Gå til innhold

Noen som kan informere meg? (skole, og flytte hjemmefra osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg er ei 18 år gammel jente, som har litt problemer med skole og framtiden.

Litt om min fortid ang. skole:
Jeg begynte på VGs i helse og oppvekst, og gikk der ett halvt år ca, før jeg fikk store angst problemer og begynte å ''skulke'' timene. (istedenfor å være i klasserommet, gjorde jeg oppgaver i gangen, jeg klarte ikke å være sammen med andre elever. Fikk toppkarakterer) Jeg snakket med skolen, fordi jeg ikke kunne fortsette sånn, og vi kom opp med en avtale. OLA avtale (opplærings avtale\kontrakt) den går ut på å være i praksis i 2 år, og lærlingskandidat i 3 år. Jeg jobbet i praksis i barnehage i 2 år, og fikk kompetansebevis. Barnehagen ville ikke at jeg skulle fortsette, fordi jeg ikke hadde helsa til å være der (var syk heletiden, pga dårlig imunforsvar). Dermed sitter jeg nå uten de siste 3 årene jeg må ha i barnehage for å bli barnehageassistent.

Mitt spørsmål ang. skole:
Jeg har veldig lysst til å gå skole, og få en ordentlig utdanning. Men jeg sliter sosialt, og vil ikke gjøre noe halvveis. Jeg vil veldig gjerne prøve å være privatist. Jeg vet egentlig at dette hadde vært midt i blinken for meg, da jeg liker godt å gjøre oppgaver alene i fred og ro. Det er da jeg jobber best også. Men, prisen hindrer meg. Er dette noe jeg kunne fått hjelp i fra NAV om? Eller lånekassa? Og ville jeg skyldt penger hvis jeg hadde gjort det, men fullført det?

Eller, hadde det vært ett alternativ å snakke med skolen, og fått avtaler med å sitte alene på skolen i timene? Er det i det heletatt mulig?

Spørsmål angående flytting:
Sitasjonen min nå, er at jeg er jobbsøker. Men jeg bor på et sted hvor det kun går 1 buss på morgen og kveld, som gjør at det er vanskelig å komme seg steder. Det er ikke jobbmuligheter rundt der jeg bor. Hadde jeg flyttet, hadde jeg derimot hatt buss hver halvtime, og det hadde gjort det mye enklere å skaffe seg jobb. Men, jeg har ikke råd til det. Er dette noe jeg kunne fått hjelp av NAV på? Og til dere som evt har fått hjelp til det, hvordan lever dere? Er det et godt liv? (Altså, såklart blir det vansklig, og det skjønner jeg, men hadde dere anbefalt det?)

Håper dette var en ryddig forklaring av ting, og at dere skjønner hva jeg mener.
Håper også at dere ikke kommer med unødvenige kommentarer som at jeg er umoden fordi jeg spørr. (Sier dette fordi jeg har fått høre det mye her inne, at jeg er umoden og barnslig som spør her).

Ha en fin dag videre, og tusen takk for svar på forhånd.

Anonymkode: 58830...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Hadde satt stor pris på svar..

Skrevet

Det eneste jeg kan svare deg på er at ja, du får studielån hvis du skal gå på skoler som for eksempel Sonans eller Akademiet. Når du går på universitetet må du betale tilbake 2/3 av lånet (1/3 blir stipend), jeg er usikker på hvor mye du får i stipend når det er privatskole der skolepengene kommer for seg. Jeg vet altså ikke hvordan det blir etter at du er ferdig, men det er null stress å få hjelp fra Lånekassa. 

Anonymkode: f5db5...742

Skrevet

Burde du egentlig jobbe i barnehage dersom du sliter såpass sosialt at du ikke klarer å fullføre skole i et vanlig klasserom ? 

Hadde jeg vært deg hadde jeg faktisk satset på et yrke som innebærer selvstendig kontorjobbing. Og for å komme dit hadde jeg fullført allemutdanning på videregående som privatist, med studielån, samt studert på universitet/høgskole i min. 3 år, også med studielån. 

Anonymkode: 78fd8...889

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange fag mangler du?

Anonymkode: 71e31...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...