Gå til innhold

Tenåringen er redd for edderkopper og stankelbein.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men far i huset mener hun bare må skjerpe seg, det er ingenting å være red for.

Hvordan få han til å forstå?, selv om han ikke er redd for de, så kan andre være

Anonymkode: 9265a...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han noe han er redd for? 

Høyder, slanger, berg-og-dalbaner? 

Så kan du sammenligne frykten hans og få han til å forstå at slik han føler det når han opplever det, slik føler jenta når hun ser edderkopper. 

Anonymkode: e3d6b...8ee

• Liker 7
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han noe han er redd for? 

Høyder, slanger, berg-og-dalbaner? 

Så kan du sammenligne frykten hans og få han til å forstå at slik han føler det når han opplever det, slik føler jenta når hun ser edderkopper. 

Anonymkode: e3d6b...8ee

Det har jeg gjort, men det er vist ikke det samme..

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort, men det er vist ikke det samme..

Be han leste seg opp på fobier. En irrasjonell frykt for noe som ikke er farlig, er definisjonen. Dvs, det er ikke logisk, den tingen er ikke farlig, men pulsen går i taket fordi alarmsystemet i kroppen varslet at det er fare på ferde.

Skrevet
27 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Be han leste seg opp på fobier. En irrasjonell frykt for noe som ikke er farlig, er definisjonen. Dvs, det er ikke logisk, den tingen er ikke farlig, men pulsen går i taket fordi alarmsystemet i kroppen varslet at det er fare på ferde.

Det er også forskjell på en fobi og en generell "redsel". Jeg syns edderkopper og stankelbein er ekle jeg og, men jeg har ingen fobi. Er ikke sikkert at datter til TS har fobi hun heller.

Skrevet

Spør henne først hvordan hun føler det når hun er redd. Jeg har fobi mot edderkopper, og dette er sannsynligvis siste gangen jeg besøker denne tråden pga angst for at en eller annen skal poste et bilde av en stor edderkopp (jeg vet godt hva de store heter, men tør ikke engang lese ordet). 

På slike internettsider om fobier bruker de ofte eksempler i bilder. Jeg tør ikke gå inn på slike sider. Jeg tør heller ikke spørre noen på et forum fordi jeg eier null tillit til folk (at se kommer til å poste bilde). 

Det utroligste er at jeg er ikke så redd for de små lengre. Det er de med lange ekle hårete bein og de en skulle tro var tropiske.

Anonymkode: 952b0...132

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
6 minutter siden, VoodooChild skrev:

Det er også forskjell på en fobi og en generell "redsel". Jeg syns edderkopper og stankelbein er ekle jeg og, men jeg har ingen fobi. Er ikke sikkert at datter til TS har fobi hun heller.

Absolutt. Det er jeg helt enig i. 

Skrevet

Jeg må også legge til at hvis datter til TS er av typen som hyler og skriker i lange tider etter å ha møtt på en liten edderkopp i huset, så kan jeg forstå at far i huset syns det er plagsomt.

Ikke at jeg skal ta vekk "retten hennes" til å bli skremt, for det forstår jeg at man blir, men man kan gjerne prøve å endre måte man reagerer på, hvis man da "kun" syns de er ekle, og ikke har en reell fobi mot edderkopper.

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke få han til å forstå. Jeg er helt enig med faren her. Det er bare å ta seg sammen og bli voksen. Edderkopper og stankelbein finnes ikke farlige.

Dere kan jo få henne til psykolog, som er spesialist på eksponeringsterapi.

Anonymkode: 9b6a7...78e

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke få han til å forstå. Jeg er helt enig med faren her. Det er bare å ta seg sammen og bli voksen. Edderkopper og stankelbein finnes ikke farlige.

Det er ikke bare å ta seg sammen om man er redd for noe

Skrevet

Kan han ikke bare innse at hun er tenåring og de er rare? På tide å bli voksen?

Anonymkode: 5fbc2...e92

Skrevet

Her er det far i huset som må vokse opp. En fobi er ikke rasjonell, men frykten er likevel høyst reell for den som opplever den. Det eneste han oppnår ved å be tenåringen skjerpe seg, er at hun ikke føler seg sett, men tvert imot latterliggjort. Og det hjelper IKKE. Hun vet selvfølgelig allerede godt med hodet sitt at edderkopper i Norge ikke er farlige, men det er jo ikke det dette handler om.

Far trenger ikke nødvendigvis å forstå fobien, men han bør lære seg å ha respekt for den for det. I tillegg burde tenåringen kanskje komme seg til en eksponeringsterapaut for å få bukt med skrekken? Har selv vært hos en, og det som gjør at det funker, er at man i stor grad får bestemme tempoet selv, og at man IKKE blir latterliggjort for å ha en irrasjonell frykt.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke så lett å få de til å forstå. Jeg har selv fobi og nei det er faktisk ikke bare å ta seg sammen. Ja jeg vet at de ikke er farlige, men allikevel er angsten for disse krypene så pass stor at jeg klarer ikke å ta meg sammen selv om andre sier det til meg. Gubben blir ofte helt oppgitt over meg, han må ta de ut ellers får jeg ikke fred.

• Liker 2
Skrevet

en del har slike fobier. Når jeg ser en edderkopp fryser jeg helt til, hjertet løper løpsk og jeg hører det hamre, jeg får helt panikk og klarer ikke annet enn å smelle igjen døren. Jeg klarer fysisk sett ikke å gå inn i det rommet igjen før noen har drept edderkoppen og viser meg at den faktisk er død og blir skylt ned i do. En gang mannen min var på jobbreise, og jeg så en edderkopp i et hjørne på på soveromemt - så sov jeg på sofaen, og brukte de samme klærne en hel helg. Jeg klarte bare ikke å åpne den døren. Det høres sinnsykt ut, men jeg blir så utrolig sliten av utsagn alá «skjerp deg, du er voksen - og de er ikke farlig», «de er mer redd for deg enn du er for dem», «den er jo så liten? Slapp av» osv 😳 Det hjelper så ubegripelig lite, og får meg bare til å bli flau, føle meg barnslig og hjelpesløs ovenfor en totalt biologisk reaksjon. Jeg VET i hodet mitt at en edderkopp i Norge er ufarlig, men kroppen min gjør ikke som jeg «sier». 

Anonymkode: d6311...cb3

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestem deg da?

Det er bare uvitende og lav-panna folk som tror en fobi kureres ved å bli voksen.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

en del har slike fobier. Når jeg ser en edderkopp fryser jeg helt til, hjertet løper løpsk og jeg hører det hamre, jeg får helt panikk og klarer ikke annet enn å smelle igjen døren. Jeg klarer fysisk sett ikke å gå inn i det rommet igjen før noen har drept edderkoppen og viser meg at den faktisk er død og blir skylt ned i do. En gang mannen min var på jobbreise, og jeg så en edderkopp i et hjørne på på soveromemt - så sov jeg på sofaen, og brukte de samme klærne en hel helg. Jeg klarte bare ikke å åpne den døren. Det høres sinnsykt ut, men jeg blir så utrolig sliten av utsagn alá «skjerp deg, du er voksen - og de er ikke farlig», «de er mer redd for deg enn du er for dem», «den er jo så liten? Slapp av» osv 😳 Det hjelper så ubegripelig lite, og får meg bare til å bli flau, føle meg barnslig og hjelpesløs ovenfor en totalt biologisk reaksjon. Jeg VET i hodet mitt at en edderkopp i Norge er ufarlig, men kroppen min gjør ikke som jeg «sier». 

Anonymkode: d6311...cb3

Leste i går at alle edderkopper i Norge har gift i seg og hvis de biter deg - husederkoppen blant annet, så var det visstnok som et sviende biestikk i 1-2 timer etterpå 😂 Jeg angret så jævlig på at jeg leste den artikkelen - siden jeg har fobi for edderkopper- så følte for å være "snill" å dele den videre.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
9 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Bestem deg da?

Det er bare uvitende og lav-panna folk som tror en fobi kureres ved å bli voksen.

Leste i går at alle edderkopper i Norge har gift i seg og hvis de biter deg - husederkoppen blant annet, så var det visstnok som et sviende biestikk i 1-2 timer etterpå 😂 Jeg angret så jævlig på at jeg leste den artikkelen - siden jeg har fobi for edderkopper- så følte for å være "snill" å dele den videre.

Jepp. En fobi handler ikke om modenhet, så det hjelper ikke bare å bli voksen 

Skrevet
På 31.8.2018 den 18.40, Snikk skrev:

Her er det far i huset som må vokse opp. En fobi er ikke rasjonell, men frykten er likevel høyst reell for den som opplever den. Det eneste han oppnår ved å be tenåringen skjerpe seg, er at hun ikke føler seg sett, men tvert imot latterliggjort. Og det hjelper IKKE. Hun vet selvfølgelig allerede godt med hodet sitt at edderkopper i Norge ikke er farlige, men det er jo ikke det dette handler om.

Far trenger ikke nødvendigvis å forstå fobien, men han bør lære seg å ha respekt for den for det. I tillegg burde tenåringen kanskje komme seg til en eksponeringsterapaut for å få bukt med skrekken? Har selv vært hos en, og det som gjør at det funker, er at man i stor grad får bestemme tempoet selv, og at man IKKE blir latterliggjort for å ha en irrasjonell frykt.

Men det står da ikke at hun har en fobi.

Skrevet

Nå husker jeg ikke navnet på edderkoppfobi i farten, men det er en reell fobi. Han må bare akseptere det. Fobier kan være nokså absurde til tider, men skape frykt og ubehag hos de som er plaget. 

Skrevet
1 minutt siden, Kaffefrøken skrev:

Nå husker jeg ikke navnet på edderkoppfobi i farten, men det er en reell fobi. Han må bare akseptere det. Fobier kan være nokså absurde til tider, men skape frykt og ubehag hos de som er plaget. 

Arachnafobi er en reell ting ja, men mange tenåringer syns bare småkryp er "ekle" og hyler og skriker og bærer seg.

Jeg tror TS må finne ut hvor hennes tenåring befinner seg på skalaen. Fobi eller "de er ekle".

Ingenting i HI tilsier at tenåringen har en fobi.

Skrevet

Kanskje far skal ta seg litt sammen og akseptere at datteren er redd for kryp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...