Gå til innhold

Noen som har gode får om hvordan slutte med sukker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt ordentlig sukkeravhengig etter sommeren. Klarer ikke slutte. MÅ bare ha litt hverdag og helst litt for mye til kvelds. Har slitt med overspising hele livet. Er først nå jeg klarer å spise normale størrelser på måltidene. Hva må jeg holde meg unna å spise eller drikke for å få minst lyst på noe søtt? Hva er best å spise/drikke for å holde meg?

Anonymkode: ca90d...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg til en handledag i uka. Ikke kjøp sukker den dagen. Drikk vann.

Anonymkode: f47f4...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har blitt ordentlig sukkeravhengig etter sommeren. Klarer ikke slutte. MÅ bare ha litt hverdag og helst litt for mye til kvelds. Har slitt med overspising hele livet. Er først nå jeg klarer å spise normale størrelser på måltidene. Hva må jeg holde meg unna å spise eller drikke for å få minst lyst på noe søtt? Hva er best å spise/drikke for å holde meg?

Anonymkode: ca90d...0e1

Frukt. Men prøv å begrense det sånn noenlunde.

Anonymkode: 8d718...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg og har diabetes type 2 i tillegg. 🙈 Så jeg trenger råd også. Håper og tror at hvis jeg klarer å redusere sukker inntaket kraftig over tid så vil søthungeren dempe seg til slutt. Jeg bør jo også spise lite frukt pga fruktsukker. Er ikke lett å legge om. Føles litt som å slutte å røyke. Sluttet å røyke for vel ett år siden og det var tøft. Er fortsatt lysten på røyk. 

Vendt meg til å spise noe godt hver dag. Huff! Men denne uvanen må vi klare å snu. Så gode råd underveis mottas med takk!!! 😄

Anonymkode: 2d927...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo ❤️ På 3 måneder har jeg spist godteri 2-3 ganger. Er stort sett i ketose og da har jeg null behov for godteri 😊

Anonymkode: fb202...1ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for at jeg ville kutte ned på inntaket, også skjedde det av seg selv.
Jeg hadde avtaler med meg selv om at hvis jeg var flink, kunne jeg for eks. lørdagen om 1,5 uker kjøpe meg en dyr is som jeg eeeeelsker og ha en cheatday den dagen. Nå, etter ca. 1 måned føler jeg ikke sukkerbehovet. Tror det er lurt å ikke kutte ALT ut med en gang, men gjøre bevisste matvalg.

Jeg passer på å lage ting jeg kan fra bunnen av. Prøver å spise så sunt og variert som mulig. Men kan for eksempel ta meg et ´´kaffe og kakao´´melk fra Tine med god samvittighet og likevel klare å slutte å ha sukker når jeg vil. Det er virkelig rett og slett bare digg å ha kontroll over kroppen sin igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste sjokolade hver dag, masse! Begynte så med at jeg bare fikk spise det på kvelden. Så fikk jeg samboeren til å gjemme sjokoladen, og bare hente feks tre ruter til meg hver kveld. Så sluttet vi å kjøpe det inn, og nå kjenner jeg ikke behovet noe særlig lenger. For meg passet det å ta det gradvis, for deretter å kutte det helt ut. Jeg kan ikke ha godteri liggende hjemme.

Anonymkode: f125f...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketogen kost en periode. Første uka er steinhard, og så går det av seg selv. Da avsukrer du kroppen helt. 7-9 uker og du kan forsiktig innføre stivelse igjen. Men det er som alkohol for alkoholikeren. En sukkerfest og du er hekta igjen 😂

Anonymkode: b46f3...1a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist enorme mengder med søtsaker i mange år, men har nå klart å trappe ned til minimale mengder og gått ned i vekt.

For å slutte med godteri måtte jeg for det første bestemme meg, så må jeg handle bare det som står på lista når jeg er i butikken, jeg spiser frukt hver kveld og legger meg aldri sulten. 

Nå kjøper jeg aldri godteri. Spiser det og kaker innimellom hos andre, men ikke hjemme. Vi spiser litt potetgull, men ikke hver helg.

Anonymkode: ead59...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå helt cold turkey. Jeg hadde sukkerstopp i 3 måneder for 5 år siden og har enda ikke gått tilbake til å spise mye søtsaker. Klarer ikke drikke brus med sukker lenger da det blir for søtt, når jeg spiser søtsaker orker jeg kun litt og jeg kjøper heller salt snacks enn søt snacks (jeg elsket sjokolade). Etter at jeg begynte å spise plantebasert (for 3 mnd siden) frister ikke det lille jeg spiste i helgene før engang. 

Sukkerstopp for meg var forresten kun å kutte typiske sukkervarer. Jeg sjekket ikke om matvarene hadde sukker i seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk masse vann.
Også har det sukker-erstatning på helekosten som heter Tagatassee, jeg bruker den i te og sånn. Smaker akkurat som vanlig sukker!
Men ja, sukker blir man avhengig av, bare prøv hver dag å få i deg mindre sukker enn dagen før, helt til du er helt sukkerfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk vann, te og brus uten sukker eventuelt.

Jeg har vært sukkeravhengig en gang, nå vil jeg såvidt røre en sjokoladebit. Det frister ikke i det hele tatt, endre kostholdet ditt!! Og dra tak i viljestyrken.

Anonymkode: 87213...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med sukker for fem dager siden. Kuttet ut alt fra en dag til en annen. Har satt meg en dato for hvor lenge jeg skal slutte (om en måned skal jeg på ferie og får spise sukker igjen). Har gjort det samme tidligere og synes det var lettere nå. Gikk ned flere kilo uten å endre noe annet på kostholdet, og det er såklart en motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkeravhengighet er litt som å være alkoholiker eller narkoman. Det funker dårlig å spise litt. Husk at alle karbohydrater består av sukkermolekyler og alle karbohydrater som blir fordøyd blir til enkle sukkerarter i kroppen. Nedbrytingen av stivelse til enkle sukkerarter begynner allerede med spyttet. Hvis du tygger en stund på en potet vil den begynne å smake søtt. Stivelse består av en veldig lang kjede med sukkermolekyler. Så derfor bør du kutte kraftig ned på alle karbohydrater, spesielt de med høy GI.

Hvor mye som skal til for å trigge cravings varierer fra person til person. For min del må jeg være i ketose og holde meg der. Spiser jeg et eple en dag, så snoker jeg i skuffer og skap febrilsk etter "noe" som en junkie noen timer senere. Frukt er derfor helt utelukket for meg. Jeg klarer små mengder bringebær og jordbær. Jeg ser så mange som anbefaler frukt når man har lyst på noe søtt, fordi det "demper" lysten på noe søtt. Demper? Nei! Du gir etter for lysten på noe søtt! Du blir ikke kvitt avhengigheten ved å gi etter når lysten melder seg. Det er noen harde dager i starten, men når du kommer over det så går det veldig greit.

Anonymkode: e59bd...4f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå holdt meg unna alt som heter søtsaker i 2,5 mnd., og har egentlig vært sjokoholiker. Prøvde mange ganger før med å kutte det ut i perioder, der rekorden lå på +/- 3 uker uten, der jeg hadde store cravings. Jeg er 21 år og trener, og har prøvd mange forskjellige metoder for å distrahere meg selv fra søtsuget, men fant ut at for meg funker det å fokusere på trening og hele tiden spise (er en småspist vegetarianer, og klarer ikke overspise). Når jeg trener får jeg ikke lyst på noe søtt. Er overrasket over hvor bra det har gått hittil. I løpet av disse 2,5 mnd. har jeg fått litt søtsug 3-4 ganger, men går over etter et par minutter. 

De gangene jeg har prøvd å kutte ut søtsaker tidligere, har jeg prøvd å begrense inntaket, men for meg funker det bedre å bare kutte det helt ut og fokusere på noe jeg bryr meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt meg unna sukker i 1 mnd.

Rent brudd.. Har funka bra. Spiser heller frukt. Og oftere. :)

trodde aldri at jeg kom til å klare å slutte.. 

Anonymkode: f4c3f...9a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 31.8.2018 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Ketogen kost en periode. Første uka er steinhard, og så går det av seg selv. Da avsukrer du kroppen helt. 7-9 uker og du kan forsiktig innføre stivelse igjen. Men det er som alkohol for alkoholikeren. En sukkerfest og du er hekta igjen 😂

Anonymkode: b46f3...1a5

Wow hva spiser man på den uken ??? Ja jeg har merket det at en Cheat-day så kommer cravingen tilbake ... helt sykt 

Anonymkode: 5d0a4...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Sukkeravhengighet er litt som å være alkoholiker eller narkoman. Det funker dårlig å spise litt. Husk at alle karbohydrater består av sukkermolekyler og alle karbohydrater som blir fordøyd blir til enkle sukkerarter i kroppen. Nedbrytingen av stivelse til enkle sukkerarter begynner allerede med spyttet. Hvis du tygger en stund på en potet vil den begynne å smake søtt. Stivelse består av en veldig lang kjede med sukkermolekyler. Så derfor bør du kutte kraftig ned på alle karbohydrater, spesielt de med høy GI.

Hvor mye som skal til for å trigge cravings varierer fra person til person. For min del må jeg være i ketose og holde meg der. Spiser jeg et eple en dag, så snoker jeg i skuffer og skap febrilsk etter "noe" som en junkie noen timer senere. Frukt er derfor helt utelukket for meg. Jeg klarer små mengder bringebær og jordbær. Jeg ser så mange som anbefaler frukt når man har lyst på noe søtt, fordi det "demper" lysten på noe søtt. Demper? Nei! Du gir etter for lysten på noe søtt! Du blir ikke kvitt avhengigheten ved å gi etter når lysten melder seg. Det er noen harde dager i starten, men når du kommer over det så går det veldig greit.

Anonymkode: e59bd...4f8

Å herregud kjenner jeg vil begynne m lavkarbo men jeg spiser ikke melkeprodukter. Hva spiser man da? Bor dessuten på hybel 😂😂 vanskelig å lage mye mat her. Går salat m tunfisk innunder lavkarbo ? Egg ? 

Kan noen her anbefale en god lavkarbo side ? Evt bok ? Takk 

Anonymkode: 5d0a4...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...