Gå til innhold

Hva er det som er så usunt med pizza?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å endre kosten min, og hovedutfordringen min er å spise mindre pizza.

Det er enkelt, rimelig og veldig godt.

Men hva er det med pizzaen som er så usunt? Er det bunnen? Er det osten? Tomatpuréen? :klo:

På jobb spiser jeg grove knekkebrød med ost. Det er jo ikke veldig stor forskjell fra pizza, bortsett fra at osten ikke er smeltet. Eller?

Noen ganger lager jeg pizza på grove polarbrød (67 % grovt). Er det fortsatt usunt?

Jeg spiser kun pizza margerita (altså tomatsaus/puré og ost).

Noen som har litt mer peiling enn meg på ernæring her? :)

Målet mitt med å spise mindre pizza er for å ta bedre vare på hjertet/blodårene og for å droppe litt vekt.

Anonymkode: 5b514...7f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

en pizza av og til skader ingen men det inneholder lite næringstoffer og er overhodet ikke hverdagsmat. En del  Kjøpepizza ikneholder også en del sukker. 

Anonymkode: dbef1...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe, egentlig. Hvitt, raffinert mel er mindre næringsrikt enn sammalt mel. Ost har mye mettet fett, som regnes som usunt. Det er vel det.

Pizza er jo egentlig en ovnsstekt brødskive.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite næringsinnhold i frysepizzaer fra butikken. Lager de selv en tynn bunn, og har sunn topping, uten for mye ost, så er det helt greit. 

Anonymkode: 68afe...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager pizzaen selv kan du jo gjøre den sunnere. Grov bunn, masse grønnsaker, magert kjøtt, osv.

Men ferdig frossenpizzaer har nesten bare hvitt mel i bunnen. Og ofte minimalt med grønnsaker og ikke særlig mye mettende kjøtt heller. Ost er godt for smaken, men det blir fort mange kalorier. En porsjonspizza inneholder jo ofte 800-1200 kalorier. Det er i overkant mye for å kunne kalles sunt. 

Så kort fortalt; hvitt mel og ost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvetemel, tilsetningsstoffer og ost, det er det som er usunt med pizza.

Hjerte/karsystemet liker ikke store mengder fett, særlig ikke dyrefett (mye fett i ost), hvetemel trigger allslags såkalte autoimmune sykdommer og tilsetningsstoffer er ikke mat.

Men syns ikke det du spiser høres noe forferdelig ut, ts. Jeg er oppvokst på Grandiosa og det kan man si gjorde ingenting positivt for helsa mi.

Nå spiser jeg bare denne, utrolig god faktisk: 

Anonymkode: f0379...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag den helt fra bunnen så trenger den ikke å være usunn. Tvert imot. Ikke engang burger trenger å være usunt.
Er bare tafatte folk som tror ting er usunt så fort mediene lager en overskrift: "så mange kalorier er det i en pizza/burger". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger absolutt ikke være usunt. Folk flest  har bare et snevert syn på hva som er sunt, dvs de mener at alt med en del kalorier er usunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok osten som er den store "synderen", kommer også selvsagt an på hva annet du måtte ha på pizzaen. Pizza er jo også litt stusselig uten rømmedip, så der kommer noen flere kalorier inn i bildet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager grov bunn uten sukker. Tomatsaus lager jeg selv med gulrot, løk, hvitløk, chili, brokkoli og masse tomater. Koker lenge, og tilsetter ikke sukker, bare urter og andre krydder. Ost på toppen, men lesser ikke på. Karbonadedeig, skinke på toppen stort sett. Næringsmessig er dette mye bedre enn en skive med ost. Problemet med pizza, er mengden, spesielt hvis bunnen er tykk. Mange har ikke grønnsaker i heller. Men å påstå at pizza er usunt er feil. Det kommer an på grovhet i bunn, og "pålegg". Akkurat som ved vanlige brødskiver..... ;)

Anonymkode: 81fd0...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Muskath skrev:

Det trenger absolutt ikke være usunt. Folk flest  har bare et snevert syn på hva som er sunt, dvs de mener at alt med en del kalorier er usunt. 

Helt enig! Mine pizzaen er hvertfall mye mer næringsrik enn en brødskive med ost eller en skinkebit på.

Anonymkode: 81fd0...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza kan være både sunt og usunt (og ha mye eller passelig med kalorier),  det kommer helt an på hva du har på pizzaen og hvor stor den er ;)  Mine favoritter er med tomatsuas, hvitløk og reker, eller tomatsaus + masse grønnsaker. Både melmengde og ost tilsvarende to brødskiver. Dette spiser jeg med god samvittighet (og med salat til) :)   Greia med dip til pizza har jeg aldri skjønt.

Anonymkode: 94168...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det er vel osten som lager flest kalorier. Bunn med bare hvetemel er jo usunt, men det er ikke mer kalorier i lyst brød enn grovt (ofte er det faktisk mindre kalorier i loff enn brød). 

Hjemmelaget pizza med grov bunn og ikke ekstreme mengder ost er jo ganske sunt. Tomatpuré/tomatsaus er i alle fall sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov bunn, tomatsaus, urter, magert kjøtt, grønnsaker som løk, sopp, tomat, paprika, mais, ananas og ikke for mye ost, så kan du fint spise pizza med god samvittighet. Så lenge du holder deg til en normal porsjon. Spis gjerne salat ved siden av også👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mye karbohydrater og fett. Som for seg er ting man trenger, men mengden på en pizza utgjør veldig mye kalorier (1 gram karbohydrater er fire kalorier, 1 gram fett er 9, så mye ost blir riktignok også en del proteiner (som også er 4 kalorier), men også veldig mye fett. 

Jeg prøvde sist helg å lage pizza på tortillalefse. Pizzasaus, marinert sopp og litt grønnsaker. Kjempegodt! 

Anonymkode: e3c6b...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bekymring her for at osten gjør pizza usunn.  Da er det bare å hoppe over til lavkarbo, lag bunnen av blomkål el.l. og bruk så mye ost du vil ;)  I den dietten er nemlig osten sunn, ettersom den ikke inneholder karbohydrater :P

Jeg for min del tror ikke det er sunt å være så fryktelig opptatt av kosthold som mange er. Spis variert og med mye grønnsaker så er det sikkert helt greit.  (En stor del av verdens befolkning lurer aldri på hva de skal spise, men om de har noe å spise...)

Anonymkode: 94168...c57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser pizza uten ost. Lager bunn selv eller kjøper bunn(kjøper da fullkorn). Oppå er det enten kjøttdeig(da har jeg skylt ut det meste av fettet med varmt vann) eller skinke, tomatsaus, ananas, tomat og champiniong og evt litt løk. 

Anonymkode: e29db...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten og det hvite melet gjør den mest usunn.  Hvis man har på mye bacon, pepperoni og kjøttboller legger man også til mye kalorier i form av mettet fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...