AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Skrevet 30. august 2018 Jeg ble litt sjokkert her om dagen. Under ukas idrettskole med førsteklassingene våre her en ettermiddag, sto vi en stor gjeng mødre og snakket om skolestart. Jeg ymtet til at det var vanskelig å få min førsteklassing til å gjøre leksene allerede, og at vi har måttet ordne regler om null ipad og tv før alle lekser er gjort. De går i første klasse, så det er ikke snakk om mye lekser, kanskje 10 minutter hver mandag, i tillegg til å lese bittelitt hver dag. Da begynte de fleste foreldrene å si at leksene i førsteklasse ikke er så viktig og at det er viktigs at våre barn får leke og være barn, at det ikke var nødvendig med disse reglene.. Ville ikke min seksåring gjøre leksene sine, så skulle det gå bra. Vi ikke kunne kreve så mye av de... de er jo bare seks år! Heldigvis så var det èn annen mor som forvarte reglene mine og svarte at JO!, det kan vi! Men vi var TO mødre, av sikker tjue som mente dette. Hva mener dere? Anonymkode: 8b820...c84 2
Fluttershy Skrevet 30. august 2018 #2 Skrevet 30. august 2018 Jeg mener at barn, spesielt så små barn som førsteklassinger, har større utbytte av lek enn de har av lekser. Jeg mener også at småskolebarn har så lange skole/sfo dager, at når dem kommer hjem bør dem ha fri til og slappe av, være med familien, gjøre ting dem har lyst til. At man fra fem års alder skal gå på skole/sfo fra 07.30-16.30 (for mange), og etterpå sitte med lekser synes jeg er for drøyt. Jeg synes det er feil at ett barn har travlere dager enn en voksen. Når det er sagt, synes jeg det er viktig og lære barna at man må gjøre som man får beskjed om, og at man skal følge beskjedene til skolen. Jeg ville ikke gjort det til en vane og si til mine barn at dem ikke trengte gjøre lekser selv om læreren har sagt dem skal! Likevel, lekser er ikke for alle! Noen barn har så lite utbytte av lekser, at det blir mot sin hensikt! 3
Gjest Kritt Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 Jeg tenker at en bør lære barna å respektere beskjeder fra lærer og skole, og dermed gjøre leksene de får, uavhengig av hva man mener om lekser for så små barn. Så får man ta diskusjonen om lekser i skolen i de fora der den hører hjemme.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 Jeg mener midt i mellom. Jeg skulle svært gjerne ønske at de slapp leksene, jeg syns ikke (innerst inne) at de er så viktige i så ung alder, og vi sliter fælt med å få dem gjort noen ganger. Samtidig må barnet mitt gjøre dem, og vi tilrettelegger så godt vi kan slik at det blir minst mulig styr og mas, og blir gjort så fort som mulig (helst på mandag, som du sier). Lesingen gjør vi unna hver dag, under kveldsmat eller ved legging før vi leser, den følger vi opp. Men siden vi har eldre barn, har vi også måttet innføre regler som lekser før lek, ikke ipad/TV før lekser for ham, og det er mye styr, og vanskeligere enn det burde vært, så slike regler har vi ikke for førsteklassingen, det er ikke produktivt for ham. Så jeg krever ikke at han skal sette seg ned å gjøre lekser før tv, men jeg tilrettelegger og sørger for at leksene blir levert hver uke, om de så er gjort til kveldsmaten torsdag kveld. Med et glass O'boy og mye hjelp fra oss. Femteklassingen har andre krav og regler, og skal i teorien gjøre lekser før middag. Men vi slår ikke hardt ned på det hver gang det ikke skjer, han trenger også mye drahjelp, og jeg KREVER ikke av noen av dem at de mestrer det selv og når det skjærer seg går ikke lekser foran alt, da starter vi på ny giv neste dag, og det blir eventuelt fullført i en fei fredag morgen. Målet er jo at de skal se verdien selv, ønske å lære og gjøre det godt på skolen, ville kunne engelskglosene til diktaten fredag, bli bedre i engelsk. Det målet er vi langt unna i førsteklasse. Anonymkode: 31fd8...71d
Sushi Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 6 timer siden, Fluttershy skrev: Jeg mener at barn, spesielt så små barn som førsteklassinger, har større utbytte av lek enn de har av lekser. Jeg mener også at småskolebarn har så lange skole/sfo dager, at når dem kommer hjem bør dem ha fri til og slappe av, være med familien, gjøre ting dem har lyst til. At man fra fem års alder skal gå på skole/sfo fra 07.30-16.30 (for mange), og etterpå sitte med lekser synes jeg er for drøyt. Jeg synes det er feil at ett barn har travlere dager enn en voksen. Når det er sagt, synes jeg det er viktig og lære barna at man må gjøre som man får beskjed om, og at man skal følge beskjedene til skolen. Jeg ville ikke gjort det til en vane og si til mine barn at dem ikke trengte gjøre lekser selv om læreren har sagt dem skal! Likevel, lekser er ikke for alle! Noen barn har så lite utbytte av lekser, at det blir mot sin hensikt! Skriver under på denne. Jeg har en 2. klassing som liker lekser, og det er null problem å få henne til å gjøre dem. Likevel synes jeg frilek har mye mer verdi for henne. Hun trenger å klatre i trær og leke med vennene sine om ettermiddagen, ikke sitte ved kjøkkenbordet. (Heldigvis er læreren hennes ganske enig, så de har lite lekser ennå.) Vi har ingen regler på når leksene skal gjøres, men vi ser uansett ikke TV/iPad på hverdagene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå