Gå til innhold

Livmorhals kreft

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

Har akkuratt fått positivt svar på prøven min og skal inn å ta nye. Vet det er en kreftform med veldig god prognose og enkel behandling.

Er alikevel veldig skremt akkuratt nå. Kan noen forklare meg proosedyrene og behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litjmæ

Hos Kreftforeningen finnes det en del informasjon, men jeg er usikker på hvor oppdatert den er. De har også en støttetelefon med grønt nummer som du finner på samme side.

Det er naturlig å være skremt selv om legene nå for tiden er utrolig flinke til å behandle. Det er jo ikke en hyggelig diagnose uansett og det kan være greit å få snakket ut litt med noen.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krølltoppen i.i.
Hei.

Har akkuratt fått positivt svar på prøven min og skal inn å ta nye. Vet det er en kreftform med veldig god prognose og enkel behandling.

Er alikevel veldig skremt akkuratt nå. Kan noen forklare meg proosedyrene og behandlingen?

Les de websidene som blir anbefalt her. De er antagelig mye mer riktige enn den infoen du får av meg her. Men ettersom du spør skal du selvsagt få svar.

Noen kaller det å få positivt svar når de kun har celleforandringer. Det som skjer i de fleste tilfellene da er at du går til jevnlig kontroll for å se om det roer seg eller fortsetter. Veldig mange jenter får celleforandringer en eller annen gang i livet uten at det blir noe mer ut av det.

Hvis det allerede er stadfestet at der er kreftceller i livmorhalsen så skjærer de vekk den delen som har disse cellene. De kan også fryse den vekk. Hvor stort inngrepet blir er avhengig av hvor mye som skal skjæres vekk. Veldig mange skjærer bare vekk littegrann av livmorhalsen fordi det blir oppdaget så tidlig. I såfall er det ikke problem å bære frem barn senere. Inngrepet er i disse tilfellene veldig enkle og greie.

Det verste er faktisk å gå rundt å være redd for både kreften og inngrepet.

Jeg vet selvsagt at livmorkreft kan være mer alvorlig enn det jeg har beskrevet her, men dette er altså hva som skjedde med meg.

:trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...