Gjest lilletroll Skrevet 14. mars 2005 #1 Del Skrevet 14. mars 2005 Når dere henter/bringer barna deres i bhg - er dere sånne foreldre som også snakker med de andre barna, eller overhører dere dem? Jeg snakker mye med de andre barna og setter meg gjerne på sofaen med datteren min og de andre og snakker med dem og svarer på spørsmål. På denne måten synes jeg at jeg får et helt annet forhold til de datteren min snakker om, og også vil ha en fordel den dagen bursdagsselskaper osv begynner i og med at jeg til en viss grad kjenner barna litt. MEN det jeg har lagt merke til er at når datteren min gledesstrålende prøver å fortelle andre voksne som tilfeldigvis henter samtidig om at "mamma kom" eller "å ditten og datten" så blir hun FULLSTENDIG overhørt!! Og det er ikke et engangstilfelle jeg snakker om heller!! Jeg synes det er rart, og datteren min føler seg oversett (noe hun jo også blir....) Noen synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 14. mars 2005 #2 Del Skrevet 14. mars 2005 Kanskje det er fordi mange er slitne etter ein arbeidsdag og helst berre vil hente ungen sin og komme seg heim? Men eg er heilt enig med deg. Barn på lik linje med voksne skal behandlast med respekt. Og når nokon spør meg om noko eller prøver å sei noko, er eg like hyggeleg mot både voksne som barn. Du verkar som ei kjempeflott mor! Det er kjempeviktig å bli kjend med sine barns venner. På denne måten kan man oppdage problem som foreks mobbing o.l, med å vite korleis barna leiker saman og fører dialog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 14. mars 2005 #3 Del Skrevet 14. mars 2005 Kanskje det er fordi mange er slitne etter ein arbeidsdag og helst berre vil hente ungen sin og komme seg heim? Men eg er heilt enig med deg. Barn på lik linje med voksne skal behandlast med respekt. Og når nokon spør meg om noko eller prøver å sei noko, er eg like hyggeleg mot både voksne som barn. Du verkar som ei kjempeflott mor! Det er kjempeviktig å bli kjend med sine barns venner. På denne måten kan man oppdage problem som foreks mobbing o.l, med å vite korleis barna leiker saman og fører dialog. Skjønner at de kan være slitne, men det er jo som du sier, barn må også behandles med respekt, og om en voksen hadde snakket til dem hadde de jo helt sikkert svart... (Takk for kompliment - jeg føler meg ofte utilstrekkelig som mor, men jeg PRØVER alt jeg kan.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #4 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg syns som deg at det er veldig hyggelig å snakke med de andre barna. Både fordi det er koselig i seg selv, og fordi jeg ikke har for vane å avvise mennesker som vil ha kontakt, og fordi jeg syns det er morsomt å bli litt kjent med de barnet mitt omgås hele dagen. Tror du skal huske på at mange som henter er veldig slitne og/eller stressa, og at du ikke skal legge så mye i at de ikke stopper opp ved akkurat ditt barn for å snakke med h*n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 14. mars 2005 #5 Del Skrevet 14. mars 2005 Tror du skal huske på at mange som henter er veldig slitne og/eller stressa, og at du ikke skal legge så mye i at de ikke stopper opp ved akkurat ditt barn for å snakke med h*n. Missforstå meg rett. Jeg er ikke "furten" fordi de andre foreldrene ikke snakker akkurat med mitt barn men antar at de da heller ikke svarer de andre kontaktsøkende barna - som jeg jo vet det er mange av, for jeg snakker jo med flere av dem daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #6 Del Skrevet 14. mars 2005 Missforstå meg rett. Jeg er ikke "furten" fordi de andre foreldrene ikke snakker akkurat med mitt barn men antar at de da heller ikke svarer de andre kontaktsøkende barna - som jeg jo vet det er mange av, for jeg snakker jo med flere av dem daglig. Skjønner jo det Men kanskje det er det som er problemet til de som ignorerer - at de ikke har ork til å sette seg på huk og snakke, fordi de vet at da kommer det en hel skokk som har noe å fortelle Det er jo kjempemorsomt/hyggelig, men kanskje ikke hvis alt man har i hodet er å rekke hjem? (men jeg er helt enig med deg!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 14. mars 2005 #7 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg syns som deg at det er veldig hyggelig å snakke med de andre barna. Både fordi det er koselig i seg selv, og fordi jeg ikke har for vane å avvise mennesker som vil ha kontakt, og fordi jeg syns det er morsomt å bli litt kjent med de barnet mitt omgås hele dagen. Veldig enig med deg Embla. Og når "hele gjengen" kommer løpende for å fortelle noe kan situasjonen bli ganske komisk. Barnas presentasjon av det de ønsker å si kan være ganske fornøyelig i seg selv. Det gir et lite løft på veien hjem å tenke på alle de utrolige fremstillingene som kan komme iløpet av et minutt eller to. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 14. mars 2005 #8 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg er ikke en av de som er flink til å prate med andres barn, jeg har bare aldri vært den typen som interesserer seg for alle barn. Men jeg svarer alltid et eller annet om et barn forklarer eller spør meg om noe , jeg må prøve å bli flinkere. I Norge er det jo ofte slik at voksne snakker og snakker glemmer at barna er der, mens her er det helt motsatt, de voksne begynner som oftest med å snakke med barna og så vidt hilser på andre voksne det gjelder andre foreldre og barnehage arbeidere, naboer osv... Jeg syns det er også galt fordi jeg får litt sånn følelse at jeg vil spørre, hvorfor er du så interessert i mitt barn, men jeg begynner å bli vant til denne framgangs måten og skjønner at det er bare sånn det er her. Samboeren min er veldig flink til å snakke til barn og han er veldig flink til å hjelpe min datter med å få seg venner, men jeg har faktisk måtte advare ham at siden han er mann, så kan folk tro han er pedofil om han viser interesse for andres barn og gir de oppmerksomhet. Så det er denne frykten for pedofile også som gjør at mange trekker seg tilbake.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #9 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg har egentlig aldri interessert meg noe særlig for andres barn. Ikke sånn at jeg misliker dem, men jeg kunne heller aldri bli førskolelærer. Snakker barna til meg, svarer jeg dem. Det er jo vanlig høflighet. Kan også slå av en kort prat med dem. Men først og fremst er jeg nå opptatt av mitt eget barn. Er ofte sliten etter jobb og har ofte andre ting å rekke, så å sitte særlig lenge i en sofa med masse barn jeg egentlig ikke interesserer meg for, faller ikke naturlig på prioriteringslisten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tobben Skrevet 14. mars 2005 #10 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg leverer og henter minstemann i barnehagen hver dag (har aleneomsorg til 2) :-) å jeg prater og tuller med stortsett alle de andre barna. Det tar max 5min ekstra. Minstemann drar fordeler med det også, fordi de fleste barna stormer inn i garderoben og tar imot han(oss) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 14. mars 2005 #11 Del Skrevet 14. mars 2005 (...) men jeg har faktisk måtte advare ham at siden han er mann, så kan folk tro han er pedofil om han viser interesse for andres barn og gir de oppmerksomhet. Så det er denne frykten for pedofile også som gjør at mange trekker seg tilbake.... Er dette sant? I såfall så må det vere vondt å vere mann og få høyre dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerlise Skrevet 14. mars 2005 #12 Del Skrevet 14. mars 2005 Det er ikke alltid at jeg registrerer at noen snakker til meg. Jeg har som oftest nok med å hente 2 barn, jeg må hindre at nr. 1 kler av seg igjen men jeg kler på nr. 2, forhindre at nr. 2 kler av seg mens jeg leter etter nr. 1 som sannsynligvis har stukket av, samtidig som jeg skal gi/ta imot beskjeder fra barnehagepersonalet, huske å få med meg vesken min, skittentøy, matbokser og ryggsekker. Jeg er definitivt ikke særlig mottagelig for de store samtalene akkurat på hentetidspunktet, nei! -- Tigerlise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. mars 2005 #13 Del Skrevet 14. mars 2005 Samboeren min er veldig flink til å snakke til barn og han er veldig flink til å hjelpe min datter med å få seg venner, men jeg har faktisk måtte advare ham at siden han er mann, så kan folk tro han er pedofil om han viser interesse for andres barn og gir de oppmerksomhet. Så det er denne frykten for pedofile også som gjør at mange trekker seg tilbake.... Du må være mer enn gjennomsnitts opptatt av at menn KAN være pedofile? Jeg blir litt skremt over slike holdninger som du viser, jeg! Nå er det lenge siden jeg hadde barnehagebarn, men det er klart at jeg snakket med de andre ungene, det skulle bare mangle. Nå går min unge i 9. klasse og jeg snakker fremdeles med de andre ungene. Det faller helt naturlig for ei heks som akdri blir helt voksen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 14. mars 2005 #14 Del Skrevet 14. mars 2005 Du må være mer enn gjennomsnitts opptatt av at menn KAN være pedofile? Jeg blir litt skremt over slike holdninger som du viser, jeg! Bare bli skremt du! Ja jeg er vel blitt ekstra paranoid siden min mor giftet seg med en og ingen av oss kunne på noen måte gjette at han var en på forhånd, han misbrukte lere av mine søsken og vi stolte på ham 100% så jeg tror hvem som helst kan være det.... Og sysn ikke man skal stole på hvem som helst. Sånn er det, jeg har rett til å være skeptisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #15 Del Skrevet 14. mars 2005 Sumo: Du er ikke skeptisk. Du er paranoid! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 14. mars 2005 #16 Del Skrevet 14. mars 2005 Sumo: Du er ikke skeptisk. Du er paranoid! :-? Kan være at du syns det, kan være at alle syns det, men det er uansett bare meninger. Jeg tror det i enkelte tilfeller er best at man er litt paranoid, eller forsiktig som jeg vil kalle det Uansett slutt å rakk ned på meg, jeg har rett til å være forsiktig. Husker spesielt en ting. Min mor hadde ei venninne som aldri lot sin datter sove over hos oss, selv om mine søsken ville det. Moren min pleide å sukke og kalle henne paranoid, og jeg var enig med henne i at det bare var dumt å ikke la henne sove over hos oss... Men i ettertid ser jeg at hun hadde rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 14. mars 2005 #17 Del Skrevet 14. mars 2005 jeg må hindre at nr. 1 kler av seg igjen men jeg kler på nr. 2, forhindre at nr. 2 kler av seg mens jeg leter etter nr. 1 som sannsynligvis har stukket av, samtidig som jeg skal gi/ta imot beskjeder fra barnehagepersonalet, huske å få med meg vesken min, skittentøy, matbokser og ryggsekker. Jeg er definitivt ikke særlig mottagelig for de store samtalene akkurat på hentetidspunktet, nei! -- Tigerlise ser det hele for meg du er mer enn unnskyldt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 14. mars 2005 #18 Del Skrevet 14. mars 2005 Det tar max 5min ekstra. Det er nettopp det det gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2005 #19 Del Skrevet 14. mars 2005 Vi ser mange typer hentesituasjonen i barnehagen. Noen foreldre tillater seg utrolig mye, mens andre ser hvor grensene går. Vi har fex hatt foreldre som har kommet inn i bhg snakkende i mobil, møtt barnet sitt snakkende i mobil, samlet sammen tingene til barnet snakkende i mobil, og gått ut døra, fremdeles snakkende i mobil i den samme samtalen, uten at det har blitt utvekslet så mye som et blikk til hverken barn eller personal......... De foreldrene som tar seg tid, som gjerne setter seg ned en gang i blandt og som ser alles barn og ikke bare sitt eget, er ofte de foreldrene som klarer seg best i sosiale sammenhenger, og i barnehagens dagligliv. Ta det til dere, alle dere som setter av fem minutter ekstra, dere gjør en real innsats for mange barn som har stor glede av de minuttene dere stiller dere selv til rådighet. Og ta det til dere, alle dere som haster inn og ut av barnehagen, sett dere som mål å drikke en kopp kaffe inne på avdelingen minst en gang annenhver uke, og se om ikke det faktisk kan bli en stund dere gleder dere til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 14. mars 2005 #20 Del Skrevet 14. mars 2005 Ta det til dere' date= alle dere som setter av fem minutter ekstra, dere gjør en real innsats for mange barn som har stor glede av de minuttene dere stiller dere selv til rådighet. Og ta det til dere, alle dere som haster inn og ut av barnehagen, sett dere som mål å drikke en kopp kaffe inne på avdelingen minst en gang annenhver uke, og se om ikke det faktisk kan bli en stund dere gleder dere til Og det skal jeg huske til min lille tulle skal begynne i barnehage. Koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå