Gjest dooris Skrevet 14. mars 2005 #1 Skrevet 14. mars 2005 Har prøvd litt ulike oppskrifter, men ikke vet jeg om jeg gjør det riktig, for det blir aldri helt bra. Jeg ønsker å lage en sjokoladekake i langpanne. Altså en sånn panne som fyller hele komfyren. Er det noen som har en oppskrift som passer til en slik langpanne, og som kan skrive noe om hva som piskes sammen og i hvilken rekkefølge man gjør ting. Hvor i ovnen pannen skal stå, grader og tid??? Hilsen en glad amatør.
NullHull Skrevet 14. mars 2005 #2 Skrevet 14. mars 2005 Jeg anbefaler på det varmeste denne siden:http://detsoteliv.no/ Klikk f.eks på "langpannekaker" på menyen til venstre. Utfyllende beskrivelser og fine bilder
Samantha Skrevet 14. mars 2005 #3 Skrevet 14. mars 2005 Kopierer oppskrifta eg sendte til ei venninde. Dinne kaka er kjempegod *mmmm* Eg er absolutt ikkje nokon mester på kjøkkenet, men eg fikk det faktisk til. SJOKOLADEKAKA 300gr margarin 5 egg 4 1/2 dl sukker 9 dl kveitemjøl 4ts bakepulver 3ss kakao 2 ss vaniljesukker 1 1/2 dl fløyte 3 1/4 dl melk - Smelt smøret først, for det skal stå og kjøle seg ned. Skal ikkje vere varmt når en brukar det, men nesten-stivna-igjen -Visp eggedosis av egga og sukkeret -Bland alt det tørre i en bolle -Bland fløyte og melk og ha i alt det tørre (bruk gjerne sikt) -Ha i smøret til slutt NB! Ikkje visp, rør kun rundt. GLASUREN 1 plate mørk kokesjokolade 4 ss smelta smør 3 1/2 dl melis 4 ss sterk kaffe Sjokoladen skal smeltast veldig forsiktig. Lavast temperatur på minste plate. (Egentlig skal en gjere det ved vannbad, men det gadd ikkje eg) Når sjokoladen er ferdigsmelta har du i det andre. Smøret kan smelte før sjokoladen og ha sjokoladen oppi samme panna, men pass på at det ikkje er veldig varmt. Kun røring her og forresten. Eg hadde 37x28 form (5 liter) trur eg. Mamma si er større, så mi kake vart tjukkare enn hinna si. Så viss du har mindre form kan du berre lage mindre/ikkje bruke alt. 200gr i 20-25 min. (Kaka mi sto lenger, sia den va tjukkare. Berre sjekka ettekvart om den var ferdig med fyrstikker )
Arkana Skrevet 14. mars 2005 #4 Skrevet 14. mars 2005 Denne er kjempegod, og veldig enkel! Den kan fryses (med glasur på, gjerne oppskåret i biter, tar 10 minutter å tine og du har kake akkurat når du ønsker det). Ingen går feil med denne. Langpannesjokoladekake 300 g smør/margarin 600 g sukker 3,5 dl melk 4 egg 500 g hvetemel 1 ss vaniljesukker 4 ts bakepulver 3-4 ss kakao 300 g melis 120 g smør/margarin 6 ss sterk kaffe 3 ts vaniljesukker 1 plate smeltet sjokolade Rør smør og sukker hvitt (bruk elektrisk håndmikser). Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt.
Gjest dooris Skrevet 14. mars 2005 #5 Skrevet 14. mars 2005 Tusen takk for oppskrifter. Nå blir det baking!
Suzy Skrevet 15. mars 2005 #6 Skrevet 15. mars 2005 Lettvint sjokoladekake 2 egg 2 kopper sukker 1 kopp melk 4 ½ dl hvetemel 2 tsk bakepulver 1 ss kakao 150 gram smeltet smør/margarin Pisk eggedosis Tilsett melk, bakepulver, mel..osv (det tørre) Smeltet smør/margaring til sist Ovn: 175 grader i ca 40 minutter eller om du vil gjøre det mer komplisert... Devils Food 300 g usaltet smør 2 dl bakekakao 1 dl varmt vann 5 dl sukker 1 ts vaniljesukker 4 store egg 7 dl hvetemel 1 ts bakepulver 1/2 ts salt 2 1/2 dl melk Sjokoladekrem: 350 g mørk sjokolade 6 dl kremfløte Rør smøret luftig. Bland kakao og vann godt i en bolle. Ha sukker og vaniljesukker i smøret og rør det luftig. Ha i ett egg om gangen og rør godt. Tilsett kakaoblandingen. Bland i mel, bakepulver, salt og melk. Fordel røren i smurt, liten langpanne, jevn den ut på toppen med en slikkepott. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 35-45 min. La den avkjøles på rist. Kok opp sjokolade og kremfløte i en kjele. La den småkoke i 20 min. under omrøring til den har tyknet. La den avkjøles nok til at det går an å jobbe med den. Del kaken i to tvers over, og del deretter hvert av stykkene vannrett i to lag. Legg et stykke på et fat og smør på sjokoladekrem, legg på et nytt stykke og dekk med krem. (Du kan legge alle fire kakebunnene oppå hverandre, men om du ønsker å fryse den og spise den i flere omganger kan det være mer praktisk å ikke ha mer enn to lag.) Avslutt med et lag sjokoladekrem på toppen.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2005 #7 Skrevet 15. mars 2005 Surmelkskake, enklere blir det ikke. Surmelkskake 1l surmelk 1l hvetemel 4 dl sukker 3-5 ss kakao 2 ss natron 150 g smeltet smør/margarin Visp til alt er godt blandet og hell i langpanne, stek på 185 grader C. i ca 45 min. Kan bytte ut surmelka og kakaoen med yoghurt og annet krydder.
Annie Skrevet 17. mars 2005 #8 Skrevet 17. mars 2005 Surmelkskake, enklere blir det ikke. Surmelkskake 1l surmelk 1l hvetemel 4 dl sukker 3-5 ss kakao 2 ss natron 150 g smeltet smør/margarin Visp til alt er godt blandet og hell i langpanne, stek på 185 grader C. i ca 45 min. Kan bytte ut surmelka og kakaoen med yoghurt og annet krydder. Ville hatt i 2 ts med kanel også. Det gjør at den blir kjempegod!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå