AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Del Skrevet 30. august 2018 Jeg har ei venninne som har en veldig sjalu mann, hun går aldri alene. Hun jobber som servitør, mens han Driver eget firma og jobber «hjemmefra»(Dvs han sitter i kafeen der venninnen min jobber mens hun er på jobb og jobber derfra), de gangene jeg har vært med dem så har han snakket svært nedlatene til henne, hun kan ikke gå med de og de klærne, hun har blåmerker som han stolt viser frem og sier de «tullet» sammen, hun gjør alt for han( til det punktet hvor han bare holder fram ølen sin og venter på at hun skal åpne den for han). Hun har ringt meg 1 gang og sagt at hun vil vekk, men er redd for sinnet hans og om han skal skade barna eller henne. Når hun ringte sov han, det er den eneste tiden hun har alene og de står egentlig opp sammen til vanlig. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe ? Politiet i den byen her har han flere kontakter i så hun er redd for dem. Anonymkode: 4f807...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VoodooChild Skrevet 30. august 2018 #2 Del Skrevet 30. august 2018 Hvis hun går til politiet med blåmerker og forteller at hun er redd for mannen sin, så tar politiet tak i dette uansett om "han kjenner politiet". Hun må få hjelp, om det er fra dere venninner eller Krisesenter. Kanskje du kan ta en telefon dit og spørre om tips? Så kan du snakke med venninna di etterpå. Hvis hun bestemmer seg for å fortelle mannen at hun kommer til å gå fra han, så bør hun ha noen med seg (venner, familie?) mens hun forteller det til mannen, og kanskje ta det på et offentlig sted? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 30. august 2018 #3 Del Skrevet 30. august 2018 Dessverre er det som regel slik at de som står utenfor ikke får gjort annet enn å støtte den mishandlede parten. Dét er til gjengjeld veldig viktig. Hun må selv finne styrke til å gå. Du kan gjøre det du kan for å støtte henne. Vise at du er der, ta henne med på ting (hvis hun får lov) eller komme på besøk, fortelle henne positive ting ved henne (selvtilliten hennes er sannsynligvis lav), innhente informasjon om politi, krisesenter, foreslå praktiske løsninger som at hun og barna kan komme til dere hvis det blir helt krise. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Del Skrevet 30. august 2018 Det som gjør det ekstra vanskelig er at jeg ikke får snakket med henne, han leser alt av meldinger og hun må ha på høyttaler når telefonen ringer, om det ikke er han selv som tar den da. Aner ikke når neste gang hun får litt alenetid er, og vil ikke gjøre ting bak ryggen hennes. Han banker Menn som snakker til henne eller ser på henne og det er nesten eneste muligheten jeg ser på som at hun får alenetid fordi da havner han av og til på glattcella. Når vi er på fest sammen eller lignende så blir han med henne på do, så det er snakk om minimalt med sjanser jeg har å snakke med henne. Anonymkode: 4f807...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Del Skrevet 30. august 2018 Ta kontakt med krisesenteret i hjembyen deres, og forklar situasjonen til din venninne. De vet råd...:) Tror det beste for din venninne er at hun får den støtten hos krisesenteret som hun trenger. Synes mannen hennes høres så pass skummel ut at jeg tror ikke det er lurt å gjemme venninnen din hos deg eller andre familiemedlemmer. Han vil garantert gjøre det han kan for å få henne tilbake. En annen ting er at det er barn involvert i dette hjemmet. Du som kjenner til situasjonen til din venninne og hennes barn er pliktig å gi barnevernet beskjed om din bekymring. Dette er slikt som kan ødelegge barna for lang tid fremover. Det ville jeg ha gjort dersom du ikke klarer å få venninnen din ut av dette forholdet ganske straks. Han vil lage masse bråk den første tiden etter hun har forlatt han. Helt vanlig i slike situasjoner. Men det roer seg etter hvert. På krisesenteret får hun hjelp til å skjerme seg selv og barna for bråket fra mannen til det har roet seg. Har vært i samme situasjon som din venninne, og både jeg og barna mine har det helt fint i dag. Dette til tross for at det så helt mørkt ut for noen år siden. Til og med exen min ser ut til å ha det bra etter å ha fått hjelp. Men hadde det ikke vært for familie og venner som så situasjonen min da, ville det nok ha fått hen helt annen slutt. Lykke til... Anonymkode: ac302...1a8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VoodooChild Skrevet 30. august 2018 #6 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som gjør det ekstra vanskelig er at jeg ikke får snakket med henne, han leser alt av meldinger og hun må ha på høyttaler når telefonen ringer, om det ikke er han selv som tar den da. Aner ikke når neste gang hun får litt alenetid er, og vil ikke gjøre ting bak ryggen hennes. Han banker Menn som snakker til henne eller ser på henne og det er nesten eneste muligheten jeg ser på som at hun får alenetid fordi da havner han av og til på glattcella. Når vi er på fest sammen eller lignende så blir han med henne på do, så det er snakk om minimalt med sjanser jeg har å snakke med henne. Anonymkode: 4f807...867 Kan du ringe henne mens hun er på jobb? Ikke på mobilen, men på telefonen til kafeen? Selv om mannen er tilstede som "kunde", så kan han jo ikke styre om hun er på et bakrom og snakker i telefonen? Er hun alene på jobb i kafeen eller er det en til der? Hvis det kommer så langt at hun klarer å gå fra han, men aldri får muligheten til å fysisk dra sin vei siden han alltid passer på, så kanskje det går an å ringe politiet og forklare situasjonen og be de dukke opp på kafeen når hun er ferdig på jobb. Da kan de passe på mannen mens hun kommer seg unna til et krisesenter..? Hvis han er en kjenning av politiet (glattcelle, slosskamper etc.) så kommer de nok og hjelper til. Endret 30. august 2018 av VoodooChild 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjolleri Skrevet 30. august 2018 #7 Del Skrevet 30. august 2018 Dette høres ut som et tilfelle hvor du må tilby deg å kjøre henne og barna til et krisesenter i en annen by. Det finnes flere som plasseres på andre sider av landet, og barna settes inn i skole og dagliglivet lokalt. Men hun må ønske dette selv. Du bør ta kontakt med barnevern, skole, helsestasjon og forklare hva du ser. Du bør også ringe til krisesentertelefon, og beskrive situasjonen - spør om hva som er prosedyre. Barnevernet må uansett inn her. Eksempelvis kan hun kalles inn til en legetime hos fastlegen, eller en annen instans hvor det ikke er naturlig at mannen er med. Selvsagt under påskudd av noe helt annet. Får hun gå alene i butikken? Eller for å hente på skole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #8 Del Skrevet 30. august 2018 Det er vanskelig å få ringt henne på jobb, det er åpent der så han hadde fått sett det også. Det er meldt inn til bv flere ganger uten at bv har gjort noe med det. Hun får også dårlig samvittighet for å gå i fra han siden hun mener det var han som reddet henne fra familien hennes når hun var 16 siden hun kom fra en familie med mye vold, men han har jo egentlig bare tatt over volden til større grad. Før de fikk barn havnet henne ofte på sykehuset, han har knivstukket henne i hvert fall ved 1 anledning som jeg vet om også. Hun går rundt med store blåmerker hele tiden. Hun var veldig klar på at hun ville vekk til tross for dette, men var redd han kom til å drepe alle (inkl. Seg selv). Hun sa han har en pistol som han også har brukt før. Jeg skal prøve å ringe krisesenteret imorgen, men har de taushetsplikt ? Han ene som jobber som politi her vet jeg at har vært med han å slåss før så jeg skjønner at hun er redd for de og vil ikke gjøre noe der før hun gir meg evnt. Klarsignal. Jeg passer ofte ungene deres så hun kan bli med han på forskjellige ting, nå skal jeg ha de over helgen så da er jo det egentlig en god mulighet for henne å komme seg vekk også . Anonymkode: 4f807...867 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VoodooChild Skrevet 31. august 2018 #9 Del Skrevet 31. august 2018 Fikk du snakket med Krisesenter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #10 Del Skrevet 31. august 2018 Gurimalla, stakkars dame, hun blir jo holdt som en fange, både i eget hjem og på jobb. Håper hun kommer seg bort. Anonymkode: 6495e...927 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilali Skrevet 31. august 2018 #11 Del Skrevet 31. august 2018 Dette er jo helt forferdelig! Jeg har ingen kompetanse eller erfaring med dette, men er helt sikker på at det mange der ute som kan hjelpe deg, og ikke minst henne! Hun er jo nødt til å komme seg ut av forholdet, men det er nok ekstra vanskelig for henne siden de har vært sammen siden hun var 16, og da kom fra et voldelig hjem. Stakkars jente/dame! Og stakkars barn! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #12 Del Skrevet 31. august 2018 Er dette i Norge? Anonymkode: 84cd8...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #13 Del Skrevet 31. august 2018 Dette var helt forferdelig å lese. Her hadde jeg tatt kontakt med bv igjen. Bare gått til dem og forklart situasjonen. Hun er nok altfor redd til å tørre å være ærlige med dem hvis han er der, men de må ta det alvorlig! Hun skal ikke leve sånn, og barna skal ikke ha det sånn. Anonymkode: 7f195...ab8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #14 Del Skrevet 31. august 2018 Hei igjen, tusen takk for svar! I dag har jeg snakket med krisesenteret som ga tips om bv igjen. Vi har lagt en plan for hvordan vi skal prøve å løse dette, men planen avhenger av at vi får henne til å tørre å gå. Snakket med bv igjen og de skal komme å snakke med barna imorgen, og virket som om de tenkte jeg kanskje kunne ha de om de ble hastetatt om mor ikke går. Hun trenger nok en del hjelp i ettertid også. Virker som om mannen hennes har fått barna til å være på hans parti delvis også siden de kommer stadig med kommentarer om at «mamma er så dum at hun fortjener ikke å leve engang» minste sa også i stad når jeg spurte om de hadde noen morsomme leker de lekte hjemme som vi kunne leke sammen at hen ikke likte lekene de lekte hjemme for da fikk mamma så vondt .. har tatt opp så og si alle samtalene vi har hatt tilfelle de ikke tør å si det samme imorgen. Anonymkode: 4f807...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #15 Del Skrevet 31. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen, tusen takk for svar! I dag har jeg snakket med krisesenteret som ga tips om bv igjen. Vi har lagt en plan for hvordan vi skal prøve å løse dette, men planen avhenger av at vi får henne til å tørre å gå. Snakket med bv igjen og de skal komme å snakke med barna imorgen, og virket som om de tenkte jeg kanskje kunne ha de om de ble hastetatt om mor ikke går. Hun trenger nok en del hjelp i ettertid også. Virker som om mannen hennes har fått barna til å være på hans parti delvis også siden de kommer stadig med kommentarer om at «mamma er så dum at hun fortjener ikke å leve engang» minste sa også i stad når jeg spurte om de hadde noen morsomme leker de lekte hjemme som vi kunne leke sammen at hen ikke likte lekene de lekte hjemme for da fikk mamma så vondt .. har tatt opp så og si alle samtalene vi har hatt tilfelle de ikke tør å si det samme imorgen. Anonymkode: 4f807...867 Så fint at du stiller opp, og at du har snakket med både krisesenteret og BV. Håper det løser seg å at hun kommer seg unna. Leit å lese hva barna sier om sin mor, men de er nok kuet av far, og det er nok venninnen din også. Hva med barnehage/ skole, er det ingen som reagerer? Hva med hennes arbeidsplass, reagerer ikke kollegaer eller sjef/ eier av kaféen? Anonymkode: 6495e...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå