AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Del Skrevet 30. august 2018 Jeg har blitt så lei av hele fraværsopplegget på Universitetet mitt. I mitt studie (og for øvrig andre studier) har jeg opplevd at man må skrive seg på fraværslister, og at så og si all undervisning er obligatorisk. I fjor hadde jeg en del fravær fordi jeg ikke alltid føler undervisning er noe for meg, og lærer mye bedre av å lese og jobbe på egenhånd. Jeg fikk to A'er og en B i fagene mine i fjor, til tross for at jeg hadde ganske mange fraværsdager. Har dere andre det også sånn, dere som går på høgskole/universitet? Hvorfor er det sånn at voksne mennesker (hvor alder varierer alt fra 19 - 60 år) skal skrive at de har vært i undervisning når det er 100 % valgfritt å gå på skolen i utgangspunktet? Man har jo en del som møter opp hver eneste dag, men som enten får E eller stryk på eksamen... Misforstå meg rett, jeg ser selvfølgelig hvorfor man har undervisning, og jeg setter stort sett pris på å være en del av det, men jeg mener at fokuset på fravær er veldig unødvendig. Medstudenter kaller det jo rett ut "skulking" om man ikke møter en dag om man ikke er syk. For meg er det veldig spesielt. Anonymkode: 29d82...ca6 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipglossy Skrevet 30. august 2018 #2 Del Skrevet 30. august 2018 Helt enig med deg. Hvorfor kan man ikke ha ansvar for egen læring? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #3 Del Skrevet 30. august 2018 Selv studerte jeg jus i Bergen hvor det er veldig mye obligatorisk de første årene. I Oslo derimot var det derimot nesten ingenting. Det var svært stor forskjell på strykprosenten ved de to universitetene. I Bergen tror jeg det knapt var noen som strøk. Det var såpass mye obligatorisk at jeg nesten ikke kan forstå at det var mulig å stryke. Samtidig tror jeg også det blir et bedre studentmiljø når man blir tvunget til å være på universitetet og ikke bare møte opp på eksamensdatoen. På den andre siden så passet ikke studiemodellen vår for alle. De som f.eks jobber mye eller bodde langt fra universitetet hadde vel lite lyst på å kanskje bruke 1 time på reise kun for å møte opp til 2 timer undervisning. Så synes egentlig det var fint det fantes ulike modeller for undervisning på de ulike universitetene. Så kunne man velge hva som passet en best. Hos oss ble det også gradvis mindre obligatorisk utover studiet og i fjerde klasse så var det ingenting obligatorisk utenom eksamen og en obligatorisk innlevering. Anonymkode: 601f5...b10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken.stille Skrevet 31. august 2018 #4 Del Skrevet 31. august 2018 Vi også hadde det slik at vi måtte skrive oss opp på liste som ble sendt rundt. Helt idiotisk. Og poenget ble jo borte da noen folk skrev på navnet til vennene sine som ikke var tilstede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #5 Del Skrevet 31. august 2018 Vi har en lapp der vi må samle inn underskrifter for oppmøte i løpet av året. Jepp. Anonymkode: d0c07...374 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #6 Del Skrevet 31. august 2018 Der jeg studerer har de også opprop/skriver ned hvem som er der i seminargrupper, men ikke i forelesning. Ingenting er obligatorisk, så jeg antar at de gjør det for å statistikk eller lignende. Anonymkode: e257e...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #7 Del Skrevet 31. august 2018 Det er litt irriterende, men de gangene jeg har tatt emner hvor det har vært obligatorisk så har foreleser ropt oss opp. Så ingen mulighet til å jukse der. Jeg synes det er bedre at deler av undervisningen er obligatorisk. Altså viktige ting som alle må være med på. Jeg kan allikevel forstå det litt for vet om studier hvor ingenting er obligatorisk og det er store kull, men svært få møter opp. Det må egentlig være litt demotiverende og det er også slik at mange studenter har nytte av å være der. Kanskje spesielt de som er nye selv om det varierer hvor flinke folk er til å ta ansvar for egen læring der også. Anonymkode: cfdd4...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. august 2018 #8 Del Skrevet 31. august 2018 Helt enig med TS, synes det er synd med sånn skole-preg over universitetsutdannelse. Tror det har litt å gjøre med at stadig flere blir studenter, og ikke alle passer til det, enten fordi de er for umodne ennå, eller fordi de rett og slett ikke har den intellektuelle kapasiteten til det, derfor blir det nødvendig å lage sånne skole-opplegg slik at ikke altfor mange skal ramle av lasset. Skjønner at det må være en del obligatorisk innenfor profesjonsfag, men i akademiske fag synes jeg det er helt unødvendig. Ansvar for egen læring. Hvis man ikke klarer det, passer man kanskje ikke til å studere (ennå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #9 Del Skrevet 31. august 2018 Er nylig utdannet Sivilingeniør, samt en Bachelor i Økonomi og Administrasjon. Vi hadde ikke noe obligatorisk, og ei heller fraværslister. Eneste faget som hadde obligatorisk oppmøte, var Ex.Phil Utenom det, vet jo bare om lærerstudenter, sykepleierstudenter, og et par til som har obligatorisk oppmøte? Anonymkode: cfead...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #10 Del Skrevet 31. august 2018 Er forøvrig ikke sikker på hvordan akkurat slikt skal fungere, når flere studenter må jobbe ved siden av studiene? Mange av de jeg studerte med jobbet i hverdagene, ikke bare helgene. Anonymkode: cfead...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #11 Del Skrevet 31. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er nylig utdannet Sivilingeniør, samt en Bachelor i Økonomi og Administrasjon. Vi hadde ikke noe obligatorisk, og ei heller fraværslister. Eneste faget som hadde obligatorisk oppmøte, var Ex.Phil Utenom det, vet jo bare om lærerstudenter, sykepleierstudenter, og et par til som har obligatorisk oppmøte? Anonymkode: cfead...375 Jeg vet om mange siv.inger som har hatt mye obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 6fb5f...b17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 31. august 2018 #12 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg studerte i Bergen, ved psykologisk og samfunnsvitenskaplige fakulteter. Det eneste de registrerte frammøte på år Ex.phil. klassene varierte mellom rundt 60 og opp mot 750 studenter, så rent praktisk ville det nok vært litt kaotisk å skulle registrere oppmøte. Har sett det samme på utveksling; noen fag med små klasser hadde fraværstlister, de store klassene hadde ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #13 Del Skrevet 31. august 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nylig utdannet Sivilingeniør, samt en Bachelor i Økonomi og Administrasjon. Vi hadde ikke noe obligatorisk, og ei heller fraværslister. Eneste faget som hadde obligatorisk oppmøte, var Ex.Phil Utenom det, vet jo bare om lærerstudenter, sykepleierstudenter, og et par til som har obligatorisk oppmøte? Anonymkode: cfead...375 Medisin- og odontologistudenter har i aller høyeste grad obligatorisk oppmøte -heldigvis for de fremtidige pasientene deres. Anonymkode: 2acdb...180 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #14 Del Skrevet 31. august 2018 Det kan jo tenkes at det kostet universitetene og samfunnet mye penger tidligere da endel studenter surret rundt på universitetet langt over normert tid da de bare innimellom gikk på forelesninger, fordi det knapt fantes obligatorisk oppmøte? Anonymkode: 2acdb...180 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celaeno Skrevet 31. august 2018 #15 Del Skrevet 31. august 2018 På timeplanen min er alt som er obligatorisk merket godt, men det blir aldri tatt noe form for opprop så det er litt meningsløst. På gruppesamlinger blir det notert hvem som er til stede og ikke, men der er vi jo såpass få at det er lett å se hvem som er tilstede og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #16 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg underviser på universitetet, og her er det bare obligatorisk oppmøte på øvinger. I mitt fag vil det si fire ganger i semesteret. Om studentene kommer på forelesning eller ikke blir deres sak/problem. Obligatorisk oppmøte på forelesninger synes jeg er bare merkelig. Jeg synes det heller er studentene som har vgs-mentalitet på mange ting, men det er kanskje ikke så rart når jeg underviser i første året på en bachelor. Overgangen fra vgs er hard. Anonymkode: be397...495 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #17 Del Skrevet 31. august 2018 Mange studenter later til å tro at de er er ett-tall på studiet sitt. Mange studier legger opp til samarbeid og kunnskapsdeling, og da er man faktisk avhengig av at folk møter opp og er tilstede. Det er ikke bare DEG studiet ditt handler om. Du skal også samarbeide med andre og studenter skal bidra til hverandres læring. Om alle bare tenker på seg selv, så bidrar det ikke til kollektiv læring. Det er positivt for alle studentene at alle er tilstede på lærestedet og samarbeider og deltar. Mye læring i det. Anonymkode: d4019...65b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #18 Del Skrevet 31. august 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det kan jo tenkes at det kostet universitetene og samfunnet mye penger tidligere da endel studenter surret rundt på universitetet langt over normert tid da de bare innimellom gikk på forelesninger, fordi det knapt fantes obligatorisk oppmøte? Anonymkode: 2acdb...180 Folk bruker lenger tid enn normert fordi de også må jobbe ved siden av studiene. Bor du i Oslo / Bergen / Trondheim / Tromsø så skal du være meget heldig om du finner studentbolig, og enda heldigere om du får beholde den i mer enn 2-3 år. En privat hybel kan fort komme opp i 6000-7000-8000 kr, og da må en også jobbe - med mindre man har familie som spanderer, eller sparekonto å bruke. Før i tiden var det absolutt null obligatorisk oppmøte, og mange studier hadde ikke engang obligatoriske innlevering. Du fikk utdelt liste over pensum, og måtte møte til eksamen - that's it. Anonymkode: cfead...375 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #19 Del Skrevet 31. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Mange studenter later til å tro at de er er ett-tall på studiet sitt. Mange studier legger opp til samarbeid og kunnskapsdeling, og da er man faktisk avhengig av at folk møter opp og er tilstede. Det er ikke bare DEG studiet ditt handler om. Du skal også samarbeide med andre og studenter skal bidra til hverandres læring. Om alle bare tenker på seg selv, så bidrar det ikke til kollektiv læring. Det er positivt for alle studentene at alle er tilstede på lærestedet og samarbeider og deltar. Mye læring i det. Anonymkode: d4019...65b Mye av tvungen gruppearbeid er for å avlaste fagansvarlige med ting som retting. Jo, du lærer nok mer, men det er lettere å rette 30 prosjektoppgaver, enn 120-150 individuelle. Skolen sparer også penger, da de slipper å hyre inn 2-3 stud.asser på slikt. (Kilde: Professor fortalte det rett ut til meg, i et fag jeg tidligere hadde vært stud.ass i, men der de hadde avviklet den ordningen) Anonymkode: cfead...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #20 Del Skrevet 31. august 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk bruker lenger tid enn normert fordi de også må jobbe ved siden av studiene. Bor du i Oslo / Bergen / Trondheim / Tromsø så skal du være meget heldig om du finner studentbolig, og enda heldigere om du får beholde den i mer enn 2-3 år. En privat hybel kan fort komme opp i 6000-7000-8000 kr, og da må en også jobbe - med mindre man har familie som spanderer, eller sparekonto å bruke. Før i tiden var det absolutt null obligatorisk oppmøte, og mange studier hadde ikke engang obligatoriske innlevering. Du fikk utdelt liste over pensum, og måtte møte til eksamen - that's it. Anonymkode: cfead...375 Jeg snakker om «før i tiden», har inntrykk av at det var flere som sullet rundt i årevis da, enn det er nå. Enkelte studier som f.eks odontologi har alltid hatt obligatorisk fremmøte hver dag fra minst 08-16. Egenstudium må tas på kveldstid og i helgene. Disse studentene har derfor ofte ikke mulighet for å jobbe ved siden av, bortsett fra noen uker om sommeren, men de klarer seg likevel økonomisk. Det er jo litt rart mtp det det du skriver om at de fleste studenter må jobbe ved siden av. Anonymkode: 2acdb...180 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå