AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Skrevet 30. august 2018 Har ei snart 6 år gammel jente. Hun er utrolig snill, omtenksom, tålmodig og flink til å høre osv på ting hun får beskjed om. MEN hun er så ekstremt ukonsentrert og dårlig til å huske «enkle beskjeder». Ting hun gjerne synes er morsommere husker hun lettere.. Feks på dansetime; alle barne i samme alder sitter spente og ser på læreren. Alle sier «JA» når navnet blir ropt opp. Min jente ser på taket, drar seg i ansiktet/leppa, glemmer nesten å svare ved navneopprop. Hadde og fulgt lite med og virket uinterresert og som hun kjedet seg. Det er selvsagt helt greit å ikke synes alt er gøy men jeg tror det går mere på at hun føler dårlig med.. Feks 2; åpnet en brus i bilen. Jeg sier «husk å skru til korken skikkelig». (Ser at hun ikke gjør det) Sier igjen, «*****, er du sikker på at korken er igjen?». Hun svarer ja, og 5 minutter etterpå er gulvet fult i brus... Jeg prøver selvsagt ikke mase masse osv. Det er jo kjempe slitsomt. Prøver og oppmuntre til å huske selv osv så jeg ikke alltid «forteller» og sier alt. Kan sitte og prøve å ha en samtale. Ihvertfall om det er en viktigere beskjed som skal gies etc... Da sitter hun helt fjern i blikket og svarer ikke. Så må jeg si.. «Halo, hørte du hva jeg fortalte deg nå?» Så svarer hun enten helt feil, eller sier. «Ja. men mamma, hvor mange barn kan en kamel få?» Altså dårlig eksempel, men det er tydelig at tankene er heeeeelt andre steder. Barnehagen har aldri vært bekymret men de har poengtert det jeg sier. Nå er hun skolejente så jeg maser ikke om det til lærerne, men jeg er spent på om de selv nevner noe på første samtale. Og jeg skjønner godt at alle barn er forskjellige altså. Mener ikke plante stempel om at det er noe feil med henne ellernoe. Jeg var nok ganske distre selv. Men jeg har 3 barn og har liksom ikke opplevd noen av de andre som såååå bortevekk i tankene. Får nesten ikke snakket om vanlige ting engang fordi alt bare går rett igjennom.. Hva tenker dere? Legger jeg for mye i en helt vanlig 6 åring ? Vil jo tro det blir bedre med alderen Anonymkode: 1e406...4a9
Arkana Skrevet 30. august 2018 #2 Skrevet 30. august 2018 Ut fra det lille du sier her høres hun ikke unormalt ukonsentrert ut for alderen. Hun går på skolen og har ikke fylt 6 år ennå, så da er hun vel blant de yngste i klassen og det er jo litt urettferdig å skulle sammenligne henne med elever som kan være opptil ett år eldre enn henne. Jeg tenker at det vesentlige er hvorvidt dette er et problem for henne. Får hun med seg beskjeder som gis i klassen? Får hun med seg undervisningen? Må lærer bruke mye tid på å minne henne på hva de gjør i timene? Jeg har selv et lite surrehode av en gutt som også virker ukonsentrert og i sin egen verden, men han har alltid vært langt framme faglig og lærerne sier at de merker at han får med seg det som blir sagt selv om det kanskje ikke ser sånn ut så de har ikke uttrykt bekymring. Det jeg erfarer er at det er lettere å få ham til å ta i mot beskjeder hvis jeg går bort til ham og får øyekontakt når jeg sier noe til ham, for da har han fokus på meg og ikke på andre ting. Det er noe du kan prøve med datteren din. Vær sikker på at hun har fokus på deg og det du sier når du gir en beskjed. Og ellers ville jeg ikke vært bekymret. Som du sier vil det sannsynligvis bli mye bedre med alderen, de er jo så små ennå, og om det er et problem for henne på skolen vil læreren ta det opp på utviklingssamtalen.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 Barn er forskjellige. Jeg har to, og den ene får med seg alt av beskjeder, den andre er akkurat slik du beskriver. Helt normalt at noen er mer ukonsentrerte enn andre. Anonymkode: 70e9e...c8a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 Min seksåring er akkurat slik som du beskriver! Barnehagen har også nevnt det, uten at det er noe som de er bekymret for. Jeg gruer meg litt til foreldresamtalen neste uke på skolen, vet at læreren kommer til å nevne dette. Men ellers er han veldig hyggelig og omgjengelig og sosialt flink... jeg maser endel om dette, men han blir lei seg når han synes jeg er streng. Jeg tror han bare trenger litt tid for å bli mer moden... Måtte le litt av det du skrev om «hallo, hører du hva jeg sier?» «ja men mamma, hvor mange barn kan en kamel få?» Det er akkurat slik det er hos oss! Bare at han tenker på ninjaer og riddere, ikke kameler... Anonymkode: 123e8...079
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 Min gutt er også akkurat sånn, han er 7. Håper de som sier det er normalt har rett, selv om jeg ser at han skiller seg klart ut når han er sammen med andre f.eks. på fritidsaktiviteter. Selv om det er noe han er veldig interessert i selv. Men læreren har ikke nevnt noe om at han ikke tar beskjeder, kun at han bruker ekstremt lang tid på å kle av og på seg i friminuttene, fordi han blir distrahert hele tiden. Anonymkode: 40124...7aa
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #6 Skrevet 3. september 2018 På 31.8.2018 den 0.16, AnonymBruker skrev: Min seksåring er akkurat slik som du beskriver! Barnehagen har også nevnt det, uten at det er noe som de er bekymret for. Jeg gruer meg litt til foreldresamtalen neste uke på skolen, vet at læreren kommer til å nevne dette. Men ellers er han veldig hyggelig og omgjengelig og sosialt flink... jeg maser endel om dette, men han blir lei seg når han synes jeg er streng. Jeg tror han bare trenger litt tid for å bli mer moden... Måtte le litt av det du skrev om «hallo, hører du hva jeg sier?» «ja men mamma, hvor mange barn kan en kamel få?» Det er akkurat slik det er hos oss! Bare at han tenker på ninjaer og riddere, ikke kameler... Anonymkode: 123e8...079 På 31.8.2018 den 0.23, AnonymBruker skrev: Min gutt er også akkurat sånn, han er 7. Håper de som sier det er normalt har rett, selv om jeg ser at han skiller seg klart ut når han er sammen med andre f.eks. på fritidsaktiviteter. Selv om det er noe han er veldig interessert i selv. Men læreren har ikke nevnt noe om at han ikke tar beskjeder, kun at han bruker ekstremt lang tid på å kle av og på seg i friminuttene, fordi han blir distrahert hele tiden. Anonymkode: 40124...7aa Godt vi er flere!! uff ja jeg er liksom ikke direkte bekymret og sant som det ble sagt over her at det faktisk kan skille nesten ett år imellom barn i samme klasse og det er viktig å huske på hvor mye har ikke skjedd det siste året liksom! Sinnsykt mye!! Føler jeg maser hele tiden og det er nok lurt å ikke gjøre det for mye men, æsj hva skal man gjøre. takk for svar dere.. Spent på foreldresamtaler, men tror ikk selv jeg skal nevne så mye om det med mindre læreren sier noe. Redd for å «plante» en idé i hodet dens at hun er mere slik enn de nå merker... for gjort å få urokråke-stempel Anonymkode: 1e406...4a9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #7 Skrevet 3. september 2018 Det er helt normalt. 6 åringer er fortsatt små og tenker på mye annet enn "kjedelig" beskjeder. Vi slet med dette langt oppi 5 klasse. Han ble bedre, men fortsatt så var det ting som han ikke fikk med av beskjeder ol som ble gitt i fellesskap. Man måtte passe på at han ble sett i øynene og faktisk fulgte med. I følge læreren hans så er dette et dårlig arbeidsminne, noe som kan trenes opp. Anonymkode: 42a71...d69
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. september 2018 #8 Skrevet 3. september 2018 Høres helt normalt ut. At hun konsentrerer seg når det er noe hun er interessert i, viser jo at hun faktisk kan konsentrere seg, og dermed er det liten grunn til bekymring foreløpig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå