AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Del Skrevet 30. august 2018 Jeg laget sjokoladekuler (røre) og bollen står i kjøleskapet nå, har ikke laget kuler av dem ennå. Så akkurat nå at havregrynen gikk ut januar 2017. Da jeg smakte litt på røra i stad tenkte jeg at det var ikke så veldig godt, men tenkte jo at det er fordi den ikke var kald og da smaker det annerledes. Nå lurer jeg på om det var den utgåtte havregrynen som gjorde at jeg reagerte litt på smaken eller om det bare er noe jeg innbiller meg her og nå fordi jeg oppdaget for sent at den hadde gått ut på dato. Jeg kikket gjennom det som var igjen og så ingenting som kravlet, så ingen dyr eller noe. Den ser også normal ut tror jeg, og har vært oppbevart tørt og mørkt. Spiser aldri havregryn uten å koke så jeg husker ikke helt smaken, derfor er jeg usikker på om den smaker vanlig eller litt harskt... (eller er det sånn at jeg uten tvil hadde visst om den var harsk eller ikke?) Ville dere spist sjokoladekulene etter å ha lest beskrivelsen av den utgåtte havregrynen? Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #2 Del Skrevet 30. august 2018 Havregryn går ikke ut på dato. Anonymkode: 51103...d5d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stella Rose Skrevet 30. august 2018 #3 Del Skrevet 30. august 2018 Nei, hadde ikke spist de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Del Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Havregryn går ikke ut på dato. Anonymkode: 51103...d5d Men har de en vanlig holdbarhet så og så lenge etter "best før"-datoen? Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Del Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, Stella Rose skrev: Nei, hadde ikke spist de. Hadde du uansett ikke spist det uansett hvordan havregrynen hadde vært (f.eks som vanlig), som for sikkerhets skyld liksom? Anonymkode: a63ac...165 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stella Rose Skrevet 30. august 2018 #6 Del Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde du uansett ikke spist det uansett hvordan havregrynen hadde vært (f.eks som vanlig), som for sikkerhets skyld liksom? Anonymkode: a63ac...165 Ikke når den var såpass gammel, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Del Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, Stella Rose skrev: Ikke når den var såpass gammel, nei. Ok. Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. august 2018 #8 Del Skrevet 30. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg laget sjokoladekuler (røre) og bollen står i kjøleskapet nå, har ikke laget kuler av dem ennå. Så akkurat nå at havregrynen gikk ut januar 2017. Da jeg smakte litt på røra i stad tenkte jeg at det var ikke så veldig godt, men tenkte jo at det er fordi den ikke var kald og da smaker det annerledes. Nå lurer jeg på om det var den utgåtte havregrynen som gjorde at jeg reagerte litt på smaken eller om det bare er noe jeg innbiller meg her og nå fordi jeg oppdaget for sent at den hadde gått ut på dato. Jeg kikket gjennom det som var igjen og så ingenting som kravlet, så ingen dyr eller noe. Den ser også normal ut tror jeg, og har vært oppbevart tørt og mørkt. Spiser aldri havregryn uten å koke så jeg husker ikke helt smaken, derfor er jeg usikker på om den smaker vanlig eller litt harskt... (eller er det sånn at jeg uten tvil hadde visst om den var harsk eller ikke?) Ville dere spist sjokoladekulene etter å ha lest beskrivelsen av den utgåtte havregrynen? Anonymkode: a63ac...165 Havregryn er jo tørrvare så varer lenge, men de er pliktige til å sette på en holdbarhetsdato. Om det ikke har kommet melbiller (det kan komme uansett da) eller at det har stått fuktig, så går det helt fint. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Del Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, visp skrev: Havregryn er jo tørrvare så varer lenge, men de er pliktige til å sette på en holdbarhetsdato. Om det ikke har kommet melbiller (det kan komme uansett da) eller at det har stått fuktig, så går det helt fint. Det var ingen melbiller der og jeg så heller ingenting annet småtteri som beveget seg i det som var igjen, (kanskje de havnet i røra 😛). Posen har stått bakerst i kjøkkenskuffen, så da har den vel ikke stått fuktig? Hva kan skje hvis den er harsk og jeg spiser. Er det verste som kan skje at jeg brekker meg av smaken, eller kan jeg bli syk? Hva skjer hvis det har vært melbiller der og jeg ikke oppdaget det, men spiser? Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Del Skrevet 30. august 2018 Havregryn holder seg en stund etter best før, men på et tidspunkt blir de harske. Personlig ville jeg ikke brukt gryn eldre enn ca 6mnd etter best før. Men smak deg frem. Hvis du synes det smaker rart så er det kanskje et tegn på at de er for gamle.. Anonymkode: 7ae07...e66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. august 2018 #11 Del Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var ingen melbiller der og jeg så heller ingenting annet småtteri som beveget seg i det som var igjen, (kanskje de havnet i røra 😛). Posen har stått bakerst i kjøkkenskuffen, så da har den vel ikke stått fuktig? Hva kan skje hvis den er harsk og jeg spiser. Er det verste som kan skje at jeg brekker meg av smaken, eller kan jeg bli syk? Hva skjer hvis det har vært melbiller der og jeg ikke oppdaget det, men spiser? Anonymkode: a63ac...165 Melbiller er en god proteinkilde:) De er ganske synlige, så du hadde sett de. Det er ikke så mye som kan vokse og gro på tørre varer, så havregryn kan du ha i evigheter. Nei, de har sikkert stått tørt og fint i kjøkkenskapet. Pass på at det ikke står rett over et lysstoffrør eller noe som gir veldig varme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #12 Del Skrevet 30. august 2018 Takk for svarene. Jeg får nesten smake meg fram. Håper bare ikke jeg innbiller meg at de smaker rart/harskt uten at de egentlig gjør det, og så må jeg vente til i morgen med å lage nye. For jeg brukte opp ingrediensene og butikken er for langt unna. Ikke det verste som kan skje da. (Men jeg har skikkelig lyst på sjokoladekuler nå, var jo derfor jeg lagde dem. Ble fristet av en eller annen nettavisartikkel her om dagen. 🙄) Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #13 Del Skrevet 30. august 2018 Uff, nei, det smaker nok ikke helt sånn som det skal. Det er ingen vond smak jeg ikke holder ut, men når det er litt utenom allikevel da har jeg ikke lyst til å spise dette. Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #14 Del Skrevet 30. august 2018 Hvordan lager man disse havrekulene da?😊 Anonymkode: a996c...09a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Del Skrevet 30. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan lager man disse havrekulene da?😊 Anonymkode: a996c...09a Det er mange forskjellige oppskrifter, så det kommer an på hva du foretrekker å ha i. Hvis du søker på "sjokoladekuler+oppskrift" kommer det mye opp. Den jeg brukte hadde jeg fra før og er noen andres, så vil ikke legge ut akkurat den. Jeg liker å ha i havregryn, men du kan også lage uten. Til slutt pleier jeg å rulle kulene i kokos. Anonymkode: a63ac...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #16 Del Skrevet 31. august 2018 Ukokt havre smaker ikke som kokt havre hvis det er det du tenker på. Ukokt havre smaker mer beiskt enn kokt havre. Aller mest sannsynlg er havregrynet ditt helt fint Anonymkode: 3df21...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 31. august 2018 #17 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg følger lukt og smak heller enn dato. Sannsynligvis smaker disse helt fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Khloe Skrevet 31. august 2018 #18 Del Skrevet 31. august 2018 Nå er det kanskje litt seint ute her, men ville vært skeptisk, siden havregryn harskner. Det smaker veldig stramt da, så du hadde nok merket det. Hadde et litt uheldig møte med harske havregryn på jobb en gang. Synes det smakte litt rart, så prøvde litt til. Det kom fort i retur, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 1. september 2018 #19 Del Skrevet 1. september 2018 Lag en ny porsjon med "ferske" havregryn, og sammenlign de to variantene med hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå