Gå til innhold

Drittlei morgengretten mann.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er alltid morgengretten, og starter alltid krangler om helt tullete ting på morgenen. Som foreksempel idag så sto vi opp 10 minutter for sent, da var han sur på meg fordi jeg ikke hadde stått opp, og laget bråk om det- jeg sa han ikke var noe bedre selv for han hadde ikke stått opp han heller, og at det uansett ikke var noe å lage bråk om fordi de 10 minuttene ikke utgjorde all verden. Han går sur rundt og småkjefter på alt. Jeg synes det er trist at han starter krangler og er sur på morgenen foran barna, og det resulterer i at barna også krangler sammen på morgenen. Han tolererer jo ikke at barna krangler, og snakker om at de skal snakke hyggelig til hverandre, men glemmer tydeligvis at det også gjelder oss voksne. Jeg prøver så godt jeg kan å svelge og overse det for å roe det ned, og snakker rolig til han tilbake. Når jeg tar det opp senere på dagen, så sier han unnskyld og at han skal gå inn i seg selv og bli bedre, men gjør det aldri. Joda, jeg skjønner at det er vanlig og være litt morgengretten, men når det gjør at starten på dagen for hele familien blir dårlig, så må man faktisk ta seg sammen og jobbe med problemet. Er det andre her som har det sånn? Jeg er så utrolig sliten av det, og blir lei meg på barna sine vegne. 

Anonymkode: 852c9...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en morgengretten mann. Det beste er rett og slett å la ham være i fred. Vi deler oppgavene om morgenen, slik at han står opp selv og går ned og lager matpakker til barna, og setter fram til frokost. Mens jeg vekker barna og tar morgenstellet med dem.

Når vi kommer ned og spiser frokost, er det bare jeg som snakker med barna. Han ikke deltar i samtaler og melder seg helt ut. Det er ikke noe problem når vi har innarbeidede rutiner som går knirkefritt. Så har vi heller hyggelige samtaler alle 4 rundt middagsbordet i stedet.

For hans del er det nok at han legger seg så sent som gjør at humøret daler om morgenen. Men han er en voksen person, og jeg skal ikke mase om leggetid :)

Anonymkode: b4f33...c32

• Liker 7
Skrevet

Når voksne mennesker legger seg for sent og ender opp med for lite søvn så skal ikke det gå utover familien. Han hadde vel aldri oppført seg sånn ovenfor kollegene sine? 

Sett hardt mot hardt. Oppfører deg om morgenen! Som voksen så klarer man å skjerpe seg. Noen menn oppfører seg som barn, fordi damene deres tillater det. 

Anonymkode: 791d5...95b

• Liker 15
Skrevet

Jeg kan være veldig morgengretten selv, og det er ikke alltid noe man klarer og kontrollere. Heldigvis har jeg en mann som vet at det går over og lukker ørene 😅 han vet det nok godt selv også, at det ikke er greit. For min del har det ikke noe med hvor mye søvn jeg har fått, det er helt tilfeldig. 

Anonymkode: 6372f...4db

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når voksne mennesker legger seg for sent og ender opp med for lite søvn så skal ikke det gå utover familien. Han hadde vel aldri oppført seg sånn ovenfor kollegene sine? 

Sett hardt mot hardt. Oppfører deg om morgenen! Som voksen så klarer man å skjerpe seg. Noen menn oppfører seg som barn, fordi damene deres tillater det. 

Dette gjelder altså kun menn?

Anonymkode: 8dd8b...a80

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det å sette hardt mot hardt og be folk skjerpe seg fungerer i enkelte familier. I vår familier lar vi hverandre få litt pusterom, og det er rom for individuelle "lyter" som morgengrettenhet. Som jeg skrev i innlegget er det ikke noe problem, da vi har rutiner som gjør at han får pusle på kjøkkenet og lage mat, mens jeg tar meg av det sosiale med barna. Vet ikke engang om barna tenker over at pappa melder seg ut i morgenkaoset.

Anonymkode: b4f33...c32

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan være morgengretten selv, men det er stort sett i 15-20 min etter at jeg har våknet. Dette kan være helt uavhengig av mengden søvn. Jeg er ikke konfliktsøkende - går ikke rundt og kjefter, men orker ikke mas eller gnål og hundre spørsmål, blir irritert og «snappy». Jeg løser dette ved å stå opp før de andre, gå tur med hunden, og er i normalt humør når de andre står opp.

Anonymkode: 19275...df7

• Liker 2
Skrevet

Menn sine hormoner varierer i løpet av en dag. Han har på en måte morgenmensenhumør. Han burde holde seg for seg selv om han ikke klarer la være krangle på morningene

Anonymkode: 7126c...9e6

• Liker 1
Skrevet

Uff, fikser ikke morgengretne folk. Ok, jeg stråler kanskje ikke som en sol jeg heller, morgenen er ikke noe å smile av, men det får da være grenser for å oppføre seg som en dust bare fordi klokka ikke er mange nok. 

• Liker 4
Skrevet

lavt blodsukker. få han til å ta krom om kvelden og spis bedre! mer grønsaker og fiber.

Anonymkode: 2d7e5...137

Skrevet

Mannen her er ufyselig morgengretten og. Såpass ille at jeg til tider har vurdert om jeg orker mer av hele han. Han er så ufin og stygg når han er i det rette lunet. Han er alltid gretten, men noen dager er verre enn andre. Det kan være nok at jeg spør om ungene har fått mat feks når jeg kommer fra dusjen, så er han i gang med at jeg er ubrukelig, lat, beskylder han for å ikke bry seg om ungene osv. Hos han, gir det seg et par timer etter han har stått opp. Det hjelper ikke med mat eller noe sånt heller. 

Anonymkode: ed421...d96

Skrevet (endret)

Kan ikke han stå opp før dere andre og få seg en kopp kaffe og en skive eller hva som nå skal til for at han blir rasjonell igjen? Når angeren om ettermiddagen ikke er nok til at han klarer å ta seg sammen neste morgen, må han jo ta grep. Angeren er ingenting verdt om den ikke omsettes i handling. 

Endret av Hactar
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke direkte morgengretten, men jeg foretrekker stillhet den første halvtimen før jeg er klar for å snakke med noen. Dette løser jeg ved å stå opp tidligere enn de andre, eller at jeg går rett i dusjen, så innen jeg er ferdig med dusj og sminke, så er jeg klar for dagen og tusen spørsmål fra barna.

Anonymkode: 92e18...2a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...