Gå til innhold

Fikk skriftlig attest, men den var ikke så positiv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lei meg nå og føler meg som søppel som ikke er verdt noe :( Jobbet i en bedrift i 7,5 år, i 3 ulike avdelinger. Fikk beskjed om at hvis jeg bare jobbet hardt og stod på ville det lønne seg. Jeg sa alltid ja til prosjekter, overtid, konferanser osv. Sa opp i våres fordi jeg ble sånn oversett i forhold til mine kolleger med mindre erfaring. Fikk en attest i posten der det stod noe som: Vi bekrefter at "Anna Olsen" har vært ansatt hos oss siden xx/xx/xxxx. Hun har utført sine arbeidsoppgaver på en tilfredsstillende måte. 

Altså.. er ikke dette fryktelig negativt? De må jo ha hatet meg der borte? Jeg fikk alltid veldig bra tilbakemeldinger på medarb.samtaler osv. 

Anonymkode: af9d7...388

• Liker 1
Skrevet

Mange bedrifter har standard attester. Det hadde min også. Sto noe sånt, men jeg vet at jeg ble satt pris på. De hadde bare interne instrukser og standardattester. Sjefen min var klar på at hun skulle gi meg god referanse hvis hun ble ringt derimot, og det gjorde hun også. Tror ikke du skal se mørkt på dette :)

Anonymkode: b50d1...aae

• Liker 8
Skrevet

Nei det der er en standard attest. 

Anonymkode: b6684...9aa

• Liker 6
Skrevet

Helt standar og nøytral attest.

Anonymkode: b925c...792

• Liker 5
Gjest missmarthe
Skrevet

Au da... Ja den var kjip. Kan det være at du har en lat sjef som ikke gidder å ta seg bryet? Eventuelt det er delegert til noen på HR å sende attest.

Er jo lov å be om en ny da, burde jo få mer enn det etter 7,5 år...

Skrevet

Er en elendig attest for noen som har jobbet der i 7 år. Hadde jeg fått en slik attest hadde jeg tenkt at de skrev nøyaktig den samme til alle og at det betydde ledelsen ikke ansa arbeideren verdt noe ekstra tid. 

Men det er verdt å ta med seg videre at det er slik man ofte blir behandlet i jobb. Det er ikke vits stå på eller jobbe hardt, når alt kommer til alt gir ledelsen en god faen i deg. I neste jobb- vær hyggelig men aldri gjør mer enn du må. 

Anonymkode: d08b6...e69

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, missmarthe said:

Au da... Ja den var kjip. Kan det være at du har en lat sjef som ikke gidder å ta seg bryet? Eventuelt det er delegert til noen på HR å sende attest.

Er jo lov å be om en ny da, burde jo få mer enn det etter 7,5 år...

NEI, det du sier er feil. Men det VAR slik på 90 tallet, eller i bedrifter som mentalt er på nittitallet. Dagens attester inneholder start og slutt dato og en nøytral melding om at det ikke har vært noen grunn til å ikke anbefale vedkommende, og så stiller man heller som referanse.

• Liker 9
Skrevet

Helt standar attest, men du kan be om en personlig attest fra din siste leder i tillegg.

Anonymkode: ace76...6f7

• Liker 1
Skrevet

Men ba du om en attest? Eller bare sa du opp?

Dersom man vil ha en mer enn "standard" attest, så er det naturlig å be sin overordnede om det. Jeg har gjort det, og da sagt at jeg håper "attesten reflekterer det dersom dere har vært fornøyd med meg".

Ellers vektlegges ikke attester så veldig mye lenger, som Mousj er inne på. Man stiller heller som referanse. En ny arbeidsgiver vil uansett heller snakke med vedkommende.

Anonymkode: 94c86...c80

• Liker 1
Skrevet

Fikk samme attest etter 5 år på en arbeidsplass selv. Vet jeg var satt pris på som ansatt, og kollegene mine skryter enda av hvor flink jeg var når jeg jobbet der. Den er standard. Er ikke alle som skriver utfyllende tjenesteuttalelser. 

• Liker 2
Skrevet

Litt off topic, men jeg synes det er så rart med attester og referanser. Det er jo fint hvis arbeidsgiver er en ærlig og hyggelig person, men som arbeidstaker har man jo ingen garanti for at det er saken.

Jeg jobbet i en bedrift i 3 år og strakk meg hele tiden til det ytterste, sto på for fullt, tok på meg mange ekstravakter og viste mye omsorg og omtanke for mine kollegaer. Men da jeg søkte ny jobb og brukte sjefen som referanse, viste det seg at hun ga meg en temmelig lunken omtale når potensielle nye arbeidsgivere ringte henne. Hun løy ikke på ting jeg kunne ta henne på, men ga likevel ikke noe spesielt godt inntrykk av meg. Senere har jeg hørt via eks-kollegaer at hun var irritert over at jeg sa opp, og hun var generelt en lunefull person, så da lot hun tydeligvis irritasjonen smitte over på referansen. Ganske bittert når jeg VET jeg gjorde en solid jobb hos henne.

Nåja, det var litt på siden. Men det er ganske kjipt å ikke kunne bestride eller motbevise tidligere sjef sin lunkne referanse/attest.

Anonymkode: e17b8...ba2

• Liker 3
Skrevet

Jobbet på en sykehus avdeling i 12 år, når man slutter der er det kun "attest" med start dato og slutt dato. Nærmeste sjef stiller som referanse istedenfor. Nå var det ingen som ringte min referanse når jeg fikk ny jobb, tror helsevesenet er litt sløve på akkurat det, de trenger folk og da tar de de som søker. 

Anonymkode: 7f7a0...cff

• Liker 1
Skrevet

Mine attester er kun XXX har vært ansatt som XXX i tidsrom X-X.
Helt vanlig, de vil ringe referanser i dag og ikke lese på et papir. 

Anonymkode: 846b7...03d

Gjest Irened75
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en elendig attest for noen som har jobbet der i 7 år. Hadde jeg fått en slik attest hadde jeg tenkt at de skrev nøyaktig den samme til alle og at det betydde ledelsen ikke ansa arbeideren verdt noe ekstra tid. 

Men det er verdt å ta med seg videre at det er slik man ofte blir behandlet i jobb. Det er ikke vits stå på eller jobbe hardt, når alt kommer til alt gir ledelsen en god faen i deg. I neste jobb- vær hyggelig men aldri gjør mer enn du må. 

Anonymkode: d08b6...e69

Dette er faktisk ganske vanlig. Av og til om ikke stillingstittel sier seg selv, skriver de noe sånt som " arbeidsoppgavene besto av " i tillegg.

Det er vedkommende som er din referanse som skal si noe mer om hvordan du du utføre jobben og hvordan du var å jobbe med. Ikke de som skriver attesten. 

Men regner med at du har skaffet deg en referanse person i firmaet? 

Skrevet

De attestene jeg har skrevet (og det har blitt en del) er som nevnt over. Perioden vedkommende var ansatt, arbeidsoppgaver og eventuelle tilleggsfunksjoner.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Kanutte skrev:

De attestene jeg har skrevet (og det har blitt en del) er som nevnt over. Perioden vedkommende var ansatt, arbeidsoppgaver og eventuelle tilleggsfunksjoner.

Det er jo egentlig utrolig frekt selv om det er "standard", når man har jobbet et sted så lenge, og ellers gjort en god jobb. Da kan arbeidsgiver ta seg tre minutter ekstra for å skrive om det syntes jeg.

Hadde jeg blitt avspist med en sånn attest og arbeidsgiver heller ikke ville stilt som referanse selv etter å ha fått tilbakemeldinger på god arbeidsinnsats underveis, så hadde jeg ansett det som at jeg hadde blitt dolket i ryggen, og da skulle jeg og mitt eget firma startet en svartmalingsprosess for å knuse den tidligere arbeidsgiver. 

Anonymkode: ee6a0...4e8

Skrevet

Alle mine attester ser sånn ut, startdato, sluttdato og jobbtittel. Bortsett fra en, og den er så superpositiv at man kan lure på om arbeidsgiver skrev det for å bli kvitt meg. Jeg vet at h*n ikke gjorde det, det er slik h*n er.

Anonymkode: 555e0...98d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig utrolig frekt selv om det er "standard", når man har jobbet et sted så lenge, og ellers gjort en god jobb. Da kan arbeidsgiver ta seg tre minutter ekstra for å skrive om det syntes jeg.

Hadde jeg blitt avspist med en sånn attest og arbeidsgiver heller ikke ville stilt som referanse selv etter å ha fått tilbakemeldinger på god arbeidsinnsats underveis, så hadde jeg ansett det som at jeg hadde blitt dolket i ryggen, og da skulle jeg og mitt eget firma startet en svartmalingsprosess for å knuse den tidligere arbeidsgiver. 

Det er helt vanlig i den sektoren hvor jeg jobber. Jeg stiller forøvrig gjerne som referanse. I ansettelser har jeg aldri lest en eneste attest. Eventuelle attester er det lønnsansvarlig som sjekker for å fastsette ansiennitet. Hvis noen bytter jobb innad i kommunen ligger arbeidserfaringen i systemet allerede. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Kanutte skrev:

Det er helt vanlig i den sektoren hvor jeg jobber. Jeg stiller forøvrig gjerne som referanse. I ansettelser har jeg aldri lest en eneste attest. Eventuelle attester er det lønnsansvarlig som sjekker for å fastsette ansiennitet. Hvis noen bytter jobb innad i kommunen ligger arbeidserfaringen i systemet allerede. 

Ja, da er det jo greit så lenge de stiller som referanse. Har bare hatt nokk av drittsekkarbeidsgivere som forsøker å dolke en i ryggen. Neste gang noen prøver seg på det, så skal jeg dedikere en del av min tid til å ødelegge tidligere arbeidsgivers rykte og karriere :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at en attest er en bekreftelse på ansettelsesforholdet. En formalitet med datoer. Dersom arbeidsgiver har spørsmål, ringer de referanser senere i prosessen. 

Anonymkode: d7533...514

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...