Gå til innhold

Står mellom to hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forhørt meg mellom oppdrettere og eiere og det står nå mellom to hunderaser. Det virker som om de er veldig like både i gemytt,væremåte og bruksområde. Vil ikke nevne de her. Virker ikke som om noen av dem har kjennskap til begge hunderasene.

Den minste: Liker best pelsstellet på den men synes den er litt for liten. 10 kilo

Den største: Liker pelsstellet mindre enn den minste. Men perfekt størrelse. 15 kilo.

Hvem hadde dere gått mot?

Anonymkode: f4a99...dec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde valgt den jeg liker best.

Anonymkode: c53da...444

Skrevet

Etter pelsstell eller størrelse?

Skrevet

For å kunne gi et godt råd må du nesten nevne rasene.

Skrevet

Har du erfaring med pelsstellet eller frykter du det? Reell erfaring og vegrer seg, da hadde jeg trolig valgt den minste. Men dersom størrelsen på den minste hindrer turer dere liker, så ville jeg ofret tiden til pelsstellet og gått for den som passer dere best. 

Dersom størrelsen kun og blott er estetikk, så gå for den med pelsstellet som passer dere. 

Der er, dersom de ikke er raser som er avlet syke. Da bør dere gå for de sunneste, uansett. 

Anonymkode: 9ac14...216

Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at disse er helt like i gemytt, væremåte, aktivitetsbehov og helse. Velg den som passer deg best. Har du møtt mange individer av hver rase?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Regn skrev:

For å kunne gi et godt råd må du nesten nevne rasene.

Nei, det vil jo ikke TS si. Dette skal være gjetting basert på minimal informasjon. Alle stor beslutninger burde tas på den måten 

• Liker 8
Skrevet

Velg den som har minst sykdommer relatert til rasen.

Anonymkode: 422a8...487

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke så stor forskjell på 10 og 15 kg. Du må tenke på at du skal ha denne hunden i mange år, dette er noe du skal leve med. Nå vet ikke jeg hva slags type pelsstell det er snakk om så mer enn det kan jeg ikke uttale meg om. Forskjell på en puddel og en dachs. 

Anonymkode: 441b9...324

Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare på, ja. Hva er grunnen til at du syns ti kg er for lite? Hva slags pelsstell er det?

Jeg har en hund på ca. 10 kg. (liten for rasen), med minimalt pelsstell. Jeg tenkte ikke på akkurat det da vi valgte hund da. Men jeg syns det er veldig fint med kort og glatthåret pels nå som høsten kommer og det blir sølete ute. Så jeg ville nok valgt det hvis begge hundene passet inn i familen vår ellers.

Anonymkode: 3df1c...105

Skrevet
4 timer siden, FrodeF skrev:

Nei, det vil jo ikke TS si. Dette skal være gjetting basert på minimal informasjon. Alle stor beslutninger burde tas på den måten 

Ikke når det gjelder et levende dyr og ja jeg oppfatter ironien din. Vel, ts, dersom du ikke vil fortelle rasen kan ingen av oss gi et fullgodt svar.

Skrevet

Ville valgt den jeg likte best. 10-15 kilo er nesten det samme. 

Hadde vært annerledes med 2 kilo vs 10 kilo. 

Skrevet

Jeg ville sett mer på lynnet til hunden enn pelsstellet. Er den rolig/urolig? Samarbeidsvillig eller krevende? Er den lett å trene eller egenrådig? Er den kosete eller ei? Hvilke egenskaper ønsker du i hunden og hvilke mål har du for hundeholdet?

Anonymkode: f6f51...555

Skrevet

De to hunderasene er veldig like i alt. Har spurt her på forumet to ganger før om forskjellen mellom de to men fikk ingen ordentlig svar. Er vell ikke så mange som har hatt begge rasene siden de ikke er så veldig populære. Og de to stammer fra hverandre.

Spurt også på Facebook men ingen visste der heller. Så da må jeg bare velge mellom størrelsen eller pelsstellet da. Eneste som skiller dem.

Skrevet

Hvis du ikke er spesielt interessert i pelsstell så ville jeg gått for den med minst pelsstell. For både ditt og hunden sitt beste. 10 og 15 kg er ikke store størrelsesforskjellen akkurat. 

Anonymkode: 04f65...70c

Skrevet

Hund på 10 kilo: Det kan jo være en liten hund for rasen. Kanskje den blir feks. 8 kilo?

Hund på 15 kilo: Det kan jo være en stor hund for rasen. Kanskje den blir feks. 17 kilo?

Og 8 og 17 kilo er en stor forskjell kanskje? 

Det står bare ca. 10 kilo. Og ca. 15 kilo på rasestandarden.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er spesielt interessert i pelsstell så ville jeg gått for den med minst pelsstell. For både ditt og hunden sitt beste. 10 og 15 kg er ikke store størrelsesforskjellen akkurat. 

Anonymkode: 04f65...70c

Det er pelsstell på begge rasene men de har forskjellig pelsstell. Pelssraser begge to.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hund på 10 kilo: Det kan jo være en liten hund for rasen. Kanskje den blir feks. 8 kilo?

Hund på 15 kilo: Det kan jo være en stor hund for rasen. Kanskje den blir feks. 17 kilo?

Og 8 og 17 kilo er en stor forskjell kanskje? 

Det står bare ca. 10 kilo. Og ca. 15 kilo på rasestandarden.

Og motsatt. Du kan jo får en stor hund av den minste rasen som veier 12 kg, og en liten en av den andre og få en som veier 13 kg.

Anonymkode: 79314...50e

• Liker 1
Skrevet

Ut ifra den lille informasjonen ville jeg valgt den minste. Tenk på at du skal ha den i mange år! Greit å slippe ekstra pelsstell som du helst vil slippe. Dessuten er det ikke såå stor forskjell på 10 og 15 kg! Men ville også sett an valpen så klart, om det føles riktig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...