfølging av psykiske problemer ville jeg tatt den timen hos fastlege. Da kan dere diskutere hvilke løsninger som er aktuelle. Det kan være oppfølging av psykisk helsetjeneste i kommunen (mange kommuner har veldig gode tilbud innenfor psykisk helse), sette deg i kontakt med studier med støtte (eller lignende) på universitetet/høyskolen du går på, eller henvise til DPS. Lykke til! Anonymkode: ea44c...c9f Takk for utfyllende svar. Jeg er diagnostisert med to personlighetsforstyrrelser samt en angstlidelse, men med tanke på at jeg ikke er suicidal og ikke driver med selvskading, tviler jeg på at jeg blir prioritert. Hadde ikke taklet en avvisning per nå. TS Anonymkode: 82dfc...dc3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #16 Skrevet 1. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar. Jeg er diagnostisert med to personlighetsforstyrrelser samt en angstlidelse, men med tanke på at jeg ikke er suicidal og ikke driver med selvskading, tviler jeg på at jeg blir prioritert. Hadde ikke taklet en avvisning per nå. TS Anonymkode: 82dfc...dc3 Det kommer helt ann på symptomtrykket du opplever om du blir tatt inn eller ikke. Alvorlighetsgraden kan være høy selv om det ikke foreligger suicidalitet eller selvskading. Det er gjennom prioriteringsveilederen anbefalt at tilbud i førstelinjetjenesten (altså kommunen) er forsøkt først. Dersom du ikke allerede har oppfølging derifra kan du selv kontakte de (tlf.nr står på kommunens hjemmeside) og forklare diagnose/symptomer. Så kan dere sammen finne ut hvilke tilbud som kan passe i din situasjon. Dersom ikke slik oppfølging fører frem, eller du allerede har det, er det henvisning til DPS. En vil aldri være garantert inntak ved DPS, det er mange faktorer som spiller inn. Det viktigste er at lege får frem hvordan situasjonen din er så riktig som mulig. Noen ganger kan det hjelpe å skrive det ned selv hvordan man opplever situasjonen. Kan være til hjelp når legen skal forklare situasjonen. Igjen, lykke til! Anonymkode: ea44c...c9f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #17 Skrevet 2. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt ann på symptomtrykket du opplever om du blir tatt inn eller ikke. Alvorlighetsgraden kan være høy selv om det ikke foreligger suicidalitet eller selvskading. Det er gjennom prioriteringsveilederen anbefalt at tilbud i førstelinjetjenesten (altså kommunen) er forsøkt først. Dersom du ikke allerede har oppfølging derifra kan du selv kontakte de (tlf.nr står på kommunens hjemmeside) og forklare diagnose/symptomer. Så kan dere sammen finne ut hvilke tilbud som kan passe i din situasjon. Dersom ikke slik oppfølging fører frem, eller du allerede har det, er det henvisning til DPS. En vil aldri være garantert inntak ved DPS, det er mange faktorer som spiller inn. Det viktigste er at lege får frem hvordan situasjonen din er så riktig som mulig. Noen ganger kan det hjelpe å skrive det ned selv hvordan man opplever situasjonen. Kan være til hjelp når legen skal forklare situasjonen. Igjen, lykke til! Anonymkode: ea44c...c9f Kan ikke helt se hva kommunen kan gjøre for meg. Jeg kjenner at jeg trenger å gå i samtaler med psykolog/psykiater e.l. igjen. Kunne tenkt meg å gå til VOP igjen. Skjønner ikke forskjellen på VOP og DPS. TS Anonymkode: 82dfc...dc3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #18 Skrevet 2. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke helt se hva kommunen kan gjøre for meg. Jeg kjenner at jeg trenger å gå i samtaler med psykolog/psykiater e.l. igjen. Kunne tenkt meg å gå til VOP igjen. Skjønner ikke forskjellen på VOP og DPS. TS Anonymkode: 82dfc...dc3 Har du vert under kommunens psykiatri før? Jeg får bedre hjelp der for min pf enn noe annet sted. Anonymkode: 5ed3a...840
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #19 Skrevet 2. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke helt se hva kommunen kan gjøre for meg. Jeg kjenner at jeg trenger å gå i samtaler med psykolog/psykiater e.l. igjen. Kunne tenkt meg å gå til VOP igjen. Skjønner ikke forskjellen på VOP og DPS. TS Anonymkode: 82dfc...dc3 DPS står for DistrikPsykiatrisk Senter, og poliklinikkene ligger under DPS. VOP står for VOnksenPsykiatri, slik jeg har forstått det. Så det er ingen forskjell på de to, som jeg ser det, bare forskjellige uttrykk. Det er vanskelig for oss i denne tråden å svare på hva kommunen evt kan gjøre for deg, det må bli en vurdering som du og psykisk helse gjør. Generelt har kommunene de siste årene fått gode, psykiatriske tjenester, så hvis du ikke har forsøkt det tidligere, kan det være verdt et forsøk. Anonymkode: ea44c...c9f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #20 Skrevet 2. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vert under kommunens psykiatri før? Jeg får bedre hjelp der for min pf enn noe annet sted. Anonymkode: 5ed3a...840 Nei, det har jeg ikke. Har gått til VOP. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: DPS står for DistrikPsykiatrisk Senter, og poliklinikkene ligger under DPS. VOP står for VOnksenPsykiatri, slik jeg har forstått det. Så det er ingen forskjell på de to, som jeg ser det, bare forskjellige uttrykk. Det er vanskelig for oss i denne tråden å svare på hva kommunen evt kan gjøre for deg, det må bli en vurdering som du og psykisk helse gjør. Generelt har kommunene de siste årene fått gode, psykiatriske tjenester, så hvis du ikke har forsøkt det tidligere, kan det være verdt et forsøk. Anonymkode: ea44c...c9f Gikk en stund kun til fastlege siden det var såpass lang reisevei til VOP, men hun var veldig streng på at å gå til henne ikke er nok. Jeg kjenner selv at jeg trenger samtaler hos psykolog/psykiater... Såvidt jeg vet er ikke det noe kommunen driver med. Men skal høre med fastlegen min... TS Anonymkode: 82dfc...dc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå