Gå til innhold

Katt tigger mat, og hopper opp på kjøkkenbenken HELE TIDEN..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vold å sprute vann på katten også da eller, som en foreslo litt tidligere her? 

Anonymkode: a785f...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En løfter ikke en katt etter nakkeskinnet!!! 😡😡😡😡😡 Drar du barna dine etter håret når de ikke gjør som du vil? Tror ikke det.

Du får ha en spruteflaske med vann stående, så sprute litt når katten hopper opp på benken. 

Alle katter er forskjellige.

Anonymkode: ea981...137

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sluttet med å bli sint og ta henne i nakkeskinnet. Som du selv merker så fungerer det ikke og du kan ende opp med at det går utover forholdet mellom dere og katten. Katten assosiserer ikke ditt sinne med kjøkkenbenken, men med deg. Evt i beste fall lærer hun å ikke gå på benken når du er der, men da blir det enda mer spennende å gjøre det når du ikke ser på.

Jeg tror det mest effektive er å aldri ha matrester på kjøkkenbenken, være pinlig nøye en periode. Også bare la henne gå oppå der. Så erfarer hun selv at det ikke har noe for seg å hoppe opp fordi hun finner aldri noe.

At hun drar inn mus og fugler er hennes natur. Hun er ikke "rape gal", men katt. Jeg vet ikke hva du har gjort og ikke gjort, men man bør absolutt sette seg inn i natuern og atferden til det dyret man skaffer seg på forhånd, sånn at man vet om det er et dyr som vil passe inn hos dere.

Anonymkode: de645...2cd

Dette. En katt er ikke en hund, den klarer ikke å koble på samme måte som dem. 

Vi hadde vann i sprayflaske som vi sprutet på katten når han føk opp i vinduskarmen og reiv ned alt som var der. Gjorde det fra siden, han koblet da ikke at det var vi som gjorde det, men at han ble våt hver gang han hoppet opp der. Etter en liten uke sluttet han helt. Kan også være verdt å forsøke en timeout som noen sa her. 

Vil bare spørre, er dette en innekatt? Da vi holdt på å flytte måtte vi bo rundt to uker hos søsteren min. Som er en myyyye mindre leilighet. Ene katten vår begynte som din, gikk helt gal. Tenkte det var ukjente forhold som gjorde det. Da vi flyttet inn i nyehuset tenkte jeg annerledes, for katten forandret seg tvert. Om det nå er en innekatt du har, så tror jeg kanskje katten din er understimulert. Han får ikke ut nok energi, som utekatter gjør, og gjør det ved sånn oppførsel som dette. 

Anonymkode: 48814...02d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud dette er som å snakke til en vegg 🙈 

Du nekter jo å ta til deg det folk sier da så. Veit ikke hvem som er mest vegg her jeg.

Anonymkode: 6de0c...da2

• Liker 1
Skrevet

Er det vold å sprute vann på katten også da eller, som en foreslo litt tidligere her? 

Hvem har sagt at det er vold å sprute vann. Å rive en katt i nakkeskinnet er vold. Man kan ikke forsvare det ved å si at katter bærer kattungene i nakkeskinnet, for det gjør nemlig hunder også uten at det er det minste greit at vi gjør det når de er voksne. Folk har så jævlig lavere terskel for å ta tak i en katt enn en hund. 

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vold å løfte etter nakkeskinnet! Nå får du gi deg 

En kattunge nei. Men en voksen katt? En voksen katt løfter man ikke på den måten, da får de vondt! Og uansett; man kaster ikke kattunger etter nakkeskinnet. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En løfter ikke en katt etter nakkeskinnet!!! 😡😡😡😡😡 Drar du barna dine etter håret når de ikke gjør som du vil? Tror ikke det.

Du får ha en spruteflaske med vann stående, så sprute litt når katten hopper opp på benken. 

Alle katter er forskjellige.

Nå går det jo faktisk an å snakke barn til fornuft, det går vel ikke med dyr gjør det vel? Nei. Så hva sittter vi igjen med da? Jo, kroppsspråk og handling. I dyrenes verden sier de ifra med å bite, klore og knurre. Nå gjør jeg ingen av de delene men bruker kroppen til det jeg kan, og det er aldeles ikke noen mer skadelig enn hva dyrene gjør med hverandre når de sier ifra om noe. Mer tvert imot, de påfører hverandre smerte. Det gjør ikke jeg. Stress, ja. Men hun har IKKE vondt. Hun er en hunnkatt av både liten størrelse og vekt, så det er ikke noe jeg trenger å ta stilling til. 

Dette. En katt er ikke en hund, den klarer ikke å koble på samme måte som dem. 

Vi hadde vann i sprayflaske som vi sprutet på katten når han føk opp i vinduskarmen og reiv ned alt som var der. Gjorde det fra siden, han koblet da ikke at det var vi som gjorde det, men at han ble våt hver gang han hoppet opp der. Etter en liten uke sluttet han helt. Kan også være verdt å forsøke en timeout som noen sa her. 

Vil bare spørre, er dette en innekatt? Da vi holdt på å flytte måtte vi bo rundt to uker hos søsteren min. Som er en myyyye mindre leilighet. Ene katten vår begynte som din, gikk helt gal. Tenkte det var ukjente forhold som gjorde det. Da vi flyttet inn i nyehuset tenkte jeg annerledes, for katten forandret seg tvert. Om det nå er en innekatt du har, så tror jeg kanskje katten din er understimulert. Han får ikke ut nok energi, som utekatter gjør, og gjør det ved sånn oppførsel som dette. 

Kan prøve vann, men timeout fungerer ikke, har prøvd i flere måneder med alt mulig slags måter. Hun er heller ikke innekatt. Har luke så hun kommer seg ut og inn når hun vil. Er ikke understimulert. Hilsen Ts 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nekter jo å ta til deg det folk sier da så. Veit ikke hvem som er mest vegg her jeg.

Ja tar du til deg noe av det jeg sier da? Jeg sier katten ikke har vondt. Nå skrev jeg også nettop at katten veier lite og er en liten hunnkatt, hun gir heller ingen uttrykk for smerte når jeg bærer henne etter nakkeskinnet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå går det jo faktisk an å snakke barn til fornuft, det går vel ikke med dyr gjør det vel? Nei. Så hva sittter vi igjen med da? Jo, kroppsspråk og handling. I dyrenes verden sier de ifra med å bite, klore og knurre. Nå gjør jeg ingen av de delene men bruker kroppen til det jeg kan, og det er aldeles ikke noen mer skadelig enn hva dyrene gjør med hverandre når de sier ifra om noe. Mer tvert imot, de påfører hverandre smerte. Det gjør ikke jeg. Stress, ja. Men hun har IKKE vondt. Hun er en hunnkatt av både liten størrelse og vekt, så det er ikke noe jeg trenger å ta stilling til. 

Kan prøve vann, men timeout fungerer ikke, har prøvd i flere måneder med alt mulig slags måter. Hun er heller ikke innekatt. Har luke så hun kommer seg ut og inn når hun vil. Er ikke understimulert. Hilsen Ts 

Gjør det, det er det eneste som har funket med kattene jeg har hatt opp årene. Men skal du først starte med dette, så må du være aktiv på. Ikke la hun slippe unna en gang om du ikke orker. Det blir som å oppdra et barn. 

Var det noe som skjedde på den tiden hun begynte å bli sånn? En katt endrer sjeldent atferd ut av det blå. Hbor gammel er hun?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tar du til deg noe av det jeg sier da? Jeg sier katten ikke har vondt. Nå skrev jeg også nettop at katten veier lite og er en liten hunnkatt, hun gir heller ingen uttrykk for smerte når jeg bærer henne etter nakkeskinnet. 

Du er totalt uegnet som katteeier! En tar ALDRI en katt i nakkeskinnet!! Og ikke tar du til deg noe som helst som kommer her! 

• Liker 3
Gjest Kendall
Skrevet

Jeg tror Ts har skjønt at det ikke rr greit å ta katten i nakkeskinnet.

Jeg ville kanskje snakket med noen som har god peiling på dyr, foreeksempel dyrlege? Og hørt om de har noen dyr, eller som noen sier spurte vann? 

Gjest Kendall
Skrevet
Akkurat nå, Kendall skrev:

Jeg tror Ts har skjønt at det ikke rr greit å ta katten i nakkeskinnet.

Jeg ville kanskje snakket med noen som har god peiling på dyr, foreeksempel dyrlege? Og hørt om de har noen dyr, eller som noen sier spurte vann? 

Mente ikke dyr men om de har noen tips 😅

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er totalt uegnet som katteeier! En tar ALDRI en katt i nakkeskinnet!! Og ikke tar du til deg noe som helst som kommer her! 

Ok hehe. Men så er det vel jeg som vet best hva min egen katt tåler og ikke?

Skrevet

Ok hehe. Men så er det vel jeg som vet best hva min egen katt tåler og ikke?

Tydeligvis ikke!

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har hatt katter før, de har ikke vært i nærheten så umulige som denne er. De har dratt inn dyr og gjort ting de ikke fikk liv til, men de ga seg jo til slutt når jeg ble sint og ga streng beskjed om at det ikke var lov. Skjønner ikke hva jeg har gjort galt denne gangen.  Hilsen ts 

Du skriver at hun har kattunger for tiden lenger oppe. Hun er vel desperat etter mer og mer næringsrik mat nå som hun ammer ungene sine. Derfor tigger hun, derfor jakter hun på mat på kjøkkenbenken, derfor drar hun inn byttedyr hver dag for tiden.  

Næringsbehovet øker dramatisk hos dyr og mennesker som ammer, da det krever mye energi og næring å lage den næringsrike morsmelken. Ammende hunder f.eks. kan bli helt panisk sultne etter mat når de har unger. 

Gi henne boksmat med ekstra næring i for ammende katter for eksempel, kok fisk til henne, gi kjøtt. Prøv deg frem og se om noe tilfredsstiller appetitten hennes nå i denne perioden.

Anonymkode: ababf...c49

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Kendall skrev:

Mente ikke dyr men om de har noen tips 😅

Las setningen så mange ganger og bare... 😂😂

Skrevet

Tydeligvis ikke!

Nei du vet det vel du som sitter bak en skjerm og leser på et forum.

Skrevet (endret)

I perioder som min katt har hoppet opp på benken, så har jeg dekket den med aluminiumsfolie. 

Når den ligger i sofaen og røyter ut hele jævla sofaen og drar inn blader, bjørnebærkvister og snegler (i sofaen), da gidder jeg ikke være snill, jeg legger svarte søplesekker på hele sofaen unntatt der hun får lov å ligge. Hun unngår i det lengste å legge seg der det er plastikk eller metall... verdt å prøve minst 1 uke! Skjønner GODT at du blir provosert! Ellers støtter jeg ab c49 over her som anbefaler å prøve mer attraktiv og næringsrik mat en periode. Lykke til! 

Endret av Blackbird
Skrevet

Du skriver at hun har kattunger for tiden lenger oppe. Hun er vel desperat etter mer og mer næringsrik mat nå som hun ammer ungene sine. Derfor tigger hun, derfor jakter hun på mat på kjøkkenbenken, derfor drar hun inn byttedyr hver dag for tiden.  

Næringsbehovet øker dramatisk hos dyr og mennesker som ammer, da det krever mye energi og næring å lage den næringsrike morsmelken. Ammende hunder f.eks. kan bli helt panisk sultne etter mat når de har unger. 

Gi henne boksmat med ekstra næring i for ammende katter for eksempel, kok fisk til henne, gi kjøtt. Prøv deg frem og se om noe tilfredsstiller appetitten hennes nå i denne perioden.

Har katten fått kattunger??? Neimen åh, da gir jo heeele greia mening. Du skulle skrevet det i første, ts. Da får hun ikke dekket behovene sine på en eller annen måte, forsøk å gi en annen type mat. (Som flytende.) Det at hun nå drar inn ting er jo at hun skal vise for kattungene, lære de opp, evt gi dem «rovbytte.» Sånn er katter, dette får du ikke trent bort. Ha opp verandadøra så mor og kattunger kan gå ut sammen, om de er store nok. De stikker ikke av. Da får mor trent opp barna sine, for hun er tydelig understimulert der. 

• Liker 2
Skrevet

Ja og jeg kan jo forstå det med smådyrene hun spiser. Har ikke noe imot at hun eter dem men å dra dem inn i huset hver dag for å sloss med dem før hun dreper dem har jeg litt vanskelig for å forstå.

Men hvis hun har behov for mer mat, hvorfor spiser hun ikke mer da? Skåla hennes er full til enhver tid, den passer vi på. Og det er ikke noe å si på kvaliteten, det er tipp topp tørrfor kjøpt på dyrebutikk. Våtfor får hun også iblant men ikke hver dag. Så jeg tror egentlig ikke det hanler om sult, men at hun rett og slett vil ha godbiter fra kjøkkenbenken. Hilsn TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...