AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #1 Skrevet 31. august 2018 Katten har begynt å tigge, og gå opp på kjøkkenbenken, jeg holder på å bli gal! Hun holdt ikke på sånn. Nå er det sånn at hver gang jeg åpner kjøleskapet eller går på kjøkkenet så kommer hun dultende etter, greit nok det, men hun tigger mat, noe å inn i...! Hun har i tillegg begynt å hoppe på kjøkkenbenken og det nytter altså ikke uansett hva vi gjør med det. Jager henne vekk første gangen. Blir sint neste gang. Tar henne i nakkeskinnet og kaster henne ut døra 3.gangen. Hun blir litt fornærnet men bryr seg ikke. Gjør det igjen og igjen. Hvis jeg ser henne fra stua, roper jeg til henne, hun ser bare på meg, så fortsetter hun bare med å gå på kjønnnbenkern å lete etter matrester. Hun er rett og slett blitt umulig å ha med å gjøre! Før satt hun på gulvet borte ved kjøkkendøra og så på meg. Og det var jo greit. Men synes IKKE dette er greit. Hun har også begynt å dra inn alskens mus og fugler som hun spiser i stua, så huset ser jo ut som et fuglereir når vi kommer hjem fra jobb, det er fjær OVERALT. Hun er rape gal til tider Hun har mat nok i skåla si. Nok drikke. Får nok oppmerksomhet og kos når hun vil. Røyter veldig mye, om det kan ha noen sammenheng. Men kjenner at jeg er drit lei nå. DEtte har holdt på alt for lenge nå, og ingenting hjelper. Virker ikke som hun ser på det som noe tap at vi bir sinte og kaster henne ut. Hjelpes... Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #2 Skrevet 31. august 2018 Jeg ville sluttet med å bli sint og ta henne i nakkeskinnet. Som du selv merker så fungerer det ikke og du kan ende opp med at det går utover forholdet mellom dere og katten. Katten assosiserer ikke ditt sinne med kjøkkenbenken, men med deg. Evt i beste fall lærer hun å ikke gå på benken når du er der, men da blir det enda mer spennende å gjøre det når du ikke ser på. Jeg tror det mest effektive er å aldri ha matrester på kjøkkenbenken, være pinlig nøye en periode. Også bare la henne gå oppå der. Så erfarer hun selv at det ikke har noe for seg å hoppe opp fordi hun finner aldri noe. At hun drar inn mus og fugler er hennes natur. Hun er ikke "rape gal", men katt. Jeg vet ikke hva du har gjort og ikke gjort, men man bør absolutt sette seg inn i natuern og atferden til det dyret man skaffer seg på forhånd, sånn at man vet om det er et dyr som vil passe inn hos dere. Anonymkode: de645...2cd 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #3 Skrevet 31. august 2018 Kaster du katten ut døra ved å løfte henne etter nakkeskinnet? Anonymkode: 27403...ba9 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #4 Skrevet 31. august 2018 Altså.. Lukk vinduet da? Så kommer ikke fugler/mus inn? Det gjør vi. Anonymkode: 6c956...81c 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #6 Skrevet 31. august 2018 Kjefting og nakkeskinn er en uting, skjerp deg. Beste metoden her i huset har vært timeout. Et bestemt nei. Reagerer de ikke får de sitte på gjesterommet i 10-15 minutter. Jeg kombinerer det med å alltid rope "middag" i det jeg går på kjøkkenet når det er mat til dem. Da slipper de bomturer, og jeg slipper tigging. Anonymkode: 4a96d...f02 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #7 Skrevet 31. august 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sluttet med å bli sint og ta henne i nakkeskinnet. Som du selv merker så fungerer det ikke og du kan ende opp med at det går utover forholdet mellom dere og katten. Katten assosiserer ikke ditt sinne med kjøkkenbenken, men med deg. Evt i beste fall lærer hun å ikke gå på benken når du er der, men da blir det enda mer spennende å gjøre det når du ikke ser på. Jeg tror det mest effektive er å aldri ha matrester på kjøkkenbenken, være pinlig nøye en periode. Også bare la henne gå oppå der. Så erfarer hun selv at det ikke har noe for seg å hoppe opp fordi hun finner aldri noe. At hun drar inn mus og fugler er hennes natur. Hun er ikke "rape gal", men katt. Jeg vet ikke hva du har gjort og ikke gjort, men man bør absolutt sette seg inn i natuern og atferden til det dyret man skaffer seg på forhånd, sånn at man vet om det er et dyr som vil passe inn hos dere. Anonymkode: de645...2cd Nå er ikke katten dum, hun vet at vi lager mat oppå den benken der, som vil gjøre at hun vil fortsette å lete etter mat selv om hun ikke finner noe. Greit å dra inn smådyr av og til, men det har bare eskalert noe så til de grader, nå er det hver bidige dag at jeg må støvsuge og vaske hele etasjen for fjær og fugledritt. En gang hadde det vært storkamp visstnok, for det var fjær og fugleblod i HELE huset bortsett fra soverommene som var lukket. 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaster du katten ut døra ved å løfte henne etter nakkeskinnet? Anonymkode: 27403...ba9 Ja det gjør jeg når jeg har sagt fra til henne og vært streng et par ganger. Hun gidder ikke bry seg så da går tålmodigheten slutt. Hun VET at hun ikke har lov til å være der, men hun driter i det. 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså.. Lukk vinduet da? Så kommer ikke fugler/mus inn? Det gjør vi. Anonymkode: 6c956...81c Nå har katten katteluke så hun går inn og ut som hun vil, og da drar hun med seg dyrene der igjennom. Kan ikke stenge enne ute en hel arbeidsdag heller, selv på sommeren, for setter vi ut mat til henne kommer det andre katter og spiser opp. Hun har i tillegg kattunger for tiden så hun må få lov å gå ut og inn som hun vil. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjefting og nakkeskinn er en uting, skjerp deg. Beste metoden her i huset har vært timeout. Et bestemt nei. Reagerer de ikke får de sitte på gjesterommet i 10-15 minutter. Jeg kombinerer det med å alltid rope "middag" i det jeg går på kjøkkenet når det er mat til dem. Da slipper de bomturer, og jeg slipper tigging. Anonymkode: 4a96d...f02 Timeout funker ikke. Har prøvd det så utrolig mange ganger. Ts Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #8 Skrevet 31. august 2018 Man kaster ikke en katt bort fra steder ved å ta den i nakkeskinnet! Fy! Det hjelper også fint lite å bruke kjeft. Du må gjøre andre ting mer spennende enn det den ikke får lov til. du får kje gjort så mye med at hun fanger mus og fugl. Du må heller unngå at hun tar det med inn ved å ikke la vinduer osv stå oppe der hun kan komme seg inn. Du virker fryktelig aggressiv syns jeg. Anonymkode: 6de0c...da2 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #9 Skrevet 31. august 2018 Og jeg har hatt katter før, de har ikke vært i nærheten så umulige som denne er. De har dratt inn dyr og gjort ting de ikke fikk liv til, men de ga seg jo til slutt når jeg ble sint og ga streng beskjed om at det ikke var lov. Skjønner ikke hva jeg har gjort galt denne gangen. Hilsen ts Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #10 Skrevet 31. august 2018 Det er bare å fortsette å kjefte, ha gjerne en liten beholder med vann du kan spraye hun med, og/eller løft hun bestemt vekk etter nakkeskinnet. Ingen katter har vondt av å bli løftet etter nakkeskinnet, da det er en helt naturlig måte for katter å bære kattungene sine på. Gjør du det konsekvent over tid vil katten skjønne at den ikke skal opp på benken. Lykke til Anonymkode: ea608...083 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #11 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kaster ikke en katt bort fra steder ved å ta den i nakkeskinnet! Fy! Det hjelper også fint lite å bruke kjeft. Du må gjøre andre ting mer spennende enn det den ikke får lov til. du får kje gjort så mye med at hun fanger mus og fugl. Du må heller unngå at hun tar det med inn ved å ikke la vinduer osv stå oppe der hun kan komme seg inn. Du virker fryktelig aggressiv syns jeg. Anonymkode: 6de0c...da2 Jeg er alt annet enn aggressiv men når hun ikke hører etter gang på gang på gang, i månedsvis uten tegn til å bry seg, da må du da vel også ha forståelse at det et lov til å bli sint. De er dyr, ganske så intelligente også, og forstår når de har gjort noe galt. Problemet er at hun ikke bryr seg overhodet. Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #12 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og jeg har hatt katter før, de har ikke vært i nærheten så umulige som denne er. De har dratt inn dyr og gjort ting de ikke fikk liv til, men de ga seg jo til slutt når jeg ble sint og ga streng beskjed om at det ikke var lov. Skjønner ikke hva jeg har gjort galt denne gangen. Hilsen ts Anonymkode: a785f...c69 Sjokkmelding, katter er forskjellig! Anonymkode: 6de0c...da2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #13 Skrevet 31. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å fortsette å kjefte, ha gjerne en liten beholder med vann du kan spraye hun med, og/eller løft hun bestemt vekk etter nakkeskinnet. Ingen katter har vondt av å bli løftet etter nakkeskinnet, da det er en helt naturlig måte for katter å bære kattungene sine på. Gjør du det konsekvent over tid vil katten skjønne at den ikke skal opp på benken. Lykke til Anonymkode: ea608...083 Jo det går jo an. Men hun vil jo bare fortsette å gå på benken så lenge jeg eller mannen ikke e til stede. Da er vi jo nesten like langt:p Ts Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #14 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alt annet enn aggressiv men når hun ikke hører etter gang på gang på gang, i månedsvis uten tegn til å bry seg, da må du da vel også ha forståelse at det et lov til å bli sint. De er dyr, ganske så intelligente også, og forstår når de har gjort noe galt. Problemet er at hun ikke bryr seg overhodet. Anonymkode: a785f...c69 Når du føler at du må bli voldelig mot et dyr fordi de ikke hører så kan du finne nytt hjem til dem. Syns du det er greit å rive en hund i nakkeskinnet å eller? Anonymkode: 6de0c...da2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #15 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sjokkmelding, katter er forskjellig! Anonymkode: 6de0c...da2 Jeg skjønner jo det, trenger ikke fortelle meg det. Du trenger heller ikke være så spydig selv om du føler deg støtt eller hva nå enn problemet ditt er. Problemet mitt et en katt som ikke eier respekt for noen eller noe. Hun er ung og ikke ganmel og sær. Hadde hun begynt å dra på åra hadde jeg kanskje forstått oppførselen mer da katter ofte blir rare i oppførselen med årene. Ts Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #16 Skrevet 31. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å fortsette å kjefte, ha gjerne en liten beholder med vann du kan spraye hun med, og/eller løft hun bestemt vekk etter nakkeskinnet. Ingen katter har vondt av å bli løftet etter nakkeskinnet, da det er en helt naturlig måte for katter å bære kattungene sine på. Gjør du det konsekvent over tid vil katten skjønne at den ikke skal opp på benken. Lykke til Anonymkode: ea608...083 Kattunger ja! Ikke voksne katter! De får skader av det, men du er vel av den typen som tenker «sånn har det alltid blitt gjort» Anonymkode: 6de0c...da2 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #17 Skrevet 31. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner jo det, trenger ikke fortelle meg det. Du trenger heller ikke være så spydig selv om du føler deg støtt eller hva nå enn problemet ditt er. Problemet mitt et en katt som ikke eier respekt for noen eller noe. Hun er ung og ikke ganmel og sær. Hadde hun begynt å dra på åra hadde jeg kanskje forstått oppførselen mer da katter ofte blir rare i oppførselen med årene. Ts Anonymkode: a785f...c69 Bare fortsett å forsvar vold mot katten din du Anonymkode: 6de0c...da2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #18 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du føler at du må bli voldelig mot et dyr fordi de ikke hører så kan du finne nytt hjem til dem. Syns du det er greit å rive en hund i nakkeskinnet å eller? Anonymkode: 6de0c...da2 Det er ikke vold å løfte etter nakkeskinnet! Nå får du gi deg Anonymkode: a785f...c69 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #19 Skrevet 31. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kattunger ja! Ikke voksne katter! De får skader av det, men du er vel av den typen som tenker «sånn har det alltid blitt gjort» Anonymkode: 6de0c...da2 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare fortsett å forsvar vold mot katten din du Anonymkode: 6de0c...da2 Herregud dette er som å snakke til en vegg 🙈 Anonymkode: a785f...c69
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #20 Skrevet 31. august 2018 Herregud TS. For det første, hun drar inn flere dyr nå nettopp fordi hun har kattunger!!! Dette burde du virkelig ha lest deg opp på. Ellers er jeg absolutt enig i at du virker unødvendig trassig i måten du forsøker å løse problemet. Anonymkode: eb07b...a26 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå