Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent som fra første stund har sagt negative ting om meg, bak ryggen. Hun har også vært ekstremt opptatt av å være bedre enn meg i alt og ingenting. Men når vi nå møtes, er hun hyggelig. Skal sies at barna mine og hennes leker sammen. Jeg er opptatt av å være grei, sånn at hun en dag kanskje innser at jeg er oppegående og slikt.

Men de gangene livet har vært hardt for henne, at det har vært ulykker og sorg; så har hun blitt ekstra hissig og avvisende mot meg. Men bare om jeg forsøker å være støttende, og tilbyr å være der for henne om hun trenger det. Jeg tenker dette er det riktige å si, men hun reagerer som om jeg gjør det hele vondt verre.

Jeg ser jo at hun helst foretrekker andre for hjelp og det er helt greit. Men det jeg ikke forstår er hvorfor hun reagerer med å bli så hissig. Hva er det som skjuler seg bak den type oppførsel? 

Hilsen forvirret "venn"?

Anonymkode: 21785...ca7

Skrevet

Hadde satt pris på hjelp til å belyse denne rare situasjonen. Jeg lurer veldig på hva jeg er i hennes øyne når hun blir slik:P

Jeg vet liksom ikke hvordan jeg helt skal være rundt henne..

TS

Skrevet

Tror diagnosen hennes er "Kompetativ heks med mindreverdighetskomplekser"

Anonymkode: 85f23...0e0

• Liker 5
Gjest Stella Rose
Skrevet

Hvorfor gidder du å være "venn" med henne?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror diagnosen hennes er "Kompetativ heks med mindreverdighetskomplekser"

Anonymkode: 85f23...0e0

Jeg også. 

Anonymkode: 9f6ef...696

Skrevet

Sånne folk har det ikke bra med seg selv, tenker jeg.

Anonymkode: 9f6ef...696

Skrevet

Det høres ut som om hun føler seg truet av deg, at hun har mindreverdighetskomplekser og at du på mange måter har/er noe hun skulle ønske hun hadde/var. Hun avslører seg jo veldig ved å konkurrere med deg i "alt og ingenting" (som du skriver). Jeg vil tro at når du er der for henne og tilbyr hjelp i vanskelige situasjoner, så blir det et ekstra nederlag for henne ettersom hun allerede er så truet av deg, det kan, for henne, føles som maktbalansen går veldig i hennes disfavør?

Anonymkode: df070...31e

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Stella Rose skrev:

Hvorfor gidder du å være "venn" med henne?

Vi bor på samme sted, og er nesten naboer. Så har vi barn på samme alder og felles venner. Litt vanskelig og skulle kutte ut vedkommende, selv om jeg egentlig skulle ha gjort det:)

Skrevet

Psykologer har ikke lov til å råde deg uten å ta inn som klient. 

Anonymkode: 319c6...a7b

Skrevet
På 30.8.2018 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Har en bekjent som fra første stund har sagt negative ting om meg, bak ryggen. Hun har også vært ekstremt opptatt av å være bedre enn meg i alt og ingenting. Men når vi nå møtes, er hun hyggelig. Skal sies at barna mine og hennes leker sammen. Jeg er opptatt av å være grei, sånn at hun en dag kanskje innser at jeg er oppegående og slikt.

Men de gangene livet har vært hardt for henne, at det har vært ulykker og sorg; så har hun blitt ekstra hissig og avvisende mot meg. Men bare om jeg forsøker å være støttende, og tilbyr å være der for henne om hun trenger det. Jeg tenker dette er det riktige å si, men hun reagerer som om jeg gjør det hele vondt verre.

Jeg ser jo at hun helst foretrekker andre for hjelp og det er helt greit. Men det jeg ikke forstår er hvorfor hun reagerer med å bli så hissig. Hva er det som skjuler seg bak den type oppførsel? 

Hilsen forvirret "venn"?

Dette høres nesten ut som min gamle barndomsvenninne. Helt siden vi var små skulle hun alltid heve seg over meg, gå etter «mine» venner, utkonkurrere meg. Jeg var der alltid for henne, men det var aldri godt nok. Etter hvert som vi ble eldre har det blitt verre. Hun har vært utrolig frekk og hissig mot meg, vist null forståelse når jeg har hatt det vanskelig. Jeg har alltid møtt henne med vennlighet og positivitet, men blir selv ofte møtt med negative og stikkende kommentarer. Jeg har vært inkluderende og tatt henne med blant mine venner (vi studerte forskjellige steder osv), da hun selv har slitt med å finne seg venner. Så får jeg høre fra andre at hun snakker nedsettende om meg bak min rygg. Nå er vi voksne og har barn, og for noen år siden fikk jeg bare nok av henne og konfronterte henne med oppførselen, noe hun ikke tok så bra. Så nå hører jeg knapt fra henne mer, og jeg tar ikke mer kontakt. Det er på en måte trist, men samtidig har jeg det bedre nå, og jeg fokuserer på andre folk. Men ser jeg henne er jeg overfladisk hyggelig.

Tja det psykologiske.. uten å utlevere for mye så har denne jenten vokst opp med mye oppmerksomhet på henne, men og hatt endel tragedier i familien. Jeg føler hun er veldig bitter, selv om hun har et godt liv nå, vil jeg si.

Anonymkode: 93574...8cd

Skrevet
På 30.8.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om hun føler seg truet av deg, at hun har mindreverdighetskomplekser og at du på mange måter har/er noe hun skulle ønske hun hadde/var. Hun avslører seg jo veldig ved å konkurrere med deg i "alt og ingenting" (som du skriver). Jeg vil tro at når du er der for henne og tilbyr hjelp i vanskelige situasjoner, så blir det et ekstra nederlag for henne ettersom hun allerede er så truet av deg, det kan, for henne, føles som maktbalansen går veldig i hennes disfavør?

Hun er også veldig stolt av seg, og tøffer seg ute sosialt. Det virker som at hun er ute etter å få meg til å føle meg mindre verdt enn henne. Så har hun ei nær venninne som holder på med sine taktikker. Denne venninnen kommer med stikk til meg, gliser sleskt og oppfører seg overlegent overfor meg. Har alltid lurt på hvorfor de er så veldig opptatte av være slik mot meg..

TS

Skrevet
På 30.8.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Tenker det er noe i dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...