Gå til innhold

Aktiviteter på skolen som krever innkjøp av utstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp mottatt en liste av klær og ting som barna må ha med på tur som de skal ha om et par uker. 

Jeg ser meg lei i dette egentlig og gruer meg til informasjons arkene for skiturene og vinteraktivitets dagene begynner å komme. 

Jeg hørtes sikkert ut som en surmuler, men det er ikke slik at alle har denne typen utstyr tilgjengelig. Jeg syntes egentlig at hvis skolen finner på ekstra aktiviteter som ikke har noe med pensum å gjøre, så skal skolen ha utstyr til alle. 

Vi prioriterer andre aktiviteter enn skogsturer og ski her i huset og har ikke lyst til å presse økonomien med utstyr som kanskje blir brukt kun en gang eller to. 

Hver skogstur/leirskole etc. må vi på xxl for å kjøpe et par dyre tursko, som brukes en gang, samme med ski og skisko. 

Sportsbutikken gjør det ikke enkelt heller med at de selger skisko og staver til så høye priser alene at man i flere anledninger like greit kan kjøpe skipakke.

Kjøper man brukt utstyr (som man er heldig om man finner) så risikerer man at turen blir ødelagt av at utstyret ikke er bra nok. 

Jeg lurer egentlig på hvorfor skolen har rett til å kreve at barn skal ha slikt utstyr? 

Hvorfor har ikke skolene utstyr til det opplegget de setter opp? 

Anonymkode: 48d63...2c5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du ikke skolen om dette?

• Liker 13
Skrevet

Husker når eg gikk på skolen. Da var det slik at planlagte de slike aktiviteter så måtte skolen enten stå for utstyret eller de måtte ha et annet opplegg for de som ikke kunne/ønsket og være med. 

Anonymkode: 16f31...1e9

• Liker 2
Skrevet

Gratisprinsippet betyr at skolene ikke kan kreve verken ski eller fancy utstyr. Men jeg antar at man kan forvente at ungene har normalt gode klær og sko? Jeg har aldri opplevd skogturer som krever mer enn det, eller vinteraktivtetsdager uten alternativer som feks aking. Om turer eller lignende krever utstyr man ikke har, så er det lurt å ta kontakt med skolen og spørre om de eller kommunen har utstyr. Det er en del skoler som har litt utstyr liggende til utlån. Men du kan jo selv tenke deg hvor mye det koster å kjøpe utstyr til noen hundre unger? Skolenes budsjett tillater på ingen måte å kjøpe utstyr til alle. Og skoledagen blir ganske trist om man skal fjerne alle slike dager. 

• Liker 24
Skrevet

Er egentlig litt enig.På juleavslutningen til guttungen i fjor,måtte alle elevene være kledd i en spesiell farge fra topp til tå. 500 lapper kostet det,med bukse,genser og sokker i den utvalgte fargen han skulle ha. Brukte en hel kveld på å tråle gjennom butikkene for å finne det gjorde jeg også!Det ble brukt i hele 10 min under fremføring av teaterstykket. Jeg har råd til det, men synes det er helt bak mål, og i hvert fall ikke miljøvennlig! 

Anonymkode: 02478...6b1

• Liker 11
Skrevet

Vis meg den familien som IKKE har skotøy eller klær som ikke kan brukes til en helt gjennomsnittlig skogstur i grunnskolen. Trenger ikke det dyreste eller det beste for at ungene skal holde seg varme og tørre. Jeg har aldri hatt det dyreste, nyeste og beste, ingen av de jeg har vokst opp med heller, men fy søren som vi kosa oss på tur! Ikke engang nå som voksen har jeg det, og er ganske aktiv med familien min året rundt. Tenk så mye læring man kan klemme inn i sånne turer, for ikke å snakke om hvor bra det er for det sosiale. 

Ski og skisko kan man låne, eventuelt får skolen ha et opplegg for de som ikke har ski. Alltids noen som gikk til fots hos oss og hadde med kjelke, akebrett/matte. Det er vel flere og flere kommuner som har utleie av sånt utstyr til en veldig billig penge, uten at det går utover kvaliteten.

Ta det opp med skolen eller foreldreutvalget.

Anonymkode: f7b55...287

• Liker 18
Skrevet

Snakk med skolen, forhåpentligvis er det mulig å låne gjennom kommunen. Da jeg var barn så eide vi ikke nåla i veggen, så slike turer var jeg aldri med på om de ikke hadde alternativt opplegg. Når vi fikk slike utstyrs-ark med hjem visste jeg at dette går ikke. Så jeg kastet disse arkene før jeg kom hjem og sa ikke noe til min mor. Når dagen kom så dro jeg på skolen som vanlig, mens i virkeligheten skulket jeg og satte meg på biblioteket frem til jeg kunne dra hjem. Så man kan gjerne snakke om at det er kjedelig uten slike dager, men fy fader det var kjedelig å sitte å gjemme meg på biblioteket så lenge også.

Anonymkode: 856be...d7f

• Liker 8
Gjest Nina1975
Skrevet

På "vår" skole står det også på skrivet at skolen er behjelpelig med utlån av utstyr om noen trenger.

Skrevet

Skolen vår sender med info om "Utstyrsentralen". De skriver også at foreldrene må si fra dersom de ikke har det nødvendige utstyret. Og det er bra. Men jeg synes ikke skolen kan forlange at foreldrene f. eks må kjøpe ski til barna for én skitur. Nå drar jeg selv med barna på skitur mot deres vilje, så de har altså ski. Men ellers hadde jeg droppet det. 

Anonymkode: d7d22...c83

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet på en skole en gang, og der hadde de skiutstyr, skøyter og akebrett til låns. 

Men, hvor bor du? Noen kommuner har en sånn «utlånsbank» der en kan låne bl.a ski. Det har de i min kommune. 

Har dere en foreldre Facebook-gruppe? Du kan jo spørre der?

Gode sko burde barnet ditt ha uansett, og de trenger hverken å være fjellsko eller dyre. Hvilke sko bruker barnet ditt til vanlig når det er ute og leker?

Jeg syns det er fint at det er slike dager i skolen. Barna får et avbrekk fra det teoretiske, og de får være ute og utforske naturen. De møter også klassevennene sine på en annen måte. 

Her har du fått mange tips. Du burde unne barnet ditt å gjøre det beste ut av disse turdagene. Det løser seg alltid om man er åpen for alternative måter å skaffe utstyr. 

Anonymkode: 88c79...989

• Liker 3
Skrevet

Norske skoler er bundet av læreplanen K06. Etter 10. trinn:

Friluftsliv

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 

• orientere seg ved bruk av kart og kompass i variert terreng og gjere greie for andre måtar å orientere seg på
  • praktisere friluftsliv i ulike naturmiljø og gjere greie for allemannsretten
  • planleggje og gjennomføre turar til ulike årstider, også med overnatting ute
  • Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp mottatt en liste av klær og ting som barna må ha med på tur som de skal ha om et par uker. 

Jeg ser meg lei i dette egentlig og gruer meg til informasjons arkene for skiturene og vinteraktivitets dagene begynner å komme. 

Jeg hørtes sikkert ut som en surmuler, men det er ikke slik at alle har denne typen utstyr tilgjengelig. Jeg syntes egentlig at hvis skolen finner på ekstra aktiviteter som ikke har noe med pensum å gjøre, så skal skolen ha utstyr til alle. 

Vi prioriterer andre aktiviteter enn skogsturer og ski her i huset og har ikke lyst til å presse økonomien med utstyr som kanskje blir brukt kun en gang eller to. 

Hver skogstur/leirskole etc. må vi på xxl for å kjøpe et par dyre tursko, som brukes en gang, samme med ski og skisko. 

Sportsbutikken gjør det ikke enkelt heller med at de selger skisko og staver til så høye priser alene at man i flere anledninger like greit kan kjøpe skipakke.

Kjøper man brukt utstyr (som man er heldig om man finner) så risikerer man at turen blir ødelagt av at utstyret ikke er bra nok. 

Jeg lurer egentlig på hvorfor skolen har rett til å kreve at barn skal ha slikt utstyr? 

Hvorfor har ikke skolene utstyr til det opplegget de setter opp? 

Anonymkode: 48d63...2c5

Jeg mener jo det at alle familier i Norge bør ha ski, skøyter og sykler. Det er veldig vanlig i bruk for alle aldre og man vet jo at skoler pleier å ha skiturer. Det ligger vanvittig mye på finn som er halvert prisen på og likevel kan brukes. Det må ikke være merke eller fancy, det må bare passe. Dette er blant tingene som koster å ha barn. Selv fra vi var små og så vet man at de 3 tingene går igjen år etter år. Det bør ikke være noe sjokk.

Anonymkode: b7fe5...a78

• Liker 5
Skrevet

Foreldre som ser seg nødt til å kjøpe et dyrt par tursko hver gang det er snakk om skogstur og leirskole lager seg et problem.

Barn skal ha klær til å være ute. Det er ikke store forskjellen på det som trengs til å være ute i langfri en sur høst- eller vinterdag og det som trengs på skogstur og vintertur.

Dagens foreldre må slutte å skape seg problemer. Slutt å være så tafatte. Har dere ikke utstyr som ski, så si ifra og vær aktiv i å finne en løsning. Å avskaffe aktivitetsdager og turdager fordi man ikke evner å finne andre løsninger er helt på tryne. En skitur i regi av skolen er jo rene gavepakken til de barna som ellers aldri vil få oppleve noe slikt. Gitt at foreldrene evner å ta litt initiativ selv. Snakk med andre! Dere har skolen, foreldre til medelever, bekjente, gi bort grupper på Facebook, utlånssentraler og mye mer. Unn barnet deres en slik opplevelse. Bruk energien på å finne gode løsninger fremfor å sutre! 

Anonymkode: f3639...d46

• Liker 26
Skrevet

Hva er det de krever de skal ha med da? Som dere ikke har? Er det overnattingstur i naturen? 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er egentlig litt enig.På juleavslutningen til guttungen i fjor,måtte alle elevene være kledd i en spesiell farge fra topp til tå. 500 lapper kostet det,med bukse,genser og sokker i den utvalgte fargen han skulle ha. Brukte en hel kveld på å tråle gjennom butikkene for å finne det gjorde jeg også!Det ble brukt i hele 10 min under fremføring av teaterstykket. Jeg har råd til det, men synes det er helt bak mål, og i hvert fall ikke miljøvennlig! 

Anonymkode: 02478...6b1

Den situasjonen var vi i også. Jeg løste det med å spørre i foreldrenes facebookgruppe om noen hadde å låne ut, da mitt barn ikke hadde noe i den fargen. Null stress. Det var flere barn som ble kledd opp i lånetøy.

Man trenger ikke å lage problemer ut av ingen ting.

Anonymkode: 28f5e...52c

• Liker 10
Skrevet (endret)
1 time siden, eller skrev:

Norske skoler er bundet av læreplanen K06. Etter 10. trinn:

Friluftsliv

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 

• orientere seg ved bruk av kart og kompass i variert terreng og gjere greie for andre måtar å orientere seg på
  • praktisere friluftsliv i ulike naturmiljø og gjere greie for allemannsretten
  • planleggje og gjennomføre turar til ulike årstider, også med overnatting ute

Det er vel mål fra valgfaget Natur, miljø og friluftsliv? Så jeg skjønner poenget ditt, men skolene er ikke bundet til målene i et valgfag. De målene gjelder for de elevene som har det faget, ikke resten. :) 

Edit: jeg leste litt fort, jeg ser nå at det er KRØV, ikke NMF. :) 

Endret av Vampen
Skrevet

Ingen fjelltur som en skole drar på krever mer enn joggesko og to-tre par ullsokker (dersom det er vått). Dette har kidsa dine. 

Enig med det skigreiene, men har aldri opplevd at skoler ikke har alternativ aktivitet/mulighet for utlån. 

• Liker 5
Gjest sumobareinnom
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg den familien som IKKE har skotøy eller klær som ikke kan brukes til en helt gjennomsnittlig skogstur i grunnskolen. Trenger ikke det dyreste eller det beste for at ungene skal holde seg varme og tørre. Jeg har aldri hatt det dyreste, nyeste og beste, ingen av de jeg har vokst opp med heller, men fy søren som vi kosa oss på tur! Ikke engang nå som voksen har jeg det, og er ganske aktiv med familien min året rundt. Tenk så mye læring man kan klemme inn i sånne turer, for ikke å snakke om hvor bra det er for det sosiale. 

Ski og skisko kan man låne, eventuelt får skolen ha et opplegg for de som ikke har ski. Alltids noen som gikk til fots hos oss og hadde med kjelke, akebrett/matte. Det er vel flere og flere kommuner som har utleie av sånt utstyr til en veldig billig penge, uten at det går utover kvaliteten.

Ta det opp med skolen eller foreldreutvalget.

Anonymkode: f7b55...287

Det er faktisk ikke særlig vits i å ta slike ting opp  da flertallet er for slike turer. 

Syns det er kjipt at vi får en synlig klasseskille mellom de som har ski og de som ikke har råd...

Jeg syns ikke det er noe som hører til skolen, de som liker å gå på ski og ake kan vel gjøre det i fritiden 😉

Mine unger har vært på til sammen 4 turer der tursko sto på lista. Regner da med de skal vasse i myrer og greier... tursko er ganske dyrt. Samme med sånne vind og vanntette klær, vi har til vanlig ikke bruk for sånt, men så kommer det en turdag... og det blir flere tusen kroner igjen...

Skrevet
9 minutter siden, sumobareinnom skrev:

Det er faktisk ikke særlig vits i å ta slike ting opp  da flertallet er for slike turer. 

Syns det er kjipt at vi får en synlig klasseskille mellom de som har ski og de som ikke har råd...

Jeg syns ikke det er noe som hører til skolen, de som liker å gå på ski og ake kan vel gjøre det i fritiden 😉

Mine unger har vært på til sammen 4 turer der tursko sto på lista. Regner da med de skal vasse i myrer og greier... tursko er ganske dyrt. Samme med sånne vind og vanntette klær, vi har til vanlig ikke bruk for sånt, men så kommer det en turdag... og det blir flere tusen kroner igjen...

Går ikke ungene dine ut når det regner? 

Nå er det en gang slik at slike ting faktisk hører til i skolen. Både mtp kompetansemål, klassemiljø og helse. Nå som livsmestring skal inn som eget tema i skolen er også slike ting viktig. Barn og unge har godt av å komme seg ut av klasserommet. Vi bor som kjent i et land med mye vær, og da kan man planlegge tur i god tid og håpe på fint vær, for så å våkne opp å oppdaget at man skal gå ei mil i øspøs regnvær. Da trenger man riktig sko og tøy. Det betyr ikke at man må løpe til butikken å kjøpe noe dyrt, det holder lenge at man har på seg tøy og sko som gjør at man holder seg tørr og varm og kan gå komfortabelt. Jeg er på tur med elever hvert åt og har aldri eid ordentlige, fancy tursko. Det holder lenge å kle seg etter været. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ærlig talt, ingen krever nye, dyre tursko, men barna dine må jo ha sko som de kan gå tur med! Om så til å fra skolen! Det holder med joggesko eller støvler, men de skal selvfølgelig ikke ha sandaler/hæler/Crocs ol. Og regnjakke/vindjakke. Hvor i Norge bor dere siden de ikke har det? Da trenger de det. Sårt. Og når dere aldri er på tur eller går på ski: faller det deg ikke inn at det er for dine barn dette arrangeres, så de kan oppleve noe og lære det? Lån ski til den turen. Og nei, de må ikke være dyre. 

Endret av Lou Salome
  • Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...