Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei KG,

Jeg har et spørsmål jeg ønsker å høre  noen meninger om.

Dersom en noen (person A) sier klart ifra at de ikke ønsker å ha sex med en person (person B). Er det «sosialt akseptert» av person B å forsøke å sjenke person A for å få viljen sin likevel? Er det sosialt akseptert å si at «et ja er et ja, og det betyr samtykke» selv om person A er blackout dritings? 

Jeg har fått inntrykk fra de jeg har diskutert dette med at det er i en etisk gråsone, men ar det er «innafor» (altså ikke voldtekt eller noe straffbart). Hva mener dere? 

Anonymkode: c9ebb...e64

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Hvis en person skjenkes såpass full at de ikke klarer å gjøre rede for seg og følgelig si nei til sex så er det i og for seg ganske klart definert som voldtekt.

Skrevet

Voldtekt.

Anonymkode: cefd6...436

• Liker 11
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei KG,

Jeg har et spørsmål jeg ønsker å høre  noen meninger om.

Dersom en noen (person A) sier klart ifra at de ikke ønsker å ha sex med en person (person B). Er det «sosialt akseptert» av person B å forsøke å sjenke person A for å få viljen sin likevel? Er det sosialt akseptert å si at «et ja er et ja, og det betyr samtykke» selv om person A er blackout dritings? 

Jeg har fått inntrykk fra de jeg har diskutert dette med at det er i en etisk gråsone, men ar det er «innafor» (altså ikke voldtekt eller noe straffbart). Hva mener dere? 

Siterer fra lovverket:

§ 291. Voldtekt
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Hentet fra denne siden

Endret av Million
  • Liker 17
Gjest Overrasket
Skrevet

Man er den laveste formen for et menneske dersom man gjør dette eller synes at andre som gjør dette er "innafor". 

Skrevet

Og straffbart. Flere dommer på voldtekt for sex med døddrukkene folk der ute. 

Anonymkode: cefd6...436

• Liker 6
Skrevet

Er det altså straffbart/voldtekt å gå etter noen som har gitt et klart og tydelig «nei» til sex og prøve å få viljen sin likevel ved å sjenke dem? Selv om personen til slutt sier ja (selv om de er blackout dritings)? 

TS

Skrevet (endret)

Voldtekt! Du tilrøver deg noe som ikke blir gitt deg!

Endret av Regn
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det altså straffbart/voldtekt å gå etter noen som har gitt et klart og tydelig «nei» til sex og prøve å få viljen sin likevel ved å sjenke dem? Selv om personen til slutt sier ja (selv om de er blackout dritings)? 

TS

Eh, ja!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS

Er de blackout så kan de ikke samtykke og det er voldtekt. Hvorfor prøver du deg ikke heller på noen som vil fremfor å skulle bli en voldtektsperson?

Anonymkode: a8a58...ad5

• Liker 13
Skrevet

Det ville ikke gjort meg noe å bli sjenket og pult. Jeg ville sikkert ikke husket stort uansett, bare tatt meg en dusj dagen etterpå og spist frokost. 

Anonymkode: e922f...92e

Gjest padawan
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Gjest Overrasket
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Ja. 

I tillegg. Siden du spesifiserer "klart og tydelig nei", hva mer er det egentlig å snakke om. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er de blackout så kan de ikke samtykke og det er voldtekt. Hvorfor prøver du deg ikke heller på noen som vil fremfor å skulle bli en voldtektsperson?

Anonymkode: a8a58...ad5

Dette er ikke noe jeg har gjort eller planlegger å gjøre mot noen. 

TS

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, padawan skrev:

Ja?

Nei, det er ikke straffbart å sjenke en annen person full. 

Skrevet

Det er heller ikke straffbart å sjenke en, person full og tenke «kanskje han samtykker hvis han er full». 

Gjest padawan
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke straffbart å sjenke en annen person full. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke straffbart å sjenke en, person full og tenke «kanskje han samtykker hvis han er full». 

Nå er det ikke "bare" å skjenke noen fulle som er det TS spør om. Se forøvrig denne posten som viser til paragrafen som forbyr dette i posten til Million.

Skrevet
1 minutt siden, padawan skrev:

Nå er det ikke "bare" å skjenke noen fulle som er det TS spør om. Se forøvrig denne posten som viser til paragrafen som forbyr dette i posten til Million.

Jo, TS spør om å sjenke noen full med hensikt. Hvis sex er ulovlig i fylla, er jeg forøvrig voldtatt så mange ganger at jeg burde kunne få nok i erstatning til å leve på rentene resten av livet.

Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, TS spør om å sjenke noen full med hensikt. Hvis sex er ulovlig i fylla, er jeg forøvrig voldtatt så mange ganger at jeg burde kunne få nok i erstatning til å leve på rentene resten av livet.

Da skjønner du rett og slett ikke hva TS spør om. 

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke denne personen som alt har sagt nei til deg drikker med deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...