Gå til innhold

Velferdspermisjon ved syk søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et søsken som er alvorlig psykisk syk. Jeg bor et ganske langt stykke unna der søskenet og våre foreldre og vårt andre søsken bor. H*n er samboer og har to små barn i barnehagealder

H*n er ikke livstruende syk, men det ser ut til at høsten og vinteren vil gå med på behandling/innleggelse og å forsøke å komme tilbake til en hverdag. H*n var også syk for noen år tilbake, og jeg vet at mine foreldre ikke har mulighet til å stille opp på lik linje som de gjorde den gangen, i tillegg er det altså kommet to barn inn i bildet siden den gang. 

Har jeg som søsken noen rett på velferdspermisjon for å reise og være en støtte for mitt søsken og familien i denne tiden, eller er dette noe som vurderes av arbeidsgiver og er ulikt fra jobb til jobb?

Anonymkode: 24eec...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din situasjon gir ikke lovfestet rett til permisjon. Så det kommer an på arbeidsgiver. 
Men du vil uansett ha mulighet til å søke permisjon fra jobben din, men du kan ikke forvente lønnet permisjon. 

Anonymkode: 9c065...6ed

• Liker 4
Skrevet

Veldferdspermisjon går kun ved rett linje opp eller ned, det vil si foreldre, barn og partner. Men du kan søke vanlig permisjon, da får du ikke lønn. Eller ta ut feriedager.

Anonymkode: 834cc...916

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldferdspermisjon går kun ved rett linje opp eller ned, det vil si foreldre, barn og partner. Men du kan søke vanlig permisjon, da får du ikke lønn. Eller ta ut feriedager.

Anonymkode: 834cc...916

Det er ikke riktig. Du har velferdspermisjon med OG uten lønn, og dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Anonymkode: 701b1...a55

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig. Du har velferdspermisjon med OG uten lønn, og dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Anonymkode: 701b1...a55

Det kommer an på hvor du jobber. Der jeg jobber nå har vi ti dager med lønn og 12 dager uten lønn (eller omvendt). Der jeg jobbet før hadde vi 10 dager uten lønn. 

Anonymkode: d2a0d...d25

Skrevet

Du har ingen rettigheter til permisjon. Med mindre jobben har særskilte retningslinjer til permisjon uten lønn. 

Men mange arbeidsgivere vil være fleksible i situasjonen. Opplevde selv å få fem dager med lønn uten at det var nær familie, de ønsket bare å vise omsorg. 

Anonymkode: 00ce0...3dc

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på arbeidsgiver. Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden, hvor søsken brått ble innlagt på psykiatrisk sykehus. Da fikk jeg velferdspermisjon med lønn for å dra til sykehuset med klær og toalettsaker.

Anonymkode: 85c92...a82

• Liker 1
Skrevet

Du må bare spørre. og være forberedt på at det blir uten lønn, men hvis du jobber på et større sted er det godt mulig de vil gi noe lønnet 

Anonymkode: 247f5...e5f

Skrevet

Det kommer ann på om du har en bra arbeidsgiver eller ikke.

Anonymkode: 574a3...5e3

Skrevet

Hos meg kunne jeg (og ville jeg nok) innvilget permisjon uten lønn. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på om du har en bra arbeidsgiver eller ikke.

Anonymkode: 574a3...5e3

Og bra er vel da en arbeidsgiver som ivaretar selskapets interesser, og gir vedkommende permisjon uten lønn formoder jeg?

Anonymkode: 07697...5d3

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og bra er vel da en arbeidsgiver som ivaretar selskapets interesser, og gir vedkommende permisjon uten lønn formoder jeg?

Anonymkode: 07697...5d3

Hva som er bra kan du synse og mene om som du vil i en annen tråd, har du ikke noe bedre svar å komme med til folk som har det vanskelig og ber  om råd kan du holde kjeft. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen, det er ikke aktuelt akkurat nå,da h*n er lagt inn til behandling, men jeg vet jo at det kommer en lang høst. Jobbet kommunalt og har fått høre at kommunen har innvilget med til lignende tilfeller tidligere, så det livet godt for min del. Har ikke mer ferie å ta av da den har blitt tatt ut i forbindelse med stengt bhg, planleggingsdager og liknende til egne barn tidligere i år. 

Skrevet

Her har du ikke krav på permisjon med lønn, men dersom du har en ok arbeidsgiver så er det mulig du kan få innvilget permisjon uten lønn. 

Permisjon med lønn har jeg aldri hørt om en arbeidsgiver som innvilger i slike tilfeller, men du får jo ikke svar med mindre du søker. 

Anonymkode: 81f10...91a

Skrevet

Hvis du vet det vil bli nødvendig med fri senere i høst, kan du jo prøve å opparbeide deg noe avspasering? Forklar leder  situasjonen, og hør om det kan avtales slik at du får lov å opparbeide deg noe avspasering så du kanskje ikke trenger ta så mye ulønnet fri. Vet ikke hvilken jobb du har, el om det er praktisk mulig for deg å gjøre det slik. 

Man kan også søke om overføring av ferie mellom ferieårene: det betyr også at du kan søke om å få overført ferie fra 2019 til 2018, altså ta ferie på forhånd. Mener det er inntil to uker man kan søke arbeidsgiver om. 

Mulig dette vil gi deg trøbbel neste år med tanke på stengt barnehage el, men det kan også kjøpe deg tid til å opparbeide deg avspasering som du kan bruke neste år for å bøte på feriedager brukt dette året. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...