Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere erfaringer med fordeler/ulemper med å gjøre gruppeeksamener på høyere utdanning, alene?

Mange holder seg anonyme for hvem de er på gruppe med, eller om det er plass/ikke plass: så da står noen alltid alene.

Det triste med å stå alene er jo faktisk at skoleåret kan gå under. Ingen gruppe, og derav en avvisning mot å ta skoleeksamen alene (man må faktisk søke om å få ta den alene, i utgangspunktet er det ikke lov), så får man faktisk ikke gått opp til eksamen.

Vi har 4 gruppeeksamener i semesteret, og jeg har lest fordeler/ulemper ved å ta bachelor-oppgaven alene, og de argumentene forstår jeg: men hva tenker dere om verdien av å ta gruppeeksamener alene? Har lest tidligere eksamensoppgaver i de fagene jeg skal ha, har hatt både gruppe og stått alene før; og en ting er utrolig enkelt å forstå: det er faktisk lettere hvis flere hjerner tenker.

Nå står jeg alene igjen og vurderer å droppe ut; hva kan jeg gjøre for å bare bestå dette skoleåret nå? De gruppeeksamener vi skal ha nå er mye mer omfattende enn de foregående.

Anonymkode: 31dac...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke første gangen foreleser opplever at noen ikke har gruppe. Jeg hadde ikke gruppe til eksamen i fjor og foreleser plasserte meg i en gruppe. Det fungerte kjempefint og vi fikk en A selv om jeg aldri hadde snakket med de andre i gruppa før.

I begynnelsen av hvert semester i hvert eneste fag så får vi beskjed om å si fra til foreleser om vi ikke har gruppe å være på til innleveringer og så blir vi plassert på en gruppe bare. 

Hør med foreleser hvordan det løses hos dere.

Anonymkode: 32fe7...b5d

Skrevet

Hvordan det løses hos oss og hvordan det har blitt løst de foregående årene er følgende:

Vi er studenter, ikke barneskoleelever. Foreleser har ingen jurdisk makt til å tvinge folk til å arbeide sammen, da dette heller ikke står nedfelt i emnebeskrivelsen.

De som er 2 på gruppe, er 2 på gruppe, og har vært det i flere år, og hvis de ikke vil, så kan ingen tvinge de. Ja: utrolig kjipt at å søke alene er en straff for andres egoisme, og at det faktisk kan føre til at du ikke får tatt eksamen i faget: men slik er vel det norske studiesystemet?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det triste med å stå alene er jo faktisk at skoleåret kan gå under. Ingen gruppe, og derav en avvisning mot å ta skoleeksamen alene (man må faktisk søke om å få ta den alene, i utgangspunktet er det ikke lov), så får man faktisk ikke gått opp til eksamen.

Hvis det er krav om at man jobber i grupper så må du vel også ha krav på å være på en gruppe? Noe annet synes jeg er rart. Snakk med foreleseren.

Om det er mulig å ta eksamen som kun enkeltperson ville jeg tro at de også senker kravene på eksamensbesvarelsen.

Skrevet

Det er litt det som er caset:

Gruppeeksamen 2-3 studenter.

Ingen tvangsammenslåing.

Resultat: står du utenfor og ikke får godkjent å være alene... takk for i år.

• Liker 2
Skrevet

På mitt studium vil de som har valgt samme oppgaveretning automatisk havne i samme gruppe. På obligatorisk gruppearbeid blir man plassert i en gruppe. På frivillig kollokvie kan man velge seg en tid og et rom, så blir man plassert sammen med de som har valgt det samme. 

Jeg ville bare ha fortalt foreleser at du ikke har noen gruppe og at du gjerne ønsker å bli plassert på en. Hvor mange studenter er det som kommer til å lage et problem ut av dette? De færreste. De fleste studenter er inkluderende og omgjengelige så fremt du selv er hyggelig og bidrar med ditt. Det at noen er så lite vennlige at de ikke åpner gruppen sin for andre som ikke har noen å være med vil ikke si at dette standardsvaret du vil bli møtt med. Ja, jeg forstår at folk er opptatt av å få gode karakterer og å ha en god gruppe, men de vet jo ikke hvem du er og hva du kan bidra med. Jeg er ikke spesielt begeistret for gruppearbeid, men jeg er enda mindre begeistret for at noen som er innstilt på å jobbe og bidra i gruppearbeidet står alene uten gruppe. 

Anonymkode: 0f618...5a8

• Liker 2
Skrevet

For meg hadde det vært en drøm å ta gruppeeksamen og - oppgaver helt alene. Jeg har for det meste bare dårlige erfaringer med gruppearbeid på studier. I jobb er det noe helt annet, da er folk profesjonelle.

Jeg skal begynne på en master neste år hvor jeg allerede har avklart at jeg skal få jobbe helt alene i 14 av 16 fag.

Så ja, hvis du brenner for faget, er faglig sterk, strukturert og flink til å se sammenhenger så ville jeg anbefalt deg å søke om å få ta den/de alene. Men da må du jobbe mer, eller bedre, enn du har gjort før. Hos oss var det for det meste oppgaver hvor du må tenke og reflektere mye. Det er enklere å skrive alene da. 

Hvis du har selvinnsikt og vet at du trenger en gruppe så spør foreleser om å bli plassert. Hos oss var det forelesernes ansvar at vi fikk grupper. Gidder de ikke å gjøre det så må du se på gruppeoversikten og spør en gruppe du vet får gode karakterer om å bli med dem. :)

Anonymkode: 9b4ca...ade

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt det som er caset:

Ingen tvangsammenslåing.

Resultat: står du utenfor og ikke får godkjent å være alene... takk for i år.

Nei, sånn er det vel ikke?

Da ville jeg ha snakket med foreleser om det. De kan jo ikke bare utelate folk som ikke har funnet seg en gruppe.

Noe lignende skjedde meg. Ikke på eksamen, men på et prosjekt. Jeg endte opp med å ikke ha gruppe siden det var noe jeg tok som et enkeltemne og jeg er ganske sjenert. Tok da kontakt med foreleser og så plasserte han meg på en gruppe. Litt flaut, men langt bedre enn å stryke fordi man ikke turte å si fra.

Anonymkode: 335a2...f0d

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Da kan MOD stenge tråden.

Fikk ingen konstruktive råd.

Sluttnote:

På vårt studie er det helt annerledes: gruppearbeid er 2-3 studenter. Man må søke om å være alene. Det er et fravær fra reglementet. Det er ingen mulighet til å tvinge andre å samarbeide, og foreleser er en foreleser, og ikke en SFO-ansvarlig på barneskolen. Får du ikke gruppe, og ikke godkjent alene-skriving = ingen eksamen.

Siden svarene deres er basert i deres praksis som spriker for ekstremt fra våres reglement (ikke engang normer: men faktiske reglement), så foreslår jeg tråden stenges.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

. Man må søke om å være alene.

Da kan man jo være alene? 

Anonymkode: 3f978...c20

Skrevet

Ja. Pr. teoretisk kan man det.

Pr. reglement må du ha en grunn: at andre ikke vil åpne seg er ingen grunn.

Dette er en liten høyskole, ikke et stort universitet med flere titalls studenter i samme emne, dessverre: så her kjenner alle alle og alle vet hvem som er på gruppe 2 eller 3. Slik er det (dessverre) blitt.

Hvis eksamenskontoret ikke godkjenner, så får du ikke tatt eksamen. Synd. Veldig enkel matte.

Går dere på universitet siden forelesere kan tvinge dere inn i gruppearbeid (jf. juridisk makt)?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Sluttnote:

På vårt studie er det helt annerledes: gruppearbeid er 2-3 studenter. Man må søke om å være alene. Det er et fravær fra reglementet. Det er ingen mulighet til å tvinge andre å samarbeide, og foreleser er en foreleser, og ikke en SFO-ansvarlig på barneskolen. Får du ikke gruppe, og ikke godkjent alene-skriving = ingen eksamen.

Siden svarene deres er basert i deres praksis som spriker for ekstremt fra våres reglement (ikke engang normer: men faktiske reglement), så foreslår jeg tråden stenges.

Synes da du fikk noen kostruktive råd. Du MÅ rett og slett snakke med fagansvarlig. Det er vel ikke noe ønske fra institusjonens side at folk dropper ut fordi det er krav om gruppe og at de ikke finner en?! 

Var selv i liknende situasjon på en utveksling i forbindelse med en prosjekteksamen, det var svært ubehagelig fordi gruppen min risikerte faktisk lavere karakter på grunn av mitt begrensede språk og kjennskap til landets historie. Men klarte å finne noen tilslutt. 

Skrevet

Jeg gjorde en gruppeeksamen alene i fjor høst. Jeg tenkte at det bare var godt, for da fikk jeg skrive hva jeg ville om, og jeg kunne jobbe effektivt og bli fort ferdig.

Da jeg satte i gang angret jeg veldig, for det var mye å sette seg inn i, lese og skrive. Og ikke minst forstå.

Om dere ikke har en facebookgruppe, så anbefaler jeg å starte en. Der kan du spørre om noen mangler partner til eksamen, og jeg vedder på at det er flere enn deg. Det gjorde jeg i vår, og vipps hadde jeg fått en gruppe. Det var folk som jeg aldri hadde snakket med før, og vi ble gode venner. Så win win! 

Men heller prøv alene enn å gi opp. Det skal mye til for å stryke, og hvis du ikke blir fornøyd med karakteren, kan du heller vurdere å ta eksamen på nytt en annen gang.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Sluttnote:

Det er da ingen seriøse institusjoner for høyere utdanning som opererer på denne måten? Studiestedene får støtte pr student, så de pleier heller ikke å være så gira på å miste dem. «Vi har bestemt at det skal være en gruppeoppgave på studiet, kan ikke gjøre noe for å sørge for at alle har gruppe, men avslår søknader om å ta eksamen alene. Bedre lykke neste gang!» høres helt hinsides ut. 

Nå fungerer vel heller ikke slik at KG stenger tråder på grunn av at TS synes rådene er dårlige, men jeg synes rådene er gode. For du har vel egentlig bare tre alternativer: 

1. Kontakt skolen, forklar situasjonen og eventuelt søk om å ta den alene. 

2. Finn en gruppe. 

3. Dropp studiet.

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Sluttnote:

Nei, men foreleser har fortsatt et ansvar og når det er studenter som faller utenfor så er de(vanligvis og av egen erfaring) hjelpsomme. De møter på slike ting flere ganger i løpet av alle de årene de foreleser og det kan være ulike grunner til at studenter ikke har funnet seg gruppe. Det skader uansett ikke å spørre.

Det er ikke sånn at man bare skal gi opp selv om man ikke har funnet gruppe. Da prøver man å finne løsninger på det.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Minitroll said:

Synes da du fikk noen kostruktive råd. Du MÅ rett og slett snakke med fagansvarlig. Det er vel ikke noe ønske fra institusjonens side at folk dropper ut fordi det er krav om gruppe og at de ikke finner en?! 

Var selv i liknende situasjon på en utveksling i forbindelse med en prosjekteksamen, det var svært ubehagelig fordi gruppen min risikerte faktisk lavere karakter på grunn av mitt begrensede språk og kjennskap til landets historie. Men klarte å finne noen tilslutt. 

Ja? Er det ikke sinnsykt?

Jeg vet ikke hvordan det er på Master sine emnebeskrivelser og eksamensreglement, eller hvordan andre Høyskoler/Universitet gjør det, men høres befriende ut å kunne bli tvunget inn til samarbeid: slik er det dessverre ikke her.

Hvis det var dårlig forklart sist, så prøver jeg på nytt:

Kan ikke tvinge studenter til å samarbeide/ikke samarbeide.

Foreleser er ikke juridisk ansvarlig og har juridisk makt for å tvinge folk inn i grupper til eksamen.

Gruppeeksamen er REGELEN mens unntak er et FRITAK fra regelen og må godkjennes:

Hvis ikke godkjennes vil jo studenten mot sin egen vilje levere alene (mot eksamensreglementet), og eksamen vil ikke bli sensurert, da studenten ikke har fått samtykke til denne handlingen. Ergo: han/hun mister faktisk retten til å ta eksamen.

4 hours ago, Tibbie said:

Jeg gjorde en gruppeeksamen alene i fjor høst. Jeg tenkte at det bare var godt, for da fikk jeg skrive hva jeg ville om, og jeg kunne jobbe effektivt og bli fort ferdig.

Da jeg satte i gang angret jeg veldig, for det var mye å sette seg inn i, lese og skrive. Og ikke minst forstå.

Om dere ikke har en facebookgruppe, så anbefaler jeg å starte en. Der kan du spørre om noen mangler partner til eksamen, og jeg vedder på at det er flere enn deg. Det gjorde jeg i vår, og vipps hadde jeg fått en gruppe. Det var folk som jeg aldri hadde snakket med før, og vi ble gode venner. Så win win! 

Men heller prøv alene enn å gi opp. Det skal mye til for å stryke, og hvis du ikke blir fornøyd med karakteren, kan du heller vurdere å ta eksamen på nytt en annen gang.

Det er interessant hvordan dere tar så sterke meninger om at jeg ikke har prøvd å finne meg gruppe.

Uten å gå inn på hvordan 5 semestre på rad har vært for meg, tross Facebook-grupper, små klasser der folk er på fornavn med alle og forelesere kjenner oss igjen, og jeg vet hvem som har vært på gruppe 2 og 3 til enhver tid, så kan jeg i hvert fall si det veldig enkelt slik: jeg har gjort min innsats ut av en annen verden for å finne gruppe til hjemmeeksamener.

Men jeg liker kritikken jeg: fortsett å fortell meg alle muligheter som fins for å skaffe gruppe, så skal jeg checkliste om det er noe jeg ikke har prøvd enda (på forhånd kan jeg si at det er umulig å checkliste; men verdt et forsøk!). :)

Skrevet

Ingen har påstått at foreleser har juridisk makt. Kun at det kan være hensiktsmessig å ta det opp og spørre om løsninger.

På mitt studie har det flere ganger vært fjernstudenter, og disse har da for eksempel fått hjelp til å finne gruppe.

Jeg trodde forresten det var vanlig at foreleser har fått en oversikt over hvem som er på gruppe og dermed kan spørre om noen av dem har plass til en til eller plassere der det er plass.

Det virker svært merkelig at det ikke skal være mulig å finne en løsning på dette og at man bare skal gi opp.

Hva med å prøve og spørre eller søke om å få ta den alene? Jeg tror forresten ikke at folk mener noe av dette som kritikk. Folk prøver bare å gi råd utfra den informasjonen de har tilgjengelig.

Jeg er generelt lite fan av at man skal finne gruppe selv og jeg synes det er rart at noen skoler fortsatt gjør det slik, men her har du egentlig enten muligheten til å gi opp eller prøve å finne en løsning.

• Liker 2
Skrevet

Hva er det med Norge og denne nesten pervers fascinasjon av gruppearbeid/gruppeeksamen/felles bachelor? Gruppearbeid i ny og ne-helt greit. Men når man er nesten tvunget til å slutte på studiet fordi man ikke tilhører en gruppe? Hallo i luken

Anonymkode: 17eef...5df

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen har påstått at foreleser har juridisk makt. Kun at det kan være hensiktsmessig å ta det opp og spørre om løsninger.

Jeg har prøvd i 5 semestre.

På mitt studie har det flere ganger vært fjernstudenter, og disse har da for eksempel fått hjelp til å finne gruppe.

Jeg har svart på dette. Jeg har fortsatt prøvd. Hjelp er en til: løsning en annen.

Jeg trodde forresten det var vanlig at foreleser har fått en oversikt over hvem som er på gruppe og dermed kan spørre om noen av dem har plass til en til eller plassere der det er plass.

Nei. De kan ikke tvinge noen inn i gruppesamarbeid.

Det virker svært merkelig at det ikke skal være mulig å finne en løsning på dette og at man bare skal gi opp.

Løsningen er ganske enkel: får du ikke gruppe fordi de andre ikke er inkluderende, og ikke får godkjent å ta den alene (som er et unntak/fritak fra regelen), så får du ikke tatt eksamen. Trist? Ja. Så enkelt er det bare...

Hva med å prøve og spørre eller søke om å få ta den alene? Jeg tror forresten ikke at folk mener noe av dette som kritikk. Folk prøver bare å gi råd utfra den informasjonen de har tilgjengelig.

Jeg er generelt lite fan av at man skal finne gruppe selv og jeg synes det er rart at noen skoler fortsatt gjør det slik, men her har du egentlig enten muligheten til å gi opp eller prøve å finne en løsning.

Igjen: ingenting hadde gledet meg mer enn å høre deres strålende erfaringer med hvordan Universitet eller andre Høyskoler gjør det. Det er bare ikke noe formål med tråden mer. Beklager.

Deres PRAKSIS er så langt fra vårt REGLEMENT at rådene ikke er relevante.

Nei: det er ikke bare for foreleser å tvinge folk til å samarbeide, eller splitte opp en 3'er-gruppe slik at vi er 2 og 2, når 3'er-gruppen har jobbet sammen i 3 år nå. Det er litt av situasjonen her. Hvis det har vært Praksisen hos dere, er det faktisk ikke engang i tråd med Reglementet her.

Jeg ligger an til å bli den første studenten som blir ''tvunget'' til å droppe ut via slike smutthull i regelverket. Det er bare denne kullets sammensetning som gjør at det ikke går opp: beklager.

Skrevet
På 31.8.2018 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Hei,

Sluttnote:

Oi. Et diskusjonsforum er kanskje ikke for deg. Du eier ikke tråden selv om du opprettet den. Du kan heller ikke velge om en tråd skal stenges eller ikke. At du ikke liker svarene du har fått er ikke grunnlag nok for å stenge en tråd. 

Uansett må du nesten ta ansvar for din egen utdanning. Du kan ikke bare sitte på sidelinjen og ikke bli med i en gruppe eller bli bedt om å bli plassert på en gruppe, for så å klage over at du ikke har en gruppe og risikerer å ikke få tatt eksamen hvis du ikke får innvilget å ta eksamen alene. Hva slags reglement dere har spiller egentlig ingen rolle. Det er jo bare å spørre noen om du kan være med på deres gruppe. Hvis de sier nei spør du en annen gruppe. 

At dette bare har skjedd med deg tyder jo på at dette kun har noe med deg å gjøre, og ikke skolens reglement. 

Anonymkode: 0f618...5a8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...