Gå til innhold

Lov å ta med drikke kjøpt på flyplass inn på fly?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utenom alkohol, har man lov å kjøpe annen drikke så fort man er gjennom sikkerhetskontrollen, og drikke det på flyet? Samme med mat man kjøper på flyplassen? Jeg liker ikke flymaten, og vil helst kjøpe vann med smak eller noe som ikke er brus. Men lurte på om man har lov å spise og drikke det man da har kjøpt (etter man kom gjennom sikkerhetskontroll), eller om de kan nekte det? Slik som en restaurant kan nekte deg å drikke medbragt drikke o.l. 

Anonymkode: 22cdc...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke de sier noe på det. Jeg hadde med meg brus på flyet tidligere i sommer, som var kjøpt på flyplassen. Fikk ingen reaksjoner hvertfall. 

Anonymkode: 93be8...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte brus utenfor kiosken på flyplass, også skulle den kontrolleres (der de sjekker hva du har med osv) og jeg fikk lov til å ta med meg på flyet

Anonymkode: ac946...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går helt fint. Det er mange som kjøper seg mat og drikke på flyplassen og tar med med på flyet.

Anonymkode: a497d...fb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er forskjell fra flyselskapene, 

Anonymkode: 9bd51...79c

Da må det isåfall være typ Ryanair, har aldri vært borti at noen av flyselskapene jeg har reist med har noen policy mot medbrakt mat eller alkoholfri drikke.

Hvorfor skulle man nekte folk dette?Forskjellen fra en restaurant er at man betaler for en flytur for å reise fra A tl B, man bestiller ikke en flyreise for å sitte og spise. Restauranter skal tjene penger på å selge mat til gjestene, så der er det jo forståelig at man ikke kommer med piknikkurv og egen vin.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr 4-6 ganger i uka, ulike selskap. Reglene er like overalt. Du kan ta med mat og drikke, men ikke alkohol. 

Er i det hele tatt sjeldent jeg ikke går om bord i et fly uten en kaffekopp i handen. 

Det mange ikke er klar over er at man helt fint kan ta med en tom flaske, og fylle med vann etter sikkerhetskontrollen. 

Anonymkode: c1562...e10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er kjøpt etter sikkerhetskontroll skal det gå greit. Unntaket er vel kanskje enkelte flyselskap som nekter medbrakt mat, det gjelder vel helst charterflyene tror jeg. Og man har som oftest ikke lov til å nyte medbrakt alkohol. Jeg har aldri opplevd at vesker eller poser har blitt sjekket når vi skal ombord i flyet og når vi er ombord tror jeg som oftest cabinpersonalet har det for travelt til å gå rundt å sjekke hvor folk har kjøpt drikken sin. 

Det jeg derimot har opplevd ofte er at når vi reiser fra norsk flyplass med flyselskap som er lokalisert i utlandet, så kan drikke gjerne være billigere på flyet enn på flyplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg har blitt fratatt en flaske vann en gang. :sukk: 

Inne på flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utenom alkohol, har man lov å kjøpe annen drikke så fort man er gjennom sikkerhetskontrollen, og drikke det på flyet? Samme med mat man kjøper på flyplassen? Jeg liker ikke flymaten, og vil helst kjøpe vann med smak eller noe som ikke er brus. Men lurte på om man har lov å spise og drikke det man da har kjøpt (etter man kom gjennom sikkerhetskontroll), eller om de kan nekte det? Slik som en restaurant kan nekte deg å drikke medbragt drikke o.l. 

Et fly er jo ikke som en restaurant. Man blir jo ikke bedt om å forlate flyet om man ikke har kjøpt noe på en stund. Man har betalt for setet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyr 4-6 ganger i uka, ulike selskap. Reglene er like overalt. Du kan ta med mat og drikke, men ikke alkohol. 

Er i det hele tatt sjeldent jeg ikke går om bord i et fly uten en kaffekopp i handen. 

Det mange ikke er klar over er at man helt fint kan ta med en tom flaske, og fylle med vann etter sikkerhetskontrollen. 

Hadde en tom flaske og en bok i veska gjennom sikkerhetskontrollen en gang. Det så visst veldig mystisk ut når de gjennomlyste veska, så de måtte be om å få kikke oppi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte ute og flyr. Har aldri blitt nektet å ta med meg vann eller kaffe inn på flyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd problemer med å ta med mat og drikke kjøpt etter sikkerhetskontrollen :) 

Anonymkode: cf92a...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd problemer med å ta med mat og drikke kjøpt etter sikkerhetskontrollen :) 

Anonymkode: cf92a...70d

Ikke jeg heller. Tar ofte med meg mat på flyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Thyra skrev:

Hadde en tom flaske og en bok i veska gjennom sikkerhetskontrollen en gang. Det så visst veldig mystisk ut når de gjennomlyste veska, så de måtte be om å få kikke oppi. 

Du må jo selvfølgelig legge den ut av veska ;) Trudde det sa seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir kastet av flyet om du gjemmer medbrakt mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle

Jeg har fløyet mye og har alltid gjort det, hatt med både mat og drikke. Aldri blitt sjekket, aldri opplevd at de gjør det ved gaten. Men gjennom sikkerhetskontrollen går det jo ikke med drikke, bare mat (den bryr de seg aldri noe om). Har noen ganger hatt med niste hjemmenfra, og så kjøpt vann, brus e.l etter at jeg har vært gjennom sikkerhetskontrollen 🙂 Spørs kanskje hvor du skal, hvis det er utenlands? Det er som regel strengest hvis du tar med mat til en del andre land, det er i hvertfall ikke alt man kan ha med gjennom tollen på den andre siden. Jeg flyr mest i Skandinavia, så da er det ikke noe problem. Har spist mens jeg sitter på gaten og på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...