AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Dette er en artikkel fra Adressa, en eldre mann blir lurt trill rundt og ender opp død på grunn av råd fra en såkalt "healer" eller "alternativ behandler" som de også kaller seg. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2018/08/28/Mann-døde-av-kreft-–-alternativ-behandler-tiltalt-17411406.ece Jeg mener det er på tide å innføre kvakksalverloven igjen, såkalte healere og lignende raringer som stiller diagnoser og analyserer andre menneskers helse må stoppes. Går det så langt som i artikkelen over så bør det vanke like strenge straffer som ved overlagt drap. De som kaller seg selv for "healer" eller driver med alternativ behandling er mislykkede mennesker som ikke passer inn i samfunnet, mesteparten har lav eller ingen utdanning. De ønsker å være spesielle og da er veien kort til å kalle seg selv for synsk, ha evnen til å spå eller rett og slett ta det helt ut å bli en healer og drive alternativ behandling som forårsaker falske forhåpninger eller i verste fall død hos andre mennesker. Anonymkode: dae48...a03 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Da får det inbefatte leger også, ingen dreper så mange som de gjør. Anonymkode: eee5e...7e9 6
Guidet Kvinne Skrevet 30. august 2018 #3 Skrevet 30. august 2018 Enig i at kvakksalverloven burde vært beholdt, men kanskje med et mer moderne navn.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 Det er typisk at denne saken får oppmerksomhet, mens det finnes UTALLIGE som har mistet livet at vanlig behandling også. S e på f.eks kreftbehandlingen. Idag er overbehandling og feil i helsevesenet et stort problem, men det blir nesten aldri snakket om...Leger som har feiloperert flere pasienter får fortsette osv. Jeg kjenner også mennesker som har blitt mye bedre av alternativ behandling. Det finnes mange forskjellige alternative behandlinger. Anonymkode: 1b7b6...c6c 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 Fun fact om ordet kvakksalver: Det kommer av ordet quicksilver, og ble brukt om konvensjonelle leger på den tiden da de ga kvikksølv-eliiksirer til folk for alt mulig. Dette var det ikke de alternative som gjorde men de konvensjonelle. Alternativbehandlere har aldri brukt kvikksølv, men konvensjonell behandling bruker det den dag i dag som konservering i enkelte legemidler. Og tannlegene har brukt det opp til nylig Når noen hadde vært hos en konvensjonell lege og fått kvikksølv og blitt gal etterpå, så sa man at de hadde blitt "quacked", og man kalte legen "quacksalver". Og ja, man blir gal av en overdose med kvikksølv. Det er der uttrykket "mad as a hatter" kommer fra. Før i tiden inneholdt hattebremmene kvikksølv, så hattemakerne fikk i seg mye av det, og det var derfor de ble gale. Tror dere ikke på det? Les om Abraham Lincoln som man mener fikk raseriutbrudd pga kvikksølvpiller som han fikk for depresjon, av skolemedisinsk lege. Disse pillene var brukt mot alt fra depresjon til forstoppelse: https://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/7498117/The-little-blue-pills-that-sent-Abraham-Lincoln-into-a-rage.html Så hvem er kvakksalverne? Anonymkode: eee5e...7e9 3
linsejesus Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Da får det inbefatte leger også, ingen dreper så mange som de gjør. Anonymkode: eee5e...7e9 Vi har en slik lov, Pasientskadeloven. 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er typisk at denne saken får oppmerksomhet, mens det finnes UTALLIGE som har mistet livet at vanlig behandling også. S e på f.eks kreftbehandlingen. Idag er overbehandling og feil i helsevesenet et stort problem, men det blir nesten aldri snakket om...Leger som har feiloperert flere pasienter får fortsette osv. Jeg kjenner også mennesker som har blitt mye bedre av alternativ behandling. Det finnes mange forskjellige alternative behandlinger. Anonymkode: 1b7b6...c6c Det er klart folk over- under- og feilbehandles i helsevesenet også, men da har vi den fordelen at vi kan vurdere behandlingen på vitenskapelige kriterier. Hvis en lege gir deg soppdrepende salve for å kurere hoste, kan fagfolk slå fast at det ikke er riktig behandling. Men det gjelder ikke hvis en healer vil rense auraen din når han egentlig burde gitt fotsoneterapi for ADHD, osv. Alternative behandlere kan i praksis behandle deg med hva som helst, og det er en grunn til at det kalles alternativ behandling. Selvsagt er det mange som føler seg bedre, men de er ikke underlagt kriteriene til konvensjonell medisin, som må bevise at behandlingen er trygg, nødvendig og effektiv. 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #7 Skrevet 31. august 2018 På 30.8.2018 den 0.59, AnonymBruker skrev: Da får det inbefatte leger også, ingen dreper så mange som de gjør. Anonymkode: eee5e...7e9 På 30.8.2018 den 1.09, AnonymBruker skrev: Det er typisk at denne saken får oppmerksomhet, mens det finnes UTALLIGE som har mistet livet at vanlig behandling også. S e på f.eks kreftbehandlingen. Idag er overbehandling og feil i helsevesenet et stort problem, men det blir nesten aldri snakket om...Leger som har feiloperert flere pasienter får fortsette osv. Jeg kjenner også mennesker som har blitt mye bedre av alternativ behandling. Det finnes mange forskjellige alternative behandlinger. Anonymkode: 1b7b6...c6c Hva tror dere resultatet av å bytte ut alle leger med healere og alternative behandlere ville blitt?, vi snakker om å bytte ut fagfolk med en utdanning og akkumulert kunnskap som strekker seg mange hundre år tilbake. Det er kunnskap og metoder som er etterprøvd på et vitenskapelig nivå. Hvis jeg får akutt problem med blindtarmen så går jeg ikke til en healer, men til fagfolk som kan gjennomføre en operasjon der oddsene for å overleve er størst. Blir jeg dødelig kvestet i en bilulykke så ønsker jeg selvsagt å bli transportert til et sykehus med fagfolk. Det finnes ingen som kan bevise at de har blitt frisk av alternative metoder, om noen skulle komme med vitenskapelige beviser som sier noe annet så vanker det Nobelpris. Jeg kan tenke meg at de som tror på alternativ medisin er i samme kategori som vaksinemotstandere, altså enkle mennesker uten utdanning eller kunnskaper som er noe å snakke om. Anonymkode: dae48...a03 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #8 Skrevet 31. august 2018 Så klart ser jeg faren når mennesker velger å stoppe medisinsk behandling og bare gå over på alternativt... Men jeg synes ikke vi skal undervurdere placebo heller. Hvem er vi som skal bestemme om hun som er døende skal prøve alternativt istedet for siste runde med hva enn det innebærer? Og hva er alternativ behandling? Sove med en sten under puta? Spise ekstra av ting som feks gurkemeie? Hvor går grensa? Anonymkode: f89dd...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #9 Skrevet 31. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart ser jeg faren når mennesker velger å stoppe medisinsk behandling og bare gå over på alternativt... Men jeg synes ikke vi skal undervurdere placebo heller. Hvem er vi som skal bestemme om hun som er døende skal prøve alternativt istedet for siste runde med hva enn det innebærer? Og hva er alternativ behandling? Sove med en sten under puta? Spise ekstra av ting som feks gurkemeie? Hvor går grensa? Anonymkode: f89dd...6c9 Hvor går grensen ja. Jeg tenker den går når en alternativ behandler påvirker sin klient til å slutte med livsviktig behandling som feks mot kreft eller hjertesykdom eller anbefaler bruk av naturmedisin som motvirker den behandlingen som er anerkjent. En healer kan ha mye å tilby i tillegg til legenes behandling. Dette med å finne ro i seg selv og sykdommen man står i er viktig for en god tilfriskning eller for å akseptere sin livsvarige sykdom. Det er ett fåtall av leger jeg har møtt som evner det. Anonymkode: 320f5...1b4 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor går grensen ja. Jeg tenker den går når en alternativ behandler påvirker sin klient til å slutte med livsviktig behandling som feks mot kreft eller hjertesykdom eller anbefaler bruk av naturmedisin som motvirker den behandlingen som er anerkjent. En healer kan ha mye å tilby i tillegg til legenes behandling. Dette med å finne ro i seg selv og sykdommen man står i er viktig for en god tilfriskning eller for å akseptere sin livsvarige sykdom. Det er ett fåtall av leger jeg har møtt som evner det. Anonymkode: 320f5...1b4 Healere har faktisk ingen ting å tilby bortsett fra placeboeffekten så lenge pasienten tror på det, det er forståelig at desperate dødssyke mennesker prøver alle muligheter for å bli friske. Men det er faktisk mange som går lengre enn alternativ medisin, de betaler store summer til predikanter for bønner eller håndspåleggelse. Det er forresten ikke legen sin oppgave å hjelpe en pasient med å finne roen eller akseptere sykdom, den oppgaven faller på helsevesenet generelt. Legen kan orientere og informere pasienten til en viss grad. Anonymkode: dae48...a03 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #11 Skrevet 1. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva tror dere resultatet av å bytte ut alle leger med healere og alternative behandlere ville blitt?, vi snakker om å bytte ut fagfolk med en utdanning og akkumulert kunnskap som strekker seg mange hundre år tilbake. Det er kunnskap og metoder som er etterprøvd på et vitenskapelig nivå. Hvis jeg får akutt problem med blindtarmen så går jeg ikke til en healer, men til fagfolk som kan gjennomføre en operasjon der oddsene for å overleve er størst. Blir jeg dødelig kvestet i en bilulykke så ønsker jeg selvsagt å bli transportert til et sykehus med fagfolk. Det finnes ingen som kan bevise at de har blitt frisk av alternative metoder, om noen skulle komme med vitenskapelige beviser som sier noe annet så vanker det Nobelpris. Jeg kan tenke meg at de som tror på alternativ medisin er i samme kategori som vaksinemotstandere, altså enkle mennesker uten utdanning eller kunnskaper som er noe å snakke om. Anonymkode: dae48...a03 Hva er det du egentlig snakker om? Det er ingen her som vil bytte ut leger med alternativbehandlere, vi vil ha begge deler. Og legevitenskapen er ikke så veldig gammel, urtemedisin og healing er mye, mye eldre. Ikke var legevitenskapen alltid så veldig vellykket heller, hundrevis av år med hva? Årelating og kvikksølveliksirer? Og når det gjelder autoimmunne sykdommer må de gi tapt, også kroniske sykdommer. Legevitenskapen helbreder ikke, den bare holder symptomene i sjakk. Skal man ha virkelig helbredelse må man se på alle aspekter av livet sitt, særlig hva man putter i seg. Dette hjelper ikke legevitenskapen med, de bare gir deg en pille. Legevitenskapen er FANTASTISK som akutthjelp, men for å bli frisk fra bunnen av, not so much. Anonymkode: eee5e...7e9 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #12 Skrevet 1. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Healere har faktisk ingen ting å tilby bortsett fra placeboeffekten så lenge pasienten tror på det, det er forståelig at desperate dødssyke mennesker prøver alle muligheter for å bli friske. Men det er faktisk mange som går lengre enn alternativ medisin, de betaler store summer til predikanter for bønner eller håndspåleggelse. Det er forresten ikke legen sin oppgave å hjelpe en pasient med å finne roen eller akseptere sykdom, den oppgaven faller på helsevesenet generelt. Legen kan orientere og informere pasienten til en viss grad. Anonymkode: dae48...a03 Når hverken legen eller andre i helsevesenet gir ro kan en healer gi ro. Healere er mennesker med ulik personlighet. Noen vil du mislike mens enkelte har en evne til å overføre sin ro til andre. Det samme kan være med venner men en god healer tilbyr det til alle, ikke bare sine egne. Nå bruker ikke jeg healer men jeg har en eks svigerinne som er godt kjent for å være flink og en prat med henne helt vennskapelig gir noe langt mere enn andre nære venninde kan. Dette er noe vi rundt henne merket lenge før hun var klar over det selv. Det er ingenting galt i å gi av seg selv så andre føler seg bedre, det er galt å frata andre muligheten til å få det bedre og ja, å stikke av med hele trygda dems i samme slengen. Husk at mye sykdom er forårsaket av dårlige relasjoner, traumatiske opplevelser. Fibromyalgi, der finnes det ikke behandling. Mange sykdommer har ingen kur, kun lindring som kanskje virker og kanskje ikke virker. Mange pasienter blir avhengige av medisiner, rett og slett rusmisbrukere, fordi helsevesenet ikke har noen god behandling. Prøv en slik sykdom, prøv ett liv hvor det eneste valget er å bli avhengig eller å finne ro. Anonymkode: 320f5...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #13 Skrevet 1. september 2018 Det er mange som har fått hjelp av healere, om man ikke tar dette alvorlig har man bare en alvorlig strutseadferd. Naboen min lå i koma og holdt på å dø av prolaps. Noen ringte Snåsamannen og han fjernhealet henne og hun våknet. Hun sa hun hadde "drømt" mens hun lå i koma at det var en enorm hånd på ryggen hennes som varmet. Bilmekanikeren min fortalte at han hadde fått så vondt i et kne plutselig, etter å ha sittet for lenge på knærne på et kaldt begonggolv. Han fikk høre om en healer i nærområdet, og ringte til han for å høre om han kunne hjelpe. Healeren sa: Det er høyte kne ikke sant? Og det var det. Han sa at han kunne hjelpe han, han fikk en time og ble bra umiddelbart. Anonymkode: eee5e...7e9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #14 Skrevet 1. september 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du egentlig snakker om? Det er ingen her som vil bytte ut leger med alternativbehandlere, vi vil ha begge deler. Og legevitenskapen er ikke så veldig gammel, urtemedisin og healing er mye, mye eldre. Ikke var legevitenskapen alltid så veldig vellykket heller, hundrevis av år med hva? Årelating og kvikksølveliksirer? Og når det gjelder autoimmunne sykdommer må de gi tapt, også kroniske sykdommer. Legevitenskapen helbreder ikke, den bare holder symptomene i sjakk. Skal man ha virkelig helbredelse må man se på alle aspekter av livet sitt, særlig hva man putter i seg. Dette hjelper ikke legevitenskapen med, de bare gir deg en pille. Legevitenskapen er FANTASTISK som akutthjelp, men for å bli frisk fra bunnen av, not so much. Anonymkode: eee5e...7e9 Og til forskjell fra urtemedisin og healing har faktisk legevitenskapen gått fremover. Legevitenskapen hekbreder ikke? Største pisset jeg hører. Healing helbreder ikke. Ei heller gjør urter. Det kan mindre. Legevitenskapen derimot, kan gjøre deg frisk. Du vet at med de aller fleste behandlinger, slik som kreftbehandling, også kombineres med kosrhold og mosjon? Anonymkode: 7ae54...cf3 1
Duff Skrevet 1. september 2018 #15 Skrevet 1. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og til forskjell fra urtemedisin og healing har faktisk legevitenskapen gått fremover. Legevitenskapen hekbreder ikke? Største pisset jeg hører. Healing helbreder ikke. Ei heller gjør urter. Det kan mindre. Legevitenskapen derimot, kan gjøre deg frisk. Du vet at med de aller fleste behandlinger, slik som kreftbehandling, også kombineres med kosrhold og mosjon? Anonymkode: 7ae54...cf3 Nei. Legevitenskapen helbreder ikke alt. Det er bare å se på statistikkene over hvor mange som er uføre i dag, de er ikke helbredet og de har fulgt legenes anbefalinger til punkt og prikke ellers hadde de ikke fått uføretrygd. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #16 Skrevet 1. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Og til forskjell fra urtemedisin og healing har faktisk legevitenskapen gått fremover. Legevitenskapen hekbreder ikke? Største pisset jeg hører. Healing helbreder ikke. Ei heller gjør urter. Det kan mindre. Legevitenskapen derimot, kan gjøre deg frisk. Du vet at med de aller fleste behandlinger, slik som kreftbehandling, også kombineres med kosrhold og mosjon? Anonymkode: 7ae54...cf3 Ok, hva med en viss omdiskutert plante som hjelper mange med epilepsi og MS? Alternativ medisin? Hva med urter (husker ikke hva de heter her og nå) som stopper UVI, selv for mange som har vært gjennom flere kurer med antibiotika? Alternativt? Anonymkode: f89dd...6c9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #17 Skrevet 1. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ok, hva med en viss omdiskutert plante som hjelper mange med epilepsi og MS? Alternativ medisin?Hva med urter (husker ikke hva de heter her og nå) som stopper UVI, selv for mange som har vært gjennom flere kurer med antibiotika? Alternativt? Anonymkode: f89dd...6c9 En venninne sverger til tranebærjuice ved UVI, antibiotikaen virker ikke lenger. Store mengder Ester C og frukt eller fruktjuice, helst ferskpresset tar knekken på det sikrere og fortere. Det er flere urter som hjelper også; goldenseal, cats claw, sitronmelisse, rosmarin, oregano... Anonymkode: eee5e...7e9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #18 Skrevet 4. september 2018 Slik jeg har forstått det så er ikke akkurat healing en "behandling" som tar bort sykdommer, men skal dempe smertene. Tenker med en gang at de som påstår at de kan heale bort blant annet kreft, ikke aner hva de snakker om. Anonymkode: 41a23...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå