Gå til innhold

Atopisk eksem og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har en på to år som har fått påvist atopisk eksem- som meg selv da jeg var liten. Vi har ikke funnet ut om det har sammenheng med mat, men f.eks ull tåler han (Tror jeg.. vi får se litt nå etterhvert) 

han har aldri sovet gjennom en eneste natt. Da han var 2 mnd sov han 5 timer i strekk. 

Føler at grunnen til at han våkner nå muligens er mareritt, og at han klør. Han klør seg når vi kommer inn på rommet og vi smører da på nytt. Vi bruker mildison, så det er ikke noe som hjelper kløen utenom fuktigheten det gir.. 

noen med erfaringer? Finner det andre midler enn krem som kan brukes? Det at han våkner hver 2. Time går utover apetitt, dagshumør og sikkert også utvikling da søvn er så viktig for de små! 

Noen tips?? 

Anonymkode: b1226...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rikelig med fuktighetskrem, nok steroidkrem, og eventuelt wet wrap/våtbandasjer. 

Anonymkode: 4d832...491

• Liker 1
Skrevet

Smører dere ikke med ren fuktighetskrem i tillegg? Aderma/decubal? Prøv det, minst to ganger om dagen, ti minutter etter mildison. Og mildison skal ikke brukes etter behov, men som foreskrevet av hudlege, med pauser, opptrapping og nedtrapping. Den er som du sier, ikke direkte kløestillende. . Ikke bruk ull, det er ikke sånn at man «ikke tåler det», men ull gjør all hud tørrere. Atopikere har for tørr hud. Dere må tilføre fuktighet. Bad minst mulig, bruk olje. 

Anonymkode: 2934d...218

Skrevet

Litt utenom topic men, kan jeg spør om når dere merket eksemen for første gang, og hvordan den utartet seg?

Anonymkode: 384c0...73c

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smører dere ikke med ren fuktighetskrem i tillegg? Aderma/decubal? Prøv det, minst to ganger om dagen, ti minutter etter mildison. Og mildison skal ikke brukes etter behov, men som foreskrevet av hudlege, med pauser, opptrapping og nedtrapping. Den er som du sier, ikke direkte kløestillende. . Ikke bruk ull, det er ikke sånn at man «ikke tåler det», men ull gjør all hud tørrere. Atopikere har for tørr hud. Dere må tilføre fuktighet. Bad minst mulig, bruk olje. 

Anonymkode: 2934d...218

Jo, vi smører jo med den vi har fått av legen på blå resept. Husker ikke hva den heter. Ull har han ikke reagert på før, men vi bruker mest bambusull. Føler vi trenger noe kløestillende.. skal selvfølgelig til legen igjen om en uke, men greit å høre om noen har erfaringer. 

Ts

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt utenom topic men, kan jeg spør om når dere merket eksemen for første gang, og hvordan den utartet seg?

Anonymkode: 384c0...73c

Det begynte med et utslett som legen mente var ringorm hele to ganger. Helt til eksamen ikke var disse typiske runde punktene lenger. Og kremen mot ringorm ikke virket(naturligvis). Vi fikk dactarproct(?) mot ringorm. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...