Gjest Aelin Skrevet 30. august 2018 #1 Skrevet 30. august 2018 (endret) https://m.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/atte-grunner-til-at-jeg-elsker-gaveordningen-pa-skolen-var/3423531609.html Denne kjente jeg provoserte meg. Nå er ikke jeg en av de som trenger å beskymre meg for 50-lappene, men likevel... Å påstå at dette er noe alle har råd til? Det er ikke bare en 50-lapp, det er 20-30 barn i klassene og ofte flere bursdager iløpet av kort tid. Hva mener dere? Bra gaveordning? Endret 30. august 2018 av Aelin
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #2 Skrevet 30. august 2018 Ja, enkelt og greit👍 Anonymkode: 6ddbc...aed 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 Hatet barnebursdager på barneskolen, fordi vi faktisk ikke hadde råd til å gi gave. Ikke en gang 50kr. Ble ofte til at jeg ikke en gang dro, fordi det var så flaut å ikke ha med en gave. Den beste gavekulturen ville vel heller vært at man ikke trenger å ha med noe, eller å gi noe man har laget selv? Anonymkode: ce001...cf0 29
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 Njaei, enkelt for de voksne, stusslig for barna. For all del, jeg blir matt av gavemengdene sjøl, men ser jo at barna setter pris på både å få og gi legodupeditter og hårspenner. Og det er jo ungene som skal har bursdag, eller hva? Anonymkode: 5f8fc...9ce 3
estrella Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 Hadde jeg arrangert barnebursdager ville jeg oppfordret til gjenbruk (leker giver er lei av, men som kan være veldig kjekt for mitt barn), hjemmelaget eller ingenting. Jeg er lei av kulturen vi har, med å kjøpe kjøpe og kjøpe. Barn (og vi generelt) trenger ikke å få ting hele tiden. En gave fra foreldre og familie, men ikke alle hele tiden. 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 Nja... jeg er mer fan av fleksibilitet. Om alle "må" gjøre likt, så blir det feil for noen uansett. Noen mangler penger og argumenterer for at et hjemmelaget kort holder i massevis, mens andre mangler tid og har ikke sjans til å lage noe hjemmelaget til ørten bursdager (eller barnet deres er ikke motivert for det), eller til å tråle lekebutikkene etter noe som er ok men likevel innenfor grensen som er satt på foreldremøtet. I mitt barns klasse er det ingen regler, og det funker fint. Noen gir penger, noen gir ting til 20-150 kr, og noen gir hjemmelagede eller brukte ting. Barna oppdras selvsagt til å takke pent for alt og sette pris på at noen ønsker å gi dem noe. Anonymkode: dc81d...655 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 Herregud jeg er glad jeg ikke har barn, så slipper jeg å måtte forholde meg til alt det der. Anonymkode: 387cb...150 9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Njaei, enkelt for de voksne, stusslig for barna. For all del, jeg blir matt av gavemengdene sjøl, men ser jo at barna setter pris på både å få og gi legodupeditter og hårspenner. Og det er jo ungene som skal har bursdag, eller hva? Anonymkode: 5f8fc...9ce Enig. Synes også det er slitsomt med alle disse uniforme bursdags- og gavereglene. Og kjedelig for barna som alltid vet hva de får... Bursdag er for ungene, ikke for foreldrene. En bedre løsning med hensyn til økonomi ville vel vært at man var enige om at det var greit å ikke ha med gave, eller å gi en brukt gave.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 Når ungene(har mange 💓)var små kjøpte jeg inn barnebursdag gaver på tilbud,gøye ting og samlet i en eske,da hadde vi alltid no på lur Anonymkode: 36a5f...d90 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 Tanken er god, men om det er flere bursdager hver måned blir det verre. Jeg stusser på denne her " 2. De fleste har råd til å komme. Dagens fattige mangler ikke klær og mat, men barna uteblir fra sosiale aktiviteter som bursdagsfeiringer. " Feil feil feil.... Her har vi en kvinne som aldri har kjent på fattigdom i Norge, for å si det slik... Da er det bedre å bare gi gave som man ønsker, etter hvilken økonomi man har men med maksgrense på 100 kr eller noe. Da kan man gi alt i fra hårstrikker, til sjokolade og til en leke. Anonymkode: 6d328...1ee 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Når ungene(har mange 💓)var små kjøpte jeg inn barnebursdag gaver på tilbud,gøye ting og samlet i en eske,da hadde vi alltid no på lur Anonymkode: 36a5f...d90 Godt poeng, det er også en mulighet man mister om man "må" gi en 50-lapp. Det har vært en del bursdager hvor jeg har sluppet billigere unna enn det. Anonymkode: dc81d...655 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 Må være kjedelig å få en femtilapp fra alle, selv om det er praktisk. Jeg er litt lei det gnålet om at "ikke alle har femti kroner", har du fått barn er det ikke gratis å la dem vokse opp. I en annen tråd her er det en som beskriver at det forventes 3000 kr på sparket for en weekendtur med håndballen (tror jeg det var), og det er jo langt over streken, men å bli sur fordi man foventer bursdagsgave i en barnebursdag er å bli krenket av ingenting. Anonymkode: db97e...143 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå er jeg glad jeg har noen småting på lur fra salg/tilbud. Jeg har vært sykmeldt et år, har fått avslag på aap og venter på imnvilget sosialstønad. Kontoen nærmer seg skrapa, og vesla skal i bursdag på søndag. Da spiller det ingen rolle om det er en femtilapp eller en tohundrelapp som er vanlig å gi - jeg er bare glad jeg har noe å sende med henne fra 'bedre tider'. For den femtilappen har jeg rett og slett ikke til overs. Anonymkode: 3625a...089 11
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #14 Skrevet 30. august 2018 Listen er kopiert inn fra avisinnlegget: 1. Feiringen handler om å feire barna med lek, ikke å få gaver. Enig! Feiringen handler ikke om 50-lappene alle gjestene skal komme med 2. De fleste har råd til å komme. Dagens fattige mangler ikke klær og mat, men barna uteblir fra sosiale aktiviteter som bursdagsfeiringer. Uenig! For de som har lite, kan "kravet" om 50 kroners "inngangsbillett" være det som forhindrer dem fra å komme til selskapet. Som en annen her nevnte, brukte også jeg å kjøpe inn gaver på salg, og kunne godt få kjøpt lego, hårspenner, "slim", eller andre populære ting for 20-30 kroner. Hvis barnet skal i 10 bursdagsselskaper i løpet av året vil en besparelse på 20-30 kr pr gave utgjøre dekke et par joggesko, et par gensere, et par joggebukser, mat for en hel dag eller lignende. 3. Det blir mindre søppel. Enig! En konvolutt gir mye mindre søppel enn gavepapir + eventuell emballasje på selve tingen. 4. Bursdagsbarnet slipper å åpne gaver foran alle som har forventninger om en positiv reaksjon. Uenig! Mye av gleden ved å gi en gave er spenningen ved å se om bursdagsbarnet liker gaven. 5. Det er ingen som gir den beste eller dårligste gaven. Enig, men jeg er ikke sikker på om det er en udelt positiv ting, da barna bør lære seg å vise takknemlighet uansett om gaven er "fin" eller "dårlig" etter deres smak. 6. Bursdagsbarnet får masse penger til å kjøpe seg noe ordentlig. Og her kommer det punktet jeg virkelig reagerer på. "Noe ordentlig". Hvis en ressurssterk familie ber inn 20-25 gjester, og alle kommer med en 50-lapp, blir dette 1000 - 1250 kr. Mer enn 1000 kr! Det er mye for en en elev på barneskolen. For den summen kan de kjøpe et nettbrett hvis de vil. Men de fattige, som blir brukt som en "unnskyldning" over her har ikke mulighet til å be inn 20 gjester, de kan kanskje ikke ha fler enn 2 eller 5. 100 kr, eller 250 kr er da det de klarer å "inndrive". Hvilke "ordentlige" gaver får de for 100 kr? (altså, jeg vet at de kan få mye fint for 100-250 kr, men det er argumentasjonen jeg reagerer på) Hvilke signaler sender det om "sosial utjevning" når "rike Preben" kan kjøpe seg nettbrett på "fattige Petters" bekostning? 7. Ungene lærer litt om egen økonomi. Jepp, de lærer at behøver de penger er det bare å invitere til selskap med "inngangsbillett". 8. Og sist men ikke minst - det ingen problem å få ordna gave for foreldre som er ute i siste liten Og her kom vi til saksens kjerne! Dette er enklest for foreldrene. Anonymkode: 1f28a...6fe 19
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 Men når plutselig 5-6 skal feire sammen, da blir det mer enn 50 kr. Da er vi oppe i 250- 300kr. Da begynner det å bli mye. Anonymkode: 99004...0df 1
Gjest Hei der Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når plutselig 5-6 skal feire sammen, da blir det mer enn 50 kr. Da er vi oppe i 250- 300kr. Da begynner det å bli mye. Anonymkode: 99004...0df Enig, selv så har jeg en egen konto som jeg setter inn noen kroner hver mnd. Men vet det er mange som lever hånd til munn. Er ikke en lett sak dette både for bursdagsbarnet eller bursdagsgjesten som gleder seg til beste vennen kommer i bursdag så har ikke bursdagsgjesten penger. Kanskje bedre med gaver, dem trenger ikke koste så mye. Kanskje det kan være noe?
Arkana Skrevet 30. august 2018 #17 Skrevet 30. august 2018 Sånn er det på lillebrors trinn og for oss personlig er det en fin ordning. Det ble tidlig i første klasse en enighet om at alle gir 50 kr. Min erfaring er at de aller fleste bruker mer enn dette (vanligvis rundt 100 kr) når de skal kjøpe gave, så sånn sett ble det å gå over til en femtilapp billigere. Og for bursdagsbarnet er det supert, da kan de kjøpe seg en større og finere ting framfor å få mange små. Når det er sagt har jeg forståelse for at selv en femtilapp er mye for mange, men jeg tenker at selv om de fleste gir 50 kr er det både lov og greit å gi noe annet og billigere også. Jeg har opplevd et barn som kom til bursdagsfest uten gave. Da fortalte forelderen som leverte det diskret til oss og vi har aldri hatt gaveleker eller slikt i barnebursdager så jeg er ganske sikker på at ingen merket noe til at det ene barnet ikke hadde med seg noe. Jeg er veldig glad for at barnet kom i bursdagen selv uten gave. Det var sikkert ikke lett for hverken barnet eller forelderen som nok følte at de blottla økonomien sin litt på den måten, men jeg tror det hadde vært verre for barnet å alltid bli hjemme fra alle bursdager og dermed føle seg utelatt. Jeg håper og tror de fleste ville ha forståelse for at andres økonomi ikke tillater dyre bursdagsgaver. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #18 Skrevet 30. august 2018 1 time siden, Aelin skrev: https://m.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/atte-grunner-til-at-jeg-elsker-gaveordningen-pa-skolen-var/3423531609.html Denne kjente jeg provoserte meg. Nå er ikke jeg en av de som trenger å beskymre meg for 50-lappene, men likevel... Å påstå at dette er noe alle har råd til? Det er ikke bare en 50-lapp, det er 20-30 barn i klassene og ofte flere bursdager iløpet av kort tid. Hva mener dere? Bra gaveordning? 50kr multiplisert med 20-30 er 1000-1500kr.... mener faktisk at alle har råd til 1000-lapp til gave til 20 stykk jeg da.... man får jo tilbake når ens eget barn har bursdag... Anonymkode: 92a6d...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #19 Skrevet 30. august 2018 Jo,alle har råd til en 50 lapp om prioriteringen er riktig. Og jeg har 4 barn,har måtte be om nødhjelp og sosialstønad noen ganger. Jeg lærte og kjøpte inn småtterier på tilbud nå og da slik at ungene skulle slippe å ekskludert! Man får oversikt over klassen og der står bursdagene til alle barna,så er man litt lur så ligger man litt i forkjøpet. Man blir sjeldent invitert av absolutt alle i klassen også.. Anonymkode: e5383...ec3 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #20 Skrevet 30. august 2018 24 minutter siden, Arkana skrev: Jeg har opplevd et barn som kom til bursdagsfest uten gave. Da fortalte forelderen som leverte det diskret til oss I et par år var det mine barn som kom i bursdagsselskap med hjemmelagde gaver, som oftest noe malt, og så vidt jeg vet ble det alltid satt pris på. Etter det begynte jeg å ha et lager med små gaver kjøpt på salg. Det hendte ved et par anledninger at noen meldte avbud fordi de ikke hadde gave å ta med, og siden de visste at vi hadde vært i samme situasjon selv, var det sikkert lettere for dem å fortelle oss at økonomi var grunnen. Da kunne jeg gi dem to alternativer, enten at barnet kom uten gave, det viktigste var at barnet kom. Eller, hvis barnet syntes det var ekkelt å komme uten noe, kunne de på forhånd velge en gave fra lageret mitt, som gjesten kunne gi barnet vårt når det kom. Men det er en ordning jeg fikk skikkelig sansen for, som jeg skulle ønsket at jeg hadde tenkt på da barna mine gikk på barneskolen. Hvert år ønsket barnet seg en tegning fra gjestene sine. Alle tegningene ble til slutt samlet i en minnebok som personen fremdeles ser på med glede 20 år senere. Anonymkode: 1f28a...6fe 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå