AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #1 Skrevet 31. august 2018 Noe som kjenner til reglene rundt dette? Jeg har både bachelor og etter dette tatt div kurser på høyskoler, med tilhørende høyskolepoeng. I tillegg andre relevante kurser. Etter nesten 20 årig arbeidslivet, så ble jeg syk for to tre år siden. Først 100% SM, så 100% AAP, etterhvert noe bedre, og økt med 10% av gangen til nå 50%. Jeg har ikke rolig jobb, kan være både rolige og hektiske dager. Nå er jeg helt kaputt. Ønske er jo å bli frisk og tilbake i min jobb, men kroppen klarer ikke mer. Spørsmålet er så. Jeg er jo innstilt på at jeg må/bør prøve noe roligere i samme bedrift, men kan jeg bli presset i hva som helst? La oss si vaskehjelp el kontorfullmektig el sentralbord eller noe. Hvis det skjer så går jeg jo drastisk ned i lønn, fordi de jobbene jeg kjenner til er det ikke nødvendig med høyskolen. Kan jeg spørre om å beholde min lønn. Hva sier reglene? Vet ikke hvor godt jeg fikk forklart. Anonymkode: 60f04...2b0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #2 Skrevet 31. august 2018 Du kan selvfølgelig spørre, men tviler på at du får det. Det burde være ganske selvsagt at du ikke får lønnen til en leder dersom du begynner å jobbe som vasker. Altså, hallo? Anonymkode: b073b...b52 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #3 Skrevet 31. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvfølgelig spørre, men tviler på at du får det. Det burde være ganske selvsagt at du ikke får lønnen til en leder dersom du begynner å jobbe som vasker. Altså, hallo? Anonymkode: b073b...b52 Såpass skjønner jeg og. Spørsmålet mitt var hovedsakelig hva slags jobber Nav kan kreve at jeg jobber i. Hva slags regler er rundt det her. Nå har jeg kun forsøkt min egen jobb, 50 % er max hva jeg klarer. Det er ikke min feil at jeg er blitt syk etter 20 år i arbeidslivet, og innbetalt skatt. Jeg har økonomiske forpliktelser som jeg opparbeidet meg FØR jeg ble syk. Jeg snakker IKKE om å jobbe som vaskehjelp og få lederlønn. Jeg lurer på hva reglene sier. Hvis det har noe å si har jeg mine tvil om en roligere jobb vil ha noe å si heller. Men jeg vet ikke før jeg har prøvd det. Det jeg hadde blitt mest lykkelig av var om jeg ikke var syk i det hele tatt, og jobbe her jeg jobber, til jeg gikk av med pensjon. Noen fra nav som vet noe om det? Anonymkode: 60f04...2b0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #4 Skrevet 31. august 2018 Slik jeg forstår det, så er uføretrygd for de som har nedsatt arbeidsevne med minst 50 % til ethvert type arbeid. De er dog ofte ikke helt nazi på det. Men det finnes mange løsninger før uføretrygd. Om du kan være tilstede typ 70 %, men bare «produsere», så kan NAV feks kompensere arbeidsgiver for verditapet uten at det går utover din lønn. Man kan få hjelpemidler, tilretteleggingsordninger og mye, mye mer. Søk på nav.no/rettskildene for å få vite mer om regler og søk på hjelpemiddelsentralen for å få vite mer om hjelpemidler og tilrettelegging. Anonymkode: 99314...543
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #5 Skrevet 31. august 2018 Så du vil heller bli ufør enn å gå ned i lønn?🙄 Du går forøvrig ned i lønn om du blir ufør også. Men klart, da slipper du jo å jobbe for pengene.. Du blir ikke ufør sånn helt uten videre fra en aktiv og slitsom jobb. Da ber NAV deg om å prøve en roligere jobb, altså omskolere deg. Og da er svært ofte konsekvensen at man går ned i lønn. Men du har ikke rett på tilskudd av den grunn. Dette skjer faktisk med svært mange mennesker, og det man må gjøre er å justere ned forbruket. Om det betyr å få en billigere bil og bytte bolig, ja da betyr det det. Din situasjon er ikke særlig unik. Er veeeeldig mange mennesker som blir syke når de blir eldre og ikke klarer en jobb med «full fres» lengre. Det er kjipt, men livet er urettferdig. Har forøvrig 3 autoimmune sykdommer selv, så jeg forstår bedre hva du snakker om enn du kanskje tror. Anonymkode: ef48b...c13 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #6 Skrevet 1. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Såpass skjønner jeg og. Spørsmålet mitt var hovedsakelig hva slags jobber Nav kan kreve at jeg jobber i. Hva slags regler er rundt det her. Nå har jeg kun forsøkt min egen jobb, 50 % er max hva jeg klarer. Det er ikke min feil at jeg er blitt syk etter 20 år i arbeidslivet, og innbetalt skatt. Jeg har økonomiske forpliktelser som jeg opparbeidet meg FØR jeg ble syk. Jeg snakker IKKE om å jobbe som vaskehjelp og få lederlønn. Jeg lurer på hva reglene sier. Hvis det har noe å si har jeg mine tvil om en roligere jobb vil ha noe å si heller. Men jeg vet ikke før jeg har prøvd det. Det jeg hadde blitt mest lykkelig av var om jeg ikke var syk i det hele tatt, og jobbe her jeg jobber, til jeg gikk av med pensjon. Noen fra nav som vet noe om det? Anonymkode: 60f04...2b0 Disse tankene er det utrolig mange som har hatt. Og mange har opplevd det samme. Det er ingens feil at noen blir syk. Om du fremdeles klarer å gjøre arbeid på "ditt nivå" (iflg utdanning/erfaring), hva med å finne en roligere jobb der du kan bruke kunnskapen din? Istedet for å bli i samme bedrift og få en lavere betalt jobb. Det er jo heller ikke garantert at bedriften din har behov for flere i resepsjon/renhold. Anonymkode: b99b8...62d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #7 Skrevet 1. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse tankene er det utrolig mange som har hatt. Og mange har opplevd det samme. Det er ingens feil at noen blir syk. Om du fremdeles klarer å gjøre arbeid på "ditt nivå" (iflg utdanning/erfaring), hva med å finne en roligere jobb der du kan bruke kunnskapen din? Istedet for å bli i samme bedrift og få en lavere betalt jobb. Det er jo heller ikke garantert at bedriften din har behov for flere i resepsjon/renhold. Anonymkode: b99b8...62d Skjønner at mange har vært gjennom det. Nytt for meg, så mange bekymringer kverner i hodet, både helsemessige og økonomiske. Jeg har fra før tenkt på det du foreslo ift prøve en annen arbeidssted. Jobber pr idag i et IA bedrift. Det dummeste jeg kan gjøre er å slutte der for å PRØVE et helt nytt sted, spesielt når jeg fortsatt er på prøvestadiet ift hva jeg klarer og ikke klarer. Da står jeg der uten å noe å dette tilbake til. Men planene er der, så fort jeg har fått prøvd ut. Anonymkode: 60f04...2b0
Husholdning1 Skrevet 1. september 2018 #8 Skrevet 1. september 2018 Kvalifiserer man for uføretrygd så bør man gripe den i første omgang, for deretter gradvis å gjenoppta arbeidslivet om man får muligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #9 Skrevet 1. september 2018 7 hours ago, Husholdning1 said: Kvalifiserer man for uføretrygd så bør man gripe den i første omgang, for deretter gradvis å gjenoppta arbeidslivet om man får muligheten. Og det er sånn velferdsstaten vår kommer til å gå under. Anonymkode: b073b...b52 1
Husholdning1 Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er sånn velferdsstaten vår kommer til å gå under. Anonymkode: b073b...b52 Velferdsstaten går ikke under ved at de som kvalifiserer til uføretrygd får det. Så her tar du altså feil.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #11 Skrevet 1. september 2018 Jeg er i samme situasjon som deg og er 100% innstilt på å gå ned i lønn. Jeg har en veldig rolig og behagelig jobb i seg selv, det er arbeidstidens og evige krav jeg ikke klarer å fullføre lenger. Derfor skal jeg ikke tilbake dit uansett hva. Jeg vet ikke hva jeg kan jobbe med da jeg blandt annet sliter med evig fatigue. Vet aldri fra dag til dag om jeg orker å dusje eller bare ligge på sofaen. De fleste dagene er ett stort ork. Nav vil ha meg ut i tiltak, men jeg klarer virkelig ikke. Ufør er enda ikke blitt nevnt med en bokstav. Jeg vil egentlig ikke bli ufør, men klarer nok ikke ha en jobb med faste arbeidstider og dager heller. Flesteparten av dagene mine tilbringes på sofaen. Jg har igjen 2.5 mnd med sykemeldinger, da går lønne over på aap, noe som vil merkes svært godt. Jeg gruer meg til det, men helsa mi kommer før jobb. Anonymkode: f4911...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå