Salt Skrevet 14. mars 2005 #1 Skrevet 14. mars 2005 Jeg skal ha oppkjøring, og er et nervevrak uten sidestykke. Er livredd for å stryke, gjøre feil på ting jeg egentlig kan osv. Og på toppen av det hele er det jo ikke helt ideelle forhold i Stavanger i dag- med glatte veier, snø og vind. Har noen noen gode råd og moralsk støtte å gi? :-(
Gjest Madam Felle Skrevet 14. mars 2005 #2 Skrevet 14. mars 2005 Prøv å tenke på at det ikke er verdens undergang, om du ikke klarer det. For det er jo faktisk ikke det
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #3 Skrevet 14. mars 2005 Å, lykke til! husker jeg var kjempenervøs da jeg kjørt opp. Pappa sa at jeg skulle tenke "æsj, jeg bryr meg vel ikke om det hvis jeg stryker - det spiller ingen rolle, osv" altså si til deg selv at det har null betydning om du står eller klarer det. Da kanskje du klarer å slappe av litt mer. Jeg gjorde en liten feil da jeg kjørte opp. Denne lille feilen var jeg rask til å nevne da kjøreturen var slutt. Det tror jeg var lurt. (men tror ikke det hadde hjulpet hvis feilen hadde vært graverende...) Vær kjempeobs på gangfelt og myke trafikkanter, og gjør du en liten tabbe, rist det av deg og fokuser framover, små tabber trenger ikke velte det hele hvis du klarer å komme over dem! Lykke til! (fortell hvordan det gikk!)
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #4 Skrevet 14. mars 2005 Vær nøye på fartsgrenser og vikeplikt! Ta det rolig. Gjør det du skal, stol på at du klarer det. Og ikke vær for treig på gassen når du skal ut på motorveier. (Jeg ga på samtidig som jeg var nøye med å sjekke speil og på siden, og fikk skryt for det, mange var visst for treige når de kom ut i innkjøringsfeltet) Jeg fikk en kommentar av kjørelæreren den nest siste kjøretimen som jeg aldri glemmer: "Om du kjører som dette på oppkjøringen, kan du glemme å få lappen". Husker at jeg tenkte: "Takk for den. Jeg skal vise deg..." To dager etterpå (uten mer øvelse etter den katastrofale timen) kjørte jeg en glimrende test-oppkjøring med den samme kjørelæreren, og da sa han; "om du kjører sånn etterpå så er det ikke noe problem". Og når jeg kom inn på biltilsynet for å hente midlertidig sertifikat etterpå: "Du slår til når det gjelder, du!" Har hatt lappen i ett år den 17. mars, og har ikke krasjet eller noe på den tiden. :D Det går bra, om du stryker så er det bare å lære av sine feil og prøve igjen! En kompis av meg strøk på første forsøk, men fikk lappen på andre forsøk. Han overlevde. Ikke noe å være nervøs for!
Salt Skrevet 14. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2005 Vær nøye på fartsgrenser og vikeplikt! Skal prøve Tidligere i dag da jeg var ute, var mange av skiltene dekket av snø slik at man faktisk ikke kunne se fartsgrensen. Hva gjør man da egentlig? Og vikeplikten...et av skrekkscenarioene er at det er så glatt at jeg sklir inn i krysset eller rundkjøringen selv om jeg hadde til hensikt å vike. Mester i å bekymre meg- jeg vet Takk for gode råd, skal gi dere rapport når det hele er over!
tommeline Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Det kan være en fordel at det ikke er så bra føre. Da blir du tvunget til å holde lavere fart, og du får bedre tid til å tenke på.
Gjest skindeep Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Bruk blinklys og titt i spegelen (?, er det sånn det skrives?) ofte... Bare tenk på at du kjører uten sensor sittende ved siden av deg.. (enklere sagt enn gjort kanskje )
Fat Sally Lee Skrevet 14. mars 2005 #8 Skrevet 14. mars 2005 Det kan være en fordel at det ikke er så bra føre. Da blir du tvunget til å holde lavere fart, og du får bedre tid til å tenke på. Jepp! Jeg kjørte opp på høsten på såpeglatt føre. Det var bare en fordel - da hadde jeg god unnskyldning for å kjøre rolig.
Gjest Litjmæ Skrevet 14. mars 2005 #10 Skrevet 14. mars 2005 Du er kanskje og kjører opp nå - hvis ikke - lykke til! Det viktigste er å være oppmerksom og følge med så du slipper å bråbremse
Smarties Skrevet 14. mars 2005 #11 Skrevet 14. mars 2005 Jeg har hatt bil-lappen i en del år, men kjørte opp på motorsykkel sist sommer. Jeg strøk på første forsøk.. :-( Men klarte det på andre :-) Henger meg på de andre her... husk speil, vikeplikt og å se langt frem. Det går helt sikkert kjempebra :-)
Salt Skrevet 15. mars 2005 Forfatter #15 Skrevet 15. mars 2005 Tusen takk Wynja :-) Gleder meg noe enormt til å kjøre alene, uten en person ved siden av meg som forteller meg hvor jeg skal!
Gjest Litjmæ Skrevet 15. mars 2005 #16 Skrevet 15. mars 2005 Grattis! Hvordan var det da, var du nervøs?
Siam Skrevet 15. mars 2005 #17 Skrevet 15. mars 2005 Gratulerer med lappen!! Jeg har hatt lappen i 6 måneder i dag...
Fat Sally Lee Skrevet 15. mars 2005 #18 Skrevet 15. mars 2005 Gratulerer! Husker følelsen rett etter at jeg fikk førerkortet - jeg svevde i dagevis Det er en utrolig frihet å ha førerkortet - snart fatter du ikke hvordan du klarte deg uten
Sniglå Skrevet 15. mars 2005 #19 Skrevet 15. mars 2005 Grattis!!! Deilig følelse? Hvor kjørte du? (Jeg kjørte også opp i Stavanger)
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #20 Skrevet 16. mars 2005 Gartulerer :-) er veldig misunnelig. Har tatt 10 kjøretimer og det blir vel med det tror jeg. Alt gikk fint med kjørelærer, men jeg er alt for usikker og redd uten han ved siden av meg til at jeg fortsetter. har brukt apostlenes hester i 29 år og satser på at det blir en del år til ja. Synes ikke det er noe kjekt å kjøre bil. Men er veldig glad på andres vegne når de består1 :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå