Gå til innhold

Hvilken kokebok er din favoritt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier alt. Hvilken kokebok liker du best? 

Selv liker jeg best å bla i og se på serien fra LEON, men bruker sjelden oppskriftene.

BBC Good food sine bøker er ikke så fint utformet, men oppskriftene er utrolig enkle og jeg bruker dem ofte.

Anonymkode: 0d2b3...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer litt, jeg har ganske mange synes jeg.

Akkurat nå er det denne: 

Image for Hummus & granateple from Norli

Andre perioder er det denne:

Den store asiatiske kokeboken av Jane Bowring og Jane Price (Innbundet)

Anonymkode: 4602b...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så er Christopher Davidsen sin kokebok min favoritt. Mat hjemmefra heter den :) Jeg har smakt maten han lager. Han lager fantastisk mat, så er nok derfor han er en stor favoritt hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker sjelden kokebøker, og har bare én...

Familiekokeboka av Tom Victor Gausdal og Ole Martin Alfsen.

Liker å lese i den om jeg ikke bruker oppskriftene.

Ja, også har jeg en skolekjøkkenbok fra 1949 ( artig lesning) og en håndskrevet bok etter min bestemor..  De har jeg brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummus og granateple, og alene hjemme med bent Stiansen.

Anonymkode: 69b88...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange kokebøker i bokhylla, men jeg bruker dem ikke så mye lenger.  Grunnen er at det er mer lettvint å Google oppskrifter og ideer til retter på nettet. 
Men skal jeg nevne ei kokebok som jeg har hatt spesielt mye glede av, så er det "Nord for Eden" av Andreas Viestad. Det er norsk matkultur, men med en vri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Boston Cooking School Cooking Book av Fannie Merrit Farmer. 

Jeg har arvet boka etter min grandtante som bodde og jobbet i USA på første halvdel av 1900-tallet. Utgaven jeg har er fra 1930, men den første kom ut i 1896. 

Det jeg liker best med boka, er at den er så grundig og detaljert. Her lages all mat fra bunnen, og er det ingen lettvinte løsninger og halvfabrikata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Stuhaug sin kokebok "Opptur med sunn mat" er den jeg bruker aller mest om dagen, men jeg er også veldig glad i Green Bonanza (spiser ikke nødvendigivs vegansk/vegetarisk, men finner mye inspirasjon), og alle Jamie Oliver-bøkene :)

Anonymkode: 2aa41...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å kjøpe kokebøker av norske matbloggere. Det er da bare å oppsøke bloggene på nett?

Grunnen til at forlagene satser på kokebøker av bloggere er kun økonomisk - dvs det koster forlagene svært lite. Dessverre blir resultatet også mindre proft.

Selv bruker jeg lite oppskrifter, og kokebøker er mest til inspirasjon. De jeg har fått mest igjen av å lese de siste årene er Skye Gyngell A year in my kitchen, Ottolenghis Jerusalem, og boken Fisk fra Gastronomisk institutt.Før det har jeg lært mye av de første bøkene fra London-restaurantene River Café og Moro. Ellers finner jeg nå mest inspirasjon på nett.

Anonymkode: e2c79...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke kokebøker, jeg bruker internett nå for tiden.

Har min egen kokebok med nedskrevne oppskrifter jeg har samlet fra her og der over mange år. Kjøpte skriveboka i 1991, når jeg flyttet hjemmefra, og den aller første oppskriften i den er "Mammas pannekaker" 🙂 Husker jeg nettopp hadde flyttet hjemmefra, og gikk ut og kjøpte en A4 skrivebok med pent grønt mønster utenpå permene. Så ringte jeg mamma for å få oppskrift på pannekaker, som jeg aldri i mitt liv før hadde lagd. Og dette var før internetts tid og hjemme-pc'er fantes ikke.

I løpet av de 27 årene som har gått, er boken blitt full av alskens oppskrifter, samlet fra alle kanter og hjørner. Noen fra bekjente, familie, noen fra ukeblad, noen fra kokebøker, noen fra internett (mest det de siste årene).

Så unntatt min egen oppskriftsbok bruker jeg ikke kokebøker. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...