Gå til innhold

Hva betyr «forklar» i en oppgavetekst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp begynt å studere og har min første innlevering :) i oppgaveteksten står det «forklar», men hva betyr det? Altså hvor mye skal man skrive, hva er for mye? 

Jeg har sett på skolens veiledning, for å se hva de er ute etter, men det å forklare står det ikke noe om. 

1-2 linjer konkret? 10 linjer? 300 ord? 

Setter uendelig pris på svar! :) 

Anonymkode: 955b9...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville antatt at det betyr "demonstrer hvor mye du kan om dette".

Anonymkode: c5f40...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE for å være frekk, men lærer man ikke forskjellen på forklar, gjøre rede, drøft og tolke på videregående? 😊

«Ord som kan brukes her er: eksemplifisere, forklare, identifisere, illustrere, fortolke, formulere, gjøre rede for.

• Forklare: Presenter og gjør rede for hovedinnholdet i et tema. Peke på viktige sammenhenger og antagelser, og hvilken betydning og relevans temaet har i den faglige sammenheng.
  • Gjøre rede for: Innebærer nevning av faktorer som er med på å avgrense/definere et område, samt forklaring med egne ord på en måte som viser at studenten har forstått stoffet.
  • Tolke: En forståelse av en situasjon, et hendelsesforløp, eller en mer omfattende prosess. Det er viktig å skille mellom en beskrivelse og en tolkning: Beskrivelse, gjengir de faktiske opplysningene om situasjonen eller hendelsesforløpet, mens tolkning gir en - av flere mulige – forklaringer på, eller forståelser av, de faktiske forhold. En tolkning bør begrunnes ut ifra teori.»

https://www.vid.no/bibliotek/oppgaveskriving/ord-uttrykk-oppgaver-eksamener/

Anonymkode: bd382...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IKKE for å være frekk, men lærer man ikke forskjellen på forklar, gjøre rede, drøft og tolke på videregående? 😊

«Ord som kan brukes her er: eksemplifisere, forklare, identifisere, illustrere, fortolke, formulere, gjøre rede for.

• Forklare: Presenter og gjør rede for hovedinnholdet i et tema. Peke på viktige sammenhenger og antagelser, og hvilken betydning og relevans temaet har i den faglige sammenheng.
  • Gjøre rede for: Innebærer nevning av faktorer som er med på å avgrense/definere et område, samt forklaring med egne ord på en måte som viser at studenten har forstått stoffet.
  • Tolke: En forståelse av en situasjon, et hendelsesforløp, eller en mer omfattende prosess. Det er viktig å skille mellom en beskrivelse og en tolkning: Beskrivelse, gjengir de faktiske opplysningene om situasjonen eller hendelsesforløpet, mens tolkning gir en - av flere mulige – forklaringer på, eller forståelser av, de faktiske forhold. En tolkning bør begrunnes ut ifra teori.»

https://www.vid.no/bibliotek/oppgaveskriving/ord-uttrykk-oppgaver-eksamener/

Anonymkode: bd382...a4b

Jeg tenker at det er helt forståelig at TS spør når selv oppgaveforfattere og sensorer ikke har så mye greie på denne ordbruken. 

Jeg ville ha sett på tidligere sensorveiledninger, hvis det er tilgjengelig, og undersøkt hva som kreves for en slik oppgave. Etter min erfaring er det ikke et fasitsvar og jeg erfarer at beskrivelser som "forklar", "beskriv" og "gjør rede for" glir inn i hverandre. På mine oppgaver vil de alle kunne bli besvart med maksimalt en halv side, ofte er et par setninger nok, men det er på grunn av hvordan eksamen er utformet. 

Anonymkode: b211a...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på selve oppgaven. Noen ganger holder ett avsnitt, andre ganger 4 sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifiserer de ikke hvor mye du skal skrive? Har ihvertfall vært vandt med å få informasjon om enten hvor mange ord eller f.eks. "skriv ca en side".

Men kan du ikke sende en e-post/melding til faglæreren og rett og slett spørre? Spør om du har forstått det riktig, og hva han/hun tenker er passende lengde på innleveringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det beste du kan gjøre er å spørre faglæreren uansett om slikt, de er uansett vandt med å få slike spørsmål så ser det som innenfor, spesielt nå i begynnelsen. Dette er jo noe han/hun vet best også, og kan gi konkret svar på, og neppe folk inne på kvinneguiden ;) Lykke til med innlevering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...