Gå til innhold

Gidde å dra i konfirmasjon til stebrors sønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stebror som har en sønn som skal konfirmeres snart. Denne stebroren og sønnen ser jeg ikke særlig ofte, toppen 6-7 ganger i året, så vi har ikke et nært forhold i det hele tatt.

Jeg har nå blitt bedt i konfirmasjonen, og tenker at det bare er tull å dra da jeg mest sannsynlig blir bedt for at han skal få atter en gave. Så jeg skal nok takke høflig nei.

Hva ville andre gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: 9b873...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dratt selvfølgelig. Jeg hadde unnet ham den presangen også jeg. Hvis det er langt og du ikke ønsker det i det hele tatt, hadde jeg sendt presang. Du ser ham fem ganger i året, er ikke det ganske mye? Hvis jeg bare skulle gått i konfirmasjoner til barn jeg har et nært forhold til og ser oftere enn det, ville det jo blitt egne barn, kanskje noen nieser eller nevøer. Da skulle jeg heller ikke gått i konfirmasjoner til søskenbarna mine da jeg var yngre, jeg har mange, og de fleste traff jeg bare ved slike anledninger. det er jo sånn man har kontakt?

• Liker 37
Skrevet

6-7 ganger i året er jo mye. Jeg ser mine nieser og nevøer mindre enn det og de er ikke «stebarn». 

• Liker 38
Skrevet

Takk for tilbakemelding, men jeg holder meg nok hjemme. Selv om vi møtes noen ganger i året, er det gjerne i selskaper etc. der vi kun hilser og det er det. Vi har sånn sett ikke noe annet forhold enn at vi vet hvem hverandre er.

Synes for øvrig gavepresset i Norge har tatt helt av de siste årene, og da jeg vet at jeg kun blir bedt for at han skal få mer penger, frister det lite.

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Duff skrev:

6-7 ganger i året er jo mye. Jeg ser mine nieser og nevøer mindre enn det og de er ikke «stebarn». 

Dette!

Jeg ville nok også dratt og unnet denne sønnen gaven. Det er konfirmasjon en gang I livet bare....

• Liker 8
Skrevet

Synes ikke det høres ut som så fjernt forhold,det er mye oftere enn jeg ser mange slektninger,inngift eller ei, så jeg ville dratt. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde dratt. Selvsagt.

Anonymkode: 7cc91...6c4

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Duff skrev:

Nieser og nevøer gir jeg alltid gaver til, så jeg er ikke gjerrig. Men føler det blir feil når det blir sønnen til en stebror som jeg også kun møtes hos våre foreldre en sjelden gang.

PS! Duff rocker! Feteste bassisten!

TS

Skrevet

Du er jo stetanten til ungen, så synes ikke det er unormalt at du er invitert.. 

Burde uansett sendt gave selv om du velger å ikke bruke av din tid på ungen, du er faktisk invitert.

Samme som hvis du blir invitert i et bryllup du velger å melde avbud til. Da sender man gave. 

Anonymkode: d6bf1...1c2

• Liker 19
Skrevet

Jeg er nok litt sær, da jeg ser at de fleste ville dratt. Men når jeg vet at dette utelukkende gjelder penger, føler jeg ikke at jeg må komme, ei heller sende gave i ettertid. Jeg må også legge til at jeg aldri har blitt spurt å komme i en eneste bursdag, eller andre markeringer på noen som helst måte.

Og som de fleste konfirmanter, så ender han uansett opp med mye penger (52.000 i snitt ifølge DNB). Men takk for tilbakemeldingene uansett!

TS

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor var det så interesssnt for deg å vite hva andre tenker i en sånn situasjon når du har bestemt deg for å ikke dra og ikke sponse med en gave til konfirmanten?? 

Forstår ikke innlegget hensikt. Ønsker du bekreftelse på valget ditt? 

Jeg ville dratt! Det er jo uansett stebrors sønn. Om jeg ikke kunne dratt, ville jeg ha sendt gave. 

Anonymkode: cff37...47c

• Liker 40
Skrevet

De aller feste konfirmanter konfirmerer seg gunnet gavene. Så her virker du rett og slett gjerrig. 

Anonymkode: 1ffc6...1cd

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes for øvrig gavepresset i Norge har tatt helt av de siste årene, og da jeg vet at jeg kun blir bedt for at han skal få mer penger, frister det lite.

TS

Jeg synes du virker veldig (nærmest unaturlig) opptatt av gaver og at konfirmanter får «for mye». Det framstår rett og slett litt gjerrig. Ja, det har kanskje «tatt av litt», men du trenger ikke gi noe stort og dyrt. Men en liten gave i anledning dagen kan du vel gi? Uansett om du prioriterer å dra eller ei. 

Hva slags grunn har du til å slå fast at de «bare vil ha gaver»? Er det helt utenkelig at du inviteres fordi du er en del av familien og de ønsker å ha deg der? Setter man gavene opp mot det det koster å arrangere en konfirmasjonsfest er det vel dårlig butikk, dersom målet er å «grafse til seg» (selv om jeg vet at det er foreldrene som betaler festen, og barnet som beholder gavene kunne jo foreldrene gitt pengene rett til barnet, hvis de bare brydde seg om gaver).  

Jeg hadde selvsagt dratt dersom jeg hadde anledning, og hadde uansett sendt en gave. Har dere et dårlig forhold eller er det noen annet som ligger bak? Det er da ikke normalt å utvise så stor motvilje mot et familiemedlem at man ikke engang vil gi dem konfirmasjonsgave...

Anonymkode: 1ffdf...25b

• Liker 23
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere et dårlig forhold eller er det noen annet som ligger bak? Det er da ikke normalt å utvise så stor motvilje mot et familiemedlem at man ikke engang vil gi dem konfirmasjonsgave...

Vi har ikke et dårlig forhold, vi har bare aldri hatt et forhold i det hele tatt, og ingen av oss er heller interesserte i det. Vi vokste ikke opp sammen da våre foreldre traff hverandre i voksen alder, og har aldri ringt hverandre eller funnet på noe som helst sammen. Vi møtes kun på julaften og andre tilfeldige ganger dersom begge besøker våre foreldre samtidig. Så ingen av oss ser på hverandre som familiemedlemmer, eller omtaler hverandre som stesøsken.

Og jeg er ikke gjerrig, men prinsippfast. Til min ekte familie gir jeg som oftest dyre gaver, men synes hele opplegget med konfirmasjon bare er tullete.

TS

• Liker 2
Skrevet

Nieser og nevøer gir jeg alltid gaver til, så jeg er ikke gjerrig. Men føler det blir feil når det blir sønnen til en stebror som jeg også kun møtes hos våre foreldre en sjelden gang.

PS! Duff rocker! Feteste bassisten!

TS

Absolutt den feteste 😊

Jeg vil dele en årsak som kan ligge bak det å ha stefamilie i selskap. Det ene er at man ser for seg å leve sammen livet ut og da ønsker å ha alle inkludert. Det andre er at det i noen familier en litt ekkel stemning når ekser skal feire sammen og da er det utrolig deilig å ha gjester man er trygg på slik at dagen blir grei for den som feires. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en stebror som har en sønn som skal konfirmeres snart. Denne stebroren og sønnen ser jeg ikke særlig ofte, toppen 6-7 ganger i året, så vi har ikke et nært forhold i det hele tatt.

Jeg har nå blitt bedt i konfirmasjonen, og tenker at det bare er tull å dra da jeg mest sannsynlig blir bedt for at han skal få atter en gave. Så jeg skal nok takke høflig nei.

Hva ville andre gjort i en slik situasjon?

Noen inviterer alle som kan krype og gå i konfirmasjoner. Det er om å gjøre å ha så mange som mulig, så stort som mulig.

Anonymkode: 55207...293

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt sær, da jeg ser at de fleste ville dratt. Men når jeg vet at dette utelukkende gjelder penger, føler jeg ikke at jeg må komme, ei heller sende gave i ettertid. Jeg må også legge til at jeg aldri har blitt spurt å komme i en eneste bursdag, eller andre markeringer på noen som helst måte.

Og som de fleste konfirmanter, så ender han uansett opp med mye penger (52.000 i snitt ifølge DNB). Men takk for tilbakemeldingene uansett!

TS

Hvordan kan du si det? Jeg hadde omtrent hele halve slekta i min konfirmasjon, det var jo ikke for gavene, men det faktum at jeg har slekt spredt utover hele landet, og mamma syntes det var en fin dag å samle oss alle sammen på. Som et slektstreff, og jeg fikk mange bilder av familie jeg ikke har sett så ofte. Oldemoren min fra farssiden (som bor femten timer unna) døde to uker etter det. Vi alle fikk tatt bilder sammen med henne før den tid, og hun fikk møte mange hun ellers ikke hadde sett på noen år. Det ble en veldig fin dag.

Det blir nok snakket om, om du ikke drar. Smålig gjort, egentlig. 

Anonymkode: b4f86...547

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke et dårlig forhold, vi har bare aldri hatt et forhold i det hele tatt, og ingen av oss er heller interesserte i det. Vi vokste ikke opp sammen da våre foreldre traff hverandre i voksen alder, og har aldri ringt hverandre eller funnet på noe som helst sammen. Vi møtes kun på julaften og andre tilfeldige ganger dersom begge besøker våre foreldre samtidig. Så ingen av oss ser på hverandre som familiemedlemmer, eller omtaler hverandre som stesøsken.

Og jeg er ikke gjerrig, men prinsippfast. Til min ekte familie gir jeg som oftest dyre gaver, men synes hele opplegget med konfirmasjon bare er tullete.

TS

Helt enig.

Skrevet

Slike tråder irriterer meg - hvorfor spør du TS om du alt har bestemt deg?

Anonymkode: 0f14d...6fd

• Liker 20
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du virker veldig (nærmest unaturlig) opptatt av gaver og at konfirmanter får «for mye». Det framstår rett og slett litt gjerrig. Ja, det har kanskje «tatt av litt», men du trenger ikke gi noe stort og dyrt. Men en liten gave i anledning dagen kan du vel gi? Uansett om du prioriterer å dra eller ei. 

Hva slags grunn har du til å slå fast at de «bare vil ha gaver»? Er det helt utenkelig at du inviteres fordi du er en del av familien og de ønsker å ha deg der? Setter man gavene opp mot det det koster å arrangere en konfirmasjonsfest er det vel dårlig butikk, dersom målet er å «grafse til seg» (selv om jeg vet at det er foreldrene som betaler festen, og barnet som beholder gavene kunne jo foreldrene gitt pengene rett til barnet, hvis de bare brydde seg om gaver).  

Jeg hadde selvsagt dratt dersom jeg hadde anledning, og hadde uansett sendt en gave. Har dere et dårlig forhold eller er det noen annet som ligger bak? Det er da ikke normalt å utvise så stor motvilje mot et familiemedlem at man ikke engang vil gi dem konfirmasjonsgave...

Anonymkode: 1ffdf...25b

Det har ikke "tatt av litt", det har tatt heeelt av og det er bare kvalmt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...