Gå til innhold

Spiral

Gjest Arran

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie

Jeg er 33, har aldri vært gravid og har gått på p-piller siden jeg var 16. Har hatt noen korte pillepauser, men har da ikke brukt annen prevensjon. Av ulike grunner vurderer jeg å slutte på pillen, men har fortsatt behov for prevensjon. Er i et fast forhold og ønsker ikke å bruke kondom, da jeg synes det tar bort for mye av spontaniteten og noe av følsomheten under sex. Vurderer å diskutere spiral med legen min, da jeg har hørt at det nå ikke lengre er et absolutt krav at en må ha født for å kunne ha spiral.

Er det noen her som har erfaring med spiral uten å ha født/gått gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Ja! Spiral er nok det lureste jeg gjorde i fjor ;)

Legen min var veldig oppgitt over at det er så lite informasjon om kobberspiral... Jeg har bare gode erfaringer. Jeg fikk ikke mer blødninger, men kanskje litt lenger. Før hadde jeg aldri menssmerter, men nå kjenner jeg det dagen før. Det er til å leve med.

Livet uten hormoner er helt ubeskrivelig deilig. Kjæresten min er SÅ glad for at jeg fikk spiral! Når jeg først fikk spiral, så kunne han kjenne det (au..), men etter at jeg klipte tråden så har han ikke merket noe til det.

Så ja, dette kan jeg virkelig anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Noe av grunnen til at jeg går på p-piller er nettopp at jeg alltid har vært plaget av sterke menssmerter. Har imidlertid blitt mye bedre nå takket være akupunktur og homeopati, men regner jo med at dette blir verre igjen hvis jeg slutter på pillen. Og om jeg da må regne med enda mer menssmerter pga spiral, så er jeg litt skeptisk.

Men Susanne, du har heller ikke vært gravid og legen din hadde likevel ingen motforestillinger mot spiral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har ikke vært gravid nei. Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve pessar, men legen min mente at spiral var et mye bedre alternativ for meg som er i et stabilt forhold. Veldig glad for at hun nevnte det..

Angående menstuasjonssmerter. Det er vel den eneste ulempen med kobberspiral...så jeg skjønner at du er nervøs for det.

Vet faktisk ikke hvor mye spiralen koster (studenter får det gratis), men jeg tror ikke det er så fryktelig mye? Tror jeg ville prøvd det. Men det kan ta opp til 6 mnd før menstruasjonen stabiliserer seg.

Før jeg bestemte meg, så søkte jeg på kvinneguiden og www.doktoronline.no Folk har tydeligvis litt varierende erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Hmmmm... tror jeg får tenke litt mer på det og ta en prat med legen om det. Først vil jeg få økte menssmerter pga at jeg slutter på pillen, og så bidrar evt spiralen til at det kan bli enda verre. Men samtidig kan jeg kanskje få hjelp til å dempe dette med akupunktur.

Takk for dine erfarnger, Susanne. Og jeg er takknemlig for å høre fra andre som har prøvd spiral, enten du har vært gravid eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Har hatt spiral og fikk økte blødninger, men ikke økte mens-smerter.

Blødningene stabiliserte seg et ca 6 mnd, men fremdeles hadde jeg relativt kraftige blødninger.

Jeg var "helt greit nok" fornøyd, litt plagsomt med sterke blødninger, spes. om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta
Noe av grunnen til at jeg går på p-piller er nettopp at jeg alltid har vært plaget av sterke menssmerter. Har imidlertid blitt mye bedre nå takket være akupunktur og homeopati' date=' men regner jo med at dette blir verre igjen hvis jeg slutter på pillen. Og om jeg da må regne med enda mer menssmerter pga spiral, så er jeg litt skeptisk.[/quote']

Hvorfor ikke prøve hormonspiral? Den gir mindre blødninger og i noen tilfeller så blir blødningene borte.

Jeg har selv hatt kobberspiral i mange år. Merket ingenting til menssmerter (De kom først etter at jeg ble sterilisert), men hadde økte blødninger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Hvorfor ikke prøve hormonspiral? Den gir mindre blødninger og i noen tilfeller så blir blødningene borte.

Jeg har selv hatt kobberspiral i mange år. Merket ingenting til menssmerter (De kom først etter at jeg ble sterilisert), men hadde økte blødninger da.

Grunnen til at jeg ønsker å slutte på pillen er at jeg ikke ønsker hormonell prevensjon lengre. Hvordan er hormondosen i hormonspiral kontra p-piller?

Og godt å høre fra noen som ikke har fått kraftigere menssmerter av spiral. Det er den største bekymringen min med å slutte på pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ønsker å slutte på pillen er at jeg ikke ønsker hormonell prevensjon lengre. Hvordan er hormondosen i hormonspiral kontra p-piller?

Og godt å høre fra noen som ikke har fått kraftigere menssmerter av spiral. Det er den største bekymringen min med å slutte på pillen.

Jeg hadde kobberspiral i 5 år uten noen som helst menssmerter (men jeg hadde ikke hatt det på forhånd heller). Så prøvde jeg p-ringer i en kort periode men de hadde altfor mye hormoner for meg.. Nå har jeg hatt hormonspiral i et år og den har iallefall mye mindre hormoner enn p-ring.

Jeg har heller aldri født barn, er 22 nå. Ikke hatt store problemer med å få spiral, men legene vil jo _helst_ gi deg noe de tjener mer på da.. Sikkert lønnsommere for dem å skrive ut resepter på p-piller årlig enn å sette inn en spiral hvert femte år.

Vil iallefall anbefalle begge typer spiral :) Men ekstra deilig med hormonspiral så man slipper mensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral er jo et godt alternativ hvis du har en del mens smerter.. Den inneholder en del mindre hormoner enn p-piller... Men så er den 3 ganger så dyr :cry: som en kobber spiral..

Det går jo altids ann å prøve en kobber spiral og se hvordan det blir med mens smertene.. Jeg har selv en kobber spiral og kan ikke si at jeg har fått så mye mer mens smerter nå enn da jeg gikk på p-piller...

men det er vel veldig individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skal få p-stav nå. Har gått på p-piller i mange år, og er plaget av kraftige blødninger.

P-staven er dyr, men holder i 3 år, er østrogen fri og inneholder lite hormoner. Menstruasjonen pleier i mange tilfeller å forsvinne helt, så jeg er spent på resultatet hos meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...