Gå til innhold

Stikling, stikkelsbærbusk

Anbefalte innlegg

Gjest Tassen10
Skrevet (endret)

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt hus, og overtar antagelig midten av september.

Her jeg bor nå er det en stikkelsbærbusk med fantastiske stikkelsbær, som jeg kommer til å savne.

Men så fikk jeg høre at man kan ta en «stikling», som jeg har forstått er en avklipt gren fra stikkelsbærbusken(?), og plante et annet sted.

Betyr dette at jeg kan klippe av en vilkårlig gren fra stikkelsbærbusken min, og stikke den ned i jorda utenfor det nye huset? Er det virkelig så enkelt som det høres ut? Eller er det for sent på året å gjøre det nå?

Endret av Tassen10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å klippe av småkvister og stikke dem i jorda og at kvisten slår rot ja. Må helst være ganske løs jord og samtidig fuktig for at røtter skal utvikle seg fra stikling. Er dog for sent på sommeren nå til at det er noe poeng å bare trøske i bakken. Tar ofte 5-7 uker før det utvikles noe rot og disse røttene er for pinglette til å tåle frosten. Samtidig kan kvisten råtne i jorda før den får rot.

stikkelsbær er etter min erfaring en av dem som setter røtter kjappest og oftest. Beste så vidt jeg vet, er å sette kvistene i vaser med vann først, så setter man dem i potter dersom de får røtter. Tar noen uker før det skjer noe i vasene etter min erfaring og dette krever dagslys. Det beste er unge skudd, ca 10 cm med 2-3 blader, disse slår rot kjappest og er en ung versjon av planten. Går an med en større og gamlere kvist, men blir oftere failure og du vil få en ny gammel plante.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...