AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Skrevet 30. august 2018 Vi har vært separert i et år og hatt 50% hver med ungene. Han ene har akkurat fylt 18 år, og er ikke fornøyd med ordningen. Jeg har bedt han om å komme med noen forslag med hvordan han ønsker å få tid med oss, men med litt forutsigbarhet, og ikke bare hvem som har best middag. Han sliter med å sette opp en plan, for faren gir han dårlig samvittighet og er sur om han ikke er like mye hos han som meg. Jeg mener jo at han bestemmer 100% selv, men at han selvsagt må være litt hos begge. Så håpte jeg at dere skilte som har voksne ungdommer som bestemmer selv, har noen eksempler vi kan inspirere oss av. Hvilken ordning har dere? Er det frem og tilbake, eller sove én plass og dra på dagsbesøk? Annenhver helg? Vet jeg ikke hadde orket en uke frem og tilbake om jeg ikke måtte. Ihvertfall om jeg ikke hadde eget rom. Så hva gjør ungdommen deres? Håper på gode tips. Og at han skal få tatt en grei avgjørelse som ikke sårer noen, men som er riktig valg for han. Synes det er feil å måtte lye den som kjefter for å unngå skyldfølelse og sjau. Samtidig er han jo glad i han og vil jo være hos han også. Men virker som far har hengt seg opp i prosent og likt antall dager, og tar skeivfordeling personlig og manipulerer med kjefting og å gi skyldfølelse. Anonymkode: a2a03...8c7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #2 Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært separert i et år og hatt 50% hver med ungene. Han ene har akkurat fylt 18 år, og er ikke fornøyd med ordningen. Jeg har bedt han om å komme med noen forslag med hvordan han ønsker å få tid med oss, men med litt forutsigbarhet, og ikke bare hvem som har best middag. Han sliter med å sette opp en plan, for faren gir han dårlig samvittighet og er sur om han ikke er like mye hos han som meg. Jeg mener jo at han bestemmer 100% selv, men at han selvsagt må være litt hos begge. Så håpte jeg at dere skilte som har voksne ungdommer som bestemmer selv, har noen eksempler vi kan inspirere oss av. Hvilken ordning har dere? Er det frem og tilbake, eller sove én plass og dra på dagsbesøk? Annenhver helg? Vet jeg ikke hadde orket en uke frem og tilbake om jeg ikke måtte. Ihvertfall om jeg ikke hadde eget rom. Så hva gjør ungdommen deres? Håper på gode tips. Og at han skal få tatt en grei avgjørelse som ikke sårer noen, men som er riktig valg for han. Synes det er feil å måtte lye den som kjefter for å unngå skyldfølelse og sjau. Samtidig er han jo glad i han og vil jo være hos han også. Men virker som far har hengt seg opp i prosent og likt antall dager, og tar skeivfordeling personlig og manipulerer med kjefting og å gi skyldfølelse. Anonymkode: a2a03...8c7 Men kjære deg! Han er over 18 år, han er voksen! Han må få bestemme selv hvor han skal være og når han skal være der. Hvor lenge hadde du tenkt at denne samværsordningen du tenker deg, skal vare. Til han er 25, 30 eller enda lenger? Vil du at den skal inkludere en evt kone og barn også? Anonymkode: 08afc...244 43
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 Han kan flytte ut, han er 18 år. Anonymkode: 62ade...b62 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 Mine er 17 og 19, og så lenge de sier i fra hvor de er og hva de tenker - og vi foreldre kommuniserer oss i mellom, funker det helt fint med «best middag-metoden» Eldste har studentvenner på hybel, langt hjemmefra som også ramler innom på middag, bare koselig. Så har de venner og trening nærmest far - da bor de der. Husk nå at et ungt menneske ikke har spesielt godt av å bl styrt av dårlig samvittighet! Anonymkode: 74427...10b 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 Ungdommen bestemmer helt selv. Men han sliter med at far gir han dårlig samvittighet. Jeg er ikke erfaren med skilsmisser, og aner ikke om det er vanlig å bare bo ett sted når man er voksen men fortsatt bor hjemme og blir forsørget. Han/vi ønsker tips som han kan bestemme seg for, og samtidig vite at dette er helt vanlig, og ikke noe far vil tro at jeg har overtalt han til. Jeg aner ikke hva som er vanlig. Derfor jeg spør. Han bestemmer uansett selv. Om han vil sove hos meg eller far 100%, så gjør han selvsagt det. Anonymkode: a2a03...8c7 3
Perle Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 Herregud, han er jo myndig. Om han vil kan han flytte til Nepal og aldri snakke med noen av dere igjen. 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 TS over her. Som svarte på innlegg nr 2 Anonymkode: a2a03...8c7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, Perle skrev: Herregud, han er jo myndig. Om han vil kan han flytte til Nepal og aldri snakke med noen av dere igjen. Jeg vet jo det. Men lurte på hva som var vanlig. Han tar selv avgjørelsen. ts Anonymkode: a2a03...8c7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ungdommen bestemmer helt selv. Men han sliter med at far gir han dårlig samvittighet. Jeg er ikke erfaren med skilsmisser, og aner ikke om det er vanlig å bare bo ett sted når man er voksen men fortsatt bor hjemme og blir forsørget. Han/vi ønsker tips som han kan bestemme seg for, og samtidig vite at dette er helt vanlig, og ikke noe far vil tro at jeg har overtalt han til. Jeg aner ikke hva som er vanlig. Derfor jeg spør. Han bestemmer uansett selv. Om han vil sove hos meg eller far 100%, så gjør han selvsagt det. Anonymkode: a2a03...8c7 Han må ta et oppgjør med far! Forklare sin far at samvær er et privilegium, ikke en rettighet - og dersom det blir fylt med ubehag, så fordamper det. Sånn er det å få voksne barn. Anonymkode: 74427...10b 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 Tror dere må bestemme dere for at han,dere ikke trenger å ta noen avgjørelse enda.la tankene modne en stund hos sønnen.dette er jo en ny og vanskelig situasjon for han..ha rom for at han kan være spontan videre,om det så er på sparket. Pass på å frys ned middag i porsjoner så det alltid er mat på sparket til han. Anonymkode: 98294...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror dere må bestemme dere for at han,dere ikke trenger å ta noen avgjørelse enda.la tankene modne en stund hos sønnen.dette er jo en ny og vanskelig situasjon for han..ha rom for at han kan være spontan videre,om det så er på sparket. Pass på å frys ned middag i porsjoner så det alltid er mat på sparket til han. Anonymkode: 98294...f4e Og ja han må si ifra til far Anonymkode: 98294...f4e
Perle Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo det. Men lurte på hva som var vanlig. Han tar selv avgjørelsen. ts Anonymkode: a2a03...8c7 Det er vanlig å ikke ha samværsavtaler som voksen. Det er ABSURD. Han kan lovlig gifte seg, å stemme ved stortingsvalg. 9
Gjest Mass Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 Deet er vel naturlig at samvær sklir ut når de når 18 årsalder? Jeg tror ikke jeg hadde hatt samværsordning for en 18 åring for tenker at de styrer mer selv da.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #14 Skrevet 30. august 2018 Så alle deres unger sluttet å flytte frem og tilbake mellom 16 og 18 år? Det er uvanlig for 18 åringer å bo to steder? Jeg har blitt bedt om å fortelle far om at han vil bo der mindre fordi han blir så sur. Det er fakta at han er voksen og bestemmer selv. Og mener far i praksis fratar han myndighet ved å kjefte hvis han er uenig. Far innser ikke at han er voksen, og selv meg prøvde han å sjefe over da vi var gift. 😛 Han ender jo bare opp med å skyve bort folk i livet sitt. Selv sine egne unger og ungdom..... Ts Anonymkode: a2a03...8c7 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 8 minutter siden, Perle skrev: Det er vanlig å ikke ha samværsavtaler som voksen. Det er ABSURD. Han kan lovlig gifte seg, å stemme ved stortingsvalg. Men herregud, hun prøver jo å hjelpe sønnen! Hun har ikke stilt noen krav til ham ut fra det hun skriver. Mener du hun skal sparke ham ut på gata? Klart en 18-åring er myndig og i utgangspunktet kan flytte til Egypt og starte kameloppdrett hvis det er det han vil. Poenget er at de aller fleste 18-åringer fremdeles ikke er ferdig med videregående, men bor hjemme hos foreldrene. Jeg tolker det som at "samværsavtale" bare er et uttrykk for å forklare hva det dreier seg om. 18-åringen er ikke fornøyd med avtalen som har vært, og faren lager bråk dersom 18-åringen er mindre hos ham. Anonymkode: 5b189...173 13
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 De fleste slutter å ha fast samvær i alderen 16-18 ja. Mine er i den alderen og holder på fortsatt, de får bestemme selv. Jeg er helt enig med deg Ts. Den som kjefter og lager dårlig stemning for noe slikt umyndiggjør barnet sitt. Anonymkode: e6a25...5c3 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #17 Skrevet 30. august 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært separert i et år og hatt 50% hver med ungene. Han ene har akkurat fylt 18 år, og er ikke fornøyd med ordningen. Jeg har bedt han om å komme med noen forslag med hvordan han ønsker å få tid med oss, men med litt forutsigbarhet, og ikke bare hvem som har best middag. Han sliter med å sette opp en plan, for faren gir han dårlig samvittighet og er sur om han ikke er like mye hos han som meg. Jeg mener jo at han bestemmer 100% selv, men at han selvsagt må være litt hos begge. Så håpte jeg at dere skilte som har voksne ungdommer som bestemmer selv, har noen eksempler vi kan inspirere oss av. Hvilken ordning har dere? Er det frem og tilbake, eller sove én plass og dra på dagsbesøk? Annenhver helg? Vet jeg ikke hadde orket en uke frem og tilbake om jeg ikke måtte. Ihvertfall om jeg ikke hadde eget rom. Så hva gjør ungdommen deres? Håper på gode tips. Og at han skal få tatt en grei avgjørelse som ikke sårer noen, men som er riktig valg for han. Synes det er feil å måtte lye den som kjefter for å unngå skyldfølelse og sjau. Samtidig er han jo glad i han og vil jo være hos han også. Men virker som far har hengt seg opp i prosent og likt antall dager, og tar skeivfordeling personlig og manipulerer med kjefting og å gi skyldfølelse. Anonymkode: a2a03...8c7 « hengt seg opp i prosent og likt antall dager, og tar skeivfordeling personlig og manipulerer med kjefting og å gi skyldfølelse».. altså: Hæ?! Betaler han bidrag eller noe som gjør at han føler det sånn? Da jeg var 18 flyttet jeg hjemmefra. Mine foreldre ble skilt da jeg var småbarn. Når jeg var 18 bestemte jeg jo såklart selv hvor jeg ville være. Anonymkode: a462a...0e1 2
ViljaH Skrevet 30. august 2018 #18 Skrevet 30. august 2018 Si til mannen din at nå er barnet myndig, så det er på tide å avslutte samværsordning. Barnet går imellom fritt som det ønsker. Om barnet vil ha middag, så må det si fra innen 12 f.eks ved sms til forelder. Ellers blir det annen løsning på mat. Om far ønsker å planlegge tid med barnet spesifikt, så får han lage avtaler case by case. Ellers får dere nesten bare se hvordan det blir. Så må du støtte opp barnet til å stå opp for seg selv, og hegne om sin frihet. Barnet må også selv fremholde til far at han nå er voksen, og ikke lenger vil sendes imellom som et barn. 7
annebanane Skrevet 30. august 2018 #19 Skrevet 30. august 2018 Tja. Jeg sluttet med samvær da jeg var 15,5 og flyttet på hybel. Da reiste jeg oftest hjem dit det var naturlig for meg hvor jeg slappet av og følte tilhørighet når jeg først hadde fri. For meg ble det hos pappa som bodde i barndomshjemmet, og ikke hos mamma da vi kræsjet mer personlighetsmessig og gikk oppå hverandre. Det var jo sårt for henne som ville ha meg mer på besøk, men den tiden det ble mindre samvær med henne er tatt igjen med renter i voksen alder når vi er mer på bølgelengde igjen med interesser og personlighet. Hun tålte heldigvis (og måtte bare tålerere det uansett) at jeg sa min mening om at jeg helst ville til den andre forelderen mest da det passet mine behov best. Siden deres sønn enda bor hjemme ville jeg heller ha avtalt at sønnen gir beskjed om hvor han vil være noen dager om gangen, med mulighet for endring. Han må respektere at dere trenger noe planlegging i begge leirer, men samtidig er han så gammel at han kan ha nøkkel og klare seg fint selv begge steder. 4
Perle Skrevet 30. august 2018 #20 Skrevet 30. august 2018 2 minutter siden, ViljaH skrev: Si til mannen din at nå er barnet myndig, så det er på tide å avslutte samværsordning. Barnet går imellom fritt som det ønsker. Om barnet vil ha middag, så må det si fra innen 12 f.eks ved sms til forelder. Ellers blir det annen løsning på mat. Om far ønsker å planlegge tid med barnet spesifikt, så får han lage avtaler case by case. Ellers får dere nesten bare se hvordan det blir. Så må du støtte opp barnet til å stå opp for seg selv, og hegne om sin frihet. Barnet må også selv fremholde til far at han nå er voksen, og ikke lenger vil sendes imellom som et barn. Dette! Ts: Denne unge mannen din skal snart finne seg en partner. Ikke lag nok en tafatt mann som ikke evner å stå opp eller ta vare på seg selv. Det er bare å lese i samlivstrådene her inne... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå