Gå til innhold

Noen som har gode får om hvordan slutte med sukker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 4.9.2018 den 13.35, Inwe skrev:

Gå helt cold turkey. Jeg hadde sukkerstopp i 3 måneder for 5 år siden og har enda ikke gått tilbake til å spise mye søtsaker. Klarer ikke drikke brus med sukker lenger da det blir for søtt, når jeg spiser søtsaker orker jeg kun litt og jeg kjøper heller salt snacks enn søt snacks (jeg elsket sjokolade). Etter at jeg begynte å spise plantebasert (for 3 mnd siden) frister ikke det lille jeg spiste i helgene før engang. 

Sukkerstopp for meg var forresten kun å kutte typiske sukkervarer. Jeg sjekket ikke om matvarene hadde sukker i seg.

Wow imponerende ! Hvordan går det på kun plante-basert ? Hvordan føler du deg? 

Anonymkode: 5d0a4...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å ta krom-tilskudd. Men, må starte ei uke med dobbel dose, ellers fungerer det ikke. Men, så var det dette med å klare å holde seg unna i lengre tid da:flau:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Spiser jeg et eple en dag, så snoker jeg i skuffer og skap febrilsk etter "noe" som en junkie noen timer senere.

Dette var morsomt måtte le, beklager - samtidig tenker jeg- hmm sikker på at det er sunt å nekte kroppen karbo ? Et eple kan vel umulig være usunt? Eller ... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow imponerende ! Hvordan går det på kun plante-basert ? Hvordan føler du deg? 

Fantastisk! Huden min gløder, håret ser bedre ut enn noen gang og jeg har endelig lange naturlige negler. Energien er på topp, jeg trenger mindre søvn, sitter mindre stille, restituerer fortere etter trening og har begynt å like og lage mat. Jeg trodde jeg skulle savne en skikkelig burger, laks og ost, men nei, jeg vil faktisk ikke ha noe av det. Maten vi spiser nå smaker bedre og det er sjelden man kommer i matkoma. Jeg slipper å tenke på hva jeg spiser, vekta rikker seg ikke uansett hvor mye jeg stapper i meg :P Har tidligere gått ned 60 kg og det jeg faktisk er mest imponert over med dette kostholdet er at det har gjort at den lille løshuden jeg hadde snart har strammet seg helt inn. Kommer aldri til å gå tilbake, har aldri følt meg bedre. 

Samboeren som sliter med angst og depresjon har også blitt en helt annen mann. Han føler seg bedre og bedre, noe som igjen har fått samlivet vårt til nye høyder. Kan faktisk ikke finne noe negativt med dette kostholdet. 

Ser mange er nevner frukt som en trigger til å spise mer sukker. Jeg spiser mellom 3-7 frukt daglig uten å crave noe usunt etterpå, det kunne jeg ikke før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hjalp å lage sunnere søtsaker/kaker/bakverk når jeg sluttet med sukker. Bruker sukrin når jeg baker sammen med noen andre søtningsmidler. Ellers så er det mange gode sukkerfrie alternativer (synes jeg). Fant en melkesjokolade jeg synes smaker nesten like godt som sukker varianten som jeg kjøper i helgene.

Ellers synes jeg det hjelper mye å tenke på hvor giftig sukker er for kroppen i store mengder, hvilken effekt det har på helse og utseende, har rett og slett ikke lyst å behandle kroppen min som en søppelkasse.

Anonymkode: d9651...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Inwe skrev:

Fantastisk! Huden min gløder, håret ser bedre ut enn noen gang og jeg har endelig lange naturlige negler. Energien er på topp, jeg trenger mindre søvn, sitter mindre stille, restituerer fortere etter trening og har begynt å like og lage mat. Jeg trodde jeg skulle savne en skikkelig burger, laks og ost, men nei, jeg vil faktisk ikke ha noe av det. Maten vi spiser nå smaker bedre og det er sjelden man kommer i matkoma. Jeg slipper å tenke på hva jeg spiser, vekta rikker seg ikke uansett hvor mye jeg stapper i meg :P Har tidligere gått ned 60 kg og det jeg faktisk er mest imponert over med dette kostholdet er at det har gjort at den lille løshuden jeg hadde snart har strammet seg helt inn. Kommer aldri til å gå tilbake, har aldri følt meg bedre. 

Samboeren som sliter med angst og depresjon har også blitt en helt annen mann. Han føler seg bedre og bedre, noe som igjen har fått samlivet vårt til nye høyder. Kan faktisk ikke finne noe negativt med dette kostholdet. 

Ser mange er nevner frukt som en trigger til å spise mer sukker. Jeg spiser mellom 3-7 frukt daglig uten å crave noe usunt etterpå, det kunne jeg ikke før. 

Spennende ! Skulle gjerne klart det selv :) kanskje jeg skal ta en plante-dag i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2018 at 1:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg har blitt ordentlig sukkeravhengig etter sommeren. Klarer ikke slutte. MÅ bare ha litt hverdag og helst litt for mye til kvelds. Har slitt med overspising hele livet. Er først nå jeg klarer å spise normale størrelser på måltidene. Hva må jeg holde meg unna å spise eller drikke for å få minst lyst på noe søtt? Hva er best å spise/drikke for å holde meg?

Anonymkode: ca90d...0e1

Se folkeopplysningen på NRK.

Problemet ditt er ikke sukker, det er at du spiser feil. 

Anonymkode: 3fe93...a4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var morsomt måtte le, beklager - samtidig tenker jeg- hmm sikker på at det er sunt å nekte kroppen karbo ? Et eple kan vel umulig være usunt? Eller ... ? 

Hvorfor skulle det være galt med å kutte ut sukker? Man trenger ikke å spise ett eneste gram sukker. Kroppen klarer å lage alt sukkeret den trenger, og faktisk har den det bedre uten. Det tar litt tid for kroppen å bli vant med å bruke fett som energi i stedet for sukker, men den er fullt i stand til det. Vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs (insulin), men har flere hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs (blant annet glukagon, veksthormon, adrenalin, nor-adrenalin, kortisol). Dette forteller oss at det ikke er naturlig for mennesket å spise mye sukker og at vi har hatt mye mer nytte av å øke blodsukkeret enn å senke det.

Eple er godteri, ikke mat. Det er ikke naturlig for mennesket å spise frukt hver dag hele året. Og den moderne frukten er veldig forskjellig fra slik den var. Google "ancient fruits" så vil få se ganske mange eksempler på hvordan frukt egentlig så ut før vi kultiverte dem. De hadde mindre sukker og mye mindre fruktkjøtt. Frukt er sånt man spiser for å legge på seg før vinteren. Eple er sunnere er marshmallows. Men skikkelig mat er sunnere enn eple.

Ett eple inneholder ca 10 gram sukker. Ikke mye, tenker du kanskje. Vel, dette er 2,5 ganger så mye sukker som det er i de ca 5 literne med blod i kroppen din. Normalt blodsukker er nemlig bare 4 gram sukker fordelt på 5 liter blod. Det er mindre enn en teskje.

Av disse 10 grammene med sukker er ca 6 av dem fruktose. Det er altså en overvekt av fruktose, akkurat som i "high fructose corn syrup" som vi hører er så forferdelig på grunn av overvekten av fruktose. Fruktose er sukker av verste sort. I motsetning til de andre sukkertypene kan fruktose bare metaboliseres av leveren. Det vil si at all fruktosen du spiser går innom leveren. Leveren har en begrenset fruktose-til-glukose-konverteringsevne, og den ligger så lavt som ca 50 gram til dagen. Over denne grensa, og så konverterer leveren fruktosen til fett og lagrer den i leveren. Høyt inntak av fruktose kan altså gi deg fettlever. Det er ikke noe du vil ha.

Anonymkode: e59bd...4f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud kjenner jeg vil begynne m lavkarbo men jeg spiser ikke melkeprodukter. Hva spiser man da? Bor dessuten på hybel 😂😂 vanskelig å lage mye mat her. Går salat m tunfisk innunder lavkarbo ? Egg ? 

Kan noen her anbefale en god lavkarbo side ? Evt bok ? Takk 

Det er veldig mange oppskrifter på forum.lavkarbo.no. Du må absolutt ikke spise melkeprodukter på lavkarbo. 

Salat med tunfisk kan absolutt være lavkarbo. Bare pass på at du har en fettkilde til. Protein er en dårlig energikilde, så når du ikke spiser sukker må du spise mer fett. Egg er ypperlig lavkarbo-mat.

Kjapp innføring i LCHF (low carb high fat): http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende ! Skulle gjerne klart det selv :) kanskje jeg skal ta en plante-dag i morgen :) 

Mye lettere enn hva jeg trodde det skulle være. Om du klarer en måned vil du kjenne det på kroppen, da er det lettere å fortsette :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være galt med å kutte ut sukker? Man trenger ikke å spise ett eneste gram sukker. Kroppen klarer å lage alt sukkeret den trenger, og faktisk har den det bedre uten. Det tar litt tid for kroppen å bli vant med å bruke fett som energi i stedet for sukker, men den er fullt i stand til det. Vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs (insulin), men har flere hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs (blant annet glukagon, veksthormon, adrenalin, nor-adrenalin, kortisol). Dette forteller oss at det ikke er naturlig for mennesket å spise mye sukker og at vi har hatt mye mer nytte av å øke blodsukkeret enn å senke det.

Eple er godteri, ikke mat. Det er ikke naturlig for mennesket å spise frukt hver dag hele året. Og den moderne frukten er veldig forskjellig fra slik den var. Google "ancient fruits" så vil få se ganske mange eksempler på hvordan frukt egentlig så ut før vi kultiverte dem. De hadde mindre sukker og mye mindre fruktkjøtt. Frukt er sånt man spiser for å legge på seg før vinteren. Eple er sunnere er marshmallows. Men skikkelig mat er sunnere enn eple.

Ett eple inneholder ca 10 gram sukker. Ikke mye, tenker du kanskje. Vel, dette er 2,5 ganger så mye sukker som det er i de ca 5 literne med blod i kroppen din. Normalt blodsukker er nemlig bare 4 gram sukker fordelt på 5 liter blod. Det er mindre enn en teskje.

Av disse 10 grammene med sukker er ca 6 av dem fruktose. Det er altså en overvekt av fruktose, akkurat som i "high fructose corn syrup" som vi hører er så forferdelig på grunn av overvekten av fruktose. Fruktose er sukker av verste sort. I motsetning til de andre sukkertypene kan fruktose bare metaboliseres av leveren. Det vil si at all fruktosen du spiser går innom leveren. Leveren har en begrenset fruktose-til-glukose-konverteringsevne, og den ligger så lavt som ca 50 gram til dagen. Over denne grensa, og så konverterer leveren fruktosen til fett og lagrer den i leveren. Høyt inntak av fruktose kan altså gi deg fettlever. Det er ikke noe du vil ha.

Å dæven. På en dag drikker jeg eplejuice , drikker minst 4 kopper te m sukker , sjokolade. I tillegg knekkebrød..., stakkars kroppen Min blodsukkeret går bananas !!! Jeg vil også slutte m sukker. Merker jeg nærmest ruser meg på sukker hvis jeg føler meg alene og deppa. Har en haug autoimmune sykdommer så burde virkelig gå på diett. Hjelp !!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.9.2018 den 9.13, Inwe skrev:

Mye lettere enn hva jeg trodde det skulle være. Om du klarer en måned vil du kjenne det på kroppen, da er det lettere å fortsette :)

Kjenner man det i hodet også ? Vil så gjerne slippe tåkehjerne ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå og hive alt av sukker i skapet mitt . Dvs sukker til teen (brunt øko rårør) , saft , sjokoladepulver... burde jeg ?? Det er jo penger 🙈🙈 

er det foresten normalt å bli veldig trøtt og slapp tid kort tid etter høyt inntak av sukker ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å dæven. På en dag drikker jeg eplejuice , drikker minst 4 kopper te m sukker , sjokolade. I tillegg knekkebrød..., stakkars kroppen Min blodsukkeret går bananas !!! Jeg vil også slutte m sukker. Merker jeg nærmest ruser meg på sukker hvis jeg føler meg alene og deppa. Har en haug autoimmune sykdommer så burde virkelig gå på diett. Hjelp !!! 

Nå må du ikke høre på alt folk sier. Frukt er ikke godteri. Frukt er proppet med vitaminer og mineraler som kroppen din trenger. Vanlig sukker er ikke farlig i seg selv, men det er heller ikke nyttig. Det er egentlig bare kalorier som ikke gjør noe bra eller dårlig med kroppen din, det er det at vi vanligvis blander det med usunt fett som er det største problemet. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jeg har mye bedre konsentrasjonsevne blant annet. Merker den psykiske effekten bedre på min samboer. Han har slitt med angst og depresjon i mange år og det siste halve året har han vært mer nede enn oppe. Nå etter 3,5 mnd med plantebasert kost er han en helt annen mann. Han smiler, deltar i husarbeidet, snakker mye og vil endelig ut døra igjen. Det er helt fantastisk, vi går rundt som nyforelsket igjen, jeg har jo endelig fått tilbake kjæresten min 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer nå og hive alt av sukker i skapet mitt . Dvs sukker til teen (brunt øko rårør) , saft , sjokoladepulver... burde jeg ?? Det er jo penger 🙈🙈 

er det foresten normalt å bli veldig trøtt og slapp tid kort tid etter høyt inntak av sukker ? 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tåkehjerne (brain fog) kan absolutt være et symptom på at du spiser for mye karbohydrater, ja.

Du tar ikke kolesterolsenkende midler? Det er en vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler siden 20% av kolesterolet i kroppen er i hjernen og hjernen trenger masse kolesterol for å fungere skikkelig.

Det er ganske vanlig å bli veldig trøtt og slapp kort tid etter høyt inntak av sukker, men det er fordi vi har så mange som har spist på seg insulinresistens og diabetes. Jeg har selv brukt det som "sovemiddel" før jeg visste bedre. Hvis du blir veldig trøtt og slapp kort tid etter høyt inntak av sukker er du sannsynligvis veldig insulinresistent, noe som betyr at du har pre-diabetes. Hvis du ikke endrer kostholdet ditt nå, så kan du ende opp med diabetes om noen år. Dine grep nå bør være å kutte kraftig ned på alt som påvirker blodsukkeret ditt siden du ser ut til å slite med å regulere blodsukkeret ditt. Karbohydrater er det som påvirker blodsukkeret ditt. Alle fordøyelige karbohydrater blir brutt ned til sukker i kroppen. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...