Gå til innhold

Lage middag til 60 personer, hva er rimelig betaling for jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga redusert inntekt en periode har jeg sett etter en ekstrajobb. Nå har jeg fått spørsmål om jeg vil ordne en enkel middagsrett til et selskap på ca 60 personer. Jeg har aldri laget mat til så mange mennesker før. Forutsatt at jeg får tak i store nok kasseroller, tror jeg det skal gå greit. Men jobben vil jo ta mange timer, sikkert en hel arbeidsdag. Jeg antar at de sikkert vil ønske at jeg også er med å servere, og i såfall vil jo store deler av kvelden gå med i tillegg. Hva slags betaling er det rimelig å forvente for en slik jobb? Bør jeg opprette et enkeltpersonforetak ? (Om det går bra, vil jeg sikkert kunne få flere oppdrag, jeg er god på matlaging). 

Når det gjelder innkjøp av råvarer vil dette ordnes av bestilleren, pga vedkommende har allerede avtale med bonde (råvarer produsert i nærområdet). 

Anonymkode: 1d45f...598

Videoannonse
Annonse
Skrevet

150-200 kr timen, men vær klar over at det er strenge regler for profesjonell tilbereding av mat.

Anonymkode: 8b65b...c97

• Liker 3
Skrevet

Her virker det naturlig å ta betalt per kuvert. Finn ut hva prisen er på tilsvarende rett på enkel restaurant eller kafe i området. Gang det opp med 60 og trekk fra litt kvantumsrabatt. Deretter trekker du fra råvarekosten (spør oppdragsgiver hvis dere har et greit forhold)og legger til evt. transportkostnader.

Skrevet
45 minutter siden, spinner skrev:

Her virker det naturlig å ta betalt per kuvert. Finn ut hva prisen er på tilsvarende rett på enkel restaurant eller kafe i området. Gang det opp med 60 og trekk fra litt kvantumsrabatt. Deretter trekker du fra råvarekosten (spør oppdragsgiver hvis dere har et greit forhold)og legger til evt. transportkostnader.

Kantinepris for en slik rett i den billigste kantinen jeg kjenner til vil være ca 80 kr inkludert en skive brød med smør. Det blir 4800 kr da, når man ganger med 60. Minus råvarekosten. Hvis jeg skal bake brød til retten vil det ta lengre tid, men det er jo enkelt å bake brød.

For oppdragsgiver vil det nok lønne seg å betale en timespris på 200. La oss si jeg bruker 10 timer så blir det 2000 kr. Da er det vel ikke naturlig å trekke fra råvarekost? Jeg syns 2000 kr høres så lite ut, og dessuten kommer jeg sikkert ikke til å bruke mer enn 6 -8 timer. Når jeg ser hva det koster i rimelige bistroer/selskapslokaler i nærområdet, vil jeg si at å betale 2000kr for å lage middag til 60 pers er veldig rimelig..?? ( Men det er selvsagt avhengig av pris på råvarer, og dessuten kommer jo leie av lokale og ofte serveringspersonell i tillegg når det gjelder selskapslokaler.) 

TS

Skrevet

Du må vurdere hva denne ordren er verdt for din læring og som referanse. 200 kr/t for en selvstendig er i utgangspunktet for lite, men det kan hende det er lurt å sikre seg denne jobben uansett for å ha noe å vise til.

Mitt regnestykke ville være 60x100=6000. Jeg vet ikke hva slags råvarer det her er snakk om, tipper rundt 40 kr per kuvert. Du burde da sitte igjen med 3600. Noe som ikke er for mye for en lang arbeidsdag pluss planlegging og opprydding.

Er råvarene mye dyrere enn dette synes jeg vi beveger oss mot restaurantnivå med høyere kuvertpris. 

Skrevet

4-5 tusen. Minstebud 3500. 

• Liker 3
Skrevet

Siden det er første gang så kanskje si 4000? 🙄

Så kommer jo skatt i tillegg (om jeg registrerer meg som enkeltpersonforetak - eller er det mer lønnsomt å ikke ha enkeltpersonforetak?)

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anta at oppdragsgiver heller engasjerer en profesjonell kokk dersom han må betale det samme hos TS. Kr 4-5000,- i ren lønn er vesentlig mer enn hva de som gjør jobben sitter igjen med. Oppdragsgiver har sikkert spurt TS om å gjøre oppdraget fordi han tror det blir gjort svart. Kr 150,- pr time før 17.00 og kr 200,- pr time etter 17.00 og i helg vil være godt innenfor hva en kokk ville ha sittet igjen med etter skatt. Om TS ønsker å starte catering, får hun starte med det og ta kuvert-pris, men må da også følge alle spillereglene som følger med. Som tidligere nevnt av en annen er det strenge regler som må følges.

• Liker 3
Skrevet
På 31.8.2018 den 11.56, AnonymBruker skrev:

150-200 kr timen, men vær klar over at det er strenge regler for profesjonell tilbereding av mat.

Tuller du? 150 kroner er det man betaler ungdommer som jobber svart. 500-1000 er nok mer realistisk hvis du skal gjøre dette som selvstendig næringsdrivende.

Skrevet

60 000 for entrekåt med tilbehør.

6000 for fjordlands servert på engangstallerken.

Skrevet
På 31.8.2018 den 12.54, AnonymBruker skrev:

Kantinepris for en slik rett i den billigste kantinen jeg kjenner til vil være ca 80 kr inkludert en skive brød med smør. Det blir 4800 kr da, når man ganger med 60. Minus råvarekosten. Hvis jeg skal bake brød til retten vil det ta lengre tid, men det er jo enkelt å bake brød.

For oppdragsgiver vil det nok lønne seg å betale en timespris på 200. La oss si jeg bruker 10 timer så blir det 2000 kr. Da er det vel ikke naturlig å trekke fra råvarekost? Jeg syns 2000 kr høres så lite ut, og dessuten kommer jeg sikkert ikke til å bruke mer enn 6 -8 timer. Når jeg ser hva det koster i rimelige bistroer/selskapslokaler i nærområdet, vil jeg si at å betale 2000kr for å lage middag til 60 pers er veldig rimelig..?? ( Men det er selvsagt avhengig av pris på råvarer, og dessuten kommer jo leie av lokale og ofte serveringspersonell i tillegg når det gjelder selskapslokaler.) 

TS

200 kroner timen som innleid? Absurd lavt. Da sitter du igjen med hva, 23 kroner timen etter skatter og utgifter? 

Alt under 500 er et tapsprosjekt.

Skrevet

Det er ingen grunn til å tenke på skatt eller registrering av enkeltpersonsforetak allerede nå. Man kan få utbetalt inntil 6000kr fra private uten å skatte av dette. Beløpet kan utbetales fra flere arbeidsgivere og det er først når det når et visst omfang at det vil regnes som næring (og dermed bli skattepliktig). 

Jeg ville latt arbeidsgiver stå for alt sv innkjøp, sånn at det er denne som bærer risiko for mengde. 

Jeg vet litt om hvor lang tid sånt tar. Det går fort en del timer på kutting, evt bruning av kjøtt osv. Med servering og evt opprydding er du fort oppe i 10-12 timers jobb. Jeg ville lagt meg på en fastpris på 2500-3000kr tror jeg. Tatt i betraktning at det er skattefritt synes jeg det er grei betaling.

• Liker 4
Skrevet
På 31.8.2018 den 12.54, AnonymBruker skrev:

TS

Husk at kantine personen betaler skatt og moms og i tillegg har utdannelse til faget. 

Anonymkode: f5b5c...863

• Liker 3
Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

Har hatt litt cateringjobber. Hvis det kun er én enkel rett ville jeg ikke tatt mer enn 4000 for dette. Vil anbefale deg å bare ta billige oppdrag hos forskjellige personer, for å unngå å starte bedrift. Det er noe drit! Mener grensen ligger på rundt 5000 pr kunde. Viktig at maten lages hos kunden, ellers får du fort mattilsynet på nakken.

Endret av Grønnbris
Skrevet
31 minutter siden, Grønnbris skrev:

Har hatt litt cateringjobber. Hvis det kun er én enkel rett ville jeg ikke tatt mer enn 4000 for dette. Vil anbefale deg å bare ta billige oppdrag hos forskjellige personer, for å unngå å starte bedrift. Det er noe drit! Mener grensen ligger på rundt 5000 pr kunde. Viktig at maten lages hos kunden, ellers får du fort mattilsynet på nakken.

Starte bedrift - mener du da starte enkeltpersonforetak ? Er det mye styr med det ? Koster det noe?

Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Starte bedrift - mener du da starte enkeltpersonforetak ? Er det mye styr med det ? Koster det noe?

Ja. Det er styrete i form av å betale skatt, + at du må betale en årlig avgift på ca. 250kr for noe HMS-greier (husker ikke hva det het..). Skattegreier må sendes inn flere ganger i året, og du må vurdere hva du kommer til å tjene framover i tid. Det er ganske irriterende! Vi avsluttet etter kort tid, og gikk tilbake til løsningen jeg skrev over. Du har heller ikke lov til å ta skattefrie oppdrag selv om det er under pengegrensen, når du har enkeltmannsforetak i samme bransjen.

Endret av Grønnbris
Skrevet

Jeg tenker fastpris på 3500 kr.

Dette er en bra brutto betaling for en arbeidsdag.

• Liker 3
Skrevet
On 9/1/2018 at 2:56 PM, prt90 said:

Tuller du? 150 kroner er det man betaler ungdommer som jobber svart. 500-1000 er nok mer realistisk hvis du skal gjøre dette som selvstendig næringsdrivende.

Hun er ikke profesjonell, og kommer neppe til å betale skatt eller etterfølge lover om tilbereding av varm mat for dette oppdraget. Det er derfor mer sammenliknbart med en ungdom som jobber svart enn en profesjonell catering-virksomhet.

• Liker 1
Skrevet
På 31.8.2018 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Pga redusert inntekt en periode har jeg sett etter en ekstrajobb. Nå har jeg fått spørsmål om jeg vil ordne en enkel middagsrett til et selskap på ca 60 personer. Jeg har aldri laget mat til så mange mennesker før. Forutsatt at jeg får tak i store nok kasseroller, tror jeg det skal gå greit. Men jobben vil jo ta mange timer, sikkert en hel arbeidsdag. Jeg antar at de sikkert vil ønske at jeg også er med å servere, og i såfall vil jo store deler av kvelden gå med i tillegg. Hva slags betaling er det rimelig å forvente for en slik jobb? Bør jeg opprette et enkeltpersonforetak ? (Om det går bra, vil jeg sikkert kunne få flere oppdrag, jeg er god på matlaging). 

Når det gjelder innkjøp av råvarer vil dette ordnes av bestilleren, pga vedkommende har allerede avtale med bonde (råvarer produsert i nærområdet). 

Wow må jeg si. Her tror jeg du tar deg vann over hodet hvis du aldri har gjort dette før. Hvordan skal du klare og lage og servere maten så alle får varm mat. Det kreves en del planlegging. Det er tross alt 60 stk så skal ha varm mat, det er mye

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Wow må jeg si. Her tror jeg du tar deg vann over hodet hvis du aldri har gjort dette før. Hvordan skal du klare og lage og servere maten så alle får varm mat. Det kreves en del planlegging. Det er tross alt 60 stk så skal ha varm mat, det er mye

Gryterett (med brød, smør , salat )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...