AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Skrevet 30. august 2018 Jeg har dårlig matlyst. Eventuelt er jeg bare lat. Den siste tiden har jeg startet dagene med 1-3 små glass med iskaffe. Så spiser jeg bare litt valnøtter, plommer etc. og det er frokosten. Til "lunsj" blir det Sunniva supri juice (32 % grønnsaker.) Spiser kanskje litt mer valnøtter, eventuelt noen knekkebrød med pålegg. Middag er gjerne suppe, gryteretter etc. Har det noe å si at jeg på en måte drikker meg mett? Prøver å bli flinkere til å spise knekkebrød hver dag, og å innimellom ta meg en gulrot, litt agurk/tomater, spise gresskarkjerner, banan/annen frukt etc. Er også glad i havregrøt, men har ikke spist det i det siste. Melkeallergi og spiser ikke kjøtt! Blodprøvene mine er fine. Venter på at søknaden min om stipend skal bli behandlet, så kan ikke akkurat gå på storhandel av mat enn så lenge. Derfor bruker jeg for det meste det jeg har. Anonymkode: b100b...1f3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #2 Skrevet 30. august 2018 Når du begynner å drikke deg mett på alkoholholdig drikke, er det på tide å bli bekymret. Altså ikke ennå. Anonymkode: c5ab3...334 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 Hvordan er vekten? Har du gått ned i vekt i det siste? Har du mye å "gå på"? Er du mye sliten? Klarer du å konsentrere deg? Anonymkode: a9bbd...267 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er vekten? Har du gått ned i vekt i det siste? Har du mye å "gå på"? Er du mye sliten? Klarer du å konsentrere deg? Anonymkode: a9bbd...267 48-49 kg og rundt 162 cm. Har ikke badevekt i hybelen så vet ikke om jeg har gått ned, men tviler egentlig på at jeg har gått noe særlig ned. Har alltid vært mye sliten og har gått til lege for dette, men er ikke noe galt med blodprøvene eller med stoffskiftet. Tar tilskudd av B12, d-vit og jod samt omega-3 i form av algeolje. TS Anonymkode: b100b...1f3
Gjest Klomf Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 48-49 kg og rundt 162 cm. Har ikke badevekt i hybelen så vet ikke om jeg har gått ned, men tviler egentlig på at jeg har gått noe særlig ned. Har alltid vært mye sliten og har gått til lege for dette, men er ikke noe galt med blodprøvene eller med stoffskiftet. Tar tilskudd av B12, d-vit og jod samt omega-3 i form av algeolje. TS Anonymkode: b100b...1f3 Siden du er såpass slank bør du absolutt være forsiktig med lavt matinntak. Så lenge dette ikke varer over lang tid, og det du faktisk spiser har god næring i seg (nøtter og omega3 etc er supert!), vil det nok gå greit enn så lenge. Men fyll opp kjøleskapet når du får det stipendet Det er kjedelig å ha dårlig matlyst, men kroppen trenger nok energi og næringsstoffer uansett. Du kunne jo prøvd deg på en næringsrik smoothie siden du liker å drikke så mye. Bare du får i deg mer, vil nok matlysten bygge seg opp litt også. Lykke til! ^meg som er anonym over btw, Endret 30. august 2018 av Klomf
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 57 minutter siden, AnonymBruker said: 48-49 kg og rundt 162 cm. Har ikke badevekt i hybelen så vet ikke om jeg har gått ned, men tviler egentlig på at jeg har gått noe særlig ned. Har alltid vært mye sliten og har gått til lege for dette, men er ikke noe galt med blodprøvene eller med stoffskiftet. Tar tilskudd av B12, d-vit og jod samt omega-3 i form av algeolje. TS Anonymkode: b100b...1f3 Alltid? Siden du var ung? Jeg er på ca samme vakt og høyde med deg og sliter også med å være mye sliten, har vært det de siste 10 årene eller så. For meg hjalp det å ta lav dose jern og b- complex 4-5 dager. Tar b complex på kvelden før jeg legger meg, for bruker bli trøtt av de (sover også ekstra godt) https://solaray.no/vitaminer/mega-b-stress-90.html tok disse (b vitamin) Apropos søvn, har du vært utredet for søvnproblemer? Noen har dårlig søvn uten å vite om det, noe som gir trøtthet Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet ditt. Å drikke kalorier er i prinsippet helt ok, det blir et problem om det ikke e rnok næring i det du drikker, eller om det går på bekostning av hvor mye du spiser i løpet av en dag. Det at du tenker du er lat kan være fordi du er sliten og ikke orker styre så mye med mat, om du da ikke spiser bra eller nok, så fortsetter du være sliten og det blir en ond sirkel. Har du hatt perioder i livet der du var glad i mat? Noen favorittmatvarer? Er det noen måte du kunne lagd mat som lignet på det? Som smakte lignende på det? Du spiser ikke kjøtt, men det finens diverse plantekost som har smak som minner om kjøtt, eller der du kan kjøpe burgere og pølser og spise det sammen med dressing, ketchup osv (om du pleide like den type mat før, da). Er du flink til å lage mat? Jeg har litt problem med å bli matlei fordi jeg lager elendig mat, og når jeg spiser vond mat over flere dager mister jeg matlysten 😛 For meg funket det å junke opp maten min litt. Ihvertfall innimellom Av det du oppgir du spiser her, så er der ikke mye proteiner. Forsøk å se om du får i deg litt mer bønner, soya/ tofu, kikerter, linser. Til slutt, det kan være du får i deg for lite mat. Mulig du hadde hatt mer energi om du var 5-7 kg tyngre. Om du ikke ønsker legge på deg direkte, så kan du begynne trene styrke. Da vil du gå opp i vekt i muskler uten å bli skinnyfat eller få pløsete mage. Selv foretrekker jeg å trene styrke og spise litt mer for å få mer energi og mer matlyst (spiser da mer junky food, som sagt) Anonymkode: ebe1e...be2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alltid? Siden du var ung? Jeg er på ca samme vakt og høyde med deg og sliter også med å være mye sliten, har vært det de siste 10 årene eller så. For meg hjalp det å ta lav dose jern og b- complex 4-5 dager. Tar b complex på kvelden før jeg legger meg, for bruker bli trøtt av de (sover også ekstra godt) https://solaray.no/vitaminer/mega-b-stress-90.html tok disse (b vitamin) Apropos søvn, har du vært utredet for søvnproblemer? Noen har dårlig søvn uten å vite om det, noe som gir trøtthet Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet ditt. Å drikke kalorier er i prinsippet helt ok, det blir et problem om det ikke e rnok næring i det du drikker, eller om det går på bekostning av hvor mye du spiser i løpet av en dag. Det at du tenker du er lat kan være fordi du er sliten og ikke orker styre så mye med mat, om du da ikke spiser bra eller nok, så fortsetter du være sliten og det blir en ond sirkel. Har du hatt perioder i livet der du var glad i mat? Noen favorittmatvarer? Er det noen måte du kunne lagd mat som lignet på det? Som smakte lignende på det? Du spiser ikke kjøtt, men det finens diverse plantekost som har smak som minner om kjøtt, eller der du kan kjøpe burgere og pølser og spise det sammen med dressing, ketchup osv (om du pleide like den type mat før, da). Er du flink til å lage mat? Jeg har litt problem med å bli matlei fordi jeg lager elendig mat, og når jeg spiser vond mat over flere dager mister jeg matlysten 😛 For meg funket det å junke opp maten min litt. Ihvertfall innimellom Av det du oppgir du spiser her, så er der ikke mye proteiner. Forsøk å se om du får i deg litt mer bønner, soya/ tofu, kikerter, linser. Til slutt, det kan være du får i deg for lite mat. Mulig du hadde hatt mer energi om du var 5-7 kg tyngre. Om du ikke ønsker legge på deg direkte, så kan du begynne trene styrke. Da vil du gå opp i vekt i muskler uten å bli skinnyfat eller få pløsete mage. Selv foretrekker jeg å trene styrke og spise litt mer for å få mer energi og mer matlyst (spiser da mer junky food, som sagt) Anonymkode: ebe1e...be2 Alltid var nok feil ordvalg, mente heller siden jeg var rundt 14-15. 21 nå. Har søvnproblemer og har resept på Imovane og Vallergan, men bruker disse aldri (kun brukt Imovane 1 gang, Vallergan brukte jeg en del for noen år siden, svært sjeldent nå). Jeg er ikke flink å lage mat. Det er nok litt av problemet. Hjelper lite at jeg ikke har stekeovn på hybelen, kun kokeplater. Har så lyst å lage pizza, ovnsbakte potetbåter, bake kake etc., men kan ikke... Fredager er heldigvis greie, for da lager jeg bare taco (med linser istedenfor kjøtt, og Oatly rømme). I gryterettene jeg lager har jeg alltid enten linser, kikerter eller bønner. Er veldig glad i belgvekster. Får ellers en del protein fra iskaffen siden den er lagd på soyamelk, og proteiner fra nøtter. Tror dog jeg skal prøve noen kjøtterstatninger fremover bare for å gjøre det litt mer lettvint. Har lyst å prøve VegMe siden har hørt mye bra om de kjøtterstatningene. TS Anonymkode: b100b...1f3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 1 time siden, Klomf skrev: Siden du er såpass slank bør du absolutt være forsiktig med lavt matinntak. Så lenge dette ikke varer over lang tid, og det du faktisk spiser har god næring i seg (nøtter og omega3 etc er supert!), vil det nok gå greit enn så lenge. Men fyll opp kjøleskapet når du får det stipendet Det er kjedelig å ha dårlig matlyst, men kroppen trenger nok energi og næringsstoffer uansett. Du kunne jo prøvd deg på en næringsrik smoothie siden du liker å drikke så mye. Bare du får i deg mer, vil nok matlysten bygge seg opp litt også. Lykke til! ^meg som er anonym over btw, Iskaffen er jo rik på proteiner, kalsium samt tilsatt B2 (og B12 og d-vit, men det tar jeg tilskudd av uansett). Og juicen er rik på c-vitamin, a-vitamin og kalium. Så får jo en del næring fra begge. Gleder meg til å fylle opp kjøleskapet for å si det sånn, men dessverre ser det ut til at jeg ikke får stipend før oktober (står søknaden er forventet å bli behandlet innen 30.09.18...). TS Anonymkode: b100b...1f3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 Som hovedregel så er det ofte mindre næring og vitaminer i drikkelig mat enn fast mat. Juicen man kjøper på butikken er nesten strippet for innhold, og det er mye sukker. Kan du presse juicen selv? Når man lager supper så koker man ofte bort alle vitaminer. Det beste er å spise rå grønnsaker, i hvert fall ikke koke/steke dem 100%. Spiser du knekkebrød og brød så ha dobbelt så stort volum i grønnsaker som pålegg. Pass også på å velge brød med hele frø i seg. Jeg tror ikke at det er noe sjakktrekk å drikke istedet for å spise, men mtp. vekten din ville jeg fortsatt å drikke dette, i tillegg til å spise mer solid mat. Særlig en ordentlig frokost ville jeg jobbet for å få i meg hvis jeg var deg. Det kan øke apetitten for resten av dagen også. Anonymkode: 20915...901
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som hovedregel så er det ofte mindre næring og vitaminer i drikkelig mat enn fast mat. Juicen man kjøper på butikken er nesten strippet for innhold, og det er mye sukker. Kan du presse juicen selv? Når man lager supper så koker man ofte bort alle vitaminer. Det beste er å spise rå grønnsaker, i hvert fall ikke koke/steke dem 100%. Spiser du knekkebrød og brød så ha dobbelt så stort volum i grønnsaker som pålegg. Pass også på å velge brød med hele frø i seg. Jeg tror ikke at det er noe sjakktrekk å drikke istedet for å spise, men mtp. vekten din ville jeg fortsatt å drikke dette, i tillegg til å spise mer solid mat. Særlig en ordentlig frokost ville jeg jobbet for å få i meg hvis jeg var deg. Det kan øke apetitten for resten av dagen også. Anonymkode: 20915...901 Kan dessverre ikke presse juicen selv. Spiser en del rå grønnsaker i form av agurk, mais og av og til paprika/tomat... Er ikke så glad i rå gulrot. Det beste er selvsagt å spise, det skjønner jeg og... Men det er lså mye lettere å drikke seg mett, synes jeg, spesielt når matlysten er så som så. Bør nok bli bedre på frokost ja. TS Anonymkode: b100b...1f3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Iskaffen er jo rik på proteiner, kalsium samt tilsatt B2 (og B12 og d-vit, men det tar jeg tilskudd av uansett). Og juicen er rik på c-vitamin, a-vitamin og kalium. Så får jo en del næring fra begge. Gleder meg til å fylle opp kjøleskapet for å si det sånn, men dessverre ser det ut til at jeg ikke får stipend før oktober (står søknaden er forventet å bli behandlet innen 30.09.18...). TS Anonymkode: b100b...1f3 Sunniva supri inneholder ikke noe retinol (A-vitamin) i det hele tatt. Retinol finnes kun i animalske råvarer. Det som finnes i plantevarer er betakaroten som kan delvis omdannes til A-vitamin, hvis inntas sammen med nok fett (ca 5g) og man har en frisk kropp. I veldig mange tilfeller klarer ikke kroppen å omdanne nok betakaroten til retinol og man får a-vitaminmangel. Dette er en vanlig mangelsykdom blant langtids-veganere. Og proteiner er ikke proteiner. Kroppen vil ha de åtte (ni for barn) essensielle aminosyrene (proteiner man må tilføre gjennom kosten) i riktig forhold. Dette forholdet er bra i animalske råvarer og animalske råvarer inneholder alle, så man trenger ikke å tenke på det. Mens i planteverden finnes det knapt kilder som inneholder alle åtte. Soya er en av de få, men soya er jo ikke bra, så det vil du ikke spise mye av. Det er ikke noe problem å få i seg disse åtte aminosyrene med plantekost, men forholdet blir sjeldent bra og man må tenke over hva man spiser for å dekke alle åtte. Anonymkode: 80098...bf5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sunniva supri inneholder ikke noe retinol (A-vitamin) i det hele tatt. Retinol finnes kun i animalske råvarer. Det som finnes i plantevarer er betakaroten som kan delvis omdannes til A-vitamin, hvis inntas sammen med nok fett (ca 5g) og man har en frisk kropp. I veldig mange tilfeller klarer ikke kroppen å omdanne nok betakaroten til retinol og man får a-vitaminmangel. Dette er en vanlig mangelsykdom blant langtids-veganere. Og proteiner er ikke proteiner. Kroppen vil ha de åtte (ni for barn) essensielle aminosyrene (proteiner man må tilføre gjennom kosten) i riktig forhold. Dette forholdet er bra i animalske råvarer og animalske råvarer inneholder alle, så man trenger ikke å tenke på det. Mens i planteverden finnes det knapt kilder som inneholder alle åtte. Soya er en av de få, men soya er jo ikke bra, så det vil du ikke spise mye av. Det er ikke noe problem å få i seg disse åtte aminosyrene med plantekost, men forholdet blir sjeldent bra og man må tenke over hva man spiser for å dekke alle åtte. Anonymkode: 80098...bf5 At soya ikke er "bra", er en myte som ikke stemmer. https://nhi.no/kosthold/ernaring/soya-veien-til-et-sunnere-liv/ https://hepla.no/vanlige-sporsmal/er-soya-sunt-eller-helseskadelig/ Så jo, soya vil jeg absolutt spise mye av. Sunniva supri-juicen jeg drikker, inneholder betakaroten fra gulrot og søtpotet som omdannes til vitamin A. Jeg spiser alltid noe som inneholder fett når jeg drikker juicen eller når jeg spiser gulrot, paprika etc. Påstanden din om at a-vitaminmangel er en "vanlig mangelsykdom blant langtidsveganere", er og blir nettopp det - en påstand - så lenge du ikke viser til troverdige kilder som bekrefter denne påstanden. Dette er hva Helsemyndighetene sier om proteiner på vegetarisk/vegansk kosthold: "Gode kilder til protein i vegetarkost er bønner, linser, erter, soyaprodukter, korn og fullkornsprodukter, nøtter og frø. Andre vegetabilske matvarer inneholder også protein, men i mindre mengder. Alle essensielle aminosyrer finnes i vegetabilske matvarer. I en variert vegetarkost vil ulike matvarer bidra med ulike aminosyrer slik at proteinkvaliteten blir god." og "Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer." TS Anonymkode: b100b...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 Det går an å ernære seg på flytende næring, men du spiser jo kcal at selv en anorektiker hadde spist deg under bordet.. Anonymkode: 76cd7...927
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #14 Skrevet 30. august 2018 *så lite kcal.. Anonymkode: 76cd7...927
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går an å ernære seg på flytende næring, men du spiser jo kcal at selv en anorektiker hadde spist deg under bordet.. Anonymkode: 76cd7...927 Hadde dette stemt, hadde jeg ikke vært normalvektig. Anonymkode: b100b...1f3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 48-49 kg og rundt 162 cm. Har ikke badevekt i hybelen så vet ikke om jeg har gått ned, men tviler egentlig på at jeg har gått noe særlig ned. Har alltid vært mye sliten og har gått til lege for dette, men er ikke noe galt med blodprøvene eller med stoffskiftet. Tar tilskudd av B12, d-vit og jod samt omega-3 i form av algeolje. TS Anonymkode: b100b...1f3 Kan du ikke gå innom en dyreklinikk eller butikk? Pleier ofte å være vekt der Anonymkode: 53ed1...7fa
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #17 Skrevet 30. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Sunniva supri inneholder ikke noe retinol (A-vitamin) i det hele tatt. Retinol finnes kun i animalske råvarer. Det som finnes i plantevarer er betakaroten som kan delvis omdannes til A-vitamin, hvis inntas sammen med nok fett (ca 5g) og man har en frisk kropp. I veldig mange tilfeller klarer ikke kroppen å omdanne nok betakaroten til retinol og man får a-vitaminmangel. Dette er en vanlig mangelsykdom blant langtids-veganere. 1 gulrot er sånn 300% av dagsbehovet for betakaroten og spiser man et normalt veggiskosthold spiser man mye mer grønt og får i seg veldig my betakaroten man kan omdanne til retinol https://www.youtube.com/watch?v=Ud2UfUHZm4w Det er ikke mange tilfeller kroppen ikke klarer konvertere nok, tvert imot er det hovedsaklig snakk om mennesker med sykdommer som påvirker prosessen, noe som er snakk om veldig få personer 1 hour ago, AnonymBruker said: Og proteiner er ikke proteiner. Kroppen vil ha de åtte (ni for barn) essensielle aminosyrene (proteiner man må tilføre gjennom kosten) i riktig forhold. Dette forholdet er bra i animalske råvarer og animalske råvarer inneholder alle, så man trenger ikke å tenke på det. Mens i planteverden finnes det knapt kilder som inneholder alle åtte. Soya er en av de få, men soya er jo ikke bra, så det vil du ikke spise mye av. Det er ikke noe problem å få i seg disse åtte aminosyrene med plantekost, men forholdet blir sjeldent bra og man må tenke over hva man spiser for å dekke alle åtte. Anonymkode: 80098...bf5 Så lenge man spiser normal mengde med bønner, linser, kikerter, nøtter og frø er det ikke noe problem. Proteiner er noe av det letteste å få i seg, og proteinfrykten rundt plantekost er sterkt overdrevet. Man trenger ikke spise alle aminosyrene på en gang. Hadde kroppen vår vært så skjør at man måtte spist et perfekt kosthold hadde menneskene aldri overlevd så lenge de gjorde. Menneskekroppen er lagd for å tåle perioder med lite mat. Så lenge man spiser normal plantekost trenger man ikke tenke på proteiner. Feilen noen gjør er at de spiser mye karbs fordi de liker og er vant til det, og dropper spise nettopp de vanligste plantene som bønner, linser, kikerter og soya Anonymkode: ebe1e...be2
Gjest Skrevet 31. august 2018 #18 Skrevet 31. august 2018 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Ann Christin, mod
Anbefalte innlegg