Gå til innhold

Katt tigger mat, og hopper opp på kjøkkenbenken HELE TIDEN..!

Anbefalte innlegg

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er alt annet enn aggressiv men når hun ikke hører etter gang på gang på gang, i månedsvis uten tegn til å bry seg, da må du da vel også ha forståelse at det et lov til å bli sint. De er dyr, ganske så intelligente også, og forstår når de har gjort noe galt. Problemet er at hun ikke bryr seg overhodet. 

Anonymkode: a785f...c69

Nei, hun forstår ikke at det ikke er lov. Katter er ikke i stand til å forstå noe så abstrakt som våre lover og regler. Det meste hun kan forstå er om hun er på benken når du er der, så blir du sint og hun får ubehag. Så i beste fall så kan du få henne til å ikke gå på benken når du er tilstede, fordi hun vil unngå ditt ubehag. Men da kan benken bli enda mer spennende når du ikke er der.

Anonymkode: de645...2cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja og jeg kan jo forstå det med smådyrene hun spiser. Har ikke noe imot at hun eter dem men å dra dem inn i huset hver dag for å sloss med dem før hun dreper dem har jeg litt vanskelig for å forstå.

Men hvis hun har behov for mer mat, hvorfor spiser hun ikke mer da? Skåla hennes er full til enhver tid, den passer vi på. Og det er ikke noe å si på kvaliteten, det er tipp topp tørrfor kjøpt på dyrebutikk. Våtfor får hun også iblant men ikke hver dag. Så jeg tror egentlig ikke det hanler om sult, men at hun rett og slett vil ha godbiter fra kjøkkenbenken. Hilsn TS

1. Det er en katt. Hun tar de med inn, i sitt hus, for det er der hvor hun bor. For en hund er du flokkens sjef, for en katt så er den ens egen sjef. Gjerne husets sjef.

2. En katt som aldri har tigget før på den måten, endrer ikke atferden sin ute av det blå som voksen. Den mangler noe

Anonymkode: 48814...02d

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har katten fått kattunger??? Neimen åh, da gir jo heeele greia mening. Du skulle skrevet det i første, ts. Da får hun ikke dekket behovene sine på en eller annen måte, forsøk å gi en annen type mat. (Som flytende.) Det at hun nå drar inn ting er jo at hun skal vise for kattungene, lære de opp, evt gi dem «rovbytte.» Sånn er katter, dette får du ikke trent bort. Ha opp verandadøra så mor og kattunger kan gå ut sammen, om de er store nok. De stikker ikke av. Da får mor trent opp barna sine, for hun er tydelig understimulert der. 

Ja det kan jo være at hun vil vise dyrene frem til ungene, det er mulig. Men det får så bare være, får vel ikke gjort noe med den biten.

Men hun er ikke innekatt altså, hun går ut og inn som hun vil. Hun har egen katteluke med chiphalsbånd slik at det kun er hun som kommer seg inn og ut der.

Men kanskje hun ikke liker maten hun får da? Kanskje jeg skal prøve en annen type. Hun likte egentlig best den billigtypen fra matvarebutikk, Friskies, men synes kanskje hun begynte å spise mindre etter jeg kjøpte andre merker. Det har jeg ikke reflekert over før nå. :) TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det kan jo være at hun vil vise dyrene frem til ungene, det er mulig. Men det får så bare være, får vel ikke gjort noe med den biten.

Men hun er ikke innekatt altså, hun går ut og inn som hun vil. Hun har egen katteluke med chiphalsbånd slik at det kun er hun som kommer seg inn og ut der.

Men kanskje hun ikke liker maten hun får da? Kanskje jeg skal prøve en annen type. Hun likte egentlig best den billigtypen fra matvarebutikk, Friskies, men synes kanskje hun begynte å spise mindre etter jeg kjøpte andre merker. Det har jeg ikke reflekert over før nå. :) TS

Om hun ikke har gjort det før kattungene kom, så er det nok bare for nå. Da slutter hun nok med den vanen når de blir gitt bort. Og siden du sier kattemor har chip, da kommer hun seg ut ja, men gjør kattungene det? Hadde de også klart det, så hadde hun nok ikke dratt med seg smådyr inn, om hun ikke gjorde det før :) 

Nei katter forandrer smakssans etter fødsel, akkurat som oss mødre etter fødsel ;) Jeg kunne ikke fordra stekt egg før jeg ble mamma, eneste jeg spiste med nyfødt baby 😂 Og kattemor her, hun likte også best friskies. Etter kattungene måtte vi over på annet merke. Da de ble gitt bort, og hun sluttet med ammingen, da likte hun ikke den typen igjen. Veterinær forklarte det til meg da vi var for å sterilisere henne, var ikkeklar over det selv.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun forstår ikke at det ikke er lov. Katter er ikke i stand til å forstå noe så abstrakt som våre lover og regler. Det meste hun kan forstå er om hun er på benken når du er der, så blir du sint og hun får ubehag. Så i beste fall så kan du få henne til å ikke gå på benken når du er tilstede, fordi hun vil unngå ditt ubehag. Men da kan benken bli enda mer spennende når du ikke er der.

Anonymkode: de645...2cd

Ja det er det som er så vanskelig. Hvordan få henne til å slutte å gå på benken når jeg ikke er der. Er ikke alltid jeg husker å rydde vekk ALLE smuler og rester fra pålegg osv... 

Men kanskje jeg skal prøve aluminiumsfolie. Dekke benken med aluminiumsfolie når det ikke er noen på kjøkkenet. Kanskje hun synes det er ubehagelig. Har egentlg ikke en sånn kjøkkenløsning at jeg får til å gjemme meg når hun hopper opp, fordi kjøkkenet er i et hjørne. Hun ser meg alltid når jeg kommer.

Skrevet

Gjemme meg for å sprute vann på henne mente jeg med det jeg skrev i forrige innlegg.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun ikke har gjort det før kattungene kom, så er det nok bare for nå. Da slutter hun nok med den vanen når de blir gitt bort. Og siden du sier kattemor har chip, da kommer hun seg ut ja, men gjør kattungene det? Hadde de også klart det, så hadde hun nok ikke dratt med seg smådyr inn, om hun ikke gjorde det før :) 

Nei katter forandrer smakssans etter fødsel, akkurat som oss mødre etter fødsel ;) Jeg kunne ikke fordra stekt egg før jeg ble mamma, eneste jeg spiste med nyfødt baby 😂 Og kattemor her, hun likte også best friskies. Etter kattungene måtte vi over på annet merke. Da de ble gitt bort, og hun sluttet med ammingen, da likte hun ikke den typen igjen. Veterinær forklarte det til meg da vi var for å sterilisere henne, var ikkeklar over det selv.

Ja har vært gravid selv, og er gravis nå, så vet alt om det styret der;) Så kanskje ikke så usannsynlig om katten har det likedan. Men jeg skal kjøpe ny mat idag. Pakke henne full av mat, så sjekke om hun fortsatt er like interessert i maten vår, hehe. Går hun likevel på benken da, blir det aluminiusoflie og vannsprut ;)

Skrevet

Det høres ikke ut som om katten din får den næringen hun trenger. Vi har en katt som aldri tigger, bortsett fra de gangene vi har gitt henne billigfor kjøpt på matbutikken. Da spiser hun og spiser, men blir aldri mett virker det som. Disse gangene har hun blitt en helt annen katt, og det toppet seg da hun stjal havregrøten min, og lusket til seg gulrøtter fra middagen. Vi snakker altså om en katt som er superkresen, som aldri går på bordet eller kjøkkenbenken til vanlig. 

Så løsningen for vår del er å konsekvent gi henne kvalitetsfor fra veterinær. Da tigger hun nada. Hver gang vi har gått tom for dette, og går for en kriseløsning på matbutikken, så tigger hun de merkeligste ting etter noen dager. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du føler at du må bli voldelig mot et dyr fordi de ikke hører så kan du finne nytt hjem til dem. Syns du det er greit å rive en hund i nakkeskinnet å eller? 

Anonymkode: 6de0c...da2

Nå er en hund mye smartere og mer intelligent enn en katt, og de kan man "snakke til fornuft"med, litt sammenlignet med barn. Det går ikke med en katt. En hunder ser også på eieren sin som sin leder, slik at de vil ha mer respekt for eieren sin enn en katt har. En katt er sin egen sjef og ferdig med det, de bryr seg ikke om hva andre sier og mener og lever livet sitt slik de selv vil.

Men som TS sier om det med hvordan dyrene behander hverandre i deres verden, så er jeg enig i at å løfte etter nakkeskinnet er en filleting sammenlignet med hva de gjør med hverandre i dyreverdenen når de forsøker å si fra at noe ikke er greit. Så da må jo vi som mennesker finne ut hvilke måte vi skal kommunisere på; vår måte eller dyrenes måte? Jeg må ærlig si at jeg ikke har trua på å skal snakke til en katt og fortelle hva han gjorde galt. Så da har vi en metode igjen da, som er dyrenes. For det er den eneste måten de forstår kommunikasjon på, de kan ikke kommunisere verbalt med oss mennesker så da må vi prøve å etterligne deres metode så godt som vi kan. Så å likestille nakkeløfting med vold synes jeg er litt på kanten.

Og for å svare på spørsmålet ditt.. en hund er mye tyngre enn en katt, og har mindre løs hud å ta av, det vil være mye vondere for han å bli løftet etter nakken. Jo tyngre dyret er, jo vondere vil det være å bli løftet sånn, det skjønner jo alle.

Endret av Sizz-
Skrevet
15 minutter siden, Triviella skrev:

Det høres ikke ut som om katten din får den næringen hun trenger. Vi har en katt som aldri tigger, bortsett fra de gangene vi har gitt henne billigfor kjøpt på matbutikken. Da spiser hun og spiser, men blir aldri mett virker det som. Disse gangene har hun blitt en helt annen katt, og det toppet seg da hun stjal havregrøten min, og lusket til seg gulrøtter fra middagen. Vi snakker altså om en katt som er superkresen, som aldri går på bordet eller kjøkkenbenken til vanlig. 

Så løsningen for vår del er å konsekvent gi henne kvalitetsfor fra veterinær. Da tigger hun nada. Hver gang vi har gått tom for dette, og går for en kriseløsning på matbutikken, så tigger hun de merkeligste ting etter noen dager. 

Ja jeg skal prøve å bytte mat. Ihvertfall nå mens hun ammer kan hun kanskje også få litt mer våtfor for det er hun glad i. Jeg må bare prøve. Noe må ihvertfall gjøres for sånn som ting er hjemme nå funker ikke. Kan jo ikke slappe av et sekund før jeg må storme opp av sofaen fordi katta er på benken og lusker.

Skrevet

Min katt sluttet å hoppe på kjøkkenbenken etter et par ganger med vannsprut på han. 

Anonymkode: 6fb78...b8c

Skrevet
2 timer siden, Kendall skrev:

Jeg tror Ts har skjønt at det ikke rr greit å ta katten i nakkeskinnet.

Jeg ville kanskje snakket med noen som har god peiling på dyr, foreeksempel dyrlege? Og hørt om de har noen dyr, eller som noen sier spurte vann? 

Å Ts gir uttrykk for at h*n driter i det 

Anonymkode: 6de0c...da2

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja og jeg kan jo forstå det med smådyrene hun spiser. Har ikke noe imot at hun eter dem men å dra dem inn i huset hver dag for å sloss med dem før hun dreper dem har jeg litt vanskelig for å forstå.

Men hvis hun har behov for mer mat, hvorfor spiser hun ikke mer da? Skåla hennes er full til enhver tid, den passer vi på. Og det er ikke noe å si på kvaliteten, det er tipp topp tørrfor kjøpt på dyrebutikk. Våtfor får hun også iblant men ikke hver dag. Så jeg tror egentlig ikke det hanler om sult, men at hun rett og slett vil ha godbiter fra kjøkkenbenken. Hilsn TS

Hvis du går til legen og får påvist vitaminmangel av ett eller annet, vil ikke blodprøvene dine bli bedre før du får tilskudd eller spiser mer av den maten som inneholder det du mangler. Det betyr ikke at du blir mer sulten av den grunn.
På samme måte som gravide kvinner kan finne på å spise helt sprø ting (fordi kroppen instinktivt vet at den mangler noe viktig) så prøver katten din febrilsk å få tak i det som mangler i kosten.
Hun er ikke sulten, men hun vet instinktivt at den maten hun får mangler noe vesentlig.

Hvis du ikke allerede gir Mother and Babycat fór, så begynn med det. Da kan både mammapus og kattungene spise samme fóret.
Kjøp også kvalitets våtfór med varierte typer kjøtt og fisk. Applaws fra dyrebutikk er rene råvarer som katten har godt av.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten har begynt å tigge, og gå opp på kjøkkenbenken, jeg holder på å bli gal! Hun holdt ikke på sånn. Nå er det sånn at hver gang jeg åpner kjøleskapet eller går på kjøkkenet så kommer hun dultende etter, greit nok det, men hun tigger mat, noe å inn i...!

Hun har i tillegg begynt å hoppe på kjøkkenbenken og det nytter altså ikke uansett hva vi gjør med det. Jager henne vekk første gangen. Blir sint neste gang. Tar henne i nakkeskinnet og kaster henne ut døra 3.gangen. Hun blir litt fornærnet men bryr seg ikke. Gjør det igjen og igjen. Hvis jeg ser henne fra stua, roper jeg til henne, hun ser bare på meg, så fortsetter hun bare med å gå på kjønnnbenkern å lete etter matrester. Hun er rett og slett blitt umulig å ha med å gjøre! Før satt hun på gulvet borte ved kjøkkendøra og så på meg. Og det var jo greit. Men synes IKKE dette er greit.

Hun har også begynt å dra inn alskens mus og fugler som hun spiser i stua, så huset ser jo ut som et fuglereir når vi kommer hjem fra jobb, det er fjær OVERALT. Hun er rape gal til tider

Hun har mat nok i skåla si. Nok drikke. Får nok oppmerksomhet og kos når hun vil. Røyter veldig mye, om det kan ha noen sammenheng. Men kjenner at jeg er drit lei nå. DEtte har holdt på alt for lenge nå, og ingenting hjelper. Virker ikke som hun ser på det som noe tap at vi bir sinte og kaster henne ut. Hjelpes...

Aldri, og jeg sier ALDRI ta en katt i nakkeskinnet! Det er ulovlig av en jævlig god grunn, du kan bli anmeldt!. Du skader vevet i nakken, det gjør vondt og det er ikke "Men katte mamma gjør jo slikt", kattunge er en ting, de er lett som en fjær mens voksen katt er for tungt og det fører til skader.

Alfa omega når det kommer til tigging: Aldri gi katten mat som er ditt og mens du spiser. Aldri gi katten mat mens du står å lager middag. All mat skal skje via skålen som står på sin faste plass. Om du ikke følger det så er det din egen skyld. 
Problemet trenger ikke å være mengde mat, men type mat. Gir du dårlig mat som ikke frister, som er dårlig ernæringsmessig så er det ikke rart at katten søker mat andre steder. Katter kan også bli matlei på lik linje som folk, så da kan du bytte imellom 2 typer nå og da, eventuelt legge til. Ikke gå brått over til nytt, da vil katten få mageproblemer. 

Anonymkode: ce8e8...cca

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min katt sluttet å hoppe på kjøkkenbenken etter et par ganger med vannsprut på han. 

Anonymkode: 6fb78...b8c

Hva hvis man har en katt som elsker vann da? Jeg har en Maine Coon som elsker å bade og spruter jeg vann på henne vil hun bare ha mer.. hun hopper også opp på kjøkkenbenken konstant. Har prøvd å legge fram sitronskiver, aluminiumsfolie og alt, men ingenting hjelper. Noen katter er bare full av faen. 

Anonymkode: 7ea23...566

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Fy søren, du bør IKKE ha dyr! Stakkars katt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill å gi bort den nydelige katten deres til en som kan passe på og gi omsorg uten å kjefte å bruke vold. Du er ikke egnet til å ha dyr og bør absolutt ikke ha ansvaret for et dyr sitt liv med måten du håndterer det på. Jeg blir så trist og forbannet av at hvem som helst kan eie et dyr! Det burde være regler for sånt så ikke enhver idiot får herse vilt med uskyldige liv. At det finnes folk med så lite vett som deg er skremmende. 

Anonymkode: 26595...de8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.8.2018 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Katten har begynt å tigge, og gå opp på kjøkkenbenken, jeg holder på å bli gal! Hun holdt ikke på sånn. Nå er det sånn at hver gang jeg åpner kjøleskapet eller går på kjøkkenet så kommer hun dultende etter, greit nok det, men hun tigger mat, noe å inn i...!

Hun har i tillegg begynt å hoppe på kjøkkenbenken og det nytter altså ikke uansett hva vi gjør med det. Jager henne vekk første gangen. Blir sint neste gang. Tar henne i nakkeskinnet og kaster henne ut døra 3.gangen. Hun blir litt fornærnet men bryr seg ikke. Gjør det igjen og igjen. Hvis jeg ser henne fra stua, roper jeg til henne, hun ser bare på meg, så fortsetter hun bare med å gå på kjønnnbenkern å lete etter matrester. Hun er rett og slett blitt umulig å ha med å gjøre! Før satt hun på gulvet borte ved kjøkkendøra og så på meg. Og det var jo greit. Men synes IKKE dette er greit.

Hun har også begynt å dra inn alskens mus og fugler som hun spiser i stua, så huset ser jo ut som et fuglereir når vi kommer hjem fra jobb, det er fjær OVERALT. Hun er rape gal til tider

Hun har mat nok i skåla si. Nok drikke. Får nok oppmerksomhet og kos når hun vil. Røyter veldig mye, om det kan ha noen sammenheng. Men kjenner at jeg er drit lei nå. DEtte har holdt på alt for lenge nå, og ingenting hjelper. Virker ikke som hun ser på det som noe tap at vi bir sinte og kaster henne ut. Hjelpes...

Viss du har barn, hva med å ta barna dine i nakkeskinnet? Ikke? Nei, fordi de er mennesker? Du skal ikke være slem med dyr. Skjerp deg! Dårlig menneske du. Synes synd på katten. Håper ikke dere er slike som plutselig kaster katten ut på gata eller avliver den. 

Anonymkode: 344ae...1ac

AnonymBruker
Skrevet
På 31.8.2018 den 16.00, Minya skrev:

Hvis du går til legen og får påvist vitaminmangel av ett eller annet, vil ikke blodprøvene dine bli bedre før du får tilskudd eller spiser mer av den maten som inneholder det du mangler. Det betyr ikke at du blir mer sulten av den grunn.
På samme måte som gravide kvinner kan finne på å spise helt sprø ting (fordi kroppen instinktivt vet at den mangler noe viktig) så prøver katten din febrilsk å få tak i det som mangler i kosten.
Hun er ikke sulten, men hun vet instinktivt at den maten hun får mangler noe vesentlig.

Hvis du ikke allerede gir Mother and Babycat fór, så begynn med det. Da kan både mammapus og kattungene spise samme fóret.
Kjøp også kvalitets våtfór med varierte typer kjøtt og fisk. Applaws fra dyrebutikk er rene råvarer som katten har godt av.

Dette! 

Og at hun tar med byttedyr inn er et helt klart signal om at nå er ungene store nok til å begynne å lære seg hvordan man fanger og avliver et bytte. Denne læringen starter rundt 5 ukers alder.

Anonymkode: 7b02e...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...