Gå til innhold

Lavkarbo og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ned litt i vekt (bare 5 kg), og begynte med lavkarbo for tre uker siden. Dette er et kosthold som passer meg fordi jeg holder meg mett, og det har fjernet sukkeravhengigheten min. 

Den eneste bivirkningen er at jeg ikke kan yte som før på trening. Musklene er som gele, og jeg klarer ikke ta i når jeg trener styrke. Jeg jogger også 3 ganger i uken, og blir stiv og utpest allerede etter første kilometeren. Tidligere jogget jeg en mil uten problemer. Skjønner jo at kroppen ikke har proppfulle glykogenlagre lenger av alt sukkeret jeg proppet i meg, men det går seriøst utover motivasjonen min.

Andre som opplever dette? Vil det gå seg til?

Anonymkode: 403cf...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg løper og merker godt når jeg ikke får i meg nok karbohydrater. Hadde ikke klart meg uten. Jeg har i perioder kuttet mye karbohydrater for å kutte kalorier, men det funker dårlig for meg også.

Anonymkode: fec78...98c

Skrevet

Det er ganske selvinnlysende at man ikke klarer å yte optimalt under utholdenhetstrening når man ikke har noe særlig glykogenlager. Derimot.burde det ikke være like problematisk å trene styrke.

Uansett, må du ligge så lavt på karbohydrater som du gjør nå? Jan du ikke innta en del i form av fullkorn?  er jo vesentlig forskjell på det og f eks seigmenn.

Skrevet

Kroppen din må venne seg med det. Det er absolutt mulig å trene både hardt og intens i ketose.

Samtidig er folk forskjellige, så noen må ha karber mens de trener, særlig styrke. Jeg ville gitt det noen uker til, og om det ikke funker hadde jeg kjørt på med en liten mengde karber for å sjekke om det hjelper. 

Skrevet

Det går seg til. Jeg spiste kun striks lchf og trente 7 dager i uken da jeg var i min beste form. Du må gi kroppen litt mer tid til å venne seg til å bruke fettet og ikke karbs:)

• Liker 1
Skrevet

Skal man trene, trenger musklene karbohydrater. Punktum. 

Skrevet

Jeg skulle ønske folk som ikke har peiling ikke prøvde å svare på slike ting, sukk. Jeg har spist LCHF i ca 10 år. Ja, det går seg til. Du må gi kroppen litt mer tid. Kroppen fungerer forskjellig på sukker enn på fett. Tenk på en fabrikk som har to avdelinger (sukker og fett) som slåss om ressursene og sukker-avdelingen motarbeider fett-avdelingen. Når sukker-avdelingen har vært travel i mange år har det gjort at fett-avdelingen har hatt lite å gjøre, så derfor har fabrikken nedbemannet fett-avdelingen. Plutselig har fett-avdelingen fått mye å gjøre, men det tar tid å få opp bemanningen igjen. Produksjonen går ned frem til bemanningen er høy nok i fett-avdelingen igjen. 

Slik er det nemlig med kroppen også. Det tar ca 1 måned før kroppen klarer å bruke fett like effektivt som energi som den før brukte sukker. Og ca ett år før fettforbrenningen er på topp og da er den altså bedre enn sukkerforbrenningen var! Så ikke gi opp! :) Kroppen har brukt sukker før fett fordi høyt blodsukker er giftig, så det måtte ned. Og alkohol er giftigere enn høyt blodsukker, så hvis du drikker for eksempel øl eller søte drinker så kan du gå rundt med skyhøyt blodsukker lenge. Først når det er lite alkohol og lite sukker, så kan kroppen forbrenne fett. Insulin hemmer fettforbrenning. Insulinet gir signal om å øke fettlagring, ikke fettforbrenning.

Og utholdenheten blir bedre når kroppen kan bruke fettlagrene i stedet for å være begrenset til glukogenlagrene. Maratonløpere på LCHF som da altså løper på fett, og møter ikke veggen når glykogenlagrene går tomme slik som de som løper på sukker. ;) 

Håper du fikk litt svar på det du lurte på. Jeg er glad for at jeg holdt ut i alle fall. Jeg husker de første ukene på LCHF med gru. Jeg ble anpusten av å gå opp de to etasjene til jobb og hadde lite energi, til tross for at jeg så vekta gikk i riktig retning. Så plutselig en dag da jeg gikk på jobb merket jeg at det hadde løsnet. Jeg var ikke andpusten i det hele tatt etter å ha gått opp trappa. Jeg sprang helt ned i kjelleren på jobb og sprang så opp trappa (4 etasjer) og var ikke andpusten. Helt utrolig hvor plutselig det løsnet for min del! Gikk fra å bli andpusten av å gå opp to etasjer til å være helt fin etter å ha sprunget opp 4 etasjer nesten over natta.

Anonymkode: f7caa...a2d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...