AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Skrevet 30. august 2018 Dette er en veldig trist og grusom sak https://www.dagbladet.no/nyheter/jamel-9-ble-mobbet-for-at-han-var-homofil-han-tok-sitt-eget-liv/70150849, Men kan en 9 åring vite at han er homofil? Anonymkode: 0ed36...4d7
Mari Y Skrevet 30. august 2018 #2 Skrevet 30. august 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en veldig trist og grusom sak https://www.dagbladet.no/nyheter/jamel-9-ble-mobbet-for-at-han-var-homofil-han-tok-sitt-eget-liv/70150849, Men kan en 9 åring vite at han er homofil? Anonymkode: 0ed36...4d7 Jeg går utifra at man kan finne ut av dette ganske tidlig. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 5 minutter siden, Mari Y skrev: Jeg går utifra at man kan finne ut av dette ganske tidlig. Jeg tror ikke at man finner ut av det så lett på et tidlig stadiet, barn er som regel kun barn i den alderen. Men dessverre er samfunnet i dag veldig opptatt av å presse på seksualitet og legning på barn fra tidlig alder. Barn skal få bestemme selv hva de er før puberteten i det hele tatt er startet. Anonymkode: a7a7a...ee4 4
studerende Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 Tragisk sak, men jeg lurer på det samme. Jeg er ikke så gammel at jeg har glemt barndommen helt enda og jeg hadde ikke noen spesielle formeningen om hvilken legning jeg hadde da jeg var så ung. Mulig andre finner ut av slik tidligere enn meg, selvfølgelig. 5
Carrot Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 Spiller vel mindre rolle om man vet slikt eller ikke, det som er viktig er vel at vi som voksne må ta eierskap til våre barns oppførsel og lære dem forskjell på riktig og gal oppførsel mot andre mennesker. Vi er for opptatt av å lære barna våre å være flinke til å lese, skrive, regne, stå opp for seg selv - og så glemmer vi bort litt at det er viktigere å lære dem å leke med hverandre, være snill med andre, ha omsorg for alle osv.. 14
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 7 minutter siden, studerende skrev: Tragisk sak, men jeg lurer på det samme. Jeg er ikke så gammel at jeg har glemt barndommen helt enda og jeg hadde ikke noen spesielle formeningen om hvilken legning jeg hadde da jeg var så ung. Mulig andre finner ut av slik tidligere enn meg, selvfølgelig. Ikke sant, på den alderen hadde jeg ikke peiling på sånt, det var ikke før puberteten jeg merket om jeg ble tiltrukket av gutter.Kan det være alt oppstyret med homofili som har gjort det, han han har syns det var en kul ting å si han var homofil? Anonymkode: 0ed36...4d7 3
Gjest Overrasket Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 Jeg visste utmerket godt at jeg var tiltrukket av jenter før jeg fylte ni, så jeg har ikke noe problem med å tro at noen kan vite at de er homofile i den alderen.
Isambard Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 Jeg er litt kritisk til at de legger så stort ansvar på mobberne, når det er snakk om så små barn. Jeg har en følelse av at det må ligge en mer kompleks historie bak, uten at jeg vil spekulere i nøyaktig hva det kan være. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 5 minutter siden, Isambard skrev: Jeg er litt kritisk til at de legger så stort ansvar på mobberne, når det er snakk om så små barn. Jeg har en følelse av at det må ligge en mer kompleks historie bak, uten at jeg vil spekulere i nøyaktig hva det kan være. Har du blitt mobbet noen gang? Barn kan være virkelig ondskapsfulle, altså. Og om foreldre ikke oppdager det, kan det bli grusomt å være mobbeoffer. Anonymkode: ed3c5...ca0 7
SoWhat? Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 (endret) Husker godt at jeg var forelsket som 7-åring, så ja, det kan de vite. Uansett så er saken bare helt utrolig tragisk! Han var "stolt" av å være homofil, og ville stå åpent fram. Han hadde helt sikkert tenkt på mye før han sa det til moren. Stakkars gutt, som sikkert hadde sett for seg at alle ville akseptere det. Så blir han mobbet isteden. Og jeg tenker på de andre barna. Det er helt uakseptabelt å mobbe, men det er likevel tragisk om det sitter ni-åringer der og har skyldfølelse etter en så tragisk hendelse. Og de andre barna som går på den skolen. Når du er ni år( og yngre), skulle en vært skånet for å forholde seg til at et barn de kjenner, tar selvmord. Saken er forferdelig på så mange måter. Ps må bare legge til at selvmord er noe ingen behøvde å måtte forholde seg til. Det er bare ekstra vanskelig når det er barn som blir rammet. Endret 30. august 2018 av SoWhat?
Isambard Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du blitt mobbet noen gang? Barn kan være virkelig ondskapsfulle, altså. Og om foreldre ikke oppdager det, kan det bli grusomt å være mobbeoffer. Anonymkode: ed3c5...ca0 Ja. Ikke over lang tid, men vet utmerket godt at barn kan være ondskapsfulle. Endret 30. august 2018 av Isambard Presisering.
Carrot Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 54 minutter siden, Isambard skrev: Jeg er litt kritisk til at de legger så stort ansvar på mobberne, når det er snakk om så små barn. Jeg har en følelse av at det må ligge en mer kompleks historie bak, uten at jeg vil spekulere i nøyaktig hva det kan være. du er kritisk til at mobberen har et ansvar fordi det kan ligge en grunn bak mobbingen? Du kødder nå? Den må du netesn forklare.. 7
Isambard Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 3 minutter siden, Carrot skrev: du er kritisk til at mobberen har et ansvar fordi det kan ligge en grunn bak mobbingen? Du kødder nå? Den må du netesn forklare.. Jeg er kritisk fordi det er ganske små barn. Det er ikke vanlig å holde barn ansvarlige på samme måte som voksne. 3
Gjest GiftMann38 Skrevet 30. august 2018 #14 Skrevet 30. august 2018 1 hour ago, Isambard said: Jeg er litt kritisk til at de legger så stort ansvar på mobberne, når det er snakk om så små barn. Jeg har en følelse av at det må ligge en mer kompleks historie bak, uten at jeg vil spekulere i nøyaktig hva det kan være. Tipper foreldrene har spilt en ikke ubetydelig rolle i å overbevise den stakkars gutten om at han var homofil.
SoWhat? Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, GiftMann38 skrev: Tipper foreldrene har spilt en ikke ubetydelig rolle i å overbevise den stakkars gutten om at han var homofil. Hvis du leser artikkelen, så står det at han kom og fortalte moren det. Hvordan tror du at foreldre overbeviser barn om at de har en spesiell legning?? Mange rare tanker i hodene til folk iblant. 6
Gjest GiftMann38 Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, SoWhat? said: Hvis du leser artikkelen, så står det at han kom og fortalte moren det. Hehe, moren vil nok fremstille det sånn ja.
UhmmHæ? Skrevet 30. august 2018 #17 Skrevet 30. august 2018 Altså forventet oppførsel fra barn dette her. Gi dem krutt så bruker de det. «Stolt av å være homofil», den må han ha fra en voksen som han apet etter. Han var ni år, og skulle vært opptatt med helt andre ting en seksualitet. Utrolig trist at det ender sånn.. 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #18 Skrevet 30. august 2018 Jeg var alltid veldig "barnslig" i forhold til mine klassekamerater. Men jeg visste godt at jeg var tiltrukket av gutter, eller at jeg likte gutter mer enn jenter ihvertfall. Jeg tror de fleste har en god ide om hva de foretrekker fra en tidlig alder, derimot så er seksual identitet flytende, og kan endres flere ganger i løpet av livet. Jeg mener at voksne har et ansvar her. Det er de voksne som ikke har oppdratt barn til å akseptere andre uansett kjønn, legning, kultur, osv. Barn hører samtaler som en kanskje ikke tror at de får med seg. Barn plukker opp subtile tegn også. Det er vårt ansvar som voksne å tydeliggjøre at alle mennesker er mennesker, og man behandler alle med verdighet. Anonymkode: 38438...a73 4
Maleficenta Skrevet 30. august 2018 #19 Skrevet 30. august 2018 26 minutter siden, GiftMann38 skrev: Tipper foreldrene har spilt en ikke ubetydelig rolle i å overbevise den stakkars gutten om at han var homofil. Jeg tipper heller at foreldrene til mobberne har spilt en ikke ubetydelig rolle i å bidra til mobbing ved at de har sagt noe negativt om homofile som barna plukket opp 4
Carrot Skrevet 30. august 2018 #20 Skrevet 30. august 2018 (endret) 29 minutter siden, Isambard skrev: Jeg er kritisk fordi det er ganske små barn. Det er ikke vanlig å holde barn ansvarlige på samme måte som voksne. du mener barn yngre enn x alder ikke mobber? Hvor går den grensen egentlig? Som mor og aktiv i mine barns aktiviteter være seg ulike sportsgrener, musikk osv samt som representant i fau fra barnehage og opp til og med vgs har jeg sett mobbing i alle varianter tror jeg, og felles for dem alle er foreldre som ikke erkjenner at det skjer, som bruker "gutter er gutter" eller "jenter er jenter verst" sammen med "de mener det ikke vondt" eller "noen er så hårsåre, litt må man tåle" eller som det "barn mobber ikke - her må det ligge noe bak" og en annen felles nevner er at slike holdninger bidrar til at mobbingen får fortsette - uten unntak. Endret 30. august 2018 av Carrot 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå