Gå til innhold

Borettslag stenger vann i 4 dager

Anbefalte innlegg

Gjest Tonjehe
Skrevet (endret)

Tusen takk for alle relevante og behjelpelige svar! Da vet jeg litt mer om hva jeg kan forvente meg når vann og avløp stenges :-)

Endret av Tonjehe
Har fått svar på spørsmålet mitt
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan mener du at de skal få gjort jobben dersom vann og avløp fortsatt er i bruk???????????? 

Det settes nok opp toaletter utenfor. Er ikke det godt nok flytter dere på hotell. 

Endret av FrodeF
  • Liker 2
Skrevet

Vi hadde do og en dusj på deling i brakker da borettslaget hadde bestilt rehabilitering av soilrør. Ikke moro, særlig ikke siden det var januar- februar, men for å foreta slike nødvendige oppgraderinger må jo vann og avløp stenges av. Kjipt, men tviler på at dere har rett på kompensasjon. Men kanskje andre vet mer, jeg gikk bare utfra at det var en nødvendig ulempe ved oppussing. Kan ikke huske om de slo av vannet i forberedelsesfasen.

Anonymkode: e0544...4f8

• Liker 1
Gjest Tonjehe
Skrevet
Akkurat nå, FrodeF skrev:

Hvordan mener du at de skal få gjort jobben dersom vann og avløp fortsatt er i bruk???????????? 

Det settes nok opp toaletter utenfor. Er ikke det godt nok flytter dere på hotell. 

Jeg har ikke bodd i borettslag før og de har ikke gitt informasjon om at tiltak som å sette opp toaletter eller vannforsyning skal bli gjennomført. Men hvis det er vanlig praksis er jo det fint. Spørsmålet mitt bunner i om de kan stenge vann og avløp i over lengre tid slik at det påfører beboere en økonomisk ulempe. Jeg forstår at arbeidet må bli gjennomført.

Skrevet

Settes nok opp toaletter utenfor og vanntanker. Sånn det ble gjort her. Det er jo for deres eget beste at de ordner dette her. Ja, det er en unntakstilstand, men noen ganger må ting fikses. 

Anonymkode: f3acc...b05

Gjest Tonjehe
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi hadde do og en dusj på deling i brakker da borettslaget hadde bestilt rehabilitering av soilrør. Ikke moro, særlig ikke siden det var januar- februar, men for å foreta slike nødvendige oppgraderinger må jo vann og avløp stenges av. Kjipt, men tviler på at dere har rett på kompensasjon. Men kanskje andre vet mer, jeg gikk bare utfra at det var en nødvendig ulempe ved oppussing. Kan ikke huske om de slo av vannet i forberedelsesfasen.

Okei jeg forstår! Da regner jeg med at de setter opp fasiliteter utenfor blokkene her også. Det har ikke kommet noe informasjon om det utover enn at vann blir stengt, så jeg ble så usikker på om borettslaget er pålagt å foreta seg noe når slikt arbeid skal gjøres.

Skrevet

Jeg forstår du er usikker når du ikke har fått mer informasjon. 

Det samme skjedde hos en venninne, og da var det så ekle toaletter/vanntanker de satte opp så hun dusjet hos venninner og oppholdt seg alle andre plasser en hjemme i den lange perioden. Hun var kun på toalettet de satte opp hvis hun måtte på do om nettene. Ingen kompensasjon alså. 

Håper det blir annerledes hos dere! 

Anonymkode: 48cf8...544

Skrevet

Dette er arbeid som borettslaget har bestilt for å vedlikeholde eiendommen. Det vil derfor ikke være aktuelt med noe kompensasjon, for det måtte dere i så tilfelle betalt til dere selv, borettslaget = beboerne. 

Anonymkode: 80651...655

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, Tonjehe said:

Spørsmålet mitt bunner i om de kan stenge vann og avløp i over lengre tid slik at det påfører beboere en økonomisk ulempe.

Selvfølgelig kan de det.

Skjønner ikke at du stiller et slikt spørsmål engang.

Anonymkode: 24d01...757

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Tonjehe skrev:

Jeg har ikke bodd i borettslag før og de har ikke gitt informasjon om at tiltak som å sette opp toaletter eller vannforsyning skal bli gjennomført. Men hvis det er vanlig praksis er jo det fint. Spørsmålet mitt bunner i om de kan stenge vann og avløp i over lengre tid slik at det påfører beboere en økonomisk ulempe. Jeg forstår at arbeidet må bli gjennomført.

er det penger du vil ha?

Anonymkode: 6fe7c...d23

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig at det blir laget alternative løsninger for å få tak i vann og for toaletter. 
Det blir ofte satt opp vanntanker og mobile toaletter. 

Men det er greit å være forberedt på at det blir litt annen hverdag disse dagene, så sørg for å vaske hus og klær før vannet stenger, slik at det ikke er behov for det disse dagene. Fyll eventuelt opp vannflasker/bøtter hjemme selv også, så dere har stående. For dere med små barn kan det være greit å ha litt ekstra våtservietter også. 
Kompensasjon blir det nok ikke gitt, da dette er nødvendig vedlikehold. 

Anonymkode: 705ba...d93

• Liker 3
Skrevet

Da vi leide leilighet skulle vann og sånn stenge i 2 dager, vi fikk hotell.

(Fikk beskjed på dag 2 at det ville ta 2 dager extra) 

Dette var i romjula så hele familien lå på hotell i 4 dager😀

Var sånn utleiemegler vi leia igjennom, ikke privat.

Fikk til og med velge hotell selv😀 

Men var bare 2 leiligheter i bygget da

• Liker 1
Gjest Tonjehe
Skrevet

Tusen takk til alle relevante og behjelpelige svar! Da satser vi på at borettslaget setter opp noen fasiliteter disse dagene (og at det blir hygienisk forsvarlig), så får vi gjøre litt forberedende selv. Ikke alltid så lett med en bitteliten i hus!

Skrevet
8 minutter siden, banana hammock skrev:

Forskjell på om man leier eller eier boligen som er berørt av slikt arbeid. 

Anonymkode: 80651...655

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, banana hammock skrev:

Men dere leide, så det kan hende mangelen på vann osv var regulert i kontrakten. Borettslaget, dvs egentlig beboerne, velger selv å reparere noe som er nødvendig og som øker verdien på deres egen eiendom, det er neppe vanlig å kompensere for dette.

Derimot fikk vi tilbud om hotell i forbindelse med sprengningsarbeider i nabolaget, men da var det utbyggeren som sto for tilbudet- igjen en helt annen situasjon. Nå var det så mye "hassle" med å benytte seg av tilbudet at vi rett og slett ikke gadd, men det er en annen sak :ler:

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, Tonjehe skrev:

Kompensasjon, dekket utgift for eventuelt hotell opphold etc?

Ja, borettslaget burde kompensere alle andelseierne for dette, f.eks. slik at alle får 5000 kroner til å dekke hotell i de aktuelle dagene.

Denne utgiften kan borettslaget ta inn ved å legge på en ekstra avgift på 5000 kroner i fellesomkostningene for september.
</sarkasme>

Men sånn helt alvorlig, du får det til å høres ut som at dette arbeidet er funnet på av rørleggerfirmaet. Du skjønner at det er Styret i borettslaget, altså de som representerer dine interesser, som har bestilt arbeidet?

• Liker 8
Skrevet

Du får bedre svar hvis du spør styret i borettslaget.

Anonymkode: 07180...436

Skrevet
5 minutter siden, Horge skrev:

Ja, borettslaget burde kompensere alle andelseierne for dette, f.eks. slik at alle får 5000 kroner til å dekke hotell i de aktuelle dagene.

Denne utgiften kan borettslaget ta inn ved å legge på en ekstra avgift på 5000 kroner i fellesomkostningene for september.
</sarkasme>

Men sånn helt alvorlig, du får det til å høres ut som at dette arbeidet er funnet på av rørleggerfirmaet. Du skjønner at det er Styret i borettslaget, altså de som representerer dine interesser, som har bestilt arbeidet?

😅

Anonymkode: e5187...82f

Skrevet

Det er ikke sikkert styret sitter med informasjon om dette enda. 
Jeg sitter selv i styret og vi skal ha utvendig renovering i år. Vi har leid inn forma som skal ta seg av alt, deriblant informasjon til beboere. Med en god del slikt planlagt arbeid finnes det frister for varsling. Jeg vil tro TS sitt borettslag også har satt bort varsling/info jobben til firma som skal utføre arbeidet. Det er godt mulig det er dette firmaet som også sørger for nødvendige løsninger. 
Alt ettersom hvordan borettslaget er bygd opp, så er det heller ikke sikkert vannavstenging vil ramme alle samtidig. Det vil nok komme mer konkret informasjon om hvordan beboere skal forholde seg til dette nærmere oppstartsdato. 

Anonymkode: 705ba...d93

Skrevet

Ta kontakt med styret hvis du er usikker, og få greie på all informasjonen de sitter på. Ofte settes det opp mobile dusjer/toaletter. Det er heller ikke utenkelig at hotellutgifter kan dekkes på forsikringen borettslaget, men det avhenger av vilkårene i husforsikringen om det også befatter utgifter til planlagt arbeide. Det kan også være lurt å sjekke vilkårene i din egen innboforsikring. Har mine tvil om at utgifter til hotell for planlagte arbeider er dekket, men det er lov å sjekke. 

Anonymkode: c2a88...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...