AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #1 Skrevet 31. august 2018 Stresser litt nå, kjenner jeg. Jeg elsker lakris, og har spist ganske mye av det, nesten daglig hele livet. I dag kommenterte en venninne at jeg burde ikke spise så mye lakris nå når jeg er gravid. Første gangen jeg har hørt om dette, og spurte hvorfor, og hun visste ikke helt men hadde hørt det. Når jeg gikk hjem for å google så ble jeg ikke akkurat beroliget av artiklene som dukket opp... Første treff: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325 Skal slutte med det nå, men kan det ha vært skadelig for fosteret? Anonymkode: b197c...948
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #2 Skrevet 31. august 2018 Det går nok veldig bra å ha spist lakris, jeg tror det bare er en risiko hvis du er utsatt for blodtrykksproblemer osv fra før. Ingen grunn til bekymring. Du ber jo litt om det når du googler da. Når du poster her også forsåvidt 😛 Anonymkode: 39b7a...276
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #3 Skrevet 31. august 2018 Det kan føre til at barnet får 2-4 prosentpoeng lavere iq, altså litt lærevansker. Det er absolutt ikke sikkert, og det er heller ikke så veldig farlig. Du må uansett spise ganske mye for at det skal skje. Sverige anbefaler max 50 gram med godteri med lakrissmak i uken, Finland har en max på 250 gram i uken. Men i Finland spiser de veldig mye lakris. Uansett, barnet ditt har nok ikke tatt noen skade. Det med blodtrykk er farligere for deg enn for barnet. Har du normalt blodtrykk går det fint med lakris. Jeg har blitt anbefalt lakris fordi jeg har veldig lavt blodtrykk, men på grunn av ny forskning har jeg droppet det. Anonymkode: 2ad9c...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #4 Skrevet 31. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går nok veldig bra å ha spist lakris, jeg tror det bare er en risiko hvis du er utsatt for blodtrykksproblemer osv fra før. Ingen grunn til bekymring. Du ber jo litt om det når du googler da. Når du poster her også forsåvidt 😛 Anonymkode: 39b7a...276 NEI. Det handler ikke om blodtrykk, det er et virkestoff i lakris som kan være skadelig for fosteret. Les artikkelen! Anonymkode: 9bba3...d58 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #5 Skrevet 31. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan føre til at barnet får 2-4 prosentpoeng lavere iq, altså litt lærevansker. Det er absolutt ikke sikkert, og det er heller ikke så veldig farlig. Du må uansett spise ganske mye for at det skal skje. Sverige anbefaler max 50 gram med godteri med lakrissmak i uken, Finland har en max på 250 gram i uken. Men i Finland spiser de veldig mye lakris. Uansett, barnet ditt har nok ikke tatt noen skade. Det med blodtrykk er farligere for deg enn for barnet. Har du normalt blodtrykk går det fint med lakris. Jeg har blitt anbefalt lakris fordi jeg har veldig lavt blodtrykk, men på grunn av ny forskning har jeg droppet det. Anonymkode: 2ad9c...f5f Finland har ikke en Max på 250 gran i uken! Dette er skadelig feil info! Les artikkelen! Det står at fra 250 g i uka er skadelig. Finland anbefaler ingenting til litt. Anonymkode: 9bba3...d58
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #6 Skrevet 31. august 2018 Først og fremst så burde du slutte å spise godteri hver dag, både for din egen og fosteret sin del! Sukker er ikke akkurat uproblematisk det heller. Ellers så tror jeg googling er mer skadelig enn litt lakris, men du får spørre jordmor/lege. Forskerne er jo ikke enig i det selv heller, så svarene du får her blir jo bare synsing. Babyen din har det sikkert fint :) Anonymkode: 9f995...8b6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #7 Skrevet 31. august 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finland har ikke en Max på 250 gran i uken! Dette er skadelig feil info! Les artikkelen! Det står at fra 250 g i uka er skadelig. Finland anbefaler ingenting til litt. Anonymkode: 9bba3...d58 Nei, de sier at «høyt forbruk» er skadelig. At «høyt forbruk» er over 250 gram. De sier at «normalt forbruk» er 125 gram. Jeg har lest artikkelen. Jordmoren min er finsk og vi har snakket mye om akkurat dette. Uansett er det jo verd å ta til seg at svenskene mener at 50g er mye i uken, så det kan gi en liten pekepinn på hvor man burde legge seg angående lakrisspising. Anonymkode: 2ad9c...f5f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #8 Skrevet 31. august 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de sier at «høyt forbruk» er skadelig. At «høyt forbruk» er over 250 gram. De sier at «normalt forbruk» er 125 gram. Jeg har lest artikkelen. Jordmoren min er finsk og vi har snakket mye om akkurat dette. Uansett er det jo verd å ta til seg at svenskene mener at 50g er mye i uken, så det kan gi en liten pekepinn på hvor man burde legge seg angående lakrisspising. Anonymkode: 2ad9c...f5f Ja, «over» 250 gram er ikke det samme som «maks 250» gram som du skrev, det er jo helt feil. Anonymkode: 9bba3...d58
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #9 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, «over» 250 gram er ikke det samme som «maks 250» gram som du skrev, det er jo helt feil. Anonymkode: 9bba3...d58 Spiser du under 250 gram så spiser du fortsatt ikke mye i forhold til hva finalene mener er skadelig. Anonymkode: 2ad9c...f5f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #10 Skrevet 31. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser du under 250 gram så spiser du fortsatt ikke mye i forhold til hva finalene mener er skadelig. Anonymkode: 2ad9c...f5f Du misforstår totalt. Hvis over 250 gram er skadelig, mener du 249 er innafor? finnene sier over 250 gram er SKADELIG, og anbefaler derfor LITT eller INGENTING. Anonymkode: 9bba3...d58
Menice Skrevet 31. august 2018 #11 Skrevet 31. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår totalt. Hvis over 250 gram er skadelig, mener du 249 er innafor? finnene sier over 250 gram er SKADELIG, og anbefaler derfor LITT eller INGENTING. Anonymkode: 9bba3...d58 Og litt eller ingenting er definert som mindre enn 125g "Lite lakris eller ingenting var definert som mindre enn 249 milligram glycyrrhizin i uken, eller mindre enn 125 gram lakris." 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #12 Skrevet 31. august 2018 Uansett hvordan jeg tolker det som ble skrevet, skrev jeg samtidig at svenskene sa maks 50 og at jeg selv holder meg langt unna. Jeg skriver ingen doktorgradrapport, jeg svarer på et innlegg på kvinneguiden. Hvis «lite eller ingenting» er 125 gram, og mer enn 250 gram er «skadelig», så er det mellom 125-250 greit i mine øyne. Men jeg nevnte også annen relevant forskning, og så har man selv ansvar for å ta informerte valg i svangerskapet. Anonymkode: 2ad9c...f5f
Joppeline Skrevet 31. august 2018 #13 Skrevet 31. august 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett hvordan jeg tolker det som ble skrevet, skrev jeg samtidig at svenskene sa maks 50 og at jeg selv holder meg langt unna. Jeg skriver ingen doktorgradrapport, jeg svarer på et innlegg på kvinneguiden. Hvis «lite eller ingenting» er 125 gram, og mer enn 250 gram er «skadelig», så er det mellom 125-250 greit i mine øyne. Men jeg nevnte også annen relevant forskning, og så har man selv ansvar for å ta informerte valg i svangerskapet. Anonymkode: 2ad9c...f5f Ang rådene i Sverige er det under 50 gram per dag som er anbefalingen, ikke per uke! Så det er ikke så ille!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #14 Skrevet 31. august 2018 49 minutter siden, Joppeline skrev: Ang rådene i Sverige er det under 50 gram per dag som er anbefalingen, ikke per uke! Så det er ikke så ille! Jeg trodde det var i uken? Da er det ikke så ille, nei. Anonymkode: 2ad9c...f5f
Joppeline Skrevet 31. august 2018 #15 Skrevet 31. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var i uken? Da er det ikke så ille, nei. Anonymkode: 2ad9c...f5f https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glycyrrhizinsyra https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/lakrits-och-gravid/ Aldeles ikke ille! Her er de offentlige anbefalingene fra Sverige forklart. I den finske undersøkelsen, karakteriseres et ukeinntak på under 125 gram som lite, og uten negative bivirkninger. Kombinert med de svenske retningslinjene tenker jeg at en regel på minst mulig lakris, men maks 125 gram i uken, og maks 50 gram per dag virker fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #16 Skrevet 31. august 2018 Hvor mange gravide er det ikke som spiser lakris da? Menneskekroppen tåler masse helt fra fosterstadiet. Det skal mye til å ødelegge eller skade en kropp permanent. Anonymkode: 39b7a...276
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #17 Skrevet 1. september 2018 7 timer siden, Joppeline skrev: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glycyrrhizinsyra https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/lakrits-och-gravid/ Aldeles ikke ille! Her er de offentlige anbefalingene fra Sverige forklart. I den finske undersøkelsen, karakteriseres et ukeinntak på under 125 gram som lite, og uten negative bivirkninger. Kombinert med de svenske retningslinjene tenker jeg at en regel på minst mulig lakris, men maks 125 gram i uken, og maks 50 gram per dag virker fornuftig. Takk for et godt innlegg. Jeg er anbefalt å spise lakris siden jeg har veldig lavt blodtrykk, men har vært litt skeptisk på grunn av de svenske uttalelsene. Men da skader det ikke om jeg tar en saltsild eller to om jeg blir svimmel Anonymkode: 2ad9c...f5f 1
Gjest Cocosa Skrevet 1. september 2018 #18 Skrevet 1. september 2018 Grunnen til at du ikke har hørt noe om dette er fordi norske myndigheter ikke har frarådet lakris i svangerskapet. Selv elsker jeg lakris og spiste bittelitt, men jeg ville vært forsiktig likevel. Og som noen andre her sier, godteri hver dag er ikke bra det heller. Om du sliter med lavt blodtrykk, ville jeg funnet en annen måte å kurere det på enn å spise lakris hver dag i svangerskapet, altså.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #19 Skrevet 1. september 2018 59 minutter siden, Cocosa skrev: Grunnen til at du ikke har hørt noe om dette er fordi norske myndigheter ikke har frarådet lakris i svangerskapet. Selv elsker jeg lakris og spiste bittelitt, men jeg ville vært forsiktig likevel. Og som noen andre her sier, godteri hver dag er ikke bra det heller. Om du sliter med lavt blodtrykk, ville jeg funnet en annen måte å kurere det på enn å spise lakris hver dag i svangerskapet, altså. http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris Joda. Det har de. Nå er det ikke TS som sliter med lavt blodtrykk, men jeg. Hvis du har noen bedre måte å hjelpe på lavt blodtrykk er det bare å si ifra, for legene har ingen ut over «beveg deg i snegletempo, drikk saft med sukker og spis salt mat». Anonymkode: 2ad9c...f5f
Gjest Cocosa Skrevet 1. september 2018 #20 Skrevet 1. september 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris Joda. Det har de. Nå er det ikke TS som sliter med lavt blodtrykk, men jeg. Hvis du har noen bedre måte å hjelpe på lavt blodtrykk er det bare å si ifra, for legene har ingen ut over «beveg deg i snegletempo, drikk saft med sukker og spis salt mat». Anonymkode: 2ad9c...f5f Har akkurat vært gravid selv og fulgte statens kostholdsråd for gravide, der sto det ingen ting. Men greit med oppdatering og hvorfor er du så himla frekk? Jeg kunne jo ikke vite at det ikke finnes medisiner mot lavt blodtrykk 🙄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå