Gå til innhold

Når store barn bruker vold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 8 år som har ADHD. Han kan ha voldsomme sinneutbrudd. Vi er ganske flinke til å håndtere han generelt sett, men det største problemet vi har er voldsbruken (fra barnet, ikke oss voksne). Når han blir så sint at han tipper over så er det som om han mister all selvkontroll. Han raser, angriper, slår, sparker, skaller med hodet, biter, brøler og vrir seg for å forårsake mest mulig skade på den voksne.

Jeg føler vi har prøvd alt for å unngå vold. Vi har prøvd å ignorere etter første slag, gi konsekvenser, sende han for seg selv, at vi går fra han... Jeg kommer ikke på alt. Vi voksne forholder oss rolige i situasjonen og reagerer ikke tilbake med sinne. Har også prøvd å vise at vi blir sint, lei oss, skadet, og vi har snakket opp og ned om situasjonene i etterkant. Men der og da i øyeblikket er det som om han går i svart. 

Alle kan selvfølgelig bli sint og vi prøver å forhindre "utbrudd" så godt det lar seg gjøre. Men noen ganger klarer vi ikke å se fortegnene tidsnok. Det største problemet er at vi er to voksne og tre barn. Den ene voksne må ta de mindre søsknene ut av situasjonen og for seg selv for å unngå at det skjer noe med de. Da står vi igjen med en voksen til å håndtere volden. Som oftest er dette meg (mor) da jeg har best tålmodighet og klarer best å roe han ned. Men jeg er ikke sterk nok til å håndtere volden! Det nytter ikke å bare gå fra han, han kommer etter. Vi kan ikke holde hendene hans og si stopp, han bare fortsetter. Selv om jeg holder han i både ben og armer, så klarer han likevel å skade. Jeg har endt opp med utallige blåmerker over hele kroppen, bitemerker, skadet knær, blåveiser i fjeset, osv. 

Vi er i startfasen med medisinering, men det er jo ingen vidunderkur. Vold er ikke greit uansett og det har vi alltid understreket. Han har alltid hatt et voldsomt sinne, men det er kun de siste årene han har gått over til å bruke vold. Vi er også på venteliste til kurs via BUP. Jeg er så redd for at han en dag trosser grensene enda mer og begynner å skade sine søsken. Eller at han tar med seg oppførselen til skolen. Han har ingen utbrudd på skolen og har aldri brukt vold der. Men når han kommer hjem og er sliten, da kobler liksom alt ut. Og så vil jeg gjerne få slutt på dette og "avvent" han fra denne oppførselen før han blir så stor at han tar det med seg inn i tenårene.. 

Er det noen her inne som har et eller annet tips som kan fungere? Noe som kan gjøres der og da for å bare unngå volden? Egne erfaringer som barn eller forelder? Barnet blir så klart veldig lei seg etterpå når han har roet seg ned og fått tenkt over situasjonen. Han vil virkelig ikke skade, men han har null kontroll i øyeblikket. 

Anonymkode: 4eb5e...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet trenger å bruke krefter. Jeg anbefaler at dere prøver å finne en kampsport eller annen fysisk krevende sport slik at han kan få utslipp for sinne og frustrasjon. Der vil han i tillegg lære seg selvdisiplin. 

Anonymkode: 9ee91...f23

• Liker 7
Gjest BearMama
Skrevet

Han er nok overstimulert og som du nevner; sliten etter en lang dag.

Hvordan er rutinene når dere kommer hjem? 

Fokuserer dere på å roe ned eller er det Texas i sekundet dere kommer hjem med mas, middag, lekser etc?

Skrevet

Når man lar ungene bestemme så skjer sånt. Jeg kan vedde en tier på at det er helt 'lille venn! Ikke vær så sint da!puss puss puss".

Det å fjerne søsken for at han ikke skal slå dem indikerer jo bare at han får det han vil og at alle må ta hensyn til han. Får han i seg mye søtsaker? Sitter mye foran TV? Antageligvis ja..

Bortskjemt kalles det.

Anonymkode: 56889...e7a

• Liker 2
Skrevet

Elektrosjokk? Lobotomi?

Anonymkode: c6374...096

Skrevet

Medisinene kommer nok til å hjelpe en del, da kan han bruke mindre krefter på å ta seg sammen/konsentrere seg på skolen, og dermed ha lengre lunte når han kommer hjem.

En venninne har stort hell med konsekvenser som svir - ett slag og all elektronikk blir inndratt for én uke. Evt ett slag - telefon. Neste slag - ipad. Flere slag = flere dager. Dette må selvfølgelig varsles om i forkant. 

Har dere forsøkt å forklare ham hvilke konsekvenser det vil få for ham på sikt om atferden ikke forsvinner? Det er ikke mange årene før det vil bli politisak om han bruker vold/trusler mot noen utenfor familien... 

Det er ikke spesielt enkelt å oppdra barn med adhd. Man veileder, speiler, tilrettelegger og vurderer dagens/timens/øyeblikkets tålegrense konstant, uten at det fungerer spesielt godt siden ungene ikke har tilgang til den delen av hjernen når de har sterke følelser/er stresset/er slitne/sultne/trøtte eller hva det måtte være som trigget denne gangen men som gikk helt fint i går.

Hold ut, det blir bedre! Det høres ut som dere gjør så godt dere kan, både direkte med gutten og med å tilegne dere kunnskap for å kunne gjøre en enda bedre jobb med ham. 

Anonymkode: 298b4...7af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...